Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Lötkön tyhjäkäynti liian isolla.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Lötkön tyhjäkäynti liian isolla.

    Hellou tietäjät!

    Auto on C3 100 1987.
    - 5 cyl kone mahdollisesti KU(googlen kuvahaulla saman näköisiä koneita)
    - Ke-jetronic.

    Tyhjäkäynti noin 4000rpm. Ei kierroslukumittaria niin varmasti en osaa sanoa mutta kaasulla saa vielä vähän jenkaa lisää.

    Kokeiltu kahdella tyhjäkäyntimoottorilla. Alipainepuoli tiivis(vaihdettu tälle kesää kaikki alipaineletkut ja tiivistetty pari vuotokohtaa ennen katsastusta). Jos irroittaa tyhjäkäyntimoottorin pistokkeen niin auto sammuu.

    Alkaa ideat loppumaan.

    Joku lämpöanturi viallinen?
    Onko tässä Ecua?

    Omat veikkaukset viasta menevät tyhjäkäyntimoottorin ohjauspuolelle.

  • #2
    Arvaus. Tyhjäkäynnin säätö ei saa oikeaa tietoa kierrosluvusta vaan saa tiedon, että kierrosluku on 0 tai ainakin hyvin alhaalla. Sen vuoksi säätö yrittää nostaa kierroslukua ylöspäin ja ohjaa säätäjän ylös tappiin. Tyhjäkäyntimoottorin ohjaus siis toimii, mutta ohjauksen saama input-tieto on virheellinen.

    Comment


      #3
      Tyhjäkäyntimoottorin ohjausrele ja siihen liittyvä lämpötila-anturi? Ecua ei ole. Toinen pikkujuttu, onko sen kaksiosaisen kaasuläpän toiminta oikein? Ettei toinen läppä jää auki. Olisiko tuosta mitään apua? http://www.sjmautotechnik.com/troubl.../10vcoolt.html

      Tuo ohjausrele löytyy ratin alapuolella olevasta taulusta. 443 907 393 L tai M, paikat 7 - 9. On sellainen leveä rele.
      Viimeksi muokannut Härski; 29.8.2015, 15:09.

      Comment


        #4
        Kiitos vastauksista. Löytyy toinen lötkö pihasta samalla koneella niin voi kokeilla osia. Kaasuläpät toimivat oikein. Pitääpä kokeilla tuota relettä ja lämpöanturia.

        Comment


          #5
          Relettä kokeiltu ja lämpöanturi mitattu. Vika jatkuu.
          Tuleeko tuo kierrosluku virranjakalta? Onko näissä joku yleinen paikka mistä tuo johto rispaantuu yms?

          Comment


          • #6
            Kierroslukutieto tyhjäkäyntimoottorin ohjausyksilölle tulee virranjakajalta tai sytkämodulilta. Omassa lötkössä puolan miinusnastalta lähti muistaakseni piuha sinne tkm:n älyboksille, jos tuon irroittaa niin boksi ottaa käyttöön kiinteän ohjaussignaalin tyhjäkänytimoottorille. Ohjessa sanotaan että perus tyhjäkäynti säädetäänkin näin, eli tuo piuha irti ja sitten kaasuläpän ohivirtausruuvista tyhjäkäynti säädetään johonkin ohjearvoon. En tiedä onko KU:n kaasuläpällä moista ruuvia ensinkään.
            Lähtisin siitä että moottorin pitää siis pysyä käynnissä vaikka TKM:n töpseli on irroitettu - ainakin jos kaasuläpästä löytyy se ohivirtausruuvi.

            No jos joku kaasuläppä jäisi auki niin eihän se moottori silloin sammuisi vaikka tkv:n töpselin irroittaisi. Koska niin nyt käy niin jostain syystä tkm saa aivan väärää infoa tai ei ollenkaan tarvitsemiaan tietoja.

            Comment


              #7
              Elikkä kaasuläpän pitää olla hieman auki KU moottorissa normaalisti? Tuossa kaasuläpässä on tuo ruuvi kyllä jolla sitä voi säätää.

              Päästöt olivat katsastuksessa erinomaiset.

              Kokeilen huomenna eri virranjakajaa sekä sytkämodulia jospa se vika alkaisi löytymään. Tosin epäilen kyllä että jossakin johdossa voi olla vikaa kun alkaa olemaan monet liitokset ehtoopuolella.

              Comment


              • #8
                Kaasuläppä pitää säätää niin että kierrät ruuvia auki kunnes kaasuläppä juuri ja juuri sulkeutuu täysin (nollavälys ruuvin ja säätövivun välillä). Siitä sitten kiristät puoli kierrosta. Kaasuläpän säätöruuvi EI ole tyhjäkäynnin säätöä varten vaan sen tarkoitus on ainoastaan pitää läppä aavistuksen auki kiinnijuuttumisen estämiseksi.
                Tarkista muuten myös että kaasuläpän kytkin/kytkimet ovat ehjät.
                Toisen kytkimen pitäisi naksahtaa heti kun kaasuläppää pikkusenkin avaa.

                Tuolla muuten kytkentäkaavio tyhjäkäyntisäätimelle:
                http://www.isham-research.co.uk/quat...di200/mc04.gif
                Viimeksi muokannut Tonsku79; 30.8.2015, 23:44.

                Comment


                  #9
                  Noniin, eri osia kokeiltu nyt eikä ole vikaa paikallistettu. Kokeiltuja osia:

                  virranajakaja (oli eri varaosakoodilla mutta käynnistyi tuollakin kun käänsi hieman ajoitusta ja huusi samoilla kierroksilla), sytkäboksi ja tyhjäkäyntimoottorin ohjausrele sekä tyhjäkäyntimoottori.

                  Eli vika voi olla vielä virranajakajassa kun se ei ole selvästikään sama. Molemmat olivat Boschin tekeleitä. 3 napainen johto tuli molempien kylkeen ja ulkoisesti olivat samanlaisia mutta koodi eri.

                  Kaasuläpän kytkimet eivät kyllä naksahtele missään vaiheessa. Pitää nuo katsella ja puhdistaa nyt alkuun. Sitten kai tässä pitää alkaa johdotuksia mittaamaan. Lämpöanturit kerkesin siinä mittailemaan ja näyttivät ihan järjellisiä lukemia.

                  Comment


                  • #10
                    Näyttäisi että, joku on säätänyt tyhjäynnin kaasuläpästä ja nyt kun "kaikki" toimii, niin kone huutaa.
                    Ja juuri sen takia ei mikrokytkin ei naksahda kun säädetty ylitse.

                    ja jos läpästä ei tyhjäkäynti putoa, niin sitten itse tyhjäkäynti ruuvista kierroksia pois.

                    Eli: koita säätää tyhjäkäynti normaaliksi kaasuläpän säädöstä ja katso miten reagoi, pistä silti muistiin paljonko pyörität auki että, saat takaisin jos "vika" ei ole siinä. Muussa tapauksessa vessanpönttö tutkintaan olisiko lautanen jumissa/vääntynyt jotenkin.
                    Viimeksi muokannut satanen; 31.8.2015, 22:31. Perustelu: lisäys

                    Comment


                      #11
                      Vessanpytty ei annostele ilmaa, vaan bensaa. Jos jumittaa, on seokset persiillään ja kone käy silloin huonosti - ei hyvin ja ylimääräisillä kierroksilla.

                      Jos en väärin muista, niin ainoa millä ISV nostaa kierrokset reilusti ylös, on kaasuläpän viallinen kytkin ts. ei sulkeudu kun kaasuläppä on kiinni. Pitäisi sulkeutua about millin kymmenys ennen kuin kaasuläppä.

                      Kaasuläpän mekaaninen oikea asento on about kokonaan kiinni. ISV:n piuhan irrottamalla pitäisi kone melkein sammua. Perusasento läpälle on täysin kiinni ja puolikierrosta säätöruuvia lisää. Sen stoppiruuvin pääasiallinen tehtävä on estää, ettei läppä kanita kiinni runkoon, jota tapahtuisi, jos itse läpän liike rungon sisällä toimisi stopperina.

                      Oikea tarkka säätöproseduuri taitaa olla, että kaasuläpän avauma säädetään kone lämpimänä siten, että ISV:n ohjausvirta keskittyy 430mA. Olettaen, että CO-säätö on kohdillaan.

                      Sisäänsyöttöparametreina ISV:n purkki ottaa kaasuläpän asennon (auki / kiinni), kierrosnopeuden ja jäähdytysnesteen lämpötilan. Mallista riippuen lisäksi ilmastoinnin kompuran käyttötiedon (päällä / pois) ja liikkeellä / ei liikkeellä -signaalin ABS:n pyörintäanturilta.

                      edit: Kierroslukusignaalin puuttumisen ymmärtääkseni saa selville katsomalla, mikä on ISV:n ohjausvirta sytysvirta päällä, kun kone ei käy. Pitäisi olla yli 500mA. Jos 430mA pinnassa, niin puolalta (tai sytkänvahvistimesta) ei mene ISV:n boksille asti yhteyttä.
                      Viimeksi muokannut jasso; 31.8.2015, 23:48.

                      Comment


                      • #12
                        Ok. Mutta yhtä lötköä sai sahailla ja ainoastaan käsin lautasta painamalla sai käyntiin ja kierrokset myös nousivat ja kun sai käymään niin ei tarvinnyt enään painaa. Siksi annoin vaihtoehdon vessanpytylle.

                        Comment


                        • #13
                          Joissakin ISV:n boksi mittaa muuten myös akkujännitettä. Eli jos se havaitsee ettei laturi lataa kunnolla, se nostaa tyhjäkäyntiä pikkuisen.

                          Se että moottorin saa käymään vain lautasta painamalla kielii siitä että se on alunalkaenkin säädetty persiilleen.
                          Ainut mikä voi pitää kierrosluvun korkealla, on kaasuläpän ohi pääsevä ylimääräinen ilma.
                          Tähän voi olla useita syitä imuvuodoista alkaen, auki juuttunut ISV (tai liian auki muista syistä), liian auki säädetty kaasuläppä tai sen ohivirtausruuvi.
                          Mikäli moottori sammuu tai lähes sammuu ISV:n töpseli irroitettuna (ISV sulkeutuu), ei pitäisi ainakaan merkittäviä imuvuotoja olla.

                          Kyllä niitäkin on nähty jotta jonkun vuodon takia tk on ollut liian korkea ja sitä on kompensoitu säätämällä vessanpytystä seosruuvilla tyhjäkäyntiä alemmas, eli käytännössä seokset päin helvettiä.

                          Mutta tosiaan jos ne kytkimet ei naksu ensinkään niin niistä on hyvä lähteä liikkeelle seuraavaksi. Kannattaa ihan yleismittarilla varmistaa sitten vielä jotta ne ylipäätään toimivat eli sulkeutuu ja avautuu.
                          Viimeksi muokannut Tonsku79; 1.9.2015, 15:53.

                          Comment

                          Working...
                          X