Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi 100 tyhjäkäynti seilaa

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Audi 100 tyhjäkäynti seilaa

    Elikkä 2 viikon jälkeen löin käyntiin, vähän aikaa pyöri nätisti mutta sitten rupesi tyhjäkäynti seilaamaan 1000-1300. Missä vois olla vika?

  • #2
    Ei ole löytynyt vikaa, kellään tietoa??
    Viimeksi muokannut diudi9; 7.11.2015, 13:26.

    Comment


      #3
      Oletan, että auto on profiiliin merkitty -93 Audi 100 2.5 (eli ilmeisesti AAT).
      Olisko joku ilmavuoto, esimerkiksi huohotusseudulla: http://www.partsbase.org/audi/audi-1...ylinder-block/
      Olisko EGR-venttiili jumittanut auki: http://www.partsbase.org/audi/audi-1...recirculation/ ja http://www.partsbase.org/audi/audi-1...vacuum-system/ (osa 6)

      Ite en ole "paininut" diisseleiden kanssa pahemmin, mutta olisko joku paikka vaan tukkeessa? Koeta suuttimien puhistusainetta. Vaihda suodatin - vähän hakuammuntaa...
      Kannattaa panostaa teksteihin ja kuvailla probleemaa vähän laajemmin, niin tulee vastauksia helpommin.

      Comment


      • #4
        Nyt löyty aiheuttaja tuolle tyhjäkäynnin seilaamiselle. http://aijaa.com/cdtAjn En osaa liittää kuvaa suoraan tähän niin piti tuonne laittaa. Eli tuossa tuo alipaineletku joka on kiinni imusarjassa, laitoin eilen käyntiin ja suihkin crc joka paikkaan , ei löytynyt sillä mitään. Sitten repäsin tuon irti niin siihen loppu seilaaminen. Ja kun laitto aina takasi paikalleen niin alko taas seilailee.
        Minne tuo letku menee? Näytti menevän jonnekin sisälle päin mutta jos joku tietää minne menee niin ei tarvis alkaa sisustaa purkaa..

        Comment


          #5
          Olisit nyt alun perin maininnut, mistä koneesta on kyse! Kuvan osanumeron 078133205D perusteella siis isolohko bensakutonen AAH.
          Tuossa osanumerokuvassa ei suoraan kyllä näy vastaavaa alipaineletkua, mutta tässä pari vastaavaa kuvaa letkuviidakosta, josko hyötyä jossain vaiheessa:
          http://www.partsbase.org/audi/audi-1...filter-system/
          http://www.partsbase.org/audi/audi-1...tion-jet-pump/

          Luultavasti edelleen jostain imuvuodosta kyse, niinkun meinasitkin. Kaasuläppäkotelo on ainakin jossain vaiheessa avattu punaisesta tiivistemömmöstä päätellen.
          Ai käynti tasaantuu, kun irroitat ko. letkun ja tulppaat läppäkotelon karan, johon se letku kuuluu?
          Yksi homma, joka voi olla fiksua tehdä joka tapauksessa, niin puhdistaa tuo tyhjäkäyntiventtiili eli ensimmäisen kuvan osanro 16.

          Comment


          • #6
            Kaasuläppäkotelon putsasin eilen, ei ollu mitään epämäärästä siellä.
            Kyllä, käynti tasaantu kun irroitin tuon letkun ja tulppasin nipan EILEN. Tänään sitten kokeilin irroittaa letkun niin sillon kierrokset tippu alle 1000 ja meinas sammua. Sitten kun laitoin letkun paikoilleen, toimi normaalisti ja tyhjäkäynti on normaali.
            Tuo letku pitää selvittää minne menee. Onko mahdollista että oisi ollut joku roska tms siellä letkussa jos kerran nyt toimi oikein?

            Comment


              #7
              Ok, meinasin itse tuota tyhjäkäyntiventtiilin puhdistusta, esim: https://www.youtube.com/watch?v=k7DuO9WNCqs. Tuossa myös kuva venttiilistä (osa 7): http://www.12v.org/engine/index.php?...n=cl&view=iman. Tuossa hieman vastaavaa ongelmaa, ja venttiilin puhdistuksesta: http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...t=AAH+vikakoo*

              Vikakoodit voisi kertoa jotain, kun tyhjäkäynnin humppausmoodi on päällä (tai varmaan on koodi jäänyt muistiinkin - en tunne ko. diagnostiikkaa).
              Tuo tämänpäiväinen tyhjäkäynnin tasaantuminen letkun takaisinlaiton jälkeen voi johtua siitäkin, että moottorinohjaus ymmärsi vuodon takia mennä johonkin vikatilaan ja tasaantua. En oikein uskoisi tuohon roskateoriaan, vaikka sekin on varmaan mahdollista.

              Comment


              • #8
                Täytyypä vielä putsata tuo tyhjäkäyntiventtiili. Kannattaako se samalla sitten lukea vikakoodi?
                Onko mistään kotosin bilteman vikakoodien lukulaite?

                http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---M...AG-2000030943/

                Tämän tarvii myös ostaa?
                http://www.e-ville.com/fi/18-obd-vik...teri-audi.html

                Comment


                  #9
                  Miulla on tallessa tuommonen vikakoodiraamattu, jonka saa täältä: http://www.greensky.com.au/generic_r...nual_guide.pdf (16,1 Mb)
                  • Sivun 74/221 perusteella tossa AAH:ssa on moottorinohjauksena VAG MPi.
                  • Sivun 75/221 perusteella vaatisi tosiaan tuon adapterin, koska pistokkeina on nuo 2x2-liittimet kuskin jalkatilassa. Nelinumeroisia koodeja ei taida siltikään saada tuosta ulos, vaan vaatii jonkinlaisen koodinlukijan. En ole varma, mutta saattaisihan tuo Bilteman mittari + adapteri toimiakin.
                  • Sivulla 78/221 on jonkinmoinen lista vikakoodeista.

                  Comment


                  • #10
                    Kävi tuossa mielessä että ennenkun eilen laitoin käyntiin niin otin akun kengän irti, koska vein laturiin sen. Voiko se nollauttaa myös kun käyttää akun kenkää irti?

                    Comment


                      #11
                      Taitaa sieltä koodit nollautua, kun on noinkin vanhasta diagnostiikasta kyse. En ole kuitenkaan ihan varma.
                      Vikakoodeista huolimatta moottorinohjauksen sopeutusarvot ainakin nollautuvat mutta käynti normalisoituu ja optimoitunee taas noin sadan kilometrin ajon jälkeen (karkea arvio).
                      Tuon sadan kilsan uudelleenoppimisen jälkeen kun lukee koodit, niin saa jo kattavan listan.

                      Comment


                        #12
                        Akun irroittaminen nollaa kaiken tuon ikäisessä. Tosin, eipä näissä tarvitse myöskään odotella ja ajella sen enempää sopeutuksia.

                        Comment


                        • #13
                          Tähän asti pelas normaalisti, mutta jälleen rupes seilaamaan samalla tavalla.. vikakoodi kannattaa varmaan lukee ja sitä kautta selviis missä vika? Tossa ois tommonen, kellään kokemusta?Mitä nyt nopeesti luin niin ihan pätevä laite olis ja pystyis nollaa myös.http://www.nettikama.fi/elm327-bluetooth-adapteri.html

                          Comment


                          • #14
                            Onkos tuossa muuten jo obd liitin? - Vai mennäänkö vielä vilkkuvalo systeemillä tai vanhoilla 2x2 liittimillä?

                            Kokemuksesta voin sanoa että noilla Bluetooth palikoilla ei yleensä tee vanhempien autojen kanssa yhtään mitään. Omissa A4:ssa koittanut jo viittä erilaista eikä yksikään toimi kunnolla, jos ollenkaan. Sama nuo jotkut mainitut ohjelmat ei saa yhteyttä vanhoihin vag konsernilaisiin edes piuhalla. Eli Kiinasta vaan kaapelia tilaukseen :)

                            http://www.ebay.com/itm/KKL-VAG-COM-...142998&vxp=mtr

                            Comment


                            • #15
                              Onko kiinan johdolla kuinka hyvin hallussa 2+2 liittimellä olevat Audit? Eli onko tuollaisesta kinuskipiuhasta kellään kokemusta kutoskoneisen C4:n kanssa, jossa 2+2? Etenkin moottorin osalta. Ilmastointi on ilmeisesti helpompi nakki koodilukijoille.

                              Comment


                              • #16
                                Vanhoilla mennään eli tuossa on tuo 2x2 liitin. Tuohon pitäs saada sitten semmonen adapteri.

                                Comment


                                • #17
                                  Tarkennuksena, että en tarkoittanut liitintä sinällään, vaan yhteyden toimimista vanhempien Audien kanssa. Välijohtojahan saa muutamalla eurolla, eli tuo liitin ei ole ongelma.

                                  Comment


                                    #18
                                    ELM-pohjaiset lukee geneeristä OBD:tä. Tuntematon käsite tuon ikäisissä.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Puhumme suomea? :) Tarkoittaa ilmeisesti sitä, että vaikka tuolla linkin tiedoissa sanotaan sopivan C4 A6, niin ei kuitenkaan sovi? Mikähän sitten sopii näiden kanssa yhteen näistä kinuskeista?

                                      Comment


                                        #20
                                        Sarjaporttinen KKL-adapteri ja vanha VAGcom-ohjelma. Jos ei ole sarjaporttia, niin sellainen USB-mallin KKL-kaapeli mikä mainitaan perustuvan FTDI:n piiriin.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Tällainen? http://www.ebay.com/itm/FTDI-FT232RL...477303&vxp=mtr

                                          Saako tuollaisen toimimaan seiskan kanssa, vai pitääkö taikoa XP-kone jostakin?

                                          Comment


                                          • #22
                                            Eli näillä vois tulla jotain lukemaa? http://www.ebay.com/itm/FTDI-FT232RL...477303&vxp=mtr ja tuohon tämä välijohto http://www.obd.fi/index.php?page=sho...mart&Itemid=28 Mistäs kannattaa ladata se vag com?

                                            Comment

                                            Working...
                                            X