Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Bora 2.3 V5 sammui ajosta + VCDS-ongelma

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Bora 2.3 V5 sammui ajosta + VCDS-ongelma

    Konserniveli/-sisko alkoi sitten viikonlopun aikana hieman kärttyilemään.

    Perjantaina parkkiruutuun ajaessa auto jäi tyhjäkäynnille ropsuttamaan tupangin ajaksi. Yhtäkkiä auto vaan sammui, eikä suostunut enää lähtemään käyntiin. Tätä ennen ajoa oli noin 10-15 minuuttia takana. Kävelin jäljelle jääneen parisataametriä kotiin ja ajattelin, että haen kotoa läppärin ja bensakanisterin ja palaan tunnin-parin päästä takasin autolle. Yllätykseksi auto starttasi parin tunnin päästä ilman ongelmia ja ajelin kotiin.

    Kotipihalla yritin lukaista VCDS:llä (VCDS-Lite + VAG-KKL -usb-kaapeli) vikakoodeja. Kaikista muista moduuleista koodien luku + muut temput onnistuu, mutta moottoripuolelta ei. Engine control moduleen sisäänpyrkiessä ohjelma herjaa vain, että "No response from controller". Auto kävi pihalla tyhjäkäyntiä koko operaation ajan, eli noin 10-15 minuuttia, ja pysyi normaalisti käynnissä.

    Auto on pari kertaa aiemmin vilkautellut moottorin häiriövaloa, mutta ei ole koskaan jäänyt tielle. Ennen ensimmäistä vilkautusta VCDS:llä pääsi moottorinohjaukseen käsiksi, nyt ei.

    Tänä aamuna auto jäi sitten taas tielle. Risteyksestä kääntyessä vain simahti ykskaks, eikä lähteny uudestaan käyntiin. Pitää kokeilla työpäivän jälkeen uudelleen.

    Vikadiagnoosi hivenen hankalaa, kun ei pääse vikakoodeihin käsiksi.

    Tähän mennessä kokeiltua / tarkastettua:

    - (Orkkis)soitin irti -> Ei vaikutusta VCDS:ään
    - ECU on kuiva ja ehjä
    - Sulakkeet ehjät
    - Bensatankin korkin avaaminen ei auta
    - Muissa moduuleissa ei vikakoodia, että yhteys moottorinohjaukseen olisi menetetty
    - Bensapumpun rele vaihdettu
    - Start baud rate VCDS:stä muutettu 9600
    - Molemmat avaimet
    - Immon sopeutus VCDS:llä
    - Raksuttaa tyhjäkäynnillä n. 25min -> sammuu eikä starttaa

    Potilaana VW Bora Variant, 2.3 V5 (AGZ, 150hp) 4Motion, ajettu n. 225tkm.
    Mitä seuraavaksi ihmettelemään?
    Viimeksi muokannut mstr; 21.11.2015, 09:49.

  • #2
    Serkkupoika Opelissa oli samanlaiset oireet. Moottori sammui ajossa yhtäkkiä ja auto käynnistyi taas jonkin ajan kuluttua. Teki sitä muutaman kerran, kunnes ei käynnistynyt enää lainkaan. Syynä oli pensapumpun rele.

    Olin tottunut, että pansan loppuessa moottori ei sammu heti vaan 'vähitellen', joten se oli helppo tunnistaa. Näitä tilanteita tuli poikavuosina mopolla ja nykyään ruohonleikkurilla. Ruiskumoottorilla käytös on erilainen, se sammuu yhtäkkiä. Kaasutinmoottori sammuu pensan loppumiseen mutta ruiskumoottori sammuu, kun pensan paine loppuu.

    Comment


      #3
      Voit koittaa vetää W/K-linjan suoraan boksilta OBD-liittimelle. Välissä on ajonesto nimittäin.

      Comment


      • #4
        Alkuperäinen kirjoittaja kari.rautio Näytä viesti
        Serkkupoika Opelissa oli samanlaiset oireet. Moottori sammui ajossa yhtäkkiä ja auto käynnistyi taas jonkin ajan kuluttua. Teki sitä muutaman kerran, kunnes ei käynnistynyt enää lainkaan. Syynä oli pensapumpun rele.

        Olin tottunut, että pansan loppuessa moottori ei sammu heti vaan 'vähitellen', joten se oli helppo tunnistaa. Näitä tilanteita tuli poikavuosina mopolla ja nykyään ruohonleikkurilla. Ruiskumoottorilla käytös on erilainen, se sammuu yhtäkkiä. Kaasutinmoottori sammuu pensan loppumiseen mutta ruiskumoottori sammuu, kun pensan paine loppuu.
        Itse asiassa... Releestä tulikin mieleen että noiden MIL-valojen vilkuttelujen aikana koelaudan seudulta on kuulunut naksuttelua. Löytyykö bensapumpun rele samasta paikasta muiden releiden kanssa, eli koelaudan alta?

        EDIT: No siellä askissahan se taitaa olla. Mitenkä tuon releen toimivuutta vois selvitellä, vai pitäneekö tilata suoraan vain uusi?
        Viimeksi muokannut mstr; 26.10.2015, 11:05.

        Comment


        • #5
          Ota releen kotelo pois ja paina sormella läppä alas, näin periaatteessa. Ja starttaus kun läppä on painettu alas eli koskettimet on silloin kiinni.

          Comment


          • #6
            Tarviketorilla 10-15€ uusi rele, riippuen mallista. En taida alkaa edes kokeilemaan.

            Comment


            • #7
              Kammen asentoanturi oireilee myös noin.

              Comment


              • #8
                Jos mahdollista niin kokeile eri VCDS:llä, jos on joku kaapelin kanssa lähiseudulla. Asentoanturi kuulostaisi vähän syylliseltä meikäläisenkin mielestä.

                Comment


                • #9
                  Asentoanturi toisaalta sopinee myös siihen, että sahauttaa välillä käyntiin? No, haen joka tapauksessa sen releen ainaki huomenna. On sen verran halpa, ettei kummosia oppirahoja tarvi maksella.

                  Edellinen omistaja vaihtanut ~20tkm sitten nokkien sekä kammen asentoanturit. Mutta olettaa sopii, että jotain muuta sitten on laitettu kuin Boschia.

                  EDIT: Löytääkö joku osanumeroa tuolle anturille? Omaan silmään ei löydy kuin nokkien ja automaattilootan antureita.

                  Comment


                  • #10
                    http://forums.tdiclub.com/showthread.php?t=318378

                    Tuossa ketjussa on ollut samat oireet ja viaksi paljastui viallinen ECU.

                    Tuo vinkki että laita Start baud rateksi 9600 toimi yhdessä golfissa, mutta silloin engine herjasi muistaakseni Cant sync baud rate ja joku muu ohjainlaite sanoi No response from controller. Osa kuitenkin toimi normaalisti. Mutta kannattaa sekin nyt kokeilla ennen kuin rupeaa ecua ostelemaan.

                    Comment


                    • #11
                      No, siihenhän tuo alkaa hieman kallistumaan. Yhen kerran tosiaan pääsin ECUun sisälle, mutta ekan MIL-valon ilmaantumisen jälkeen ei.

                      Mitä koodailua ECUn vaihto vaatii? Ajonesto nyt ilmeisesti ainakin, mutta muuta? Tai onko noita pokseja joku saanut (järkevään rahaan) ehjättyä?

                      Joka tapauksessa haen huomenna sen releen ja alotan sillä. Sitten miettimään jatkoa.
                      Viimeksi muokannut mstr; 27.10.2015, 01:16.

                      Comment


                      • #12
                        Olenko aivan hakoteillä, mutta näyttääkö tuo rele hieman ylikypsältä? Kyseessä siis bensapumpun rele (1J0906383B). Yksi pinni tuntuu myös hieman irtonaiselta.

                        Merkkarilla hinta näyttää olevan ~90€.

                        EDIT:

                        Tempasin kuoret irti. Rele näyttää sisältä ehjältä, mutta mikä nuo jalat on mustannu? Ei näytä omaan silmään ihan normaalilta.
                        Attached Files
                        Viimeksi muokannut mstr; 28.10.2015, 21:09.

                        Comment


                          #13
                          Veikkaisin että pumppu alkaa olla ehtoopuolella. Enemmän virtaa -> kärjet lämpenee.

                          Comment


                          • #14
                            Voisko jollakin tapaa oikosellaan oleva ECU aiheuttaa tuota tummumista? Tuumailin tuossa, että mikäli Oulusta löytyy paja joka voi tutkia irtonaisen ECU:n, veisin lootan sinne jotta saisi sen vaihtoehdon suljettua pois / varmistettua.

                            Pumppu on tietenki hyvä vaihtoehto ja kävi itelläki mielessä. Voiko rikkinäinen ECU toimia tuon vartin verran, ja "hyytyä" pariksi tunniksi?
                            Viimeksi muokannut mstr; 29.10.2015, 08:11.

                            Comment


                              #15
                              Eipä oikein kun nuo on ne kärjet joiden läpi päävrita kulkee. ECU vain kytkee ohajusvirtaa pienempiin napoihin.

                              Edit. tämä siis tuohon ekaan kysymykseen.

                              Comment


                              • #16
                                Alkuperäinen kirjoittaja TDIq Näytä viesti
                                Veikkaisin että pumppu alkaa olla ehtoopuolella. Enemmän virtaa -> kärjet lämpenee.
                                Teoriassa tuo on se toinen vaihtoehto, miksi rele kuumenee. Pidän sitä kuitenkin epätodennäköisenä. Alkaako moottori ottaa enemmin virtaa, kun se alkaa olla lopussa ?

                                Se, että välillä toimii ja välillä ei viittaa kontaktivikaan. Se viittaa releeseen.

                                Kun kärjet ovat kuluneet loppuun, niissä alkaa olla runsaasti resistanssia ja siksi ne kuumenevat.

                                Kuvista näkee, että rele on käynyt tosi kuumana. Ilman muuta rele vaihtoon.

                                Comment


                                  #17
                                  Alkaako moottori ottaa enemmin virtaa, kun se alkaa olla lopussa ?
                                  Kyllä.
                                  Se, että välillä toimii ja välillä ei viittaa kontaktivikaan. Se viittaa releeseen.
                                  Tai hiilien loppumiseen kun pumpusta/sähkömoottorista puhutaan. Ellei rele toimi niin vika on ohajusvirran puolella tai releessä itsessään.
                                  Viimeksi muokannut TDIq; 29.10.2015, 10:41.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Tarviketorilta löytyy relettä, käväsen huomenna poistamassa sen mukaan. Maksaa ~50€. Ennen uuden asennusta kannattaa tietenki selvitellä, mikä tuon releen lämpeämisen aiheuttaa, ettei tarvi ostaa toista perään.

                                    Onko tuon polttoainepumpun testaamiseen jotaki järkevää konstia vai tilaako summassa uuden pumpun?

                                    Comment


                                      #19
                                      Laita ampeerimittari releen tilalle noihin isoihin napoihin ja katso paljonko pumppu haukkaa virtaa. Ei saisi olla lähelläkään sulakkeen kestoa.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Minulla on Audissa 15A sulake pumpulle ja vanha pumppu vei 15A. Poltti kerran sulakkeen, jolloin mittasin virrankulutuksen. Uusi pumppu vei uutena noin 11-12A ja laski siitä sitten 10-11A paikkeille, kun oli joku sata kilometriä pyörinyt.
                                        Minusta tuo sulakkeen ja uuden pumpun virrankulutuksen suhde on aika järkevältä kuulostava.

                                        Mittauslämpötila oli noin + 20 astetta ja kesäkeli.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Mielenkiintoista pohdiskelua. Mitä TDIq kirjoittaa on aivan totta. Pätkiminen saattaa johtua myös pumpusta. Minulle oli uutta, että moottorin virta kastaa sen vanhetessa mutta uskottava se on, kun sen on audiq in todennut.

                                          Ylivirran pitää olla valtava, jotta rele mustuu. Silloin jo sulake palaisi. Siksi kallistun yhä viallisen releen kannalle.

                                          ps 50€ on hurja releen hinta. Opelin pansapumpun releen hinta oli 7 € netissä ja marmorilla 25 €.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Ja se on vieläpä tarvikereleen hinta. Alkuperänen marmorilla ~90€.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Alkuperäinen kirjoittaja kari.rautio Näytä viesti
                                              --
                                              Ylivirran pitää olla valtava, jotta rele mustuu. Silloin jo sulake palaisi. Siksi kallistun yhä viallisen releen kannalle.--
                                              Tuo on hyvä huomio. Jos tuon releen tekisi kiinalaiset pikkukätöset, niin sen virrankesto olisi ainakin 30-40A jatkuvaa. Audi ei kyllä sähköosien laadussa pääse ihan samalle tasolle kiinalaisten kanssa, mutta ei pumppu ehjää relettä silti saa rikki. Kannattaisi avata se rele ja katsoa, että onko sisällä nähtävissä jälkiä kuumenemisesta.

                                              Ja kyllä se pumpun virrankulutus kannattaa silti mitata, jos alkaa näyttämään siltä, että releet sulaa muusta syystä kuin huonon laadun takia.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Hain uuden releen, ja nopeasti vilkastuna kattelin jotta passaahan se. Sitten aloin vertailemaan uutta ja vanhaa... Uudesta puuttuu tuosta vasemmasta ylänurkasta yksi nasta verrattuna vanhaan. Osanumerokin on vaihtunut 1J0906383B -> 1J0906383C. Oliskohan tuohon uuteen versioon sitten tehty ko. muutos vai onko taas väärä kapistus kourassa?
                                                Attached Files

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Kyllä tuo B-loppuinen on vanhentunut osanumero joka on korvaantunut C-loppuisella eli oikea osa sulla on. Siihen en osaa sanoa mihin se nasta on hävinnyt.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Rele vaihdettu, eikä tuottanu tulosta. Ajotietokoneessa tasan 15min ajoa takana, kun sammu. Suoran pätkällä kävin antamassa vähän happea ja siitä ajelin nätisti parkkipaikalle. Puolen nortin verran kävi tyhjäkäyntiä ja sammu. Rele ei tuntunu käteen mitenkään erityisen kuumalta tai edes lämpimältä.

                                                    Seuraavaksi sitten varmaan bensapumpun kimppuun tai kiikuttaa ECU johonkin, jossa voisivat diagnosoida sen.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Pitäisi selvittää että käykö pensapumppu silloin kun kone sammuu. En tiedä, käykö Audin pensapumppu, kun virrat kytketään vaiko vasta startatessa. Pensanpaineen mittaus vikatilassa auttaisi myös.

                                                      Vertailun vuoksi. Edellinen autoni oli Opel Omega. Kun virran kytki päälle, niin silloin pensapumppu käynnistyy 3 sekunnin ajaksi, jotta paine nousee. Hiljaisessa ympäristössä, radio sammutettuna pensapumpun surina kuului kuskin penkilläkin. Kun Opeli sammui tielle, niin vikaa voi hakea naputtamalla pensapumpun relettä tai pamputtamalla pensatankkia.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Pitää vielä testata myös niin, että
                                                        - Antaa kotteron raksuttaa puhtaasti tyhjäkäyntiä vartin
                                                        - Pelkästään virrat päällä 15min -> pimeneekö (porkkiksen ehdotus)
                                                        - Toisella avaimella
                                                        - Jos ja kun sammuu taas, startin jälkeen tsekata onko tulpat märät

                                                        Tuo 15min tuntuu olevan niin kellon tarkka aika, että väkisin tulee mieleen joku / jonkun moduulin "suojausmoodi". Lisäksi myös tyyppivikana olevan sytkän ohjauspoksi. Riittäähän noita läpikäytäviä paikkoja, kun riittäs vielä aika itellä.

                                                        Omaa kaapelia testasin eilen kaverin Passatissa -> toimi siinä ihan moitteetta.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          ajonesto ittessään sekoilee ja sammuttaa auton.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Taidanpa ottaa illan ohjelmaksi kokeilla toista avainta, sopeuttaa Immoa ja antaa auton roklattaa tyhjäkäynnillä.

                                                            EDIT: 25min tyhjäkäynnillä ja sitten sammu eikä startannu. Ei siis mitään "vartin sääntöä". Kaasupedaaliin en koskenu koko aikana.
                                                            Viimeksi muokannut mstr; 1.11.2015, 22:19.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X