Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Bensan kulutus noussut kriittisesti ässässä?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Bensan kulutus noussut kriittisesti ässässä?

    Elikkä tällä hetkellä keskikulutus on noussut noin 16-17 litraan ja hyvin vähäisellä rääkkäämisellä...
    Tehoja tuntuu olevan myös hiukka hukassa!
    Ja pakkas aamuina ilman lohkolämmitintä ravistaa konetta hurjasti hetken ajan, aivan kuin ei kävisi kaikilla mukeilla....

    Lambda on lähes uusi, joten olen täysin neuvoton!

    Nyt viisammat auttakee...

    #2
    Saako ECU oikean lämpötilatiedon moottorilta? Liittimet, johdot, anturi? Vag-com kertoo, mitä ECU kuvittelee käyntilämmöksi. Jor arvo on liian alhainen, saattaa soppa mennä varsinkin käynnistäessä "hiukan" paksulle.
    Tietty tulppien ynnä muitten kipinäosien kuntoa on hyvä katsastella.

    Comment


    • #3
      Pitäs varmaan lyödä vag comi kiinni ja katsella uudestaan lämmöt... Tulpat on hät hätää vuoden vanhat... Pitäs varmaan tilata toi piuha ekana.
      Mutta vimeks kun kattelin radalle männessä lämpöjä koneella, ni ihan ok oli.

      Comment


        #4
        Katso vaikka kliman näytöstä koneen lämpötila, kanava 51 antaa sen. En tiiä onko toi sama lämpö mitä ECU näkee, mutta eipä sen tsekkaaminen mitään maksa.

        Comment


        • #5
          Pystytkö kertomaan suomen kielellä, millä näppäinyhdistelmällä sen saa näkyviin?

          Comment


            #6
            Eli siitä ilmastointilaitteen näyttöpaneelista painat ensin yhtäaikaa oikeanpuoleisia ylä- ja alanappeja. Nyt pitäisi syttyä näyttöön, siihen vasemmanpuoleiseen ruutuun lukema 0C (kanavan numero) tjsp. Sitten valitset oikean kanavan sen vasemmanpuoleisen näyttöruudun alla olevilla + ja - napeilla. "+ nappia" painelemalla kanavat selautuvat ylöspäin ja "- napista" alaspäin. Hae siis kanava nro 51 siihen näyttöön. Sitten kun kanava on valittu, painat ilmastointipaneelin oikeassa alanurkassa olevaa nappia, niin kanavan lukema syttyy siihen vasemmanpuoleiseen näyttöruutuun, tässä tapauksessa näyttöön tulee koneen lämpötila. Toinen painallus oikean alanurkan napista palauttaa näytön "kanavatilaan" jossa voit selata niitä.

            Virta pitää tietysti olla päällä noita kanavoita käpistellessä. Näyttö palautuu normaalitilaan sammuttamalla autosta virran tai vaihtoehtoisesti painamalla yhtäaikaa niitä oikeanpuoleisia ala/ylänappeja.

            Comment


            • #7
              Lämmöt oli ajossa noin 80 C ja tyhjäkäynnillä kun flekti kävi pyörimään 87-88 C.

              Eli ei varmaan aivan niitä lukemia mitä pitäs olla?
              Miten on?

              Mitään vikakoodeja ei näyttäny tuon diagnostiikan kautta...

              Comment


                #8
                Omassa oli samantapaisia ongelmia aikanaan, ratkaisuksi ilmeni jumittunut kaasuläpänasennontunnistin. Aika epätodennäköistä, että vika olisi sama, muttei se mitään maksa tarkistaa. Mites näissä nämä oireet jos MAFfi sanoo sopimuksensa irti? Milestäni nuo lämmöt kuulostavat suht normaaleilta, viisaammat kertokoon enemmän.

                Comment


                • #9
                  Ja tyhmä kun olen, ni sen tunnistimenhan saa korjattua itse, vai?
                  Ja minkänäkönen mötikkä se on?

                  Comment


                  • #10
                    Kaasuläpän tangossa kiinni tulipellin puolella. Säädä silleen että kun kaasuläppä on tyhjäkäynti asennossa niin siitä kuuluu naksahdus. On kiinni kahdella pikku ruuvilla.
                    Ja voihan sen kaasuläpänkin putsailla jos ei muuta tekemistä ole :)

                    Edit: Katso vielä että on varmasti lambdan piuhat kunnolla kiinni!!

                    Comment


                      #11
                      Jos tuo 80C oli vagcomilla ajonaikana lämpimästä moottorista katsottu niin anturi vaihtoon. 80C on sellainen käännekohta että sen alle tulkitaan kylmäksi. Kylmät termarit siis näissä autoissa todella huono idea.

                      Löytyy kannen takapäästä, valkoinen, edullinen. Helppo vaihtaa, mutta nopea saa olla, jos ei halua litratolkulla vettä laskea ulos :)
                      Eli siis kylmään koneeseen ja vanha pikaruuvaten irti, sormi reikään ja uusi pikaruuvaten tilalle...

                      Kaasun asennonkin näkee vagcomilla ja säätää ei tarvitse jos kaasua käännettäessä naksahtaa eli mikrokytkin pelaa. Tuskin sähköistä vikaa mikrokytkimessä kaasuläppäanturissa. Ja tuskin edes nostaisi kulutusta noin paljon vaikka moottorijarrulla vähän soppaa antaisikin. Näet myös hetkellisen kulutuksen näytöstä meneekö nollille.

                      Comment


                      • #12
                        Porkkis: Joo se lämpö oli katottu tosta kliiman näytöltä, pitänee varmaan vielä vag comilla varmistaa.

                        Ja se asentotunnistin naksahtaa just sillon kun kaasua painaa, ja nollille menee kulutus mittari moottorijarrutuksessa...

                        Voisitko Porkkis laittaa sen osa numeron ja hinnan, mitä kustantaa?

                        Comment


                          #13
                          Eipä oo osanumeroa tarjota. Muistan että se loppuu M-kirjaimeen, auttaako? :)

                          Kliman näyttö saa tietonsa eri anturilta eli tsekkaa vagcomilla.

                          Comment


                          • #14
                            035 919 369 M tuossa osanumero anturille. Kannattaa varmaan vielä varmistaa nuo lämmöt sillä vag comilla.

                            Comment


                            • #15
                              Näin pitää tehrä!

                              Comment


                              • #16
                                Tänään katottiin hieman vagcomilla arvoja, ja tyhjäkäynnillä flektin lähtiessä pyörimään lämmöt oli 85 C.

                                Yksi mikä ihmetytti, oli engine load 44% tyhjäkäynnillä ja auto oli paikallaan, niin nopeudeksi näytti 4 km/h...???

                                Vikakoodi oli joku mixture adaptation, mutta enpä kerenny ottaa numeroo ylös, kun kaveri sen jo nollas....

                                Comment


                                  #17
                                  Oiskohan siellä viallinen suutin.

                                  Comment


                                  • #18
                                    2413 (Blink Fault Code), VAG1551/2 Fault Code Number 00561 Mixture Adjustment, Adaptation limit exceeded, Symptom: Rich mixture, increased fuel consumption

                                    Comment


                                    • #19
                                      Tuota suutin hommaa olen epäillyt itsekin, kun tosiaankin tärisyttää koko autoa kylmänä hetken ajan, aivan kuin ei kävisi kaikilla...
                                      Millähän tuon suutin homman saisi mitattua, ja minkä hintasia ovat?

                                      Ja miten iso homma tulee olemaan, ei varmaan kovin iso?

                                      Comment


                                        #20
                                        Suuttimet lähtee irti aika nopeasti. Tyypillisesti pesu/mittaus ja uudet o-renkaat maksaa 30e/suutin. Kannattaa.

                                        Vois olla myös liikaa painetta, mutta paineensäätimet ei tavallisesti kyllä hajoile.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Mites sytkäpuoli? Epätasainen käynti on ainakin minulla johtunut tiensä päähän tulleista puolista.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Olisko kenelläkään tietoa missä Savonlinnan alueella suoritetaan tuota suuttimien putsausta?
                                            Ammattikoululla tuota on vissiin suoritettu, mutta, se on sitten ammattikoulu...

                                            Ja jos auto on ollut koko ajan ajossa, niin miten voi olla mahdollista, että suuttimet voi mennä siihen kuntoon?

                                            edit: Markus, jos puola olis menny, niin eikös tuo käynti olis koko ajan epätasaista?

                                            Comment


                                            • #23
                                              Ei välttämättä. Mulla on rikkinäinen puola aiheuttanut pätkimistä ahdoilla ja ajoittain epätasaista tyhjäkäyntiä. En kyllä muista kulutuksen nousseen, mutta toisalta pintakaasulla kierroksilla (=normaali ajo) ei ollut mitään ongelmia.

                                              Comment


                                                #24
                                                Ja jos auto on ollut koko ajan ajossa, niin miten voi olla mahdollista, että suuttimet voi mennä siihen kuntoon?
                                                Suutin on sähkömekaaninen värkki, joka kuluu käytössä. Jossain vaiheessa niilläkin tulee tunnit täyteen. Tyypillisiä vikoja suuttimessa on sen vuotaminen, epätasainen suihku tai sitten sen solenoidiosan rikkoutuminen. Hurjasti noussut bensankulutus saattaisi aiheutua esim. vuotavasta suuttimesta, jolloin kone saa liian paksua seosta. Jo yksi pahasti vuotava suutin voi tuplata bensankulutuksen.

                                                Mutta voi se olla sytkäpuolenkin vika.

                                                Käykö se kone muuten hyvin, ahtoja löytyy sen mitä pitääkin eikä nykimistä tms. häiriötä esiinny käyntilämpöisellä koneella?

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Tyhjäkäynti on melko tasainen ja ahtaa kyllä normaalisti, nyt kun pakkasetkin loppuivat...
                                                  Pakkasilla jääti nähtävästi jotain, niin ahto max. 0,5 bar.

                                                  Minkäs hintasia on sitten kokonaan uudet suuttimet, jos noista nyt sitten joku on lauennut lopullisesti? Tietysti porukaltahan löyty niitä mielettömästi käytettynäkin hyllystä...

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Onneksi nuo S2:sen kulutuslukemat eivät ihan noihin 16-17 litran tietämiin nouse, kun kaikki pelaa:

                                                    Ajoin pääkaupunkiseudulta Pohjanmaalle tämän kuun alussa. Matkaa kertyy yhteen suuntaan 333 km. Noin puolet matkasta on moottoritietä ja toiset puolet pääasiassa 80 km/h rajoitusta. Kulutuslukemat yllättivät kerrankin todella iloisesti: menomatkalla 7,7 l/100km ja paluussa 8,1 l/100km!

                                                    Matka on mitattu GPS:llä ja tankki on tankattu piripintaan molemmissa päissä, joten virhemarginaalin pitäisi olla melko pieni.

                                                    Moottorille oli tehty 2000 kilometriä aikaisemmin perusremppa ja Motronicin sisällä uutta softaa (kiitos tekijälle!).

                                                    Näyttää se malmikasakin suhteellisen siedettävillä lukemilla kulkevan matka-ajossa, kun moottori on kunnossa ja malttaa olla polkematta (kerrankin).

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Leuka loksahti vähän kun tänään testasin huollon ja maf:n vaihdon jälkeen keskikulutusta. Nollasin mittarin ja ajoin 30 km:n matkan mäkistä maantietä 85 km/h mittarissa (80 km/h?) ja alamäissä joko helppasin kaasua tai annoin rullata vapaalla kuitenkin niin, että nopeus ei laskenut tuon alle. Välillä rullatessa kävi vauhti satasessa. Sivuvastaista tuulta lähes 10 m/s. Perillä autoa sammuttaessa keskikulutus ilmoitti 6.9 l/100km... En tiedä pitäisikö tuosta tuloksesta huolestua vai olla onnellinen. Niin ja mistään alpeilta en ajanut alas, vaan lähtö- ja päätepiste sijaitsevat suurinpiirtein yhtä korkealla merenpinnasta.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Nyt on suutimet vaihdettu(ja bensaa silmät täynnä, oma moka), mutta ihan heti en eroa kyllä huomannut vedoissa...
                                                        Kulutusta pitää nyt seurata, onko vaikutusta...

                                                        Sitä ennen käytin katsastuksessa ja arvot oli uusilla kisakateilla seuraavat:

                                                        Joutokäynti: Sallittu
                                                        CO 0.16 / 0.50
                                                        HC 96 / 100
                                                        Co2 15.28 /
                                                        O2 0.52 / 5.00

                                                        Kierroksilla:
                                                        CO 0.28 / 0.30
                                                        HC 47 / 100
                                                        Lambda 1.01 / 0.97-1.03
                                                        CO2 15.24 /
                                                        O2 0.45 / 5.00

                                                        Tuo HC arvo oli aika rajamailla, mistähän vois johtua?

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Sytkä ongelmia veikkaan jos HC korkeella.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Nii just, pitäsköhän sitte ihan vaan testi mielessä vaihtaa uudet puolat? No ei...

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X