Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Sillä lailla, laatikkoko rohisee??

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Sillä lailla, laatikkoko rohisee??

    Aivan sattumalta aloin kuuntelemaan, kun oli ikkuna auki, niin moottorijarrutuksessa alle 60 km/h nopeudessa kuuluu outoa rahinaa/rohinaa/särinää...?
    Nyt olen parina päivänä sitä kuunnellut, ja se kuuluu lämpimällä koneella, moottorijarrutuksessa, kun ajaa tasakaasulla tai kiihdyttää, niin ääni häviää.
    Ääni kyllä vaikuttaisi tulevan laatikosta, autolla on ajettu 185 tkm. Meneekö näillä ajoilla jo laatikosta laakerit? Laatikon tyyppi on CVB, eli viisivaihteinen manuaali.

    Luin kaikki vanhat jutut, jotka koskivat laatikko-ongelmia, eikä siellä ollut vastaavanlaista, että rohisee vain moottorijarrutuksessa.
    Jos nyt sitten on laakerivikaa, niin onko jollain kokemusta hommasta, tai tietoa kuka sellaisia remppahommia osaa kunnolla tehdä? Itse kyllä pystyn ottamaan laatikon pois, mutta en mielelläni, vaikka kaikenlaista on tullut tehtyä, niin kajoisi laatikon sisälle, hajoaa pian lopullisesti?

    Olisiko mitään veikkauksia, mistä vaivasta nyt olisi kysymys?

    Kiitos vinkeistä.

    #2
    Kaverilla S2:n quattro-laatikko tekee samaa eli vain moottorijarrutuksessa ääntää. Arvauksia on esitetty, että kyse olisi ns poskilaakereista eli tasauspyörästön päissä olevista.

    Miksi tuo on sitten tapahtunut? Siihen en osaa ottaa kantaa, muuta kuin että vähillä öljyillä ajettu (tai ajetaan) tai sitten on jo laatikko joskus vaihdettu enemmän ajetusta tai sitten mittari ei näytä todellista ajomäärää.

    Jos poskilaakerit ovat aiheuttaja, olet kohtuullisen onniellisessa asemassa, koska niiden vaihtoon ei tarvitse laatikkoa irroitta autosta. Vasemman vetoakselin juuresta saa koko tasauspyörästön pois. Sille on siis oma kantensa. Vetarit vaan ensin pois, öljyt pois ja kansi auki.

    Comment


    • #3
      Joo, ajomäärän pitäisi kyllä olla oikea, mutta laatikon vaihdosta ei kyllä ole tietoa? Tuota niin, onko teikäläisellä kokemusta moisesta hommasta? Lähteekö siis sieltä vas. puolelta purkautumaan koko systeemi, vai onko myös oik. puolella joku "laippa" joka täytyy irroittaa?
      Väännätkö tietämättömälle rautalangasta, millainen homma tuo poskilaakereíden vaihto on. Mistä kannattaisi ostaa laakerit, onko speciaalikamaa Audin tiskiltä, vai löytääkö laakeriliikkeestä?

      Löytyykö laatikon räjäytyskuvia mistään?

      On meinaan nopeeta, tää kysymykseen vastaaminen, tällä palstalla!

      Comment


        #4
        En ole tehnyt, vielä :)

        Oikealta puolelta ei tarvinne ottaa kuin vetari pois ja pullauttaa vetarin laippa laatikosta irti. Lähtee koputtelemalla.

        Laakerit varmaankin on standardin epästandardit eli niitä saa kyllä laakeriliikkeistäkin, mutta ei luultavasti ole tasamillimitoilla eli eksoottisia.

        Laakerien vaihto nyt ei pitäisi olla kuin vanha pois ja uusi tilalle, päittäislevyt jos pitää vanhat niin pitäisi toimia suoraan. Laakerien toleranssit siis ovat tarkemmat kuin shimmilevyjen ohuin kombinaatio (5 satasta).

        No tarkastinpa nyt laakeritkin samalla eli onkin tasamillein 46x75x18 osanro 002 517 185 (noin 45?) oik ja vas sama. Kyseessä siis kartiorulla vai mikäs tuollaisen nimi nyt meikäläisittäin on.
        Stefat varmaan kannattaa uusia samalla eli 45x60x8 016 409 399 B taasen oik=vas.

        Äänihän voi sitten tulla myös ns pinjoniakselista eli voiman tasauspyörästölle tulevasta ja sen remontti onkin sitten jo vähän pidempi tarina.

        Koitetaan skarpata vasteajassa :)

        Comment


        • #5
          Erittäin paljon kiitoksia näistä tiedoista. Täytyy huomenna nostaa auto pukeille, käytellä siinä ja yrittää paikallistaa ääntä.
          Jos menee laakerihommiksi niin täytyypä vaihdella ne poskilaakerit ja kuulostella hiljeneekö, jos ei niin... sitten se toinen juttu.

          Lisäinfo on tervetullutta, ja täytyy palailla asiaan miten projekti etenee.

          Comment


            #6
            poskilaakerit

            Kannattaa ensin tarkkaan tunnustella, lonksuuko laakerit laipoista liikuttamalla.
            Vetoakselien poisto auttaa tuntemuksessa..
            Jos kaikki vaikuttaa välyksettömältä, ei kannata alkaa purkuhommiin.
            Tietysti kyljen voi ottaa auki ja syynätä tarkkaan laakeripinnat...

            Itse löysin laakerit Turussa laakeriliikkeestä (tais olla Laakeritukku) ottamalla mallit mukaan. Eivät olleet pahan kalliit.
            Stefat kannattaa samalla ilman muuta vaihtaa.
            Ei ole pahitteeksi vaikka hiukan kiillottelee laippojen stefaa vasten tulevia pintoja.

            Shimmien kanssa pitää olla tarkkana, että tulee samallallailla kuin olivatkin, ettei vetopyörästön asento muutu.
            Varsinaista "oikeaoppista" momenttivaa'alla tapahtuvaa shimmilevyjen säädön yhteydessä tehtävää pyörästön tiukkuussätöä en tehnyt. Laitoin vain kaikki samoin kuin ne olivatkin....
            Laakerit ovat kestäneet sen jälkeen raisua ajoa jo 200 000 km.

            Muista puhdistaa laatikon laipassa oleva magneetti.

            Ja vetoakselin pultteihin ohjeenmukainen kiristys! löystyvät, jos eivät saa kunnon momenttia.
            Pulttien lujuusluokkahan oli jotain 12 ?

            Laippojen pintojen pitää olla ehdottoman puhtaat ja rasvattomat.

            Comment


            • #7
              Taas on rahinoita kuunneltu. Nyt rahinaa kuuluu myös kiihdytettäessä, ja äänen sävy muuttuu (ehkä koveneekin) moottorijarrutuksella.
              Nostin etupään ylös ja kuuntelin metallipuikolla, kun oli vaihde päällä, niin ääni kuului selvemmin laatikon takapäästä, samoin vaikka vaihde oli vapaalla.
              Poskilaakereiden kohdalla ääni oli paljon vaimeampi, ja pyöränlaakereissa ääntä ei ollut juuri nimeksikään.

              Taitaa olla hieman isompi urakka edessä, mitä olette mieltä, pystyykö kotinikkari moiset laakerit vaihtamaan, vai kannattaako etsiä parempi laatikko?
              Osahaulla löytyy jostain Eriksson (tai jotain?) purkaamosta kyllä aski, mutta hintaa on 700?!!

              Jos laakerihommiin alkaa, niin onko niitä laakereita siellä paljonkin?

              Nyt tarvittaisiin apuja.

              Comment

              Working...
              X