Ostin tossa muutama kuukausi audi otsikon mukaisen audin ja nyt sitä olen tässä pitkään jo korjaillut. Heti huomasin kytkimen luistavan ja vika oli vaihdelaatikosta singonneessa niitissä joka päästi öljyt kytkimelle. Vaihdoin sitten vaihdelaatikon ja kytkimen siinä samalla. Autolla kilometrejä ~250t ja moottori 1.6l AKL.
Tämän jälkeen auto toimi oikein hyvin sen muutaman päivän kunnes nyt alkuviikosta tuli pakkaset ja auton akku tyhjeni eikä startannut. Latasin akun täyteen laturilla jonka jälkeen auto starttasi, mutta hieman nuhaisesti. Nyt ongelmana tyhjäkäynti. Auton startatessa täytyy antaa kaasua ja usein moottori ei onnistu pääsemään tyhjäkäyntiin kaasun nostaessa. Tyhjäkäynti toimii kyllä kunhan siihen ensin pääsee. Jos siitä painaa kaasua ja nostaa kierrokset esim 2k maille niin kaasun nostaessa auto varmasti sammuu kun kierrokset putoaa noin 200 tienoille. Kaasuttaessa koneistosta kuuluu pieni sihahdus arviolta imusarjan kohdilta. Huohotinputki oli halki ja sen korjasin, mutta vika ei poistunut.
Luin vikakoodit ja ne antoivat seuraavanlaista moottorille:
Address 01: Engine Labels: 06A-906-019-AEH.LBL
Controller: 06A 906 019 BS
Component: 1.6l 2V/R4 SIMOS HS3022
Coding: 00011
Shop #: WSC 06435
VCID: 759D62D75CD9
5 Faults Found:
00668 - Supply Voltage Terminal 30
36-10 - Open Circuit - Intermittent
00525 - Oxygen (Lambda) Sensor (G39)
28-10 - Short to Plus - Intermittent
00537 - Lambda (Oxygen Sensor) Regulation
18-10 - Upper Limit - Intermittent
00520 - Air Mass / Air Flow Sensor (G70)/(G19)
31-10 - Open or Short to Ground - Intermittent
00523 - Intake Air Temp Sensor (G42)
30-10 - Open or Short to Plus - Intermittent
Readiness: N/A
Tutkin moottoritilasta maadoituksia ja ei huomannut ainakaan mitää johtoa puuttuvan kun niitä on joutunut tossa vaihteiston vaihdossa irroittamaan. Antureiden kiinnikkeitä heiluttelin ja kokeilin, että ne ovat kunnolla paikallaan. Tuli mieleen, että voisiko huono akku aiheuttaa tälläisiä ongelmia kun mittariston valot hieman himmenee aina käytettäessä esim. ikkunoiden nostimia ja akun pitäisi olla kuitenkin täynnä tuon latauksen jälkeen. Kaveri sanoi, että imupuolella voisi olla jotain vuotoja, mutta koitin niitäkin korvalla ja silmällä etsiä, mutten löytänyt.
Auto ollut mulla nyt vain ton muutaman kuukautta joten en osaa sanoa milloin mitäkin osia on vaihdeltu. Noista vikakoodeista tiedän sen verran mitä noissa teksteissä lukee, mutta ei hajuakaan onko itse anturi rikki vai onko juurisyy nyt jossain muualla joka sitten sekoittaa nuo muutkin arvot.
Nyt olisi hyvät neuvot tervetulleita mistä lähden etsimään vikaa ja mitä osia suosittelisitte vaihtamaan. MAF-anturi ja lambda ei ainakaan ole ihan halvimmasta päästä niin ei turhaan tekisi mieli vaihtaa.
Tämän jälkeen auto toimi oikein hyvin sen muutaman päivän kunnes nyt alkuviikosta tuli pakkaset ja auton akku tyhjeni eikä startannut. Latasin akun täyteen laturilla jonka jälkeen auto starttasi, mutta hieman nuhaisesti. Nyt ongelmana tyhjäkäynti. Auton startatessa täytyy antaa kaasua ja usein moottori ei onnistu pääsemään tyhjäkäyntiin kaasun nostaessa. Tyhjäkäynti toimii kyllä kunhan siihen ensin pääsee. Jos siitä painaa kaasua ja nostaa kierrokset esim 2k maille niin kaasun nostaessa auto varmasti sammuu kun kierrokset putoaa noin 200 tienoille. Kaasuttaessa koneistosta kuuluu pieni sihahdus arviolta imusarjan kohdilta. Huohotinputki oli halki ja sen korjasin, mutta vika ei poistunut.
Luin vikakoodit ja ne antoivat seuraavanlaista moottorille:
Address 01: Engine Labels: 06A-906-019-AEH.LBL
Controller: 06A 906 019 BS
Component: 1.6l 2V/R4 SIMOS HS3022
Coding: 00011
Shop #: WSC 06435
VCID: 759D62D75CD9
5 Faults Found:
00668 - Supply Voltage Terminal 30
36-10 - Open Circuit - Intermittent
00525 - Oxygen (Lambda) Sensor (G39)
28-10 - Short to Plus - Intermittent
00537 - Lambda (Oxygen Sensor) Regulation
18-10 - Upper Limit - Intermittent
00520 - Air Mass / Air Flow Sensor (G70)/(G19)
31-10 - Open or Short to Ground - Intermittent
00523 - Intake Air Temp Sensor (G42)
30-10 - Open or Short to Plus - Intermittent
Readiness: N/A
Tutkin moottoritilasta maadoituksia ja ei huomannut ainakaan mitää johtoa puuttuvan kun niitä on joutunut tossa vaihteiston vaihdossa irroittamaan. Antureiden kiinnikkeitä heiluttelin ja kokeilin, että ne ovat kunnolla paikallaan. Tuli mieleen, että voisiko huono akku aiheuttaa tälläisiä ongelmia kun mittariston valot hieman himmenee aina käytettäessä esim. ikkunoiden nostimia ja akun pitäisi olla kuitenkin täynnä tuon latauksen jälkeen. Kaveri sanoi, että imupuolella voisi olla jotain vuotoja, mutta koitin niitäkin korvalla ja silmällä etsiä, mutten löytänyt.
Auto ollut mulla nyt vain ton muutaman kuukautta joten en osaa sanoa milloin mitäkin osia on vaihdeltu. Noista vikakoodeista tiedän sen verran mitä noissa teksteissä lukee, mutta ei hajuakaan onko itse anturi rikki vai onko juurisyy nyt jossain muualla joka sitten sekoittaa nuo muutkin arvot.
Nyt olisi hyvät neuvot tervetulleita mistä lähden etsimään vikaa ja mitä osia suosittelisitte vaihtamaan. MAF-anturi ja lambda ei ainakaan ole ihan halvimmasta päästä niin ei turhaan tekisi mieli vaihtaa.
Comment