Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

4F 2009, tiptronic nykäisee

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • 4F 2009, tiptronic nykäisee

    Vuoden 2009 A6 4F (C6), 3.0TDI, quattro ja tiptronic.
    Oireilee siten, että enimmäkseen kolmosvaihteelle tai -vaihteelta vaihtaessa nykii. Myös cruise päällä 80-90km/h vauhdissa tapahtuu välillä selkeästi huomattava 6->5 vaihdos.
    Vika riippuu hyvinkin paljon ympäristön ja vaihteiston lämpötilasta.

    Autolla on nyt ajettu n. 183tkm.

    Autossa on vielä hetken aikaa (viikko-pari) voimassa IF:n myyntiturva, jonka kautta vika tulisi korjata.

    Koska vian diagnosointi on vähän hankalaa, miten arvon lukijat suosittelisitte asiassa edettävän?
    Audi-Center ehdottaa vientiä autosähkärille diagnoosiin ja "ei-vikaa" -vastauksen yhteydessä lasku lankeaa itselle.
    Itsellä on mielessä öljynvaihto vaihteistoon, mutta se on huoltoa joka tulee taas itse kustannettavaksi - eikä ole mitään edullista hupia se.

    Onko muilla kokemusta IF:n kunto-/myyntiturvasta edes lähes vastaavissa tilanteissa?
    Haaveena on, että auton voisi viedä korjaamolle periaatteella "laittakaa kuntoon" - liekö tämä lainkaan mahdollista?

    VCDS on käytettävissä, jos vain keksisi mitkä olisi hyviä, logitettavia arvoja?

  • #2
    2005 vuoden 4F 3.0tdiq tippi ~200tkm mittarissa teki vastaavaa kolmosvaihteen nykäisyä kylmillä ilmoilla ~5min ajan kunnes lämpesi. Öljynvaihto ja softa uudelle öljylle auttoivat tähän vaivaan, 1000€ paukku jos centterillä käyttää. Foorumeillakin ollut viime aikoina puhetta paljon niistä uusista BG yms vaihtolaitteista, joilla hintaa saa alemmaksi, mikäli vain ko. laitteen omistava paja löytyy lähimaastosta.

    Oletko soittanut IF:n suuntaan ja kysynyt? Voihan sinne selitellä että jotain vikaa tuntuu olevan kun nykäisee laatikko ikävästi. Kuntoturva kuulostaisi äkkiseltään siltä että voisi mennä sen piikkiin, tälleen ehtoja lukematta.

    Comment


      #3
      Tehdas ei anna öljylle huoltoväliä. Jos todetaan vian olevan öljyssä, eikö se kelpaa korjaukseksi, jos sen vaihtamalla tulee kuntoon?

      Comment


      • #4
        Mulla vastaavat oireet poistui 145 tkm ajetusta 3.0 TDI:stä (ainakin toistaiseksi) MAF-anturin putsauksella. Eli tuolla puhdistin anturin:
        http://www.motonet.fi/fi/tuote/60608...or-Clean-200ml

        Comment


          #5
          Öljyksi esim. ZF Lifeguard Fluid 8 (täyttää VAG speksin), Saksasta noin 25€/l. 8 litraa riittää.
          Laatikon suodatin (tarvike n. 50€). Lisäksi vaihtotyö päälle. Kokonaissumma jossakin 500...600e haarukassa (merkkari tekee vaihtotyön lisäksi sopeutuksen ja tarvittaessa laatikon softa päivityksen).

          MAF:fi (Pierburgin brändillä) Mister Autosta alle 90eur tuohon uudempaan 3.0TDI koneeseen.

          Itse vaihtaisin MAF:in ekana. Useammankin viestiketjun mukaan viallinen/likainen MAF voi aiheuttaa automaattilaatikon epämääräistä toimintaa.

          Omaan 2.7TDI A6:seen (pre-facelift) vaihdatin juurikin uudet ZF öljyt (+suodattimen) laatikkoon paikallisella merkkarilla ja vielä on tuloillaan uusi MAF. Laatikon toiminta muuttui sulavammaksi uusilla öljyillä, mutta vielä tekee satunnaisesti matka-ajossa pientä kierrosten vaihtelua tasakaasulla. Uudella MAF:illa ois tarkoitus päästä vielä tuosta eroon (nyt vielä 230tkm ajettu orig. MAF paikoillaan).

          Comment


          • #6
            Käytin auton BG-huollossa, edelleen nykii. Seuraavaksi ilmeisesti MAF?
            Viimeksi muokannut Sleepy2; 10.9.2015, 11:46. Perustelu: Allekirjoitukset tarpeettomia.

            Comment


            • #7
              Kotimatkalla kokeilinkin erilaisia tilanteita:
              1) Kiihdytys 0-50km/h, käsipelin ja automaattiasennossa 2->3 nyppää, niin vaihto kuin turbiinin lukituksen kohdalla. Ehkä enemmän jälkimmäisellä. Neloselle menee todella pehmeästi.
              2) Vakkarilla 50km/h ja manuaaliasennossa pykäliä läpi. Aina 2<->3 nykii, myös 4->3, aina välillä. 3->4 menee pääsääntöisesti todella pehmeästi
              3) moottorijarrutuksesta 50km/h->0 menee manuaalipuolella nätisti kun hissukseen tiputtelee.

              Veto päällä huonosti, ilman kuormaa hyvin? toisaalta toi turbiinilukko vähän hämää. Osaisiko joku vastava seuraaviin:

              1) MAF vaihto, tarvitseeko sopeuttaa? on vcds
              2) pitäisikö aski nollata, jos niin miten?
              3) Mitä olisi eri hyvä logittaa, jotta pääsisi jyvälle missä kohtaa nykäisee?
              - Venttiilien asennot (erityisesti turbiinilukko)
              - MAF-arvot
              - Kierrosluku?
              - Kuorma?

              Comment


              • #8
                Onko sulla samaa halkaisijaa olevat renkaat edessä&takana? -08 BMW:n automaattiloota xDriven kanssa kyrpiintyi kun oli ~7mm halkaisijaero. Ei ole hajuakaan onko tipin ja quattron kanssa vastaava mahdollista, mutta ko. tapauksessa auton/vaihteiston nykiminen korjaantui laittamalla samanlaiset renkaat joka nurkkaan..

                Comment


                • #9
                  Missähän tuo MAF sijaitsee -03 A6 Multitronicissa?

                  Comment


                  • #10
                    MAF- eli mass air flow, mittaa koneeseen menevän ilmamäärän ilmansuodatinkotelon jälkeen. Kuvassa osa, johon tulee liitin (ennen haitarimaista imuputkea).
                    Attached Files

                    Comment


                    • #11
                      1) MAF vaihto, tarvitseeko sopeuttaa? on vcds
                      2) pitäisikö aski nollata, jos niin miten?
                      Itse sopeuttaisin laatikon uudelleen jos se on aiemmin sopeutettu viallisilla/vajaatoimisilla antureilla.
                      Sopeutus hoituu helpoiten VAS-testerillä joka ohjaa ja neuvoo sopeutuksen vaiheittain.

                      Tv. nimim. "kokemuksen syvä rintaääni"

                      Comment


                      • #12
                        Kuultuani AC:n, Tepon ja Matic Doctorin vinkkejä ja keskustelua, olen päätynyt toistaiseksi seuraavaan:
                        28.9 auto on muutenkin menossa AC:lle navipäivityksen jälkeisen vikakoodin paikkaukseen, tuolloin päivitetään vaihteiston softa jos on päivitettävissä. Kaikesta päätellen siellä on alkuperäinen vuodelta 2008 eikä sitä ole flashatty sen jälkeen.

                        Kuitenkin heräsi kysymys, onko auto lastutettu?
                        ECU:n advanced ID sanoi notta flash count 3, mutta mistä sitä sitten osaa enemmän sanoa?

                        IF:n kanssa on aika ympäripyöreätä keskustelua. Koetan saada sieltä joku päivä jonkun kiinni, joka istuu kyytiin ja toteaisi "selvästi rikki, korjataan mekaaniset osat. Tässä maksusitoumus".
                        Ilmeisesti eivät Latviaan mitään maksa, mutta ei tuo järjettämän kalliilta tuntunut hoitaa MD:n kautta.

                        Nyt on myös esiintynyt todella mielenkiintoinen ilmiö risteysalueilla ja ehkä etenkin parkkipaikoilla.
                        Ykkösellä pienellä kaasulla saattaa yhtäkkiä veto loppua kesken rullauksen, jotta pedaalia saa todella työntää pidemmälle jotta kytkee taas vaihteen päälle.

                        Comment


                          #13
                          Minulta saa lunastaa uuden MAF:in jos tarvetta ilmenee. http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...75#post1203275

                          Comment


                          • #14
                            Alkuperäinen kirjoittaja PasiV Näytä viesti
                            Mulla vastaavat oireet poistui 145 tkm ajetusta 3.0 TDI:stä (ainakin toistaiseksi) MAF-anturin putsauksella. Eli tuolla puhdistin anturin:
                            http://www.motonet.fi/fi/tuote/60608...or-Clean-200ml
                            MIten käytännössä toteutit tuon putkauksen? Ilmanputsari pois ja suhuttelit sinne MAFiin tuota? Sitten kilkkeet paikoilleen ja eikun kovaa ajoa?

                            Itselläkin välillä 2-3 nykäisee - öljyt on laatikkoon vaihdettu BG:llä reilu vuosi eli n 30000km sitten.

                            Comment


                            • #15
                              4F 3.0tdi:n MAF on aika v1ttumainen putsattava kun sen sisäinen ilmakanava on mutkalla eikä sitä saa rikkomatta avattua. Avasin vanhan MAFin vaihdon jälkeen ja havaintona oli ettei ainakaan tuo ollut ohutkalvoanturi vaan sisältä löytyi ihan perinteiset platinalankakierukat. Tässä kuva vastaavasta: http://s814.photobucket.com/user/ski...Fwire.jpg.html

                              Katsoin mikroskoopilla että kierukat olivat ihan puhtaat mutta siltikään se ei toiminut pienellä ilmavirtauksella kunnolla. Eli näillä perusteilla itse en suosittelisi puhdistamista vaan kylmän rauhallisesti uusi MAF tilalle.
                              Viimeksi muokannut affe; 16.9.2015, 16:17. Perustelu: Pientä tarkennusta..

                              Comment


                                #16
                                Olen Affen kanssa samaa mieltä. Puhdistus on liian epävarma tapa fiksata MAF vika. Ei uusi niin kallis ole, etteikö kannattaisi ostaa, jos autolla on muutenkin ajettu luokkaa 200tkm ja vanah on alkuperäinen. Toki vanhenemiselle on softassa omat käyrät mutta silti.

                                Mitä muuten remppa sisältää Matic Doctorilla ja mikä olisi hinta?

                                Comment


                                • #17
                                  Pari huomiota vielä 09L-vaihteiston oppimateriaalista (Self-Study Programme 385):

                                  Note:
                                  The shift and holding pressure adaptions cannot be read out using the diagnostic testers. They are therefore not dealt with in any further detail. However, these adaptions are also deleted when the adaption values are deleted.

                                  When is it necessary to read, evaluate or delete adaption values and carry out an adaption run?

                                  – Following complaints about gearshift comfort
                                  – After repair work has been done on the gearbox (for example, after replacing or adjusting clutches or replacing parts involved in the activation or actuation of clutches)
                                  – After replacing the gearbox
                                  – After replacing the ATF
                                  – After replacing the mechatronics
                                  – After a software update
                                  – After engine repairs (e.g. replacement of the air mass meter)

                                  Lyhyesti savonkielellä:

                                  - Vaihto- ja pitopaineiden sopeutusarvoja ei pysty lukemaan testerillä mutta myös ne nollataan kun sopeutusarvot nollataan.
                                  - Sopeutusarvojen lukeminen/arviointi/nollaus on tarpeellista moottorin korjaamisen jälkeen (esim. MAFin vaihto).

                                  Comment


                                  • #18
                                    Ilmeisesti sopeutusarvoja ei saa nollattua eikä sopeutusajoa tehtyä VCDS:llä?

                                    Comment


                                    • #19
                                      Joku varmaan tietää minua paremmin, mutta VCDS:llä kyllä onnistuu arvojen nollaus. Se ei vaan ymmärtääkseni opasta itse sopeutusajoa. VAS kertoo sen vaiheittain ja ilmoittaa jos vääntö tai kierrokset ovat tarvittavan sopeutumisalueen ulkopuolella.

                                      Comment


                                        #20
                                        Ja toisaalta auto tekee sopeutuksen myös ajan myötä, jos sitä ei tehdä "pakotettuna".
                                        VCDS:llä onnistuu nollaus.

                                        Comment


                                          #21
                                          Pitopaineen alaraja on aina sama riippumatta paineensäätöventtiilin asennosta eli painetta vain nostetaan kun kuorma kasvaa. Eli tahtoo sanoa että vaikka taulukot nollaa niin vaihteiston voi sopeuttaa ajamalla aivan entiseen tapaan ilman että mitään hajoamisen vaaraa on, pitopaine määritellään nimen omaan maffin antaman kuorman mukaan, niinkuin vaihtamisessa tapahtuva jarrupakkojen paineennostokin.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Voisiko joku ystävällisesti opastaa, miten arvot nollataan VCDS:llä?

                                            Comment


                                              #23
                                              Poistamalla vikakoodit vaikkei niitä olisikaan.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Näyttäisi siltä, että päädyn vaihtamaan maffin ja akun, vaikkei maffista olekaan vikakoodia.
                                                Saiko noin tuoreessa pelissä vielä itse vaihdettua akun? Ajattelin kuitenkin ottaa sen marmorilta, mutta koodata itse. Vaihdettuna oli hinta 500e - aika irvokasta.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  4F:n akkuasiaa sivutolkulla: www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=70882

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Haet tarvikeliikkeestä Vartan mallin i1 ja koodaat sen niin homma on selvä. Vastaa kapasiteetiltään alkuperäistä. Juuri hiljan vaihdoin sellaisen 4F:ään.

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Omassa BMK+tippi yhdistelmässä on ollut silloin tällöin tuota kierrosten heittelyä.

                                                      Käärmeöljyistä en yleensä perusta, mutta päätin nyt kokeille tuota tuotetta:
                                                      http://www.redlineoil.com/product.aspx?pid=32&pcid=11
                                                      Fixukselta hain purkin. Ja tuntuu auttavan. Edullinen kokeilla.

                                                      Laatikkoon on öljyt vaihdettu 160/300/380.000 kilsoissa. Uusi maffikin on jo hankittuna, mutta ei vielä vaihdettuna.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Oma 3.0TDI+tiptronic nykäisee aika kovin 6-> 5 vaihdossa, kaikki muut vaihdot menee aika pehmeesti mutta tuon vaihdon kyllä huomaa matka-ajossa

                                                        Mitä voisi tehdä? Autolla ajettu 160tkm ja auto 2009

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Suosittelisin ns. huuhtelevaa öljynvaihtoa alkuun. Toki, kaksi harrasteyksikköä siihen lisää ja saa recrolla askin varmasti kuntoon. Vähän niin ja näin.
                                                          Itsellä huuhtelevan öljynvaihdon jälkeen ilmennyt paha nykiminen johtui öljyvajeesta. Tämä tutkittiin loka-marraskuussa kuntoon
                                                          Uutena ilmiönä on nyt kylmänä humppaaminen. Lienee syytä tehdä sopeutusarvojen nollaus.
                                                          Onnistuiko tämä tosiaan vcds:llä, ja jos, niin miten? tyhjentämällä vikakoodit vaikka niitä ei ole?

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Mä melkein soittaisin siekkisen salkkuhuoltoon ja kysyisin voisiko tuollaisessa auttaa.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X