Jotta voisit osallistua keskusteluihin, sinun pitää ensin rekisteröityä. Rekisteröityminen edellyttää sitoutumista foorumin käyttöehtoihin. Rekisteröidy täällä.
Jos olet ensimmäistä kertaa tällä foorumilla, ole hyvä ja tutustu ensin jo kysyttyihin kysymyksiin. Kysymykseesi löytyy mahdollisesti jo useita vastauksia. Hae vanhoja kysymyksiä ja vastauksia täältä.
Mikä malli e34 tukilaakerista mene t89:siin? Niitä on useampia erilaisia. Itse laakeri on samankokoinen kaikissa, mutta kiinnitystavassa auton koriin on eroja, eli tukilaakerinpaketin rungon muoto vaihtelee ainakin vuosimallin mukaan. http://forums.audiworld.com/s4s6/msgs/29704.phtml linkistä löytyy kuva uudenkarheasta e34 tukilaakerista (vanha rikkonainen on c4:stä), onko t89:siin käypä malli?
Sitä t44/c4 malliin modaamalla käypää laakeria taidetaan käyttää molemmissa sekä bemarissa että marsussa.
Itse laitoin muistaakseni 518:sta. Heittämällä kiinni. Säätömahdollisuudet modifioimatta rajoitetut, mutta kardaanin tasapainottajan mukaan ei meinaa mitään: "siksihän siellä ne nivelet on!".
Hyviä kuvei, kiitos, selvitti asian. Tuo käyttämäsi bemun laakeri on e34 518i vuoteen 91 asti (febi 02823). 92 ja eteenpäin -mallin laakerissa (febi 01846) kehäosa näyttäisi olevan saman kokoinen/levyinen tuon orkkislaakerin kanssa, mutta sitten se kiinnitysrauta on erilainen. Alkuperäistä vastaavan taitaisi saada laikkaa/sähköliimaa-yhdistelmällä alkuperäisestä ja bemarin uudemmasta osasta.
T44/C4 kardaanin tukilaakeriaihioksi käy paremmin tuo e34 518i 92- eteenpäin -osa. Todennäköisesti jompikumpi näistä e34-laakereista käy askartelemalla sinne t85:seenkin.
Katalookikuvan perusteella e21:n tukilaakeri on suurinpiirtein samalla mitoituksella kuin tuo Porkkiksen käyttämä e34:sen osa. Tai huonosta suunnasta otetun kuvan perusteella siinä voi olla kiinnityksissä pieni ero korkeussuunnassa, niin että e21:n laakeri voisi itse asiassa olla ainakin t89:siin suoraan ilman muutoksia käyvä osa.
44:seen käy Mesen laakeri ja tukikumi lähes heittämällä. Tosin pientä leikkaa ja liimaa askaretta siinäkin on. Mulla pitäisi jossain olla tallessa Motonetin osanumerot 44-kardaanirempan osille, tarvittaessa voin niitä kaivella arkistojen kätköistä.
Osien tarkkaa hintaa (laakeri&tukikumi) en muista, mutta olivat luokkaa 30-40e, jos ristikkoniveltä (n. 45e) ei lasketa mukaan.
Lakru: SKF 6006-2RS1/C3 (30 x 55 x 13 mm), Motonetin osanroa ei ole nyt tähän hätään, mutta löytyy tarvittaessa.
Tukigummi: Mese W124, Motonet osanro 18-4227.
Huom, kardaanitarvikehankinnat tein keväällä 2003, joten ton Motonetin osanumeron oikeellisuudesta tänä päivänä en mene takuuseen.
Comment