Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Mihin kaikkeen EGR vaikuttaa?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Mihin kaikkeen EGR vaikuttaa?

    mihin kaikkeen egr vaikuttaa audissa?
    ja mistä johtuu kun audi a6 1.9d lämpiää hitaasti?
    uusi termari laitettu.
    kuulin että egr vaikuttaa myös jos auto ei lämpene.

    #2
    Egr:n käytöstä poistaminen hidastaa lämpeämistä vähän, kun kuumat pakokaasut ei enää kierrä takaisin. Tarviketermareiden kanssa voi olla joskus ongelmia eikä kone lämpeä tai pysy lämpimänä niinkuin kuuluisi.

    Comment


    • #3
      Yleisesti ottaen EGR korvaa osan palotilaan menevästä ilmasta pakokaasulla, jolloin palolämmöt ei nouse niin korkeaksi, että muodostuisi "jotain" haitallista päästöä.
      Auton moottori lämpeää nopeammin EGR:ää käytettäessä, koska kuumaa pakokaasua johdetaan palotilaan. Mikäli EGR on poistettu käytöstä, on noissa 1.9 koneissa ollut lämpeämisongelmaa talvella varsinkin. Yleisesti ottaen nuo 1.9 ovat olleet huonosti lämpeneviä kuulemma.

      Comment


      • #4
        Kolme 1.9TDI:tä omistaneena voin kyllä allekirjottaa väitteet, että ovat kyllä huonoja lämpeämään. Ainakin kahdessa noista oli EGR käytössä, yhdestä en varma. Moottorikoodeilla AVF, ASZ ja ATJ.

        Pakkanen kun nousi -15 asteen tuntumaan, niin hidasta oli lämpeäminen. Jalkatilat varsinkin kylmiä. ATJ:ssä Eberin käyttö nosti lämmöt (yllättäen) nopeasti, mutta heti Eberin sammutuksen jälkeen alko sisätilat jäähtymään taas. Ei parantunu uudella termarillakaan.

        Comment


        • #5
          Ainakin tuo -00 1.9tdi octavia lämpenee ihan hyvin, egr korvattu putkella. Katti mallia virtaava.

          Comment


          • #6
            Viimasuojat on ehkä ensimmäinen ensiapu, tosin ei sekään välttämättä paljoa vaikuta. :)

            Comment


            • #7
              Minun teoriani mukaan EGR hidastaa lämpenemistä. Kierrätyksen tarkoitushan on laskea kaasujen lämpötilaa sylinterissä, jotta ei synny typen oksidena. On totta, että sylinteriin palautetaan kuumaa kaasua, mutta silloin sinne pääsee vähemmin polttoainetta, ja siitä polttoaineestahan se lämpö syntyy. Jos vain kuumaa kaasua kierrätetään, niin ei siitä kauan lämpöä riitä.

              Comment


              • #8
                Jos on autoclima niin puhallusta kannattaa pistää pienemmälle, se tykkää huudattaa täysillä melkein heti ajoon lähtemisen jälkeen. Muutoin nuo perusjutut eli pohjamuovit moottorin/vaihteiston alle ja keulalle alas nahkalärpäke, ylös voi heittää joskus -15c jälkeen.

                Comment


                • #9
                  Alkuperäinen kirjoittaja kari.rautio Näytä viesti
                  Minun teoriani mukaan EGR hidastaa lämpenemistä. Kierrätyksen tarkoitushan on laskea kaasujen lämpötilaa sylinterissä, jotta ei synny typen oksidena. On totta, että sylinteriin palautetaan kuumaa kaasua, mutta silloin sinne pääsee vähemmin polttoainetta, ja siitä polttoaineestahan se lämpö syntyy. Jos vain kuumaa kaasua kierrätetään, niin ei siitä kauan lämpöä riitä.
                  Tätä aivan samaa itsekkin miettinyt.

                  Comment


                  • #10
                    EGR nopeuttaa lämpenemistä. Polttoainetta syötetään sama määrä oli EGR käytössä tai ei, tuotettu vääntömomentti seuraa suoraan syöttömäärää, ei palotilassa olevaa hapen määrää. Dieselmoottorihan käy aina ilmaylimäärällä joten palamista varten happea on palotilassa silti riittävästi vaikka EGR on päällä. Palamisen huippulämpötila on se joka laskee mutta sillä on suhteellisen vähän tekemistä moottorin jäähdytysnesteen lämpeämisnopeuden kanssa. Tuo huippulämpötilan lasku perustuu siihen että EGR-kaasussa on hapen sijasta hiilidioksidia, joka sitoo sekä tehokkaasti lämpöä että vähentää ylimääräisen (stoikiometrisen seossuhteen ylittävän) hapen saatavuutta typen oksidien muodostukseen, typen oksidithan ovat palotilan korkeissa lämpötiloissa (endoterminen reaktio) hapettunutta ilmakehän typpeä.

                    Vähänkin uudemmissa autoissa EGR on jäähdytetty jotta kaasun tilavuus pienenisi ja sitä kautta saataisiin suurempi EGR-massaosuus käyttöön eli korvattua suurempi osa palotilan hapesta hiilidioksidilla. Tällöin EGR lämmittää jäähdytysnestettä suoraan EGR-lämmönvaihtimen kautta. Ilman EGR-jäähdytintä lämmitysvaikutus tulee sylinterikannesta johtumalla koska täytös on kuumempi.

                    Joka tapauksessa EGR:n ollessa käytössä suurempi osa pakokaasun hukkalämmöstä siirtyy jäähdytysnesteeseen. Sen sijaan reagointi kaasuun on EGR suljettuna usein herkempää etenkin vanhoissa alipaine-EGR toteutuksissa, koska ylimääräisen hapen määrä palotilassa on jatkuvasti suurempi ja kaasua polkaistessa syötetty lisäpolttoaine palaa tehokkaammin tuottaen vääntöä. EGR suljetaan kiihdytyksessä, mutta sen hetken kun se ei vielä ole sulkeutunut ja palotilaan tulee tietty osuus pakokaasua, niin joko ecun savurajoitin (joka seuraa maffin avulla raittiin ilman saantia) rajoittaa syöttömäärää tai putkesta pölähtää nokea kun hapen määrä ei riitä nopeasti syötetyn lisäpolttoaineen tehokkaaseen polttoon ennenkuin lisähappea saadaan.
                    Viimeksi muokannut jcarlson; 11.12.2015, 17:24.

                    Comment


                      #11
                      Polttoaineen määrällä ja EGR:n kierrätyksen määrällä ei ole yhteyttä, koska polttoaine ruiskutetaan suoraan palotilaan. Ilmaylijäämää EGR:n käyttö pienentää.

                      Lämpimämpi imuilma pitää sylinterin ehkä keskimäärin lämpimämpänä (egr mukana), kuin hetkellisesti kuumempana piikittävä palotapahtuma (ei-egr). Siitä voisi johtua nopeampi lämpeneminen.

                      Comment


                      • #12
                        Millainen vaikutus auton kiihtyvyyteen?
                        Tai mistä vois johtua laiska ja heikko kiihtyvyys,turpo reakoi hitaasti.

                        Comment


                        • #13
                          EGR hidastaa kaasunvastetta aina hieman, mutta jos vuotaa läpi niin voi tulla todella laiskaksi.

                          Comment


                          • #14
                            tuli vikakoodi p0401.
                            onko egr tukossa tai jumissa?

                            Comment


                            • #15
                              Tukossa tai jumissa kiinni.

                              Comment


                              • #16
                                Mikä ois tehokas pesuaine egr ja imusarjan pesuun?
                                Pitää käyttää pois ja kattoa toimiiko oikein.
                                Autolla ajettu 480t,niin voi olla jo aika tukossa:-)

                                Comment


                                • #17
                                  Riittävän tehokas kuumapainepesuri, raskaan kaluston liuottimella on lähteny.

                                  Comment

                                  Working...
                                  X