Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

K-Jetti ongelmoi taas...

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    K-Jetti ongelmoi taas...

    Tuossa maanantaina töistä lähtiessä Audi (1.8E typ89 DZ) ei meinannu suostua lähtemään käyntiin. Totesin, ettei moottoritilassa näy mitään epämääräistä ja pääsin parin km matkan kotiin. Siellä paremmin ihmeteltyäni totesin, että bensapumpun rele naksuttaa viimeisiään. Uusi tilaukseen (reilu 50? Seinäjoen Käyttöautolta...).

    Eilen sain releen ja laitoin paikalleen. Auto lähti käyntiin, mutta tyhjäkäynnillä röpötti välillä todella pahasti, välillä ei ollenkaan. Sammutin auton, eikä se lähteny uudestaan käyntiin jos vähänkin koski kaasupolkimeen. Taas ihmettelyä, tuloksena että putki ilmamäärämittarilta imusarjalle (läppärunkoon) on haitariosastaan melkein poikki. Eli reilusti mittaamatonta ilmaa koneeseen. J--susteippiä reilusti, parani vähän. Nyt on sitte tuo putki hakusessa. Eli jos jollain on sellanen ehjä ylimääräisenä, ei ku privaa. Löytyy siis 80/90/Avant 87-93, 80/90/Avant quattro 87-92 ja Coupe 89-94.

    Lisäksi pumpun rele nakuttaa vieläkin tyhjäkäynnillä, aiheuttaen katkoksia pumpun toimintaan ja osaltaan epätasaista tyhjäkäyntiä. Mikä tuon releen nakutuksen voisi aiheuttaa?

    Sama aihe FFP:llä: http://ffp-motorsport.com/bb/viewtopic.php?t=24477

  • #2
    Kysymystä lainaten:

    Releoireita täälläkin, sama kone. Kylmänä (siis vähintään yön yli seisonut auto) kun lähtee ajamaan niin muutaman kerran saattaa nykäistä terävästi -etenkin pintakaasulla- ja mittariston kohdilta kuuluu releen naksuntaa, tosi nopeaa sellaista. Oire häviää n. kilometrin ajon jälkeen, eli ei nyt varsinaisesti haittaa mutta häiritsee.

    Lisäksi starttaamiseen liittyy pidempi sahaaminen (ominaisuus? alle 10sec kuitenkin) ja vähän vaivalloisesti käynnistyminen (vajailla pytyillä?) jos auto on ollut päivän tai useamman ajamatta. Kylmällä säällä tai kerran startattua käynnistyy melkein sillä sekunnilla kun avaimeen koskee.

    EDIT: lisättäköön ettei koskaan ole jättänyt käynnistymättä kuitenkaan

    Comment


      #3
      Putki ilmamäärämittarilta läppärunkoon on nyt korjattu käyttäen liimaa, nippusiteitä ja teippiä. Tilapäisratkaisu, koska Käyttöauto määräsi putken hinnaksi 176? ja tarvikeliike alkuperäisosan hinnaksi Saksasta tuotuna (uusi) 98?. Aika paljon ilmaa hinnoissa... Putken korjauksen jälkeen auto kävi muutaman minuutin paremmin kuin koskaan, mutta sitten alkoi taas sama röpötys tyhjäkäynnillä.

      Ilmavuotoja ei enää pitäisi olla, jos ei tuo korjaus ole jo pettänyt. Uudet tulpat+johdot+virranjakajan kansi+pyörijä viime talvena, samoin uusi bensansuodatin. Viime talvena on myös puhdistettu ja voideltu lisäilmaluisti ja muita liikkuvia osia. Ilmamäärämittarissa oli jonkin verran likaa, se on myöskin nyt puhdistettu ja pitäisi toimia. Bensapumpun rele pätkii tyhjäkäynnillä joskus runsaasti, joskus ei ollenkaa. Pelottaa vain että tuo pätkiminen hajottaa sen uudestaan. Johdotuksessa ei ainakaa päällisin puolin näy mitään häikkää ja releen kontaktipinnat saavat jäljistä päätellen kosketuksen.

      Itselle tulee mieleen enää sytytysennakko. Siihen ei ole koskettu, mutta olisiko se voinut kääntyä "itsestään"? Ilmeisesti ei pysty säätämään kuin ajoituslampun kanssa?

      Tuleeko teille viisaammille muita mahdollisuuksia mieleen? Itseltä alkaa ideat loppua. (Nimim. "ensi viikolla Bosh-huoltoon jos vikaa ei löydy")

      Comment


      • #4
        Melko OT, mutta ajeletko 95 vai 98:lla? Tuo DZ hörppii mieluummin 98:sia joka hivenen vaikuttaa käynnin tasaisuuteen ja aavistuksen tehoonkin.

        Tuolla aiheesta keskustelua:
        http://www.audiclub.fi/phpBB2/viewto...6&highlight=98

        Comment


          #5
          95:lla olen ajellut, ja ainakaa tähän asti ei ole ongelmia ollut. Ongelma ei parantunut viikonlopun aikana, tein kaikki säädöt mitä itse osasin/pystyin ilman mitään sen kummempia mittareita. Tällä viikolla yritän saada auton valtuutettuun Bosch-huoltoon Seinäjoelle, kyseisestä firmasta olen kuullut pelkästään hyvää, toivottavasti ongelma ratkeaa.

          Comment


            #6
            Mites onnistuisi lambdan asennus tollaseen koneeseen missä sitä ei ole? Olis aiva kiva, jo pelkästä mielenkiinnosta, päästä seuraamaan noita K-jetin tuottamia seoksia.

            Onko pakosarjan vaihto ainut (helpoin) vaihtoehto? Ja missäköhän koneessa olisi tuohon DZ:an käyvä pakosarja, jossa olisi lambda-anturi/sen paikka?

            Comment


            • #7
              90:n kattikoneissa se lambda on ennen kattia, joten ei-kattiautoonkin sen voisi asentaa ekan pöntön etupuolelle. Reikä vaan pönttöön ja hitsaa lambdan holkin paikalleen. Reagoi kai hieman hitaammin kuin pakosarjassa, mutta välttänee seosten tarkkailuun.

              Comment


                #8
                Loppuraportointi:
                Vika oli minun tapauksessani viallisessa puolassa. Vaikka kokeilin, että kipinä tulee joka mukiin. Mutta ei ilmeisesti joka kerta... Ja vielä kun tuo puola ohjaa ilmeisesti tuota bensapumpun relettä, niin pätki sieltäkin. Mutta loppu hyvin, kaikki hyvin.

                Comment

                Working...
                X