Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A4 B5 Q, vaihteet ei mene välillä päälle.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A4 B5 Q, vaihteet ei mene välillä päälle.

    Terve teille pitkästä aikaa. Siitä onkin vähän aikaa kun viimeksi olen foorumilla kirjoitellut, mutta nyt menin taas sortumaan rahareiän ostoon jolloin hyvät neuvot ovat taas tarpeen.

    Potilaana Audi A4 B5 1.9 TDI AFN Quattro Avant vm. -99 5-vaihteinen manuaali.
    Ongelmana että vaihteita ei VÄLILLÄ meinaa saada päälle kuin voimalla rauhallisesti painaen. Kun vaihteen (mikä tahansa) kerran painaa rauhallisesti voimalla päälle toimii sen jälkeen keppi taas normaalisti. Liikkeellä ongelmaa ei huomaa oikeastaan kuin alaspäin kolmoselta kakkoselle tai kakkoselta ykköselle vaihtaessa.

    Kytkintuntuma mielestäni normaali, eikä kytkin muuten luistele. Väkisin painaessakaan laatikko ei rusahtele, edes pakille kytkettäessä. Pukeilla pyörittäessä kytkin pohjassa kytkin irrottaa normaalisti eivätkä pyörät jää pyörimään.
    Vaihdelaatikkoon ja perään vaihdettiin juuri eilen GL 4/5 öljyt, toiminta muuttui kyllä pehmeämmäksi, mutta heti pajalta pihaan tullessa oli taas sama homma: Vaihteita ei saa päälle vaikka kytkintä pumppailisi tai keppiä eri loviin tiuhaankin tahtiin yrittäisi. Rauhallisesti painamalla ykköselle ja sen jälkeen menee taas mikä pykälä vaan.

    Jostain foorumilta luin vaihdelaatikon kupeessa, siirtäjätangon läheisyydessä olevasta pultista, minkä löysällä olo aiheuttaisi jotain vastaavaa. En kuitenkaan askista kuvia etsiessä hoksaa missä kohtaa moinen pultti olisi. Kuulostaako tämmönen kenellekkään tutulta vaihtoehdolta?

  • #2
    Maalikon arvailua. Kytkin ei VÄLILLÄ irrota kunnolla. Ehkä kytkinlevy takertelee booreissa eikä aina irtoa kunnolla painelevystä. Jos on tämä vika, niin silloin vaihteet kytkeytyy ongelmitta, kun kone ei käy. Ongelmaa voi välttää siten, että liikkeellelähdössä laittaa vaihteen, ykkönen tai pakki, päälle ennen starttaamista. Jos näin toimii hyvin, niin silloin vikana lienee tuo kytkimen takertelu.

    Jos siirtomekanismi on löysällä, niin se vika vaivaa ilmeisesti silloinkin, kun kone ei käy.

    Comment


    • #3
      Pitää nyt kerrankin muistaessa vastata jos vaikka joku toinen miettii samanlaista vaivaa joskus.

      Elikkäs mietiskelimme kaverin kanssa ongelman aiheuttajaa jo tuolloin 17.12 ja hän nokkelampana huomasi heti että joo kytkinhän siellä ei irrota kun kolahtaa peruutusvaihteelle laittaessa, minä se vaan kurahduksia odottelin. Aloitettiin sitten helpoimmasta veikkailu ja vaihdettiin kytkimen työsylinteri alkuun. Vähän säikäytti olisiko vika ollut pääsylinterissä jota ei siihen hätään saatu tai sitten syvemmällä sillä työsylinterin vaihdon jälkeen takerteli kytkin pohjassa vaihteet vieläkin ja vaihde päällä kytkin pohjassa pyrki muutamaan otteeseen hyppäämään eteen päin ja muutamat aika pahat kirkaisut/jurahdukset päästi jolloin jo mietitiin silmälaakerin rajua jumimista. Siitä sitten tallilta pois ajaessa hermot pinnassa tuli polettua ja rytkittyä kytkintä vähän enemmän jonka jälkeen auto onkin toiminut hyvin :D *koputetaan puuta*

      En tiedä oliko työsylinterissä sitten vielä ilmaa tai voiko ilma edes tuollaista aiheuttaa että kytkin irrottaa mutta vähän ajan päästä nappailee kiinni lyhyitä napauksia niin rajusti että auto meinaa eteen päin loikata. Vai takerteliko oikeasti sittenkin silmälaakeri/kytkin jotain muuta ja nyt on sitten silmälaakerin neulat ottanu hatkat tms.

      Vielä kun 70km/h jälkeen alkavan jollottavan jurinan saisi pois. Tähän arveltiin oikean puolen takapyörän laakeria kun oikealle kaartaessa ääni häviää, mutta kyseinen laakeri vaihdettiin jo kertaalleen jolloin ääni mielestäni oli kyllä hetken poissa.

      Comment

      Working...
      X