Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A4 B7 2006 2.0TFSI quattro Tiptronic, tärinä kiihdyttäessä.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A4 B7 2006 2.0TFSI quattro Tiptronic, tärinä kiihdyttäessä.

    En ihan vastaavaa haulla löytänyt joten siksi uusi aihe.
    Noin viikko sitten huomasin että rajummassa kiihdytyksessä auto tärisee. Nopeudella tai käytössä olevalla vaihteella ei merkitystä, pahin tärinä ehkä n. 3000-5000rpm. Softa vakio.
    Mitään ääntä ei kuulu, pelkästään penaaliin tuntuu.
    Varsinkin sillä hetkellä kun turbo tulee "kunnolla" mukaan, tärinä on voimakkaimmillaan.
    Samassa autossa on ajoittain myös kierrosten "humppaamista" eli tasakaasulla kierrokset seilaa hieman, n. 100-200rpm. Josko nuo jotenkin toisiinsa liittyy...
    Mitään aavistusta mistä kyse, kun moottori tuntuu vetävän tasaisesti ja vikakoodejakaan ei löydy?
    Niin ja pihaa kummempaa paikkaa tutkimiselle ei tällä hetkellä ole [emoji19]

    #2
    Löysät etualatukivarren puslat ainakin aiheuttaa moista.

    Comment


    • #3
      Kai katsoit vaihdelaatikosta vikakoodit ?

      Tuo kierrosten humppaaminen viittaisi mekatroniikan suuntaan, vuotavaan painetulppaan tai vähän jumivaan venttiiliin. Ei turbiiniin, sen vaurioituminen tekee ~400-500rpm heiton tasakaasulle.

      Tärinä voi olla mm. risoista moottorin tukikumeista, sytytyskatkoksista tai vaikkapa lasittuneista vaihteiston kytkinpakoista. Hukkaako yhtään jäähdytysnestettä ?

      Comment


      • #4
        Onneksi katsaastus ihan justiinsa niin ainakin tukivarret tulee tsekattua. Tosiaan, tuo mun softa ei taida vaihteiston koodeja lukea mitä sitä äsken tutkailin, eli pitää nyt kysellä jos joku tuttu jolla VCDS ehtis lukaista.
        Viime talvena kirjoittelin täällä kun lumeen jäi ajoittain keltaista nestettä, jonka joku epäili tulevan moottorin kumityynystä. Silloin en selvää vuotokohtaa mistään löytänyt, mutta täytyy varmaan tutkia uudelleen.
        Hieman jännittää miten kallis juttu tulossa...

        Muoks: Joku joskus epäili että myös MAF voisi aiheuttaa tuota kierrosten humppaamista. Pääosin tuo esiintyy kaupunkinopeudessa, laatikko D-asennossa. S-asennossa tuota ei tapahdu tai ainakaan en ole huomannut. Eri juttu sitten että miten tuon MAF:n voi todeta mahdolliseksi syyksi ilman että ostaa uuden ja kokeilee huomatakseen että vika ei ollutkaan siinä.
        Jäähdytysnestettä ei periaatteessa katoa, ihan vähän, joka tulee vesipumpun akselilta. Uusi pumppu ei ollut pitkäikäinen. Tosiaan määrä suunnilleen ehkä 2dl/10000km eli ei pahasti.
        Viimeksi muokannut cancermann; 12.1.2016, 11:27. Perustelu: lisätietoa

        Comment


        • #5
          No ei se maf mitenkään huono veikkaus ole. Mutta sen testaus käytännössä vaatii uuden maffin.

          Eikös näissä vaihteistoöljykin ollut keltaista ? Onkos sen määrää tarkistettu ?

          Kumityynyjen nestekin vois olla, mutta sieltä nyt ei paljoa ruokalusikallista enempää pitäs tulla. Isoissa hydraulisesti vaimennetuissa akselin/tukivarsien kumityynyissäkään ei puolta desiä enempää ole.

          Comment


          • #6
            Sen verran selvisi että edessä oikealla sisemmässä vetonivelessä on pieni välys. Voiko parin millin välys aiheuttaa tuon tärinän? Ei kuitenkaan tunnu rattiin vaan takapuoleen... Ärsytys tuli kun kävin kysymässä nivelen hintaa marmorilta
            Viimeksi muokannut Sleepy2; 13.1.2016, 18:55. Perustelu: Kuvalliset hymiöt kieletty.

            Comment


            • #7
              sisemmässä nivelessä ei kyllä tartte olla juuri mitään klappia niin kyllä tärisee. Ja paljon.
              Ei tunnukaan ruoriin, vaan kaikkialle muualle.

              Comment


              • #8
                Voi perse. Ihanan kallis palikka
                Viimeksi muokannut Sleepy2; 14.1.2016, 10:18. Perustelu: Kuvalliset hymiöt kieletty.

                Comment


                • #9
                  Kellään tullut tuota sisäpään niveltä tarvikkeena vastaan? Ei just olisi likviditeettiä maksaa reilusti yli 300e alkuperäisestä...

                  Comment


                  • #10
                    Niveltä vaihdettu ja ehkä aavistuksen parantui. Silti tärisee yhä.
                    Persdynolla sanoisin että on nopeudesta, ei kierroksista riippuva juttu. Liekö kardaanista seuraavaksi etsimään vikaa? Sen verran ärsyttää tuo kun vähänkin voimakkaammin syöttää happea koneelle niin alkaa tutina :/

                    Comment


                    • #11
                      Niin väljät sisänivelet vaihtui mutta ei parantunut ?

                      Kardaanin keskituen kumin kunto vaikuttaa jonkunverta kyllä tärinään. Tai kääntäen, pienillä nopeuksilla täristää paljon, nopeus kun kasvaa niin keskipakoisvoima keskittää kardaanin, mutta vedättämällä sen tasapainon saa rikkoontumaan ja lähteekin pyörimään isompaa kehää -> dynaaminen epätasapaino.

                      Mutta tän näkee helposti silmällä, auton alle ja katsoo onko keskitukikumi ehjä.

                      Comment


                        #12
                        Tuli vielä mieleen et onko orkkisvanteet vai nou?
                        Ittellä oli samaa oiretta (kylläkin TDI Avant) - mutta mulla oli lopulta juurisyy vanteissa olevat soviterenkaat - olivat niin kapeat että eivät oikeesti keskittäneet kunnolla ja uudet (kunnollisemmat) vaihtamalla häipyi ärsyttävä tärinä.
                        Hintaa oli n.20€ (Euromaster), jos haluaa kokeilla niin aika edukkaasti esim. http://www.soviterenkaat.fi/
                        Keskireikä 57,1mm.

                        Comment


                        • #13
                          Talvivanteina nyt RS4 -replicat 17". Kesävanteissa törmäsinkin tuohon soviterengasongelmaan ja leveämmillä soviterenkailla silloinen täristys loppui. Tuo tukilaakerijuttu pitää yrittää jossain päästä tarkistamaan. On sen verran matalalla tuo alusta ettei pää mahdu auton alle.
                          Tosissaan vetonivelet on kaikki kunnossa tällä hetkellä.
                          Täristys tuntuu pelkästään veto päällä, tasaisessa vauhdissa ei tunnu mitään.

                          Comment


                          • #14
                            A4 B7 2006 2.0TFSI quattro Tiptronic, tärinä kiihdyttäessä.

                            Onko kukaan vaihtanut kardaanista niveliä / tukilaakeria?
                            Marmorilta ilmoittivat että n. 1600e koko keppi ja osina ei saa... Osista kuitenkin tehty niin luulisi saavan jotain niveliä että sais korjattua.

                            Eikös tuo olisi just oikea?
                            http://m.ebay.co.uk/itm/AUDI-A4-S4-R...420?nav=SEARCH
                            Viimeksi muokannut cancermann; 4.3.2016, 15:38.

                            Comment


                            • #15
                              Marmori myy joo koko kepin kerralla.
                              Näyttäshän tuo ihan ok:lta, mutta tarkista nyt mitat ennen ostamista - samalla kun katsot että onko se yleensäottaen rikki edes.

                              Hajoaa/murenee tosta laakerin ulkokehän läheltä olevasta "pussilla olevasta" kumiosasta.

                              Comment


                              • #16
                                Toinen juttu tietysti nivelet. Ilmeisesti samat käy kuin RS4? Sahlmanin mukaan Löbro 301133 siis olisi sopiva. Eri juttu sitten suojakumit että mistä niitä jos on rikkoutuneet?
                                Inhottava kun ei ole mitään tietoa mikä mahdollisesti on vikana kun ei nyt oikein paikkaakaan ole missä voisi ruuvailla. Kasa osia vaan mukaan ja pajalle.

                                Comment


                                • #17
                                  Ei nyt aukea tämä.
                                  Nostin autoa niin että pääsin ryömimään alle. Kardaanissa ei tunnu välystä, kuten ei tukilaakerissakaan. Vetonivelet ehjät.
                                  Renkaitakin pyörittelin josko olisi pintaheittoa, ei ole.
                                  Reilun 100 -vauhdissa ei pahemmin enää tärise vaikka jalan suoristaa, paikaltaan lähtiessä suunnilleen 0km/h vauhdista alkaa, ja rätisee turvaistuin yms tärinän voimasta.

                                  Comment


                                    #18
                                    Vieläkö auto nykii ajossa vai onko pelkkää tärinää?
                                    Voisiko laatikon rikkinäiset kannatinkumit aiheuttaa jonkinalaista tärinää?

                                    Comment


                                    • #19
                                      On siinä ajoittain sitä kierrosten "humppaamista" mutta tuo on erilainen. Vauhdin noustessa myös taajuus nousee. Ei mitään tärinää tasakaasulla, alkaa heti jos kiihdyttää. Välillä ajattelin että johtuisi moottorista mutta silloin tärinän taajuus muuttuisi vaihteen mukaan, eikä vikakoodejakaan ole.
                                      Täytyy kysellä että pääsis nosturille tutkimaan.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Touranista oli meillä sisempi nivel kuiva ja pesemällä/rasvaamalla toimii vielä tänäkin päivänä. Kyseessä oli uusi vetoakseli joka 2 vuotta vaihdon jälkeen alkoi oirehtia. Syynä oli asennusliikkeen moka: olivat pullauttaneet nivelen irti akselista asennuksen tohinassa, isompi suojakumin "klemmari" vaihtui tarvikemalliseen. Huonosti kiristetty/ liian vähän rasvaa nivelessä pullautuksen jälkeen.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Taakse vaihdettiin vasemmalle uusi sisäpää, toki oikean voisi avata ja tutkia. Hieman tuo tärinä vaimeni nivelen vaihdolla eli hyvin sen tyyppinen tuo tärinä on mitä väljä sisäpään nivel aiheuttaa.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Onko poissuljettu, ettei tippilaatikko aiheuta tärinää? Ei se ensimmäinen tippi olisi joka tärisee sopivalla kiihdytyksellä.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Mitens ne moottorin tukikumit? Vetonivelet ovat kanssa hyvä arvaus.

                                              Comment


                                              • #24
                                                A4 B7 2006 2.0TFSI quattro Tiptronic, tärinä kiihdyttäessä.

                                                Tuo tippi olis kyllä paha... Miten sen pystyis varmistamaan onko laatikossa jotain vialla?
                                                Varuiksi vielä tsekkasin niin ei vikakoodin palaa missään modulissa.
                                                Viimeksi muokannut cancermann; 11.3.2016, 17:03.

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Ainakin alkuun kannattaa laatikkoöljyt vaihtaa huuhtelemalla ja käyttää vanha öljy analysoitavana glykolin takia jossain, missä kyseinen operaatio onnistuu. Nykimisen syynä voi olla myös vuotava tai liasta tukkeutunut turbiinilukon solenoidi.

                                                  Omaan kökkökikkareeseen teetän öljynvaihdon ja öljyn analysoinnin nykimisen ja turbiinilukon nyhtämisen takia (pakki lähtee myös joskus vetämään viiveellä). Laitan vielä kovan lottorivin vetämään ja tyrkkään Forten automatic transmission treatmentin laatikkoon ennen öljynvaihtoa, eli syteen tai saveen.

                                                  E.Mulla tosin odottaa auton alkuperäinen 5hp19-laatikko kunnostusta, mutta vasta kun näkee tokeneeko tuo vaihtolaatikko pelkällä öljynvaihdolla.
                                                  Viimeksi muokannut vV8m5; 11.3.2016, 18:22.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    no tuo glykoli salkussa kyllä oireilee nykimällä, mutta tulee luistohetkellä esille.

                                                    Glykolin salkussa saa selville helposti, tulikuuma, >100c alusta mihinkä tippa pari kolme sitä öljyä ja katsoo lähteekö kiehumaan vai haihtuuko vain. Jos kiehuu niin seassa on öljyä.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Tänään alkoi omamme vipattamaan, pahenee vedätettäessä ja vian huomaa jo pienistä nopeuksista, pahimmillaan jossain 70kmh paikkeilla. Tuntuu sivuvipatukselta.
                                                      Kyseessä A6 Allroad 2001 2.7L tuplaturbo. Ajettu 200.000, 1 vanhempi mies omistanut ja kaikki huollot Audilla, tosin laatikon öljyjä ei ole koskaan vaihdettu. Soitin audin huoltoon pari viikkoa sitten, kun ostimme auton, eivätkä suositelleet noin paljon ajetulle ekaa laatikon öljynvaihtoa. Sanoivat että saattaavat kurat lähteä liikkeelle ja....
                                                      Tänään lämpö 5 astetta plussan puolella, joten en usko, että vapina johtuu jäästä. En ole vielä kurkannut auton alle. Autossa on vielä kait takuu, mutta audin huoltoon on todella pitkä matka.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Käytin Boschin huollossa, löysivät etuoikealta taaemman alatukivarren puslan väljänä. Menee vaihtoon ensi viikolla (200e + työ n. tunti 73e). Koitin varuiksi ajoa kesärenkailla, ei auttanut mitään.

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Melkein kannattaisi vaih(dat)taa kaikki varret jos ei ole tietoa koska on vaihdettu, vai onko koskaan.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Eikö tuo varsi tuntunut rattiin ollenkaan?

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X