Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Haldex gen2 toiminta

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Haldex gen2 toiminta

    Hankin ensimmäisen haldex kokekuksen kun ostin 4motion transportterin ja nyt tuntuu et sutii etuset jonkun matkaa ennen kuin takaset alkaa työntää, jopa märällä asfaltilla.

    Vikakoodejakin tutkaillut jo moneen kertaan ennen ajoa, ajossa ja ajon jälkeen ja milloinkaan ei anna koodeja haldexista.

    Uusi suodatin ja öljyt on jo hyllyssä ja h-kirjan mukaan niitä on ennenkin vaihdeltu melko tunnokkaasti.

    Pumppu, aivot vai joku muu?
    Missä vikaa jos sitä edes on? Pumppu varmaankin on alkuperäinen 10 vuotias ja 228tkm ajettu.

    #2
    Kaverilla on suunnilleen saman ikäinen ja saman verran ajettu apuveto -Portteri ja kyllä se meinaa istahtaa ennen kuin takapyörät lähtevät rutinan ja paukkeen säestyksellä vetämään. Muistaakseni siihen oli edellinen omistaja vaihdattanut Haldex -pumpun. Viime talvena yritettiin nousta jääradalta jokitörmälle tietä pitkin 2t painoinen traileri perässä, niin meinasi tulla c4 Audia ikävä. Epäilen että se Volkkari ei ole ihan kunnossa, mutta samanlainen se on nyt vuoden ollut.

    Comment


      #3
      Verrokkina toi C4q on aika toista luokkaa. En ainakaan viellä ole mitään rutinoita kuullu perästä mutta ei ole kyllä liukastakaan ollu. Täytyy käydä "murjoon" jossain savi liukkailla ja tutkailla mitä tapahtuu.

      Pitäisikö tuon takapään edes työntää jos esipaine-pumppu on pimeenä?

      Comment


      • #4
        Auto on etuvetoinen täysin jos esipainepumppu pimeä.

        Comment


        • #5
          Gen 2 Haldex on liikkeelle lähdettäessä 95-5% vetosuhteella eteen-taakse toisin kuin Gen 5 haldex, joka on liikkeelle lähdettäessä 50-50 vetosuhteella.

          Paikaltaan lähdettäessä Gen 2 Haldex vaatii että eturenkaat sutasevat ennen kuin tehoa voidaan siirtää taakse. Tämä johtuu siitä että Gen 2 Haldexissa ei ole esipainepumppua, joka paineistaisi järjestelmän vaan pumppu saa voimansa vetoakselilta. Paikallaan oltaessa akseli ei pyöri, joten pumppu ei pyöri ja ei tuota painetta. Jo pienissäkin nopeuksissa tätä ongelmaa ei enään esiinny, mutta ei tietysti paljoa lohduta jos on jo jumissa. Tosin jos ongelmaa esiintyy liikkeessä niin silloin on varmaan jotain rikki.

          Omassa vm-07 Octaviassa on Gen 2 Haldex ja kyllä sillä on hyvin pärjännyt jos vertaa edelliseen audiin Torsenilla. Ei se saman veroinen ole, mutta kun tietää nämä rajoitteet niin aika pahaan paikkaan saa itsensä tunkea ennen kuin jää kiinni. Liikkeestä kiihdytettäessä en ole havainnut oleellista eroa vetopidossa. Isoimmat erot tulevat kaarreominaisuuksissa ja kaarreajon vakaudessa.
          Viimeksi muokannut Normanton; 22.10.2015, 13:42. Perustelu: Lisäsys

          Comment


            #6
            Kyllä vaikuttaisi olevan munakupin kokoinen pumppu perässä kiinni ja eikös tässä portterissa pitäs ollakin gen 2 haldex. Ja tähän saa pumppua varaosanakin niin eikös silloin pitäisi pumpun löytyä autostakin.

            Comment


              #7
              Savi lieju koe suoritettu. Takapää työntää mutta pirun myöhään ja naapurilla kun on ihan samanlainen portteriin niin tulihan sekin soitettua niin se alkaa työstään ilman havaittavaa viivettä ja meno on ihan toista maata.

              Taidan tilata pumpun ilman lisä tutkimuksia jo ihan iän puolesta.

              Comment


              • #8
                Siis onhan siellä se hydraulipumppu joka luo paineen, mutta ei ole erillistä sähköllä toimivaa esipainepumppua jolla paine saadaan luotua auton ollessa paikallaa. Ei se varsinainen pumppu ole paljon munakuppia isompi.

                http://www.audi-sport.net/xf/threads...lift-s3.59464/

                Tuolla on jotain keskustelua Gen2 vs Gen4/5 eroista. Etenkin post #31 selittää sen miten itsekkin ymmärrän asian olevan. Voihan olla silti että olen väärässä.

                Edit: http://www.awdwiki.com/en/haldex/ Tuossa vielä kuvien kanssa eroja noiden välillä.

                Se pumppu ottaa kuulema itseensä aika helpolla, etenkin jos haldexin öljynvaihtoja ei ole suoritettu ajallaan.
                Edit2: Sanoitkin alkuperäisesä viestissä, että on ajallaan vaihdettu.
                Viimeksi muokannut Normanton; 22.10.2015, 16:00.

                Comment


                • #9
                  Kyllä T5:ssa on sähköinen pumppu. Yleisin vikakohde. Aivot seuraavaksi yleisin.

                  Jos edes jotain vetoa tallella, niin laitan pelimerkit pumpulle.

                  Comment


                  • #10
                    Juuri näin. Paitsi omien kokemusten mukaan gen2 ohjainlaitevika on huomattavasti harvinaisempi kuin esim öljyn paakkuuntuminen lian ja korroosion vuoksi, etenkin Transportereissa.

                    Gen4 siis mekaaninen hydraulipumppu on poistunut ja paine tehdään suoraan sähköpumpulla.

                    Comment


                      #11
                      Alkuperäinen kirjoittaja Normanton Näytä viesti
                      Siis onhan siellä se hydraulipumppu joka luo paineen, mutta ei ole erillistä sähköllä toimivaa esipainepumppua jolla paine saadaan luotua auton ollessa paikallaa.
                      Just yks ilta tutkin VCDS:lla Haldexin toimintaa. Virrat päällä moottori sammuksissa Haldexin öljynpaine (G437) 0,0 bar, paikallaan moottori käynnissä 4,0 bar ja liukkaalla kiihdytellessä jotain muuta. Paljonko painetta pitäisi olla silloin kun Haldex-kytkin on täysin kiinni? Tai näkeekö voiman jakoa jostain suoraan muuten kuin öljynpaineesta päättelemällä?
                      Paineenrajoitusventtiili aukeaa n. 100 baarissa ja 100 astetta Celsiusta on turvaraja, joka kytkee järjestelmän pois päältä kunnes öljyn lämpö laskee taas alle tuon.


                      Kertauksen vuoksi vielä:
                      gen2
                      gen1
                      gen4

                      Haldex 4:ssä näkyy olevan 30 bar paine, jota annostellaan kytkimelle 0-30 bar välillä tilanteesta riippuen.
                      Viimeksi muokannut panu; 25.11.2015, 17:31.

                      Comment


                        #12
                        Alkaa portterin perä hommelit selviämään.

                        Tilanne on nyt se että olen vaihtanut uuden pumpun ja suodattimen öljyjen kera ja ainoa hyöty oli se että nyt antaa viasta vikakoodin. Mutta edelleenkin pumppu on pimeänä aina kun sen kuuluisi toimia vaikka vikakoodiin tuleekin intermitent teksti perään eli olisi muka satunnainen. Toden näköisesti aivot on pimeenä ja sen takia ei toimi, liitin ja johtoviat on suljettu pois. Jouduin tuota oikeen käyttään korjaamollakin diagnosoitavana ja tuomiona oli kans aivot mutta suosittelivat vaihtamaan koko perän koska viasta ei ole valmistajan testien ja vikakoodien perusteella selvyyttä mikä se voisi varmasti olla.

                        Eli taidan tilata purkaamolta koko perän kun vanhat öljyt oli vaihdettaessa ei niin hyvän nököiset.

                        Vanha pumppu otti 3-4 amppeeria virtaa ilman kuormaa keopenkissä kun taas toimiva uusi pumppu autossa paikoillaan kuormitettuna ottaa 1,3-1,4 amppeeria. Vanhaa pumppua avasin sen verta että sain hiilipölyt putsattua pois niin ilman kuormaa virta tippui 1 ampeerin paikkeille. Vanhassa pumpussa oli kuitenkin viellä noin puolet hiilistä jäljellä joten en alkanut vaihtamaan uusia vaikka vara pumpuksi jääkin kun saan tiivisteen vaihdettua.

                        Ei muuta ku leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.

                        Comment


                          #13
                          Etenee tämäkin. Käytin Sercapilla aivot huollossa niin nyt tuntuisi voimakin siirtyvän takapyörille ihan niin kuin kuuluu mutta ilmeisesti 35tkm ilman toimivaa ohjausta teki tehtävänsä levypakalle ja se luistaa aika paljon ja todella helposti. Pakan kuluminen johtuu omien aprikointien mukaan siittä kun veto on kytkeytynyt taakse vasta 25km tunti vauhdissa ja yleensä viellä jonkinmoisella etu ja taka pyörien pyörimisnopeus erolla. Mekaaninen pumppu kun lähtee nostamaan pikku hiljaa paineita ihan liikkeelle lähdöstä alkaen ja kytkeytyen vasta normaaliksi 25 vauhdissa niin tuo 0-25km/h välihän on pelkää pakan luistoa ja rajua kulumista jos ja kun etusilla ja takasilla on pyörimisnopeus eroa. Edellisen öljyn vaihdon öljyt oli puhtaat vaikkakin melkein 60tkm ajetut niin nyt öljyt oli 35tkm ajetut ja todella paskaiset, sellaista kitkamateriaali mössöä.

                          Haldex moduulin tai koko perän vaihto siis edessä jossain välissä.

                          Comment


                            #14
                            Tuntuu että haldex gen2 ei pysty välittämään kaikkea momenttia taakse launchissa. Eli onko tuo vakio ohjaus sellainen, että siellä on jokin maksimi ohjaus paine jota ei edes havaittu pyörintänopeusero korota ja joka on niin pieni, että ei riitä esim. takapyörien sutimiseen? Tai jos haldex vikaantuu, niin voiko ilmetä noin, että suurella momentilla (DSG lyö kytkimen kiinni launchilla) luistaa mutta ajossa kaasua antaessa pitää?

                            Comment

                            Working...
                            X