Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Aaton pähkinä: bensapumppu ei praimaa

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Aaton pähkinä: bensapumppu ei praimaa

    Auto on A4 B5 1.8T -97. Ongelmana on huono käyntiinlähtö ja olen havainnut, että pumppu ei praimaa kun panee virrat päälle. Kokeilin eri bensapumpun releellä, mutta ei auttanut asiaa. Avasin releen ja varmistuin, että kontakti ei vedä kuin vasta hetken (1sek) starttauksen jälkeen.

    Mikä ohjaa relettä vetämään silloin kun laittaa virrat päälle? Katsoin omasta A6 bitukasta, että kun virrat panee päälle niin kontakti vetää hetkeksi ja sitten aloittaa startti hetkellä uudelleen.

    #2
    Virtalukon pohja?

    Comment


      #3
      Se on minullakin seuraava ajatus, mutta ajattelin kysellä raadilta ennen kuin puran ratin ja muovit. Se voi yhtä hyvin olla ECU.

      Comment


        #4
        Jos haluat kokeilla toimivaksi todetuilla b-osilla, niin mulla on tossa hyllyssä parit ecut, virtalukot ja relekin löytyy.

        Comment


          #5
          Riippuu koneesta, mutta ei se aina pidäkkään praimata.
          Esim mun S4 praimaa vain, kun ecu päättelee, että kone on seisonut tarpeeksi kauan.

          Comment


            #6
            Joo huomasin ettei A6 praimannu ku kerran, mut A4 ei praimaa koskaan mulla. Vaihdoin virtalukon, ei vaikutusta. Seuraavaks tarttee kokeilla toisella eculla. Sitä ei varmaan tartte parittaa immon kanssa jos meinaa vaan praimausta tarkastella. Kokeilin vag comilla praimata niin sen jälkeen starttaa hienosti eli ilmeisesti olen oikeilla jäljillä.

            Comment


              #7
              Entisessä A6:ssa ecu meni kerran kahdessa/kolmessa vuodessa jumiin ja se teki sen ettei praimannut virrat päälle kääntäessä eikä käynnistettäessä.
              Ongelman poisti kun akku oli irti ainakin 4h.
              Niin ECU:han sitä relettä ohjaa maadoittamalla.
              Viimeksi muokannut Jabe; 24.12.2015, 20:26.

              Comment


              • #8
                Kummassakaan omassa A4:ssa pumppu ei lähde käyntiin kuin vasta startattaessa, molemmat käynnistyy silti ihan ok.

                Huonon käyntiinlähdön syy lienee se että bensanpaineet katoaa, eli katsoppa se tankin sisällä oleva pumpulle menevä "haitari" letku (ei olisi eka joka vuotaa).

                edit, kuva: http://www.a4mods.com/pics/fuelpump/pic12.jpg

                Comment


                  #9
                  Jaa, no tuohan muuttaa asiaa. Jos sen siis ei täydykkään praimata. Täytyy purkaa pumppua ja tarkastella. Miten Marko havaitsi haitarin rikkoutuneen? Oliko ihan silmin nähden halki vai pääsitkö paineistamaan jotenkin?

                  Comment


                  • #10
                    Toiseen omaani tuon joutui vaihtamaan. Sen huomasi ekan kerran oikeastaan siitä että varsinkin yön yli seisottuaan sai startata tuskallisen kauan.
                    Haitariletku oli halki tuollaisen palkeen kohdalta ja oli muutenkin jo aika haurasta. Ei tarvitse olla iso vuoto kun järjestelmästä vuotaa paineet pois.

                    Muistelen että ainakin uudemmissa malleissa on rele jossa tuo pumpun esikäynnistys on. Sitä en muista saako sen päivitettyä myös vanhempiin (joskus kyllä käynyt mielessä).

                    Toki huonon käyntiinlähdön syy voi olla muuallakin, eli vikakooditkin kannattaa lukaista.

                    Comment


                      #11
                      Vaihdoin pumpun. Nyt täytyy tarkastella kuinka se reagoi. Vikakoodeja ei nyt ole. Kaasuläpän putsasin ja sopeutun, imuvuodot on katottu, ilmamäärämittari on tuore, puolat on tuoreet, tulpat on kohtuu uudet, lämpöanturi on vaihdettu ja vieläkään ei siis merkittävää voittoa ole saatu. Tätä käyntiin lähtöä tai sen haastetta olen siis jäljittänyt jo tovin.

                      Seurataan nyt tuo pumpun vaikutus.

                      Oireet on seuraava:

                      -Saattaa vaatia monta strattia ennenkuin jaksaa käydä. Yrittää ja sammuu. Ei IMMO-vikaa ainakaan vikakoodien perusteella.

                      -Pitkä startti

                      Comment


                        #12
                        Ootko kokeillut jättää tankin korkin hieman löysälle? Minulla edellisessä A4 B5 1.8T oli jotain häröä evapin kanssa ja siihen auttoi ensiapuna kun jätti tankin raolleen. Oirein oli huonoa käynnistymistä ja puutumista liikenteessä. Vikakoodeja ei jättänyt.

                        Comment


                        • #13
                          En nyt kovin tarkkaan lukenut koko hommaa, mutta onkos ne b-paineet mitattu nyt tukilta?

                          Comment

                          Working...
                          X