Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Auto rikkoutui korjaamolla! Auttakaa!

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Auto rikkoutui korjaamolla! Auttakaa!

    VW Passat 2,5Tdi Tiptronic oli korjaamolla etupyörän laakerin vaihdossa.
    Menin hakemaan autoa ja huomasin jo käynnistettäessä, ettei kaikki ollut kohdallaan.
    Auto lähti kyllä käyntiin kuten ennenkin, mutta jotenkin kummallisesti moottori resonoi koriin. Ikäänkuin moottori olisi hitsattuna koriin.
    Lähdin kuitenkin ajamaan, mutta resonoinnin kasvaessa valtavaan tärinään jo 30km/h vauhdissa sai minut kääntymään välittömästi takaisin korjaamolle. Auto otettiin nosturille, mutta vikaa ei löydetty. Käytiin koeajolla korjaamopäällikön kanssa ja hän totesi saman vian. Auto jäi sisään.
    Aamupäivän tutkittuaan eivät löytäneet mitään vikaa. Vaadin asian käsittelyä merkkikorjaamolla, jonne heidän asentaja sitten AJOI auton. Itse en olisi uskaltanut ajaa autolla metriäkään ylimääräistä.
    Merkkihuollosta soitettiin ja annettiin vikadiagnoosiksi tukivarsien väljyys, olivat kuulemma niin väljät, että camberit sun muut ohjauskulmat oli ihan pielessä.
    EN tietenkään asiaa niele, vaan olen varma, että ajomatka merkkikorjaamolle n. 20km on tehnyt vahinkoa tukivarsille, niin kovaa oli vapina ja tärinä jo kävelyvauhdissa.
    Onko mahdollista, että vetoakselia navasta irroitettaessa, se on lähtenyt ensin irti laatikon päästä ja jotain on pudonnut laatikon pään nivelestä johonkin väliin, jolloin vetoakselista on jäänyt ns. liian pitkä?
    Help me!

  • #2
    Itse otin yhteyttä suoraan maahantuojaan kun paikallinen merkkikorjaamo teki 60 000 huollon päin persettä omaan autooni.
    Paikallinen huoltopäällikkö suhtautui aluksi aika nuivasti, mutta maahantuojan soiton jälkeen ääni muuttui kellossa.

    Comment


      #3
      Terve taas Ali.

      Mahdollista on myös, että sattumalla on paha sormi pelissä.

      Joissakin tapauksissa kuluneet nokka-akselit voivat aiheuttaa tuonkin ongelman. Tosin aika epäloogiselta tuntuu, että se tulisi yht äkkiä ilman minkäänlaisia ennakko-oireita. Saksalaisten foorumien perusteella 0.5 mm kuluma ei vielä aiheuta mitään, mutta >1 mm kulumat kylläkin. Toisaalta luulisi Siunkin autossa nokka-ongelman jo tulleen korjatuksi, jos kuuluisi pehmeänokkaisiin.

      3 (muistaakseni) sylinterin suuttimessa on ruiskutushetken anturi, joka voi aiheuttaa vikaa. Tosin miksi tämäkään olisi tullut yht'äkkiä.

      Kone on pumppunsa takia erittäin arka pa-syöttöjärjestelmän ilmavuodoille. Jos polttoaineessa on yhtään ilmaa ravistus on aika rajua. Mahdollista on, että alustatöitä tehdessä tankilta tulevan putken liitoksia olisi liikuteltu ja ne jäisivät sitten vähän fuskaamaan. Tämän pitäisi tietty korjaantua löysäämällä vähän jonkun suuttimen mutteria, jotta ilmaa pääsee pois. Tähän kokeiluun menee 5 minuuttia.

      Ymmärrykseni mukaan Tiptronic-laatikkoisessa ei ole sitä kaksoismassavauhtipyörää, joka usein TDI-koneissa aiheuttaa ravisteluja. Tästä en oo ihan satavarma, koska asiasta liikkuu kahdenlaista tietoa enkä ole jaksanut tarkistaa asiaa. ZF:n laatikkokuvassa ainakin näyttäisi olevan vain momentinmuuntaja vauhtipyörän tilalla. Voin laitella jotain kuvia kun laitat s-postiosoitteesi minulle.

      Jotenkin tuntuu, että koneen/laatikon ripustuksessa on jotain pielessä. Siinä mielessä asentajan ajo merkkikorjaamolle (Hyvinkäälle ??) ei ole ollut kovinkaan viisas veto. Hinuri ei ehken olisi korjaamolle paljon työpalkkoja kalliimpi ollut tuolle välille.....

      Merkkari pystyy ainakin lukemaan vikakoodit. Jos vikakoodeja ei löydy niin voin kaivaa saku-foorumin jutut tästä koneesta ko. aiheesta esiin. Ennen muita isompia osavaihtoja tai -kokeiluja kannattaa käsittääkseni avata venttiilikopat ja vaihtaa samalla niiden tiivisteet, jotta näkee onko siellä jotain. Kirpaisee tääkin, mutta se kustannus on isompien TURHIEN korjausten estämiseksi pakko tehdä tässä vaiheessa. Jos nokissa on vikaa sen näkee silmällä, siihen ei juttujen perusteella tarvita insinöörin tutkintoa. Puhumattakaan muista pahvipäistä.

      Comment


        #4
        Vika selvisi.
        Merkkikorjaamolta soitettiin, että auto on valmis.
        Nihkeästi suostui sanomaan mikä oli ollut vikana, olisko jotain kytkyä auton rikkoneeseen korjaamoon.
        Diagnoosi: ulomman vetonivelen jousisokka puuttui, jolloin nivel on hypännyt ulos kupistaan.
        Korjaamo myöntää asennusvirheen.
        En kuitenkaan hakenut autoa, koska haluan selvittää sen puolen tukivarsien yhtäkkisen väljentymisen.
        Tosin tämä virheen tehnyt pikkukorjaamo sanoi, ettei jyristä eikä ravista enää ja luki merkkikorjaamon vikadiagnoosin, jossa sanotaan tukivarsien olevan lievästi väljiä oikealla, ei siis vasemmalla puolella...heh....yön aikana tukivarsien välykset hyppääkin vasemmalta oikealle.
        Ehdotin korjaamolle, että tutkitaan auto vielä puolueettomalla maaperällä, niin eikö tämä korjaamon omistaja käyttänyt sitä drive-in katsastuksessa ilman minua...olikos se nyt puolueeton maaperä? Olisin kyllä halunnut olla mukana tarkastuksessa. Konttorilta tuli kuulemma lausunto, että kummallakaan puolella ei ole väljää, ei missään.
        Mihis ne välykset nyt hävis kaikki..?

        Minkälaisen paperin tekisin kun en haluaisi maksaa omasta pussista mahdollisesta korjaamojen välisestä vapinatärinä-ajomatkasta johtuvia vikoja jatkossa?

        Comment


          #5
          On tää kyl aika masentava, kun ei osata edes vetoakselia laittaa kasaan ja sitten vielä mennään ajelemaan.

          Mielenkiintoista onkin se, että mihin se sokka nyt yhtäkkiä katos...

          Comment


            #6
            Sokka oli kuulemma pudonnut vetonivelen suojakumin sisälle...

            Comment


              #7
              Heehhehhee.

              Ole Ali vaan onnellinen, että se oli pudonnut jo koottaessa eikä esim 54:lla, jossa toisen puolen nivelen äkillinen lukkiutuminen olisi teettänytkin mielenkiintoisia kuvioita, ensin kiskaisee pyörät sinne puolelle linkkuun ja sitten mentiin.........

              Mutta mites tää sokka nyt liittyy siihen tärinään ???
              Toivottavasti huomennakaan ei tärise.

              Tukivarret voi tietty olla lievästi väljiä ne kun kulutustavaraa kaikissa nykymaailman autoissa. Tuollaisessa korjaamossa voi sokkien lisäksi mennä oikea ja vasenkin sekaisin. Omassani katsastusmies oli sitä mieltä että tukivarret on kunnossa, mutta merkkarilla kun sopivasti vängättiin niin olihan niissä sitten selvästi väljää. Tukivarsien vaihdolla autosta loppui loputkin lotinat ja kolinat ja rupesi kulkemaan oikeasti suoraan eikä vaan Toyota-suoraan.

              Comment


                #8
                Sokka kuulemma lukitsee nivelen kasaan ja kun sitä ei ole, nivel purkautuu ja sisäosa nousee pois sille tarkoitetusta montusta, näin ainakin madallussarjan kanssa.
                En ole niin kauan onnellinen kun saan tiedon, ettei mitään ole hajonnut lisää siinä ajomatkalla.

                Comment


                  #9
                  Hyvä Ali,

                  älä anna periksi. Aika usein tuntuu, että työmoraali ja ammattiylpeys on kadonneet korjaamoilta kokonaan. Tehdään vähän oman mielen ja fiiliksen mukaan. Kun sutta tulee ja siitä reklamoi, niin kielletään moka ja yritetään puhua asiakas pihalle nuolemaan haavojaan. Selityksiä löytyy jos jonkinlaisia. Ei saisi yleistää, mutta vastaavia tarinoita kuulee yllättävän paljon.

                  Comment


                    #10
                    Kokemuksia pk-seudun korjaamoista:

                    Enempi tai vähempi sanomista on ollut laskujeni mukaan peräti seitsemällä edellisellä kerralla, kun mun auto on ollut huollossa. Kyseessä 5 eri korjaamoa.

                    Surullista mutta totta. Itseasiassa en edes muista, milloin olisin edellisen kerran ollut tyytyväinen huollon/korjauksen laatuun. Tapanani ei ole nipottaa pikkuasioista ja kaikki nuo mokat mitä on tapahtunut ei suinkaan ole mitään pikkujuttuja. Mielestäni on vähintäänkin kohtuullista odottaa, että 70+e tuntiveloituksella saisi laadukasta tai edes asiallista huoltoa/korjausta.

                    Comment


                      #11
                      Osaksi yllämainitusita syistä rupesin itse tekemään lähes kaiken omaan autoon. jos kone pitää purkaa niin sitten pistää jo miettimään kuka sen tekee varsinkin kun se todennäkösesti kannattaa kasata spesiaali värkeillä.

                      Tähän mennessä kaikki on saatu tehtyä vaikkakin kiroillen ja verta vuotaen mutta on se siinäkin puolet hupia (paitsi turbon vaihto konetta irrottamatta)

                      Comment


                        #12
                        Juu, minäkin koitan tehdä itse kaiken mitä voi. Tallin puute vaan rajoittaa talviaikaan tehtäviä hommia ja senpä vuoksi toisinaan joutuu turvautumaan näiden "autohajoittamoiden" palveluihin.

                        Comment


                        • #13
                          Sellaiset, jotka osaisin itsekin (siis ainakin periaatteessa;-) ), mutta aika ja fasiliteetit eivät anna periksi, teetän tutulla yhden miehen nyrkkipajalla. Jos oma sormi menee suuhun, niin LMS ei ole liian kaukana Raumalta.

                          Merkkihuollosta vain yksi positiivinen kokemus ja sekään firma ei toimi enää. Muista kokemuksista ei kirpoa painokelpoista kommenttia.

                          Comment


                            #14
                            Sain katsastusmiehen lausunnon sähköpostilla forwardina korjaamolta. Siinä sanotaan, ettei kummallakaan puolella ollut väljää, ei edes alkavaa välystä.
                            Kysyin samantien, että onko autokin käynyt siellä sähköpostin välityksellä vai onko tuo sama lausunto jossain myös fyysisesti paperilla. Ei vastausta korjaamolta.
                            Ihme juttu, että tiistaina väljää vasemmalla, keskiviikkona oikealla ja torstaina ei enää missään. hehheheeeee...
                            Soitin kyseiselle konttorille ja kysyin vaihteen tädiltä, että onko autoni käynnistä merkintää koneella. Ei ollut, mutta täti muisti tapauksen ja myös oikein lausunnon allekirjoittaneen insinoorin nimen. Täti myös sanoi, että heillä ei tälläistä palvelua ole, joten tietoa koneella ei näy, maksusuoritusta lukuunottamatta.
                            Soitin kyseiselle katsastus-inssille ja kysyin, että onko hänen antamansa lausunto myös paperilla ja allekirjoituksella varustettuna. Meni vähän hiljaseksi ja kertoi esimiehen käyneen juuri kertomassa ettei tuollaista lausuntoa saa antaa. Ihmeellistä, perui antamansa lausunnon.
                            Sitten taas soitin korjaamolle ja ilmoitin, että voi saamallaan lausunnolla pyyhkiä vaikka.....kesämökkinsä puuceen seinää.
                            Otin paikallisen vakuutustarkastajan mukaani korjaamolle.
                            Auto nostettiin ylös ja tutkimme ripustukset. Vasemmalla puolella ei välystä, mutta oikealla hieman alkavaa välystä alatukivarsissa.
                            Testiajossa ei kuulunut ylimääräisiä ääniä, eikä vaeltanut/vapisuttanut.
                            Auto on nyt kotona ja metrin mittaiseksi venähtänyt elin otsalla alkaa pikkuhiljaa surkastua.
                            Silti tekisi mieli ottaa inssin lausunnosta printti, soittaa hänen esimiehelleen ja pitää palaveri auton alla. Näyttää lausuntoa, jossa sanotaan ettei edes alkanutta väljää ole missään ja samalla puristaa pihdeillä oikean puolen alapalloa, joka lotaa parisen milliä. Vai mitkähän menetelmät sillä inssillä on käytössä kun ei sitä huomannut...
                            Kuinkakohan mittavaksi tämän voisi vielä ilkeyksissään paisuttaa;)

                            Comment


                              #15
                              Nyt sulla varmaan lukee korjaamon asiastiedoissa "asiakas on mulkku" ;-)

                              Comment


                                #16
                                Ja sillä jutulla pääsee jo päivälehtiin ;)

                                Comment


                                  #17
                                  jepjep, näinhän se menee, ainakin jos ne ei nähnyt musta mitään muuta kun se otsalle kasvanut elin roikkui tuossa kasvojen edessä;)
                                  No, jos ei autoon tuon asennusvirheen tiimoilta mitään vikaa ilmesty, voi tuo korjaamo olla varma ettei autoni enää heille löydä, tietysti mukaanlukien parisenkymmentä kaveriani jotka ovat asioineet aikaisemmin heillä;) ainiin ja sitten on vielä nuo keille asiasta purkauduin, eli työkaverit...ainiin ja työkaverien ja kaverien kaverit;) ohops, minnes ne asiakkaat hävis;)
                                  Negatiivinen palaute kun yleensä tuppaa kiirimään pidemmälle, nopeammin ja tehokkaammin.

                                  Comment


                                    #18
                                    Tulee oikeasti mieleen, että kenen puoleen käännyn seuraavassa huollossa.
                                    Merkkihuolto ei erota vasempaa oikeasta, pikkukorjaamo johon vein luottavaisin mielin auton ensimmäistä kertaa, etsii vieläkin jousisokkaa heinäsuovasta.
                                    Mitäs jos olisin niellyt sen merkkikorjaamon ensimmäisen diagnoosin"tukivarret väljiä, alapallo on vaan hakenut laakerinvaihdossa paikkansa uusiksi ja nyt välykset tuntuu ravistuksena". Olisin ensinnäkin n. 1000? köyhempi, ajaisin edelleen 20-30 km/h vapisevalla autolla ja ihmettelisin, että mistähän tää nyt johtuu...sitten nukuttaisiin yön yli ja vaihdettaisiin 1000? osat oikeallekkin puolelle. vapinan vaan jatkuessa saataisiin konttorilta lausunto ja vaihdettaisiin uudet tukivarret vanhoihin väljiin ja palataan vapisevana lähtökuoppiin....

                                    Comment


                                    • #19
                                      Jos huolto noin pelottaa niin myy auto pois ja aja taksilla, kaikilla hyvä mieli.

                                      Comment


                                        #20
                                        Luuletko, että taxikuskit jaksaisi tälläistä ihmistä kauan kuunnella...

                                        Comment


                                        • #21
                                          Clubin täytyy perustaa oma korjaamo, yksi tänne etelään ja yksi pohjoiseen. Sinne sitten vain kokeneimpien audistien työhaastattelujen kautta pari reipasta audiharrastajaa töihin :) Työkalut, nosturit ym. hilppeet ostettaisiin kolehtivaroilla ja sponsereilla. ;) Mä voin lahjoittaa heti ekat eurot!

                                          Comment


                                            #22
                                            Erittäin hyvä idea, minulta joutaa heti työkaluja ja kun metallialalta olen, niin erikoisemmat työkalut valmistuu helposti:)

                                            Comment


                                              #23
                                              Mulla olisi tässä keskellä Suomea jo paikka ja melkein kaikki työkalutkin :) Nykyinen työ vaan vähän haittaa tuota korjausta suuremmassa mittasuhteessa. Pitäisiköhän alkaa käyttämään alihankintaa, se kun on niin muodissa täällä IT-alalla? ;D

                                              Comment


                                                #24
                                                No nythän minä löysinkin sitten autonkorjauspaikan ;)

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Pikkukorjaamon juttu on selkee virhe, mutta toi merkkiliikkeen diagnoosi taas kusetusta.

                                                  Ja varmaan olis vanhat osat menny roskiin tai kaivettu jotku toiset oikeesti väljät näytille.
                                                  Ahneita nuo liikkeetkin on..

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Jaa öljynvaihto... odotas, haen tuon moottorinosturin...
                                                    Oli muuten hyvä sijoitus, vähän nimittäin hävetti kun kerran hain nosturia lainaan ja piti viisi viikkoa pitää. Sitten vein pois, ja eipä kestänyt kauaa kun piti jo uudestaan lainata :) Sen jälkeen piti sijoittaa omaan nosturiin. (on tullut nosteltua koneita ees taas jo hintansa edestä, ja vielä ainakin kaksi kertaa pitäis omissakin projekteissa se tehdä) Prässin kun vielä raaskisi ostaa (ja sorvin, TIGin, maalausuunin ja kunnon autonosturin) niin sitten olis kivat vehkeet :)

                                                    En nyt sentään moottoriöljyjä vaihda konetta irroittamalla, mutta laatikkoöljyt menee helpommin ;)

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Kyl korjaamopuolella on kovemmat tuntivelotukset kuin YT-alalla :)

                                                      Amis vaan tienaa enemmän!

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Mielenkiintoista on kuitenkin se, että auton arvoa esim. vaihtotilanteessa kohentaa merkkiliikkeen leimoilla varustettu huoltovihko....kaikki kuitenkin mielessään tietää, että suurimmat huijarit löytyy sieltä;)

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Kyllä nyt taas tule sen luokan yleistyksiä, ettei mitään rajaa

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Sokka oli kuulemma pudonnut vetonivelen suojakumin sisälle...
                                                            Joo... vaatii kyllä varsinaista "taitoa" saada se sokka "putoamaan" sinne kumin sisälle[/quote]

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X