Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi A3 AKL tyhjäkäyntiongelmia.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Audi A3 AKL tyhjäkäyntiongelmia.

    Ostin tossa muutama kuukausi audi otsikon mukaisen audin ja nyt sitä olen tässä pitkään jo korjaillut. Heti huomasin kytkimen luistavan ja vika oli vaihdelaatikosta singonneessa niitissä joka päästi öljyt kytkimelle. Vaihdoin sitten vaihdelaatikon ja kytkimen siinä samalla. Autolla kilometrejä ~250t ja moottori 1.6l AKL.

    Tämän jälkeen auto toimi oikein hyvin sen muutaman päivän kunnes nyt alkuviikosta tuli pakkaset ja auton akku tyhjeni eikä startannut. Latasin akun täyteen laturilla jonka jälkeen auto starttasi, mutta hieman nuhaisesti. Nyt ongelmana tyhjäkäynti. Auton startatessa täytyy antaa kaasua ja usein moottori ei onnistu pääsemään tyhjäkäyntiin kaasun nostaessa. Tyhjäkäynti toimii kyllä kunhan siihen ensin pääsee. Jos siitä painaa kaasua ja nostaa kierrokset esim 2k maille niin kaasun nostaessa auto varmasti sammuu kun kierrokset putoaa noin 200 tienoille. Kaasuttaessa koneistosta kuuluu pieni sihahdus arviolta imusarjan kohdilta. Huohotinputki oli halki ja sen korjasin, mutta vika ei poistunut.

    Luin vikakoodit ja ne antoivat seuraavanlaista moottorille:

    Address 01: Engine Labels: 06A-906-019-AEH.LBL
    Controller: 06A 906 019 BS
    Component: 1.6l 2V/R4 SIMOS HS3022
    Coding: 00011
    Shop #: WSC 06435
    VCID: 759D62D75CD9
    5 Faults Found:
    00668 - Supply Voltage Terminal 30
    36-10 - Open Circuit - Intermittent
    00525 - Oxygen (Lambda) Sensor (G39)
    28-10 - Short to Plus - Intermittent
    00537 - Lambda (Oxygen Sensor) Regulation
    18-10 - Upper Limit - Intermittent
    00520 - Air Mass / Air Flow Sensor (G70)/(G19)
    31-10 - Open or Short to Ground - Intermittent
    00523 - Intake Air Temp Sensor (G42)
    30-10 - Open or Short to Plus - Intermittent
    Readiness: N/A

    Tutkin moottoritilasta maadoituksia ja ei huomannut ainakaan mitää johtoa puuttuvan kun niitä on joutunut tossa vaihteiston vaihdossa irroittamaan. Antureiden kiinnikkeitä heiluttelin ja kokeilin, että ne ovat kunnolla paikallaan. Tuli mieleen, että voisiko huono akku aiheuttaa tälläisiä ongelmia kun mittariston valot hieman himmenee aina käytettäessä esim. ikkunoiden nostimia ja akun pitäisi olla kuitenkin täynnä tuon latauksen jälkeen. Kaveri sanoi, että imupuolella voisi olla jotain vuotoja, mutta koitin niitäkin korvalla ja silmällä etsiä, mutten löytänyt.

    Auto ollut mulla nyt vain ton muutaman kuukautta joten en osaa sanoa milloin mitäkin osia on vaihdeltu. Noista vikakoodeista tiedän sen verran mitä noissa teksteissä lukee, mutta ei hajuakaan onko itse anturi rikki vai onko juurisyy nyt jossain muualla joka sitten sekoittaa nuo muutkin arvot.

    Nyt olisi hyvät neuvot tervetulleita mistä lähden etsimään vikaa ja mitä osia suosittelisitte vaihtamaan. MAF-anturi ja lambda ei ainakaan ole ihan halvimmasta päästä niin ei turhaan tekisi mieli vaihtaa.

    #2
    Pyyhi kaikki ja seuraa mitkä koodeista tulee takaisin.

    Comment


    • #3
      Mulla meni samoissa kilometreissä laturi, ja akku. Myös kampiakselin G28 asentotunnistin vaihdettiin ku alko seilaan tyhjäkäynti. Imuputken vaihdoin samaan hätään kun oli haperoksi menny se venakopan välinen haitari.

      Comment


      • #4
        pyyhin moottorin osalta koodit ja käynnistin auton noin minuutiksi jonka aikana kaikki nuo 5 vikakoodia tuli takaisin. Auton käydessä mittasin latausjännitteeksi 14.5 V niin vaikuttaisi laturi toimivan kyllä. Tuo haitariputki vaikutti ehjältä ja luultavasti joskus vaihdetulta. Pitäisikö kampiakselin asentotunnistimen antaa kuitenkin vikakoodi? Outoa kun auto toimi kuitenkin ihan hyvin tuon muutaman päivän ennenkun tuli pakkaset.

        Comment


          #5
          Kyllä pitäisi tulla vikakoodi tuosta kampiakselin asentotunnistimesta. Meillä rouvan ex A3:ssa (AKL) oli tuo ja tuo aiheutti sen että ei käynyt hyvin lämpimänä ja sammui esim. liikennevaloissa ja oli hankala saada uudestaan käyntiin. Ei myöskään ottanut kierroksia lämpimänä.

          Comment


          • #6
            Latasin nyt akun uudelleen täyteen ja auto käynnistyi suhteellisen helposti ekalla käynnistyksellä ja jäi tyhjäkäymään nätisti. Kaasua painettaessa kierrokset palautui siihe tuhannen pintaan. Muutaman minuutin jälkeen tyhjäkäynti alkoi kuitenkin reistailemaan ja kaasun vapauttaessa auto sammui. Voiko huono akku aiheuttaa noin nopeasti tuollaisen ongelman? Kaasua painettaessa auto käy ilman mitään ongelmaa ja käynti on tasaista. Onko kampiakselin asennon anturi kiinni vaihdelaatikon kyljessä? Tuo anturin piuha vaikutta hieman kärsineeltä. Voisiko anturin kunnon mitata jotenkin yleismittarilla tai vag-comilla?
            Ja siis aiheuttaako kampiakselin asentotunnistimen rikkinäisyys ongelmia vasta lämpimänä? Ongelmat alkavat jo täysin kylmänä.

            Edit:
            Nyt on testattu toisella akulla ja vika ei ollut siinä. Hieman pirteämmin käynnisty, mutta tyhjäkäynti ei edelleenkään toimi.
            Viimeksi muokannut hirppa; 5.1.2016, 18:37.

            Comment

            Working...
            X