Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi a6 2.5 132kw quattro vm02 tiptronicin laatikon vaihtaminen toiseen.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Audi a6 2.5 132kw quattro vm02 tiptronicin laatikon vaihtaminen toiseen.

    Elikkäs levisi automaattilaatikko audista. Laatikoita on löytynyt 400e-3500e haarukalla. Kyseisessä audissa on ZF FAU 5HP19 laatikko. Nyt löytyi läheltä tämmöinen käytetty ZF DEQ 5HP19 laatikko. Mitenkä käy FAU:n tilalle? Muuten samanlaisesta autosta mutta vuosimalli taisi olla 97-99.
    Jos tämä ei käy, niin minkälaisia laatikoita voi sovitella tilalle?
    Mitä kannattaa maksaa käytetystä laatikosta ajettu 300-400tkm väliltä?

    Laatikko oireilee näin: On kehnosti vaihtanu 2-3 vaihteet. Tietokone näytti ennen hajoamista että kolmos solenoidi oireilee. Liikkeelle lähtiessä tuntuu että luistaisi. Öljyt laski pihalle ajosta. liikkuu isoilla kieroksilla. pientä rohinaa kuuluu laatikosta (turbiini?) Laatikko P ja N asennossa ei vuoda öljyä. Ainoastaan liikuttaessa autoa.

    En ole vielä laatikkoo päässyt purkamaan pois. Luulen, että turbiini on mennyt rikki. Noin 455tkm on autolla ajettu.

    Hyviä vinkkejä kaipaan mistä voisin hankkia käytetyn turbiinin tai muita laatikon osia. Olen selannut netistä osia muutamia kuukausia, enkä käytettyä turbiinia löytänyt.

  • #2
    Mistään en mitään tiedä, mutta aikoinaan omaan vajaavetoiseen B5 avanttiin AFB koneella laitettiin nimenomaan samanlainen DEQ tyypin laatikko tilalle mikä oli alkuperäinenkin. Tuolloin jäin siihen käsitykseen että laatikon tyypin tulee olla sama. Onko tuo kertomasi DEQ laatikkko tosiaan ollut nelikossa?
    Viimeksi muokannut PeeHoo80; 29.10.2015, 13:47. Perustelu: kirjoitusvirheet

    Comment


    • #3
      Mitä olen nyt nyt ottanut selvää, niin luultavasti etuvedoissa käytään tätä DEQ laatikkoa ja on tiptronic. Eli ei käy. Kummaa on, kun oon myyjälle kahtena kertana sanonu että neliveto audiin. Ei ole vissiin menny viesti perille.

      Luulisi, että tyyppiä voi vaihtaa kuhan on sama vetonen laatikko. Sitä en tiiä tarviiko vaihtaa ohjausboxia, jos kyseessä on samanlainen ZF 5HP19?

      Kertokaa viisaammat käykö mikään muu tämän laatikon tilalle?

      Comment


      • #4
        Eri välitykset kaikissa laatikoissa. Voi pian alkaa vikatilaan meneen jos tcu ei ymmärrä muuttuneita välityksiä.

        Comment


        • #5
          Etuvetoisen saa q.ksi kun ruuvaa jakovaihteiston lootan perään, sellaisia on mullakin hyllyssä muutamia jos tarvii.

          Nyrkki sääntönä voi sanoa että 97-99 (D-alkuiset pois lukien loppuvuosi 99) käy 2.5 dieselit kaikki keskenään ei tule vikakoodeja. 99-04 (F-alkuiset) löytyykin 2.5 dieseleiden vaihteistoissa sitten jo jotain eroja mutta käy keskenään ja ei aiheuta tiettävästi vikakoodeja. Solenoidit tai koko venttiililohko täytyy joissain tapauksissa vaihtaa alkuperäisestä toiseen.

          D-alkuista vaihteistoa ei voi sekoittaa f-alkuisen kanssa tekemättä lootan sisään pieniä muutoksia, yksi kappale kruunu täytyy vaihtaa sellaiseksi jossa on sisääntulonopeus anturille triggeröinti kas kun d-alkuisessa vaihteistossa kyseinen anturi on induktiivi mallia ja f-lootissa taasen hall.anturillinen.
          Viimeksi muokannut sfk78; 30.10.2015, 17:22. Perustelu: selvennykset vuosi malleihin

          Comment


          • #6
            99-04 löytyykin 2.5 dieseleiden vaihteistoissa sitten jo jotain eroja mutta käy keskenään ja ei aiheuta tiettävästi vikakoodeja.
            Vääristä välityksistä menee vikatilaan kuten tarzi mainitsi. Varminta siirtää myös TCU askin mukana.

            Comment


            • #7
              Olen aika monta noita jo vaihtanut tässä muutaman vuoden sisään ja sekoittanut keskenään sisuskalujakin toinen toiseen ja edelleen ei ole herjannut väärästä välityksestä koska välitykset on samat.

              Edit: Tcu.n vaihto edellyttää samanlaista kanta-autoa esim.maf pitää olla samanlainen kuin siinä autossa josta tcu tulee.
              Viimeksi muokannut sfk78; 30.10.2015, 17:37.

              Comment


              • #8
                Hyvää tietoa tulee, kiitos!

                Meitä tietämättömiä on varmati paljon ja tämä aihe koskee varmasti muitakin audin omistajia niin selvennetään kaikki täällä. Olisi hyvä, jos kaikki tarvittava tieto löytyisi yhdeltä sivulta.

                Korjatkaa jos olen väärässä!
                tcu on ohjausyksikkö ja maf on jonkinlainen anturi?

                Mitkä laatikon käy heittämällä tämän ZF FAU 5HP19 tilalle? Riittääkö, että on tämä 5hp19? Käykö tämä DEQ laatikko nytten tilalle, jos ruuvvaan nelikon jakovaihteiston laatikkoon?

                Etsintkö nyt sitten laatikon, joka on vuoden 99-04 audista ja on F alkuinen?

                Comment


                • #9
                  Helpoimmalla pääset kun etsit F-alkuisen, juuri noista runoilin tänne hieman http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...43#post1212943 vilkaise viimeisintä viestiä.

                  Comment


                  • #10
                    Tuo oli hyvää tietoa. :) Voidaanko tuo viesti tuoda tänne?
                    Viimeksi muokannut okkim; 31.10.2015, 09:29. Perustelu: Poistettu tarpeeton lainaus.

                    Comment


                    • #11
                      Copy paste

                      Comment


                      • #12
                        "Lukematta 30.10.2015, 20:47
                        Muutamia factoja joita tiedän audin zf 5hp19 vaihteistosta listaan tähän jotka säästää monilta ihmettelyiltä kun etsii esimerkiksi vaihto laatikkoa autoonsa tai vain varaosia:

                        KAIKISSA 5hp19 vaihteistoissa on samat välitykset vaihteilla 1-3.67, 2-1.99, 3-1.41, 4-1.00, 5-0.74.

                        Yleisimmät perävälitykset (huom.etuperän) 1060 sarjassa: 1060 235 087-3.40, 1060 235 101-3.09, 1060 235 103-3.20, 1060 235 105-3.30, 1060 235 111-3.73 ja 1060 235 184-3.09 Perävälitys muuttuu käsittääkseni lähes aina vain vaihteiston perässä olevassa alennus vaihteistossa josta pinjoniakseli kulkee taasen etuperälle, perän ratasparit on olleet kaikissa samat jotka olen aukonut, asia voi olla toisinkin mutta vain tältä osin tietoa on itselläni.

                        kaikki D (vm.97-99 esim:dew) alkuiset vaihteistot ovat vaihto kelpoisia keskenään sama pätee F(vm.99-04 esim:fau) ovat vaihto kelpoisia keskenään, näiden vaihteistojen suurimmat erot ovat nimen omaan perän välityksissä ja hydrauliikassa. Lisäksi D vaihteistot eroavat F vaihteistoista sisääntulonopeus anturin osalta, kun D.ssä nopeutta mitataan induktiivi anturilla niin F.ssä sitä mitataan hall tyyppisellä anturilla. Nämä kelpaavat silti toisiensa varaosiksi koska sisusta on poikkeuksetta samaa tavaraa, F tyypin vaihteistoissa pakin kruunu on vahvempi lukitus sokkansa osalta kuin D.ssä.

                        Jotta D.stä haluaa tehdä F.fän täytyy toinen jarru pakan kruunu öljypumpulta päin laskien vaihtaa F.fän samaiseen koska tuo kyseinen kruunu omistaa sisääntulonopeutta mittaavan hall anturin triggerikehän, toisin päin ei tarvi muutoksia tehdä. Hall anturille kiinnitys löytyy kopasta kaikissa vaikka ei kyseistä anturia olisikaan kokoonpanossa alkujaan ollut, induktiivi anturi kiinnittyy taasen hydraulilohkon selkäpuolelle ja tätä kyseistä paikkaa taas hall anturillisen lohkossa ei ole mutta triggeröinti on.

                        Etuvetoisesta saa tehtyä nelivetoisen aivan bolt on osilla, eli ruuvaamalla toisin sanoen jakovaihteiston lootan perään.

                        Erot karkeasti momentin muuntimien osalta ovat sopivuudeltaan näin: v6 bensa koneet käy keskenään, v6 diesel koneet käy keskenään ja pikku diesel on omansa sekä 1.8t on omansa.

                        perävälitykset jakaantuvat usein samaan tapaan kuin momentin muuntimetkin, 2.5tdi ovat aina vaihto kelpoisia keskenään välityksiensä osalta.

                        Öljypumppu (usein kysytty) on aina kaikissa sama.

                        Venttiililohko käy anturointia lukuun ottamatta aina, eroja on solenoidien vastuksissa.
                        esim: 2.5tdi F vaihteistoon voi vaihtaa D vaihteiston Venttiili lohkon ja se toimii aivan hyvin, tämä ja monta muuta asiaa on tullut kokeiltua.


                        Toivottavasti on apua sitä kaipaaville :) ja ainahan voi kysellä.

                        edit: tämän kohdan tietysti voisi siirtää myös faq osioonkin sellainen joka sen voi siirtää."

                        Lainattu sfk78:lta

                        Comment


                        • #13
                          Olen aika monta noita jo vaihtanut tässä muutaman vuoden sisään ja sekoittanut keskenään sisuskalujakin toinen toiseen ja edelleen ei ole herjannut väärästä välityksestä koska välitykset on samat.
                          Turha näistä on kinastella kun kokemuksesta minäkin puhun. Ei tule vikakoodia jos välitykset on samat, kuitenkin C5 TDI malleista löytyy askeja joissa se ei ole. Esim. Allroadin askit.

                          Comment


                          • #14
                            No juu ei näistä kinata tarvii, mutta suosittelen lukemaan tämän liitteen huolella. Siintä löytyy audin käytössä olevat 5hp19 vaihteistot myös allroad ja ne välitykset on kyllä samat siinäkin koska ne on kaikissa.
                            Attached Files

                            Comment


                            • #15
                              Tuossa nyt ei dieseleitä käsitelty lainkaan mutta sivulla 20 on lueteltu etuperään 5 erilaista välitystä. Elsasta vilkaisemalla TDI:n kanssa on käytössä 2,909 ja 3,091. Tuossa se pikku ero joka vetää vikatilan päälle.

                              Tiedän että etuperä ja vaihteisto eivät ole sama asia mutta käytännössä ne kulkee käsi kädessä.

                              Comment


                              • #16
                                Ur-Allroadissa final drive ratiot on 3.511 (TDi) ja 4.379 (2.7bt). Muuten aski lienee sama.

                                Comment


                                • #17
                                  Mitä eroja turbiineissa? Käykö tuon DEQ 5HP19 laatikon turbiini tähän mun FAU 5HP19:seen?
                                  Hyvin luultavasti menee vaihtoon turbiini ja muutama solenoidi.
                                  mistä halvin mobil atf lt71141 öljy?
                                  Vuoden verran mulla oli laatikossa punaiset teboilin fluid s öljyt. Tekikö halppis öljy kepposet?
                                  Motonetistä luultavasti löytyy halvin tiiviste ja öljynsuodatin. laakkosella paperin pala maksoi jotain 50e.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Kyllä öljyllä on merkitystä. Ja suodattimissakin on eroja, mätänetin halvimmat suodattimet päästää huomattavasti suurempia partikkeleita lävitseen.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Kertokaas pikaisesti voiko vaihtaa laatikon solenoidit vaikka eri varaosa numerot?
                                      Myös paineissa eroja eli autona 2.4v6 -98 tippi ja solenoidit tulis 2.5tdi tipistä ja molemmat etuvetoja

                                      Comment


                                      • #20
                                        Onko kenelläkään tietoa miten saa vai onko ylipäätänsä mahdollista vaihtaa tiptronic manuaali vaihteiseski ? Kyseessä on 2.5tdi quattro -98 a6 avant.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Saa vaihdettua, polkimet, vauhtipyörä+kytkin ja tietysti vaihteisto, noin pääpiirteissään. Muuta pikkusälää joutuu vaihtamaan lisäksi. Kannattavaa ? Tuskin.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X