Terve kaikille, uusi rinkulakeulakuski ilmoittatuu.
Auto on vm 1995 ja toistaiseksi ja tietääkseni lastuttamaton. Tietämys auton tekniikasta on vielä pahasti puutteellista mutta paljon on opittu lueskelemalla. Nyt tarvis vähän spekulointia seuraavien oireiden aiheuttajista:
1. Käynnistyy aina, mutta ei välittömästi vaan muutaman sekunnin päästä. Lämpimänä yleensä nopeammin.
2. Kaikki valot tykkää väristä hieman. Maadoitusongelma?
3. Vedot on alhaalla aika kohdillaan, mutta ylempää minusta vaivaa pieni tehonpuute. Ahtopainemittari nousee noin 0,5 asti.
4. Joskus kun painaa tallan pohjaan, ei lähde mihinkään vaan hyytyy hetkeksi. Tuollaista nykimisen kaltaista sattuu välillä myös ihan tasakaasulla.
5. Kaasun nostaessa auto tiputtaa kierrokset hitaasti, jopa nostaa niitä vielä hetken. Nopeasti vaihtaminen on siis aika mahdotonta tai synkrot rutisee.
6. Ja viimeisenä muttei vähäisimpänä, auto vie mielestäni liikaa bensaa. Pari tankkia nyt ajettu, 90% kaupunkia tosin mutta tieturi kertoilee yli 16 litran lukemia.
Kaikille oireille tuntuu löytyvän useampi mahdollisia syypäitä. Kotikonstein on jo yritetty paikallistaa imuvuotoja, ei tuntunut löytyvän. Lisäksi olen jo tilannut seuraavat uusiksi: bypass joka on jo vaihdettu, ei juuri apua, sekä pvc "pannukakku" venttiilin ja maf:n, joita ei ole vielä saapunut.
Tuohon kierroksille jättämiseen tuntuu löytyvän useita syitä netistä, kuten vauhtipyörä (eihän tämä nyt voi olla ominaisuus, eihän?), vakionopeudensäädin kytkimen asentotunnistimineen (autossani ei ole vakkaria), sekä useimmiten mainitaan kaasuläppä. Se on autooni jo edellisen omistajan toimesta vaihdettu, ja nykyistäkin putsattu ja puunattu ja sopeutettu. Ei vaikutusta.
Ja nyt viimeisimpänä osui sitten keskusteluista silmiin että mahdollinen syypää koneen häiriöihin voisi olla myös nokka- ja/tai kampiakselin anturi. Voisiko nuo myös kulutukseen vaikuttaa radikaalisti? Mites lambda?
Jopa tuntuu että tilasinko nyt turhaan nuo maffit ja muut. Auto ei siis anna mitään vikakoodeja.
Paljon tekstiä vaan vähän kaipais apuja ettei tarvis kaikkea lähteä huoltomolle käyttämään läpi :)
Auto on vm 1995 ja toistaiseksi ja tietääkseni lastuttamaton. Tietämys auton tekniikasta on vielä pahasti puutteellista mutta paljon on opittu lueskelemalla. Nyt tarvis vähän spekulointia seuraavien oireiden aiheuttajista:
1. Käynnistyy aina, mutta ei välittömästi vaan muutaman sekunnin päästä. Lämpimänä yleensä nopeammin.
2. Kaikki valot tykkää väristä hieman. Maadoitusongelma?
3. Vedot on alhaalla aika kohdillaan, mutta ylempää minusta vaivaa pieni tehonpuute. Ahtopainemittari nousee noin 0,5 asti.
4. Joskus kun painaa tallan pohjaan, ei lähde mihinkään vaan hyytyy hetkeksi. Tuollaista nykimisen kaltaista sattuu välillä myös ihan tasakaasulla.
5. Kaasun nostaessa auto tiputtaa kierrokset hitaasti, jopa nostaa niitä vielä hetken. Nopeasti vaihtaminen on siis aika mahdotonta tai synkrot rutisee.
6. Ja viimeisenä muttei vähäisimpänä, auto vie mielestäni liikaa bensaa. Pari tankkia nyt ajettu, 90% kaupunkia tosin mutta tieturi kertoilee yli 16 litran lukemia.
Kaikille oireille tuntuu löytyvän useampi mahdollisia syypäitä. Kotikonstein on jo yritetty paikallistaa imuvuotoja, ei tuntunut löytyvän. Lisäksi olen jo tilannut seuraavat uusiksi: bypass joka on jo vaihdettu, ei juuri apua, sekä pvc "pannukakku" venttiilin ja maf:n, joita ei ole vielä saapunut.
Tuohon kierroksille jättämiseen tuntuu löytyvän useita syitä netistä, kuten vauhtipyörä (eihän tämä nyt voi olla ominaisuus, eihän?), vakionopeudensäädin kytkimen asentotunnistimineen (autossani ei ole vakkaria), sekä useimmiten mainitaan kaasuläppä. Se on autooni jo edellisen omistajan toimesta vaihdettu, ja nykyistäkin putsattu ja puunattu ja sopeutettu. Ei vaikutusta.
Ja nyt viimeisimpänä osui sitten keskusteluista silmiin että mahdollinen syypää koneen häiriöihin voisi olla myös nokka- ja/tai kampiakselin anturi. Voisiko nuo myös kulutukseen vaikuttaa radikaalisti? Mites lambda?
Jopa tuntuu että tilasinko nyt turhaan nuo maffit ja muut. Auto ei siis anna mitään vikakoodeja.
Paljon tekstiä vaan vähän kaipais apuja ettei tarvis kaikkea lähteä huoltomolle käyttämään läpi :)
Comment