Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Vanhan liiton sytytyspuolan toiminta ja mittaus (Megasquirt ei anna kipinää)

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Vanhan liiton sytytyspuolan toiminta ja mittaus (Megasquirt ei anna kipinää)

    Kilpailevan leirin M20B25 moottorin käynnistymättömyyttä olen tutkinut ja sen verran on tässä vaiheessa selvää että kipinää ei tule tulpille.

    Moottorissa on ihan perinteinen single-coil systeemi eli yksi puola johon tulee kaksi pientä johtoa eculta ja lähtee yksi isompi virranjakajalle. Puolan osasin mitata. + (15) navan ja - (1) välillä 1.5Ohm, + (15) ja korkeajännitenastan väli ~15kOhm jotka osuvat valmistajan toleransseihin.

    Miten nuo puolalle tulevat pienemmät johdot mitataan ja miten niiden pitäisi missäkin tilanteessa käyttäytyä? Tähän asti mitattua:

    Sytytysvirrat POIS:

    (15) maissa
    (1) maissa

    Sytytysvirrat PÄÄLLÄ:

    (15) +12V
    (1) + 12V

    Startatessa:

    (15) +9,5V
    (1) +9,5V

    Kuuluuko mennä noin vai onkohan puola rikki? Moottori on todistetusti käynyt ja autonhakureissulla kerran ampui putkeen ennen kuin akku hyytyi startatessa lopullisesti eli jotain kipinää siellä on jossain vaiheessa täytynyt olla. Asian selvittämistä ei yhtään helpota että autoon on vaihdettu Megasquirtin boksi ja sen opetteleminen lähtee täysin nollatasolta. Jotain siellä Megassakin kuitenkin tapahtuu koska nuo puolan navoista mitatut jännitteet vaihtuvat tilanteen mukaan.
    Viimeksi muokannut hopsis; 21.11.2015, 14:41. Perustelu: terminaalien numerot korjattu

    #2
    Onkohan kuitenkaan maissa, vai eikö sinne vaan tule jännitettä? Okei, saivartelua, mutta kuitenkin.. =)

    Oletko perusajoituksen tarkistanut jne? Muut perusjutut, kansi, pyörijä, johdot?
    Itse puolasta en osaa sanoa enempää. Jännitteen notkahtaminen startissa lienee normaalia.

    Comment


      #3
      Kyllä ne on ihan oikeasti maissa.

      Perusajoitusta en ole vielä katsonut, luulisin sen olevan kohdallaan jos moottori on hetki sitten vielä käynyt normaalisti. Sytkäosia epäilin itsekin ja testasin irtojohdolla ja -tulpalla suoraan puolasta (virranjakajan ja tulpanjohtojen ohi) mutta ei näy kipinää.

      Comment


        #4
        Mk3 Golfille sanotaan tuollaista: KLIKS

        Eli tuon perusteella (jos sovellettavissa bemariin mitä luultavasti onkin) on nuo jännitteet oikein.

        Comment


          #5
          Oli ekassa viestissä varmaan väärin numeroitu nuo terminaalit. Oliko ne nyt niin että motronicilta tulevat on (+)15 ja -(1). Jakajalle lähtevä korkeajännitepuoli on (4).

          Comment


          • #6
            Startatessa puolan 1-navan jännite pitäisi vaihdella nollan ja 15-navan jännitteen välillä. Viittaisi siihen että boksi ei "katko" (vertaa kärjet)

            Comment


              #7
              Laitoin puolalta virranjakajalle menevän johdon ympärille ajoituslampun leuan, ei vilku strobo missään vaiheessa kun starttaa.

              Vielä kun ymmärtäisi miten tuo megaruutta sitten sytkää ohjaa. Kyseessä on niinsanottu PNP boksi joka tulee suoraan auton omaan johtosarjaan kiinni eli puolan yms johdotuksia ei ole tarvinnut alkuperäisistä muuttaa. Ja siksi toisekseen kun tuo on vielä hetki sitten ollut käynnissä eikä siinä välissä ole tehty mitään muutoksia.

              Tunerstudion ruudulla näkyy startatessa kierrosluku ~120rpm mutta kipinää ei tule.

              Startatessa puolan 1-navan jännite pitäisi vaihdella nollan ja 15-navan jännitteen välillä. Viittaisi siihen että boksi ei "katko" (vertaa kärjet)
              Näin se jännite tekee, vaati hiukan pidemmän starttauksen että huomasi. Markettitason yleismittarin päivitysnopeus ei ihan riittänyt kun vain parin sekuntia starttasi.

              Olisiko se puola sitten syypää?
              Viimeksi muokannut hopsis; 19.11.2015, 14:56.

              Comment


                #8
                Pistä virta päälle ja räppäile 1 napaa hyppyjohdolla nopeasti koneen kylkeen.

                Tai sitten puola käteen ja testaa akulla ja kaapeleilla. Vaikka jaksaa ilmaan tehdä kipinää, niin voi olla ettei jaksa paineiseen sylinteriin tehdä kipinää.
                Viimeksi muokannut Sleepy2; 19.11.2015, 16:32.

                Comment


                  #9
                  Itse asiassa kokeilin juuri noin. Hyppylanka räpsyy mutta strobo ei välähdä. Soitin erään penaristin poikkeamaan illalla kylään, kokeillaan toisella puolalla jos vaan on saman mallinen. Cabrion NG:n puolalla ei pemari lähtenyt.

                  Comment


                    #10
                    Varmempi laittaa puolanjohto suoraan koneen kylkeen, niin näkee sen kipinän tai on näkemättä.

                    Alle 20€ saa uutta puolaa.

                    Comment


                      #11
                      Niin voihan sen noinkin kokeilla, meen takaisin talliin. En löytänyt pikaisesti mistään noin evokkaasti puolaa, näytti olevan 50-100€ kaikki mitä löysin.

                      Comment


                        #12
                        Ei iske puolan johto koneen kylkeen kipinää. Varaosabemarissakin oli vääränlainen puola. Täytyy hakea jostain uusi ja jos ei sillä lähde niin kohta on oikein hyvä "pikkuvikainen "penari myynnissä.

                        Comment


                        • #13
                          Katso tuleeko ruiskusuuttimille ohjausta (Motronic pätkii maata). Jos ei tule niin rupeaisin katselemaan uutta pyörimisnopeus/yläkuolokohta-anturia vauhtipyörälle.

                          Comment


                            #14
                            Alkuperäinen kirjoittaja hopsis Näytä viesti
                            Ei iske puolan johto koneen kylkeen kipinää.
                            Oliko jo moottorin maadoitus tarkastettu ja todettu ehyeksi?

                            Comment


                              #15
                              Suuttimille tulee ohjaus ja bensaa syöttää normaalisti. Kastuneet tulpat nyt pari kertaa kuivannut ennen kuin tajusin sytkävian haun ajaksi ottaa bensapumpun sulakkeen irti.

                              Moottorin maajohto oli aika masentavan näköinen mutta vastusmittauksen mukaan ehjä. Laitoin kyllä kokeeksi apukaapelin rinnalle, ei vaikutusta.

                              Comment


                              • #16
                                Ohjaako mega myös sytytystä vai pelkkää bensaa?

                                Comment


                                  #17
                                  Molempia.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Muistaakseni asetuksissa oli myös sytytykseen jotain kannattaa ne käydä läpi, ja varmaan löytyy myös triggeri ja hall anturi? Kannattaa kahtoa että anturi on tukevasti kiinni eikä rakoa ole kovin paljoa hampaisiin nähde muistelisin jotain 0,7mm.

                                    Comment


                                      #19
                                      Tunerstudion ruudulla näkyy startatessa kierrosluku, cranking, sytkäennakko jne ihan oikein eli anturointi lienee kunnossa.

                                      Comment


                                        #20
                                        Hain pari lainapuolaa testiin. Nyt on kokeiltu (auton alkuperäinen mukaan laskettuna) neljällä eri puolalla joten alan taipumaan sille kannalle että puolan ohjauksessa on Megan puolella jotain hämminkiä.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Onkos siinä keksinnössä sytytysvahvistin? Ecun ja puolan välissä siis.

                                          Comment


                                            #22
                                            Jaa, paha sanoa, pitää seurata johtoja. Palaan asiaan kun tiedän.

                                            Mitä muuta sitten vielä keksisi? Moottorissa on vissiin ainoastaan kampuralla käyntinopeusanturi ja megan ruudulla kierrosluku näkyy startatessa joten uskoin sen olevan toimiva.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Yleensä noissa ei ole erillistä sytytysvahvistinta, vaan sytkäkivet (fetti) on purkissa sisällä. Jos mihinkään ei ole koskettu ja yhtäkkiä kipinä hävisi, niin voi olla että tuo sytkäkivi on kärähtänyt. Puolalle tulee siis +12V suoraan ja mega pätkii maata tuon fetin kautta.

                                              Onko megan kyljessä kolme lediä? Tunerstudiosta pystyy ehkä valitsemaan noille ledeille ohjauksen, esim simuloimaan sytytystä. Jos ledi ei vilku niin mega ei liipase.

                                              Yritin päissäni miettiä miten tuollainen yksinapainen puola toimii pelkällä kampuran triggeröinnillä, mutta ehkä se on mahdollista. Ilmeisesti mega tajuaa liipaista aina 180 asteen välein, niin silloin kahdella kierroksella tulee neljä liipasua, tai sitten se liipaisee kerran tyhjää joka jakajan nastan välissä.

                                              Comment


                                                #24
                                                Joo ei löytynyt mitään sytkävahvistimen näköistä. Megan purkin avasin jo, aistinvaraisin tutkimuksin väittäisin olevan ehjä, mikään ei näyttänyt tai haissut palaneelta.

                                                Megan kyljessä olevia ledejä en ole vielä tutkinut.

                                                Mitä tuohon triggeröintiin tulee niin luin jostain että joissain malleissa olisi käytetty 6. sylinterin tulpanjohdossa ylimääräistä karvaa joka tahdistaa moottorinohjaimen mutta ilman sitäkin pitäisi kyllä lähteä käyntiin. Minulla on nyt koko ajan ollut sytkästrobo kiinni puolalta jakajalle lähtevässä johtimessa eikä se vaan ole kertaakaan välähtänyt.

                                                Tässähän on kutoskone joten puolalle pitää lähteä käsky joka 120 asteen välein.

                                                Osaako joku Megaa tunteva kädestä pitäen neuvoa miten tuosta saa ne perusasetukset tänne näkyviin ja miten sillä otetaan lokia?

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Purkin kyljessä on neljä lediä:
                                                  There are four small holes in the side of the case for viewing indicator LEDs. Looking at the side of the case, from left to right, this what these LEDs do:

                                                  12 volt power: This light comes on when the ECU has power.
                                                  Logic power (5VDC): Normally, this light comes on whenever the 12 volt power is on. Used mostly for specialized diagnostics.
                                                  Tach pulse: Blinks when you have an RPM signal.
                                                  Knock: Blinks when knock is detected. The more it blinks, the higher the knock level.
                                                  Ensimmäiset kaksi syttyy heti kun kääntää virrat päälle, kolmas parin sekunnin kuluttua ja palavat koko ajan. Neljäs ei syty.

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Irrotin puolalta molemmat johdot. Olenko ymmärtänyt oikein että (15) nastaan kuuluu aina tulla +12V ja (1) nastaa maadoitetaan moottorinohjauksen kautta? Tein testilampun jossa polttimolle tulee toinen karva suoraan jatkuvasta +12V lähteestä ja toinen karva menee puolalle (1) nastaan tulevaan johtoon.

                                                    Pitäisikö tuon setupin vilkuttaa valoa kun starttaa?

                                                    Puolan ja ecun väliset johdot tarkistin piipparilla ehjäksi. Nyt otin uudestaan Megan pöydälle ja käyn paremmin tutkimaan jos osaan nuo päätteet mitata.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Kyllä se noin pitäisi mennä. Puola on siis suurimman osan ajasta maissa, ja mega katkaisee tuon maan silloin kun kipinä halutaan. Jos jakajan ajoitus on reilusti pielessä niin silloinhan kipinää ei synny ollenkaan. Mutta jos auto on kuitenkin käynyt tuolla setupilla niin ei uskoisi että asetuksissa tai ajotuksissa olisi vikaa. Onko jakajassa muuten hall-anturia?

                                                      Tuolla lamppusysteemillä pitäisi valon kyllä vilkkua.
                                                      "Placing a test light between the ignition coil primary windings negative terminal, and the battery positive post should flash the test lamp On and Off. If this does not happen the ignition coil is not getting the signal to turn off."

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        M20 koneessa on (ainakin siinä versiossa mikä meidän tiimin kilpa-autossa) 60-2 triggeripyörä kampuralla ja virranjakaja on nokan päässä. Jakajan kannen asentoa ei voi muuttaa, reijissä ei ole säätövaraa. Jakajassa ei myöskään ole hallia käsittäkseni.

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Juu, sillä erolla että väittäisin olevan 60-1 ratas, ehkä. Jakaja juuri noin nokan etupäässä ilman hallia. Ainoa koneen käyntinopeutta mittaava on kampuran anturi.

                                                          Lueskelin ja kyselin jo finsquirtin puolellakin mutta eipä se edelleenkään iske kipinää. Laitoin koko paskan myyntiin.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Mittasitko sitä ohjaussignaalia fetin jalasta niinkuin Finsquirtilla neuvottiin? Jos se vaihtelee 0 ja 5V välillä startatessa mutta fetti ei silti muuta tilaa, niin kyllä se silloin on palanut. Ei kannata euron osan takia koko laitetta myydä. :)

                                                            Mitään en näistä tiedä, mutta semmonen käsitys on jäänyt että noitten fettien palaminen olis jossain määrin jopa yleistä megan purkeissa.

                                                            Edit. Vaihdellaanhan niitä sytkävahvistimia kuulemma joihinkin muihinkin autoihin joskus...
                                                            Viimeksi muokannut ilyx; 23.11.2015, 21:21.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X