Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Urs6:sen pakoäänet kuriin

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Urs6:sen pakoäänet kuriin

    Terve.

    Tuli tossa rakennettua uus 3" putkisto aan koneeseen. Turbolta tippuu 3.5" downpipe ja siitä sitten 3" putki kahdella vaimentimella. Keskivaimennin simonssin vapaavirtaava pönttö ja lopussa oli mufflexin sport vaimennin tupla ulostulolla.
    Ääni on niin järkyttävä jytinä ettei autoa ees kehtaa yöllä pihalla käynnistää. :D
    Suurin ongelma on tosin 2000-3000 kierroksessa alkava mieletön meteli niin ettei auton sisällä pysty edes puhumaan.
    Täällä on varmaan joku muukin joskus uusinut vanhan mädän putkiston, niin mitäs kokemusperäistä tietoa löytyis parhaasta äänenvaimennuksesta Avant Urssin hiljentämiseksi? :)

    Ainut positiivinen asia on että ahdin toimii kieltämättä vähän herkemmin nyt.

  • #2
    Niin ja pakossrja on rs2:sen kuten ahdinkin periaatteessa.

    Comment


    • #3
      Jääkö ulostulot puskurilinjan sisäpuolelle? Yksi keino sisämeluun on tuoda ulostulo(t) reilusti yli. Ulkomeluun tai jylinään ehkä voisi auttaa mufflexin korvaus jollain laadukkaammalla. Toisaalta kyllähän turbovitonen saa mökää pitääkin.

      Comment


      • #4
        Putket tulee reilusti yli takaa. Ne tulee jopa hiukan puskurilinjan yli.
        Onks vikapönttö se jolla meteli tapetaan?
        Keskiplntön jouduin laittaa about taka-akselin alle kun se oli kohta jossa sen sai ylimmäksi.
        Jos joltain valmistajalta löytyisi vakiopöntön mallinen keskivaimennin niin sehän olisi parasvaihtoehto niin pääsisi hidastetöyssyistäkin hyvin yli.

        Comment


        • #5
          "Väärä" mutta usein tehokas tapa hiljentää kumisevia putkistoja on kuristaa loppupäästä. Ainakin helppo testata esim. tukkimalla puolet ulostulosta.

          Comment


            #6
            Kokeilepa tämmöisellä pöntöllä taakse. On vain 2½" mutta vaimentaa hyvin ja pitäisi, valmistajan mukaan, myöskin virrata hyvin.

            Butyylikumimatto on korin vaimentamiseen oivaa tavaraa.
            Viimeksi muokannut hoff4; 11.9.2015, 17:26.

            Comment


              #7
              Jospa ei nyt tätä viritystä lähdettäisi pilaamaan pakoahdistuksella.

              http://www.motonet.fi/fi/tuote/14866...140220x500mm-3
              Tuollainen on yksinäänkin aika monessa autossa ja ihan toimiva. Omassa lelussa esim pelkästään tuollainen takana ja 91db oli Ahveniston mittauksessa. Toisen vaimentimen kanssa tulee jo hyvinkin sivistynyt, jos tuollainen takimmaisena.

              Comment


              • #8
                Mulla on itseasiassa jo siinä keskivaimentimena tollainen simonsin pönttö.:)
                Meneekö se niin että mitä useampi vaimennin niin sitä hiljaisempi? Et jos tunkee pohjan täyteen pönttöä peräkanaa niin kohta käy vssn kuiskaus putkesta? :D
                Tärkein ison v*tutuksen nostava asia on se 2-3 tonnissa nouseva meteli joka sitten laskee kun kierrokset nousevat. Siitä kun pääsis eroon niin se ois erittäin hyvä.

                Comment


                  #9
                  Ellei pieni pakoahdistus ole elämää suurempi este kuminan kitkemiseen niin kokeile tuota linkkaamaani pönttöä, ei ole edes kallis. Villi veikkaus on ettet huomaa kulkupuolessa mitään eroa, metelissä huomaat.

                  Comment


                    #10
                    Jos isoin ja häiritsevin melu tulee 2000-3000rpm alueella niin eikö silloin järkevin tapa olisi laittaa resonaattori putken alkuosaan eikä lisätä vaan pönttöjä tai pienentää putkea?

                    Comment


                    • #11
                      Mulla on itseasiassa yks tollane raptorin 3" "turbo" vaimennin nurkissa pyörimässä.
                      Se tekee edestakas mutkan pöntön sisällä, lienee samallainen rakenne kuin tossa sun laittamassa linkissäkin.
                      Voishan sen vaihtaa vikaks pöntöks ja testata. Siihen pitää vaan löytää hyvännäkönen irto tuplaulostulo.

                      Comment


                      • #12
                        Sanosinpa että taitaa olla liki mahdoton saada urssista pois tota 2-3krpm välissä tapahtuvaa kuminaa pois isommalla putkella. Ilman että minkäänlaista ahdistusta tapahtuu.

                        Comment


                        • #13
                          Onko Samilla Resonaattorista empiiristä kokemusta ja millaista? Itsellä samat spekit ja sama ongelma kuin aloittajalla. Tosin 3" katti varmaan vaimentaa sen verran että toki puhumaan pystyy, mutta 2-3krpm on kyllä häiritsevä kumina.

                          Comment


                            #14
                            Onko kukaan koittanu urssiin tälläistä: https://farm4.staticflickr.com/3789/...7cfab9a7_h.jpg
                            Tuolla tekniikallahan on kohtuu hyvin saatu kuminaa pois.

                            Edit: Ei ole itselläni turbo laitteissa kokemusta resonaattorista, vain vaparin kanssa ja siinä auttanut.

                            Comment


                              #15
                              Pienikorisesta kumina 3 tuuman putkella poistuu tekemällä katin ja ensimmäisen vaimentimen väliin lyhyen pätkän vaikka 2,5 tuuman tuplaputkituksen eli 3"-> 2x 2,5" -> 3" ja siihen jatkoksi kaksi niin suurta simonsin suorareikäistä litteää vaimenninta kuin auton alle mahtuu. Ero on todella iso 3" sinkkuputkeen verrattuna, eikä pahemmin ahdistele. Vaikutus perustuu ilmeisesti siihen, että tuplaputkiosuus estää seisovan aallon (se kumina) syntymisen. Uskoisin että toimii myös isommassa korissa.

                              Comment


                              • #16
                                Heh. Hassu juttu ja enpä tiiä miten ei tullu ekana mieleen, mutta taitaapi syyllinen olla tohon kaaoottiseen meteliin tuo mufflexin sport pönttö. Olin alkamassa tekemään putkistoa uusiks kun tuli kokeiltua miltäs se kuulostaa kun tukkii toisen ulostuloputken.
                                Ääni hiljeni samantien ja se ärsyttävä ulinakin poistui. Vaihdanpa ensitöikseni vikan "tuuning" pöntön tilalle simonsin läpivirtaavan ni katotaan ratkasko se ongelman ja sais pidettyä putken ehjänä alusta loppuun.

                                Comment


                                • #17
                                  En tiedä, onko juuri pöntöstä kyse. Vaihtaminen tukkoiseen (ei ehkäpä mainittuun Simonsiin vaan johonkin, joka virtaa huonosti) voi toki silti auttaa. Kuten mainitsin, tuo ulostulon tukkiminen on nopea testata, mutta tulos ei mielestäni niinkään kerro pöntöstä vaan putken kuristamisesta.
                                  En ole todellakaan asiantuntija, mutta käsitykseni on, että kun tukitaan putkea loppupäästä, se rajoittaa virtausta ja "tasaa paineita". Pakokaasut jäähtyvät putkessa ja niille riittää loppupäässä ohuempi kanava. Jos putki jatkuu "liian" paksuna, syntyy kuminaa, tyhjiöilmiöitä yms. jännää. Oikea tapa olisi suunnitella putki koko matkaltaan sopivasti kapenevaksi niin, että ääni pysyy kurissa. Jos sen sijaan tukitaan loppupää, ääni kyllä vaimenee, mutta merkittävä osa avaran putkiston hyödyistäkin saattaa kadota, eli suuri putkisto menee tavallaan hukkaan.

                                  Comment


                                    #18
                                    Hulluja tuntuisi olevan nämä äänen liikkeet. 10vt yhdellä dynomaxin Race bulletilla ja magnaflown ei läpivirtaavalla huusi 98db @4500 ja sitten kun lisäsi yhden motonetin suoran lyhyen vaimentimen niin 93db. Kuulostaa nuhaiselta paitsi 2-3krpm kauhea jurina sisällä vaikka ulostulo tulee puskurista ulos. 3" alusta loppuun.

                                    Comment


                                      #19
                                      Ja omassani ei resonoi kahden ja kolmen välissä vaikka on suoralla 3" putkella edestä taakse, 2 pönttöä välissä. On vähän henkimaailman hommia nämä ainakin kun ei ymmärrä tarpeeksi akustiikasta.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Noni. Tuli testattua 3" ei läpivirtaavalla takapjöntöllä ja meteli miltei identtinen tuuning pöntön kanssa. Eli tosiaan takapönttössä ei vikaa.
                                        Nyt sitten tein väliaikaisen kuristuksen ja viimeinen pönttö on nyt 2.5" .
                                        Meteli loppui kuin seinään.

                                        Mites on? Kuin paljon tuo haittaa oikeasti tehoja, jos putkisto alkaa 3.5" sena (downpipe) ja menee aivan viimeiselle vaimentajalle saakka 3" sena ja ulostulo on 2.5" reiästä??

                                        Vai onko parempi tehä välille 2x2.5" putket ja muuttaa viimeinen pönttö 3" seksi.
                                        Vai onko sillä yhtään mitään väliä kun tehotavoite on siinä 450hv hujakoilla. :)
                                        Viimeksi muokannut Ainarikki; 16.9.2015, 20:00.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Onko cutout valve laillinen suomessa?
                                          Eli mitä mahtaa katsastusmies sanoa kun mulla on ennen viimeistä pönttöä sähköllä ohjattu cutout valve jolla teen putkistosta suoraan virtaavan halutessani.
                                          Toki ennen cutoutvalvea on katalysaattori ja yksi läpivirtaava pönttö.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X