Kuinkahan suuri operaatio olisi vaihtaa kyseiseen audiin 2.3 litrainen vapaasti hengittävä moottori? Mitä kaikkea menisis vaihtoon? Nykysen moottorin tyyppi on DZ ja vaihdelaatikko on ilmeisesti AEX tai AKT?
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Moottorin vaihto Audi 80 1.8 quattro typ 89
Collapse
X
-
Taisi porkkis joskus mainita että tuossa nelarissa olisi perävälityskin eri kuin viitoskoneilla varustetuissa autoissa ? Eli silloin menis myös laatikko+perä vaihtoon ?
Kone varmaan kyllä menee semmoisenaan laatikkoon kiinni kyllä. Noissa t89:n lootissa ei tietääkseni enää tarvia vaihtaa kytkinkoppaa.
Comment
-
Eipä ole ei paitsi vähäpäästöisissä, joissa tuijotellaan grammaa/km päästöjä. Se on laatikonvaihdon peruste siis. 01A laatikoista löytyy kiinnitysjako sekä nelosille, että vitosille, joten käytännössä voi ajella vanhalla askilla.
Pitää muuten myös löytyä leimarisetä muutoskatsastukseen, joka osaa tuota laatikonvaihtosääntöä tulkita oikein.
Apurunkoa tuskin tarvitsee vaihtaa. Neloskoneisissa vain on koneenkannakkeet siinä ja vitosissa ei. Nehän lähtee laikalla tai ehkeivät edes ole tiellä eli jäävät vain tyhjänpantiksi.
Apulaitteet voi kelvata, mutta hihnapyöriä ja kannakkeita menee uusiksi.
Comment
-
Mahtaisikohan tälläinen kone: 2.0 115hp 2E-moottori. Kone ollut Seat Toledossa n. 130tkm. Sama kone löytyy myös MK3 Golf 8V GTI:stä, mennä heittäen kyseiseen Audi 80 quattroon joka on 1.8 koneella jonka tunnus on DZ. Eikö lohkojen pitäisi kuitenkin olla kiinnikkeiltään samanlaiset? Entä vauhtipyörän kiinnitys?
Comment
-
No hyvin pitkälti sama kone kuin audin ABK, mutta imusarja+suutinsysteemit+kaasuläppä+pakosarja on eri ja tietysti koneen kannakkeet, jotka pitää olla korkealohkoisesta pitkittäiskoneesta. Kuskin puolen kannake on erilainen kuin matalalohkoisissa kuten DZ. Vauhtipyörä DZ:sta.
2E:n kaasuläppä osoittaisi audin konehuoneessa kohti ajovaloa suunnilleen eli melkoisen ahdasta tulisi.
Tehtiin T3 caravelleen ABK/2E sekasikiö. Viralliseen jääratahinuriin siis :)
Sähköissä on jonkin verran eroja vaikka ovatkin hyvin läheistä sukua toisilleen - myös vuosimalleittain. Esim puolaa ohjataan joko plussalla tai maalla jne pientä jekkua. Tuli liiankin tutuksi.
On melkoinen kuminauhamoottori sitten. Älä odota nopeaa, jos tuollaisen teet :)
Comment
-
Eiköhän, koska samoille kohdille ne kalikat tulee lohkoon kiinni riippumatta siitä onko ne alaspäin (kone kelkassa, B3 asti) vai sivuille (kone korissa kuten vitoskoneet B4 lähtien). Korkealohkoiseen sopivia kelkkatassuja ei tietääkseni ole olemassa.
Aika hölmöähän sitä moottoria on siinä apurungossa makuuttaa eli saman tien vaan kempillä vitosen korvat koriin. Ramilla taisi juuri olla kaupan ja nimim. "90q" eli Rikkinen ottaa varmaan purkuautostaan irti jos joku ne ostaa.
Comment
-
Vaatii vain melkoisen paljon hommaa sovittaa tuo vitoskone tuonne ja myös sähköt ja muut vaativat oman sovittelun ja varsikin aikaa jota ei niin hirveästi ole. Myös jäähdytys järjestelmä pitäisi vaihtaa. Tarkoituksena olisi nyt lähinnä saada keulille hyvä ja ehjä, sekä myös hieman ripeämpi kone ja niin että työpanos kuitenkin pysyisi siedettävänä.
Yksi vaihtoehto olisi vain tehdä nykyiselle koneelle täys remontti ja samalla piristää sitä hieman vaikka vaihtamalla nokka hieman kireämpään, laskemalla kantta ja kanavia siistimällä. Muita ehdotuksia?
Yksi ajatus oli vain tuon 2E alakerran laittaminen oman tilalle. Tiedossa olisi n. 2.1 litraiseksi kasvatettu jossa on vaihdettu tdi:n kampi eli iskua on pidennetty ilmeisesti jonkun verran ja männät jäävät lohkosta yli n. 2.2mm. Pystyyköhän männistä ottamaan pois tuon verran/miten kestää? Mahtaakohan edes onnistua..
Mikä näistä nyt sitten olisi paras vaihtoehto noilla kriteereillä. Tuo 2E konekin kuitenkin teettää omat kikkailunsa.
Comment
Comment