Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

4.2 V8 ketjujakopään ongelmien tunnistaminen

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • 4.2 V8 ketjujakopään ongelmien tunnistaminen

    Potilaana meikäläisellä on -05 Allroad 4.2 ketjujakopäällä (BAS). Se on nyt pari kertaa sytyttänyt mootorin vikavalon oikealle kaartuvassa rampissa, kun on rauhassa ajellut. Ensimmäisellä kerralla vikakoodi oli VCDS:llä luettaessa:

    17748 - Camshaft Position Sensor (G40) / Engine Speed Sensor (G28)
    P1340 - 002 - Incor. Correlation - Intermittent - MIL ON

    ja toisella kerralla vain tavallisella OBD-lukijalla katsottuna

    P0340 Camshaft Position Sensor A - Bank 1 Circuit Malfunction

    Itselleni tuli mieleen, että voisiko kyseessä olla kuitenkin vain kontaktihäiriö tai nokan asennontunnistimen vika, koska vikavalo on molemmilla kerroilla syttynyt samanlaisessa tilanteessa.

    Mutta pitää varautua pahimpaan, joten ajattelin kysäistä, että miten muut jakopään vaivat tunnistaa ottamatta konetta irralleen. Olen ymmärtänyt, että näissä koneissa voi olla seuraavanlaisia vaivoja:

    Imunokka-akselin säätimen kuluminen, joka aiheuttaisi tuota P1340 vikakoodia, mutta myös mahdollisesti misfire-koodeja. Lisäksi jos nuo ovat kuluneet, niin tyhjäkäynti (vai ylipääntään käynti?) ilmeisesti saattaisi olla epätasaista ja kone saattaisi tuntua tehottomalta yläkierroksilla. Lisäksi tähän voisi liittyä karkeaa käyntiääntä.

    Jos vika olisi tämä, niin nuo säätimet on ilmeisesti vaihdettavissa nostamatta konetta pois paikoiltaan? Ameriikasta näytti saavan jopa kohtuuhintaista korjaussarjaa.

    Toinen tyypillinen vika on muovisten laahaimien kuluminen tai hajoaminen. Tämä tietysti vaatii isomman rempan, kun kone pitää nostaa pois nokalta, että pääsee jakopäähän käsiksi. Mutta miten tämä sitten oirehtisi ja pääseekö noita laahaimia näkemään ollenkaan yläkautta purkamalla koneen takapäätyä auki? Koko ketjuremppa on sen verran kallis ja työläs, että sitä ei ihan huvikseen viitsisi aloittaa...

    Ilmeisesti myös sitä vaivaa on, että kiristimet päästävät öljynpaineet pois auton seistessä, jolloin kylmästartissa kuuluu sellainen ketjun pärähdys. Tätä vaivaa on minullakin, mutta en ole siitä osannut olla pahasti huolissani vielä.

    No, seuraavaksi ajattelin vain kuulostella, että mihin suuntaan tilanne kehittyy. Mitään muita oireita en vielä ole huomannut, kuin tuon vikavalon syttymisen. Huomisaamuna pitäisi tosin lähteä tekemään sellainen 800km keikka, että toivottavasti nyt ainakin sen kestää. Audistit Nokia-Lahti-Kotka -akselilla voivat tähyillä tienpieliä, että josko siellä näkyy C5 Allroad konepelti pystyssä ja kuski potkimassa kylkiä ;)

    #2
    Paljonko on kilsoja takana? Mikäli on 150 tkm tai enemmän ollee jakopään "huolto" väistämättä edessä.

    Tuossa vähän osviittaa, vaikkakin eri korimalli, mitä odotettavissa. http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...d.php?t=137441

    Comment


    • #3
      Onhan tuolla jo 250tkm rullattu, joten on tämä remppa tavallaan ollut tiedossa. Laiskana ihmisenä sitä vaan tuumii, että paljonko remppaa voi lykätä kunnes tilanne on niin akuutti, että alkaa muutakin särkymään. Ja oireet tuossa ovat tosiaan olleet vain nuo kylmästartin ketjun pärähdykset ja nyt pari vikakoodia.

      Vaan tykkään tuosta lintasta niin paljon, että täytynee ottaa työn alle, kunhan pahimmat kiireet hellittävät.

      Comment


      • #4
        Kyllä se vikakoodi on ja pysyy ja onhan se ihan tehoton, joten syys-, lokakuun viikonloppujen ohjelma on nyt sovittu. Valitettavasti vaan viikonlopun reissun joutuu tekemään vääränmerkkisellä...

        Huutelen täällä apuja, kun sormi menee suuhun rempan kanssa.

        Comment


        • #5
          Rempan suunnittelu etenee. Olen tässä ameriikan foorumeita opiskellut, joten ennen kuin tilaan neljällä tonnilla osia, olisi vielä muutama kysymys.

          Ennen koneen irroitusta ajattelin mittailla puristukset, mutta pitäisikö esim. VCDS:llä katsoa jotain mitta-arvoja moottorin vielä käydessä? Onko jotain mittauksia, jotka voisivat indikoida jotain rempan laajuudesta?

          Nokkien säätimien kunnon ajattelin tarkastaa, kunhan ne saan käteen. Kuluneet ne joka tapauksessa lienevät. Mutta sähköiset säätöyksiköt näyttivät olevan turkaisen kalliita (800€/kpl), millä niiden kunnon voi tarkastaa? Vai onko niitä edes kenelläkään hajonnut?

          Itse ketjujen vaihtamista tunnutaan maailmalla pitävän "optionaalisena" toimenpiteenä, eli ilmeisesti ne ovat varsin lujaa tekoa. Ketjujen yhteishinta on jotain 350€, eli ei mikään paha rasti, mutta suotta niitä turhaankaan vaihtaa.

          Ilmastoinnin tyhjäys lie pakollinen toimenpide, komponentteja ei taida saada millään ilveellä vaan nosteltua sivuun?

          Vajaavetoisella ajelu pitää motivaation remppaan kohdillaan...

          Comment


            #6
            Kyllä mä ehkä kuitenkin varoiksi ne ketjut vaihtaisin kun kerran kone pois nostetaan.

            Comment


              #7
              Ilmastoinnin suhteen kannattaa katsoa tuleeko keulalla olevaan kennoon letkut samalta sivulta. Jos tulee niin niissä on pääsääntöisesti sen verran varaa että mahtuu taittumaan edestä pois ja lokariin kiinni.

              Comment


              • #8
                Kuvia kun tuossa kurkin, niin niinhän siellä näkyy tulevan keulan kennoon molemmin puolin letkut. Täytyy ottaa auto toviksi takaisin ajoon joku päivä ja käydä huoltiksella tyhjäyttämässä systeemi.

                Comment


                  #9
                  Kyllä senkin saa tyhjentämättä pois, pitää vaan irrottaa kompura koneen kyljestä ja nostaa kennon mukana edestä pois.

                  Noinikkään

                  Comment


                  • #10
                    Kyllä noista kiristimistä on ainakin menny niitä laahaimia, kuluneet loppuun ja sitten menneet kappaleiksi (veljellä). Noita laahaimia saa ebay:sta erikseenkin, jotain 40e molempiin kansiin sisältäen asennustyökalun. Alkuperäisosia saa vähän huokeammin esim saksasta www.genuine-parts.de mm. nuo sähkösäätöiset kiristimet alle 600e/kpl (a8 4.2 -00).

                    Comment


                    • #11
                      Päätin sitten koittaa, että josko ilmastoinnin jättäisi tyhjentämättä ja vaan koittaisi nostaa kamat sivuun. Hommahan tyssäsi siihen, että sain kompuralta kolme pulttia auki, mutta jotenkin se tuntuu olevan vielä taikuudella kiinni. Klonksuu kyllä paikallaan, mutta ennen kuin haen isomman vasaran, niin onkos tuon irrottamisessa vielä joku jippo? Vai pitäisikö konetta jo tässä vaiheessa nostaa vähän, että saisi työskentelytilaa?

                      Comment


                      • #12
                        No joistain räjäytyskuvistahan se selvisi. Siellä on siis akseli, joka pitää ottaa kompurasta irti. Mitäs kaikkea pitää purkaa, että sinne pääsee kunnolla näkemään, vasen moottorintuki irti?

                        Comment


                        • #13
                          Itse itselleni vastaten - moottorintuki, pikkusyyläri ja kaikki letkut edestä pois, niin johan sai kompuran irti. Muuten meni melko suoraviivaisesti kone-vaihteistopaketin poisnosto. Huomenna varmaan pääsee purkamaan sen verran, että saisi jakopään auki ja pääsee tutkimaan "tuhoja" tarkemmin.

                          Puristukset unohdin sitten mittailla, muistin vasta kun koneesta oli vedet pois ja keula purettu. Nyt ei taida olla tapaa saada luotettavaa tulosta, kun konetta ei saa käyntilämpöiseksi? Tai voihan tuosta katsoa, että onko pyttyjen välillä isoja eroja, muttei paljon muuta.

                          Comment


                          • #14
                            Jakopää auki ja melkoista tuhoahan sieltä löytyi. Nyt vaan aprikoin, että kannattaisiko samaan häpeään nostaa kannet pois, että pääsisi tarkastamaan, ettei mäntä ole kohdannut venttiileitä. Vai olisiko mitään tapaa tuosta saada varmuutta kansia irroittamatta?
                            Attached Files

                            Comment


                              #15
                              Kun tuo on jo vartti miljoonan rullannut niin ihan asiallista olisi jo senkin puolesta käyttää hatut irti kun kaikki on nyt sopivasti hollilla. Ainakin uudet venttiilinvarren kumit nyt varmasti kannattais samalla avauksella laittaa. Kansien irrotuksessa ei tuossa kohdin kauaa nokka tuhise.

                              Comment


                              • #16
                                ohivuotomittaus olisi nyt paikallaan. Puristuspainemittaus on "ookoo" jos haluaa tietää että männässä ei ole reikää, mut ohivuoto kertos vähä tarkemmin - eikä tartte koneen olla käyntikuntoinen.

                                edit. irtaallaan olevan moottorin kanssa pitää sitten tietysti olla varovainen ohivuotomittauksessa. Jotenkin kampiakselin pyöriminen pitää saada estettyä kun sylinteriä paineistetaan, riippuen mittarista ja käytetystä paineesta on kampuran päässä melko iso vääntömomentti.
                                Viimeksi muokannut repsa; 11.9.2015, 06:22.

                                Comment


                                • #17
                                  Nyt alkaisi olla auto kokoamista vaille valmis. Onkos raadilla mielipidettä tai kokemuksia, että mitä tiivisteainetta kannattaisi käyttää kokoamisessa (mm. jakopään kotelo)? Vai mennäänkö ihan vaan perus moottorisilikonilla, esim. Loctite 5926?

                                  Comment


                                  • #18
                                    Huh, onhan savotta, mutta lähtihän se käyntiin. Taitaa pariksi ehtooksi olla vielä nykerrettävää, mutta eiköhän se kohta taas liikenteessä ole :)

                                    Comment


                                      #19
                                      Selkeästi voiton puolella sulla homma. Lukitsitko nokka-akselit ja kampiakselin vai menitkö tuurilla ;)? Mistä vesipumppu?

                                      Comment


                                      • #20
                                        Joo, tilasin eBaysta työkalusatsin nokkien lukitukseen ja säätöön, sekä sen kammen lukitustapin. Vesimpumpulle en tehnyt mitään.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Seuraavaksi koeajo. Pitäkää Pirkanmaan audistit silmät auki, niin voitte tulla jelppiin, kun tää porsii johonkin tien päälle...

                                          Comment


                                          • #22
                                            Oohammää tolla ny töissäkin päässy käymään, jotta ei remppa nyt ihan reisille mennyt.

                                            Ohi otsikon aiheen jäi vielä yksi vaiva. Ekalla kasauskerralla onnistuin sähläämään vaihteistoöljyn jäähdyttimelle menevän putken ylemmän O-renkaan rikki, ja se oksensikin ööliä kunnolla pihalle, kun öljyt lämpenivät ja lähtivät jäähdyttimeen kiertämään. No, tuo oli helppo korjata, mutta jäi tuo kuitenkin vielä vähän tiputtelemaan vaihteistoöljyä. Arvelin ensin syyn olevan O-renkaissa, jotka pistin omista varastoista kokoa 11x3, kun alkuperäistä vastaavaa 11,5x3:ta ei ollut. Mutta vaihdettuani marmorilta hakemani oikean kokoiset O-renkaat, tiputtelee tuo vieläkin alleen.

                                            Onko noitten putkien kiinnittämisessä joku jippo, vai mistä himputista tuo vuoto voi tulla. Ei se nyt paljon tiputa, mutta ei sen kyllä tarvitsisi vuotaa ollenkaan.

                                            Comment


                                              #23
                                              Onko varmasti oikea pultti siinä putkea kiinnittävässä korvakkeessa? Itsehän onnistuin "kiinnittämään" saman putken kerran liian pitkällä pultilla jolloin ei kiristynyt kun pultti pohjasi ennen kuin liitoksen laippa tiivistyi. Muuten niissä ei ole kuin painaa pohjaan vaan. Ei pitäisi joutua ihan kamalasti pultilla vedättämään. Voihan siellä olla vaan joku roska välissä tjms.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Tuo ruuvin pituus pitääkin vielä tarkastaa, on melko nopea homma onneksi. Jos ei siitäkään vika löydy, niin pitänee ottaa vielä kertaalleen auki ja varmistaa, ettei ole mitään schaibaa päässyt väliin. Luulisi, ettei sieltä mikään ole oikeasti rikki, kun vuoton on niin vähäistä.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Tuliko samalla pultilla ylemmän putken kannake alempaan putkeen kiinni? Ne kiinnityskorvat voi joistain saada väärinpäin jolloin putki ei mene pohjaan. Sama homma liian pitkän pultin kanssa.

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Vaihdoin exääni sen jäähdyttäjän, kenno oli päässyt happanemaan ja tiputteli.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Vaihdoin öljyputkien ruuvit millin lyhempiin, ja nyt vaikuttaisi siltä, ettei tiputa enää vaihteistoööliä alleen. Pistin pohjamuovitkin jo paikalleen, joten täytyy palata asiaan, jos alkaa lammikkoa ilmaantumaan. Kiitokset vinkeistä.

                                                      Comment

                                                      Working...
                                                      X