Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Rikkinäinen keskitasauspyörästö (Torsen)

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Rikkinäinen keskitasauspyörästö (Torsen)

    Hei vaan Audiclubin väki! Ostin toukokuussa autoliikkeestä B7 Quattron ja auto on nyt korjaamolla rikkinäisen keskitasauspyörästön (torsen) takia. Asentaja oli avannut murikan ja sanoi, että sieltä oli tullut vain puoli desiä öljyä pois. (Öljytilavuus käsittääkseni 0,5l). Tasauspyörästö on ilmeisesti ollut toiminnassa pitkään ilman kunnon voitelua ja huoltopäällikön mukaan rattaissa on palanutta öljyä. Vika on ollut autossa jo sitä ostaessani, mutta en todennut vikaa koeajolla. Liike lupaa tulla 30% verran vastaan kuluissa.

    Kaipailisin foorumilaisten apua tämän taikapalikan metsästykseen (osanumero 09L409751), sillä olen googlettanut tunteja saaden kuitenkaan juuri minkäänlaista selvyyttä osan saatavuuteen. Audi-huolto hinnoittelee pelkän osan (kuvassa osa nro 7) 1500€:n arvoiseksi ja tähän päälle tulee tietysti laakerit yms. muut osat + työt. (Tarvittavat osat 7,11,2,4,5,6,9,12) Mistä noita osia kannattaisi kysellä?

    Löysin linkin joka esittää osan 7 hinnaksi rahteineen 616,16€, mutta en tiedä mikä sivusto tuo on: http://www.technikexpert.net/zf-0501...ferential.html

    Kokonaisissa käytetyissä vaihdelaatikoissa tuo osa näkyy tulevan mukana, mutta epäilen, että esim. Autovahinkokeskuksen ilmoittamissa paikoissa alkavat pelkkää keskitasauspyörästöä irroittamaan myytäväksi?

    Onko tietoa tuohon murikkaan tulevasta öljystä mikä siihen käy? Audihuollon mukaan erikoisöljy maksaa 188€/l. (G055145A2) Jostain luin, että korvaavana öljynä voisi käyttää seuraavaa: Syntrax Longlife 75W-90. Onko tuosta Castrolin öljystä vahvistavaa tietoa? Keskitasauspyörästö tulee Tiptronic-laatikon jatkeeksi eli molemmissa on omat erilliset öljynsä.



    Kuvia autossa kiinni olleesta murikasta. Itse en ole päässyt tuota osaa tutkimaan kun on harmittavasti 250km välimatkaa korjaamolle, mutta tarkoitus on mennä käymään siellä.







    Olisi mahtavaa jos joku osaisi auttaa tässä asiassa. Kyseessä kuitenkin ilmeisesti melko harvinainen vika, sillä nuo torsenit lienee yleisesti kestäviä osia.

  • #2
    Vaikka liike lupasikin tulla vastaan niin väitän että uusilla osilla korjauksessa ei ole mitään järkeä. Parempi etsiä itse loota ja/tai murikka ruotsi/viro/saksasta ja vaihdattaa Simon pajalla. Tulee halvemmaksi. Torsenin öljyt on pykälää vanhemmissa nelikoissa ainakin just tuota castrullia.

    Comment


      #3
      Castrolin sivut sanoo tuohon torsenin öljyksi Castrol Syntrax Limited Slip 75W-140. Vanhempiin sitten Syntrax Longlife 75W-90.

      Comment


      • #4
        Tässä taitaa olla koko torsen alle 1500 €
        http://www.online-teile.com/volkswag...ferential.html

        Comment


          #5
          Www.Laga.se

          Comment


          • #6
            Kiitos vastauksista! Eli B7-koppaiseen sitten tuota Syntrax Longlife 75W-90 öljyä? Onko tuo Limited Slip 75W-140 sitten uudempiin?

            Comment


              #7
              Kyllä lujasti väittää Castrolin sivut että sulle kuuluu tuo Limited Slip. En ole koskaan kuullu että Audeihin olisi tuota laitettu eli kannattaa varmistaa vielä varaosamyyjältä. B6:een sanoo sitten tuon Syntrax Longlifen.

              Comment


              • #8
                Öljyt vain sisään ja kovaa ajoa, tiivisteet kuntoon että pysyykin sisällä ei tuolla niin herkästi kuluvia osia ole jos ei raudanlastuja näy.. Löytyy ZF6HP19 lootaan torseni jos tarvetta.

                Comment


                  #9
                  Niin mikä tossa torsenissa on vialla oikein?

                  Comment


                  • #10
                    En vielä tiedä onko torsenissa ollenkaan fyysistä vikaa kun en ole päässyt itse osaa tutkimaan välimatkan johdosta. Voimansiirrossa ilmeni kesällä seuraavanlaisia nykimisoireita, jotka kopioin nyt tähän liikkeelle lähettämästäni reklamaatiosta:

                    "Nykimistä on ilmennyt kahdessa erilaisessa tilanteessa: Ajettaessa noin 50km/h nopeutta 5. vaihteella kierrosten ollessa noin 2000rpm tai vähän alle. Tuolloin voi huomata, että moottorin kierrokset ”hummaavat” hitusen ylös ja alas.

                    Maantienopeuksissa nykimistä ilmenee satunnaisen toistuvasti fyysisesti tuntuvana ja kuultavana ”mukutuksena”. Ääni ei tule tien pinnan epätasaisuuksista, kuten pikinauhoista, mutta tuntuu ja kuulostaa lähes samanlaiselta.

                    Kolmannessa tapauksessa autosta kuuluu ”jurnutusta” ja hankaavaa ääntä erityisesti parkkipaikalla ja ahtaissa käännöksissä. Nämä kaikki havaitut fyysiset ja kuultavat tuntemukset esiintyvät havaintojeni perusteella erityisesti kun auto on lämmennyt pitemmän ajon johdosta (öljyt?)"

                    Murikka on avattu huollossa ja se on ollut ajossa vähäisillä öljyillä ja huoltopäällikön mukaan rattaissa on palanutta öljyä. En tosiaan vielä tiedä onko fyysistä vauriota noissa rattaissa, mutta jos ei ole niin todennäköisesti lähden vielä tuolla murikalla kokeilemaan uusilla öljyillä toki.

                    Hyvä myös tietää että wille84:llä olisi laatikkoon käypänen torseni tiedossa. Kiven alla nuo ovat ja mielellään en uutta laittaisi.

                    Comment


                      #11
                      Ehjä torsen saattaa pitää ääntä jyrkkään käännettäessä koska yrittää tasata renkaiden pyörimisnopeuseroa. Kierrosten hummaaminen ei kyllä mitenkään liity torseniin vaan itse laatikkoon tai sen ohjaukseen.

                      Comment


                        #12
                        Oma B6 tq jyristää myös aika voimakkaasti asfaltilla vetopäällä ratti linkussa ajaessa.

                        Comment


                          #13
                          Itse laitattaisin takasin kasaan uusilla öljyillä, jos ei ole selkeää mekaanista vikaa.
                          Aina torsen quattrot pitää jyrinää tai jurnutusta käännöksissä.

                          Autossa voi olla jokin muukin ongelma kyllä, jos kierroksetkin on pomppinu.

                          Comment


                          • #14
                            Kierrosten pomppiminen saattoi johtua vaihdelaatikon öljyistä. Vaihdelaatikko on huudeltu ja sisään laitettu uudet öljyt. Itse en ole vielä päässyt toteamaan, onko tuo kierrosten hummaaminen hävinnyt.

                            Maanantaina selviää torsenin fyysinen kunto kun soittelen asentajalle ja jos siinä ei ole mekaanista kulumaa, niin puhdistukseen ja uudet tiivisteet ja öljyt sisään.

                            Vielä askarruttaa tuo mutikan öljy. Jenkkifoorumilta (audizine) luin, että audin omassa kalliissa öljyssä on STURACO FM 1992-lisäainetta, jolla torseniin saadaan oikeanlaiset pito/luisto-ominaisuudet (jos käsitin oikein). Tätä lisäainetta ei ole noissa Castrolin öljyissä. Ohjeistuksen mukaan tuota lisäainetta sisältävää öljyä tulisi käyttää jos torsenin sisuskaluja on vaihdettu. "The "STURACO FM 1992" additive is only needed after renewal (exchange) of the Torsen differential".

                            FM=Friction modifier

                            Eli tuo Sturaco kiinnittyy metallien pintaan ja jos osat puhdistetaan niin sitten tulisi käyttää Sturacoa sisältävää öljyä.

                            "From the factory, Audi adds 34mL(?) of Sturaco 1992 FM (friction-modifier) additive to the center diff. It clings to the metal. It only needs to be re-added if the diff is removed and cleaned spotless (thus physically removing the 1992 FM). So otherwise, it's just drain, and put new fluid"

                            Ehkä sitä joutuu kuitenkin ostamaan nuo kalliit öljyt, niin on varman päälle hoidettu sitten tämä juttu tuon murikan osalta.
                            Viimeksi muokannut Tombernaut; 8.11.2015, 16:01.

                            Comment


                              #15
                              Kierroksethan heittelee kylmänä. Kyselin itsekin vastaavasta ominaisuudesta täältä, ja normaalina pidettiin :)

                              Tässä vielä video oman auton käyttäytymisestä:

                              https://www.youtube.com/watch?v=XbOMa8FERSo

                              Comment


                                #16
                                Ei ole kokemusta noista stronic/multitronic yms uusista laatikoista, mutta vanhat Tiptronicit ei kyllä tolleen humpannut.

                                Comment


                                • #17
                                  Turbiinilukon päälle/pois pomppimista nuo Tiptronicin humppaukset on. Ei ole normaalia. Samoin oire viasta S-tronicissa mutta tietysti eri syystä.
                                  Sen sijaan pieni juuri havaittava viisarin heilunta (+/- 30 rpm arviolta) tasakaasulla on normaali ominaisuus Tiptronicin kanssa.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Asian vääntäminen jatkuu. Tänään sain yhteyden torsenin purkaneeseen asentajaan ja hän sanoi, että murikan sisuskalut ja molemmat laakerit ovat mennyttä. Palanutta öljyä rattaissa. Ei vuotoja havaittavissa kummankaan pään tiivisteissä eikä silloin kun torsen oli kiinni autossa. Heidän suorittamien koeajojen jälkeen torsen oli lämmin/kuuma vielä pari tuntia sen autosta irrottamisen jälkeenkin.

                                    Nyt mietityttää että tämä vika on ollut autossa jo sitä myytäessä, mutta en huomannut tätä vikaa koeajolla, koska tasauspyörästö ei kerennyt lämmitä niin paljon, että aikaisemmassa viestissä mainitut oireet olisivat tulleet ilmi. Pitää soittaa taas kuluttaja-asiamiehelle ja kysyä mitä nyt on tehtävissä. Uusia osia on saatavilla myös virosta, mutta kalliiksi se silti tulee.

                                    Comment

                                    Working...
                                    X