Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Nokka-akselin pulttien kiristysmomentti?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Nokka-akselin pulttien kiristysmomentti?

    mikä on kiristysmomentti nokka-akselin pulteille ja mitä pitää ottaa huomioon vaihossa.nokka-akseli oli kulunu ja kaksi kuppia puhki.
    vaihan samalla jakopään remmin,kiristimen,vesipumpun ja termostaatin.
    kone on 1.9d

    #2
    Muistaakseni 65nm. Itse olen vetänyt rannemomentilla kiinni, mutta jos ei ole varma ranteistaan, niin suosittelen momenttia.

    Comment


    • #3
      pitääkö käyttää lämpösenä ja kirrata uudestaan tai joissain tapauksissa pitää ajaa 1t km ja tarkistaa momentti.
      mistä vois löytyä tietoja momenteihin ym..

      Comment


        #4
        Nyt kun ei ihan tarkkaan ole tiedossa, mistä koneesta on puhe, en osaa kovin varmaksi mennä sanomaan. Oliko tämä 1,9 imudiesel (D) vai suoraruikkari turbodiesel (TDI)? En muista vuoden 2004 autoissa (aloittajan profiili) imudieseliä nähneeni.

        Jotenkin 65 Nm kuulostaa kovalta. Muistelisin, että 1.8T:n nokkapukeille se oli luokkaa 10 Nm. Vai oltiinko tässä mitä nokka-akselin pulttia kirramassa? Hihnapyörän pultille momentti oli muistaakseni 65 Nm.

        Haynesin korjausoppaassa on ainakin momentit aika hyvin esitetty.

        Comment


          #5
          Joo ei kyl nokkapukkeja ainakaan kuuteenviiteen. Näin ulkomuistista toi vois olla nokkapyörän pultin momentti. 20vt m7 nokkapukkien muttereille oli vissiin 15Nm niin tuskin se kovin paljoa enempää on noissa kasiventtiilisissä, niissä lienee kuitenkin m8?

          Comment


          • #6
            juu, 1.9 tdi pumppusuutin kone.
            pitää kattoa mistä löytäsin haynesin korjausoppaan.
            alfan korjausoppaan tilasin,siinä ei ollu momentti arvoja.

            Comment


            • #7
              Pultit on venyvät. 10nm ja 90 astetta. Nokka akselin keskipultti 80nm. Suuttimen keinuakseli 40nm ja 90 astetta. Näillä momenteilla olen kymmeniä tehnyt ja hyvin toimii. Tandemia ei tarvitse irroittaa, saa käännettyä nokan helposti oikeassa asennossa pois.

              Comment


              • #8
                kiitoksia tiedoista.kokellaanpa noilla neuvoilla vaihtaa nokka ja nostinkupit.
                kupithan varmaan lähtee nostamalla pois.

                Comment


                • #9
                  Kyllä nousee

                  Comment


                  • #10
                    mikä on keskipultti ja miksi tiukempaan kuin muut?
                    eikö riitä jos kaikki vääntää 10nm ja 90 astetta

                    Comment


                    • #11
                      Nokka akselin hihnapyörän pultti on ei-venyvä joten kiintee momentti.

                      Comment


                      • #12
                        Olisit heti sanonu että hihnapyörän pultti.:-)
                        Kerkesin jo ihmetellä ja miettiä mitä tarkoitan keskipultilla.

                        Comment


                        • #13
                          eikös 40nm keinuvivun pulteille ole aika kova kun nehän ovat paljon pienemmät ja ohuet pultit kuin nokka-akselin pultit?

                          Comment


                          • #14
                            Nyt en ymmärrä? Nokka akselin pukit oli sen 10nm ja 90ast ja sen suuttimen keinun pultit on 40nm ja 90 astetta, noilla oon niitä kiristellyt elsan mukaan. Nokka akselipukkien ruuvit on melko pienet, 6mm vissii kierre. Keinun pultit muistaakseni 8mm joten kestäähän se vetää ton 40nm ja 90ast

                            Comment


                            • #15
                              Laitaks om arvion mukaan vai onko sulla oikiat ohjearvot.
                              Tuntuu vaan että on yhtämonta momenttia kun tekijää.
                              Mulla on toi alfan korjausopas mut siinä ei kerrota momentteja.

                              Comment


                              • #16
                                Kuten sanottu, elsan mukaiset momentit.

                                Comment

                                Working...
                                X