Potilaana meikäläisellä on -05 Allroad 4.2 ketjujakopäällä (BAS). Se on nyt pari kertaa sytyttänyt mootorin vikavalon oikealle kaartuvassa rampissa, kun on rauhassa ajellut. Ensimmäisellä kerralla vikakoodi oli VCDS:llä luettaessa:
17748 - Camshaft Position Sensor (G40) / Engine Speed Sensor (G28)
P1340 - 002 - Incor. Correlation - Intermittent - MIL ON
ja toisella kerralla vain tavallisella OBD-lukijalla katsottuna
P0340 Camshaft Position Sensor A - Bank 1 Circuit Malfunction
Itselleni tuli mieleen, että voisiko kyseessä olla kuitenkin vain kontaktihäiriö tai nokan asennontunnistimen vika, koska vikavalo on molemmilla kerroilla syttynyt samanlaisessa tilanteessa.
Mutta pitää varautua pahimpaan, joten ajattelin kysäistä, että miten muut jakopään vaivat tunnistaa ottamatta konetta irralleen. Olen ymmärtänyt, että näissä koneissa voi olla seuraavanlaisia vaivoja:
Imunokka-akselin säätimen kuluminen, joka aiheuttaisi tuota P1340 vikakoodia, mutta myös mahdollisesti misfire-koodeja. Lisäksi jos nuo ovat kuluneet, niin tyhjäkäynti (vai ylipääntään käynti?) ilmeisesti saattaisi olla epätasaista ja kone saattaisi tuntua tehottomalta yläkierroksilla. Lisäksi tähän voisi liittyä karkeaa käyntiääntä.
Jos vika olisi tämä, niin nuo säätimet on ilmeisesti vaihdettavissa nostamatta konetta pois paikoiltaan? Ameriikasta näytti saavan jopa kohtuuhintaista korjaussarjaa.
Toinen tyypillinen vika on muovisten laahaimien kuluminen tai hajoaminen. Tämä tietysti vaatii isomman rempan, kun kone pitää nostaa pois nokalta, että pääsee jakopäähän käsiksi. Mutta miten tämä sitten oirehtisi ja pääseekö noita laahaimia näkemään ollenkaan yläkautta purkamalla koneen takapäätyä auki? Koko ketjuremppa on sen verran kallis ja työläs, että sitä ei ihan huvikseen viitsisi aloittaa...
Ilmeisesti myös sitä vaivaa on, että kiristimet päästävät öljynpaineet pois auton seistessä, jolloin kylmästartissa kuuluu sellainen ketjun pärähdys. Tätä vaivaa on minullakin, mutta en ole siitä osannut olla pahasti huolissani vielä.
No, seuraavaksi ajattelin vain kuulostella, että mihin suuntaan tilanne kehittyy. Mitään muita oireita en vielä ole huomannut, kuin tuon vikavalon syttymisen. Huomisaamuna pitäisi tosin lähteä tekemään sellainen 800km keikka, että toivottavasti nyt ainakin sen kestää. Audistit Nokia-Lahti-Kotka -akselilla voivat tähyillä tienpieliä, että josko siellä näkyy C5 Allroad konepelti pystyssä ja kuski potkimassa kylkiä ;)
17748 - Camshaft Position Sensor (G40) / Engine Speed Sensor (G28)
P1340 - 002 - Incor. Correlation - Intermittent - MIL ON
ja toisella kerralla vain tavallisella OBD-lukijalla katsottuna
P0340 Camshaft Position Sensor A - Bank 1 Circuit Malfunction
Itselleni tuli mieleen, että voisiko kyseessä olla kuitenkin vain kontaktihäiriö tai nokan asennontunnistimen vika, koska vikavalo on molemmilla kerroilla syttynyt samanlaisessa tilanteessa.
Mutta pitää varautua pahimpaan, joten ajattelin kysäistä, että miten muut jakopään vaivat tunnistaa ottamatta konetta irralleen. Olen ymmärtänyt, että näissä koneissa voi olla seuraavanlaisia vaivoja:
Imunokka-akselin säätimen kuluminen, joka aiheuttaisi tuota P1340 vikakoodia, mutta myös mahdollisesti misfire-koodeja. Lisäksi jos nuo ovat kuluneet, niin tyhjäkäynti (vai ylipääntään käynti?) ilmeisesti saattaisi olla epätasaista ja kone saattaisi tuntua tehottomalta yläkierroksilla. Lisäksi tähän voisi liittyä karkeaa käyntiääntä.
Jos vika olisi tämä, niin nuo säätimet on ilmeisesti vaihdettavissa nostamatta konetta pois paikoiltaan? Ameriikasta näytti saavan jopa kohtuuhintaista korjaussarjaa.
Toinen tyypillinen vika on muovisten laahaimien kuluminen tai hajoaminen. Tämä tietysti vaatii isomman rempan, kun kone pitää nostaa pois nokalta, että pääsee jakopäähän käsiksi. Mutta miten tämä sitten oirehtisi ja pääseekö noita laahaimia näkemään ollenkaan yläkautta purkamalla koneen takapäätyä auki? Koko ketjuremppa on sen verran kallis ja työläs, että sitä ei ihan huvikseen viitsisi aloittaa...
Ilmeisesti myös sitä vaivaa on, että kiristimet päästävät öljynpaineet pois auton seistessä, jolloin kylmästartissa kuuluu sellainen ketjun pärähdys. Tätä vaivaa on minullakin, mutta en ole siitä osannut olla pahasti huolissani vielä.
No, seuraavaksi ajattelin vain kuulostella, että mihin suuntaan tilanne kehittyy. Mitään muita oireita en vielä ole huomannut, kuin tuon vikavalon syttymisen. Huomisaamuna pitäisi tosin lähteä tekemään sellainen 800km keikka, että toivottavasti nyt ainakin sen kestää. Audistit Nokia-Lahti-Kotka -akselilla voivat tähyillä tienpieliä, että josko siellä näkyy C5 Allroad konepelti pystyssä ja kuski potkimassa kylkiä ;)
Comment