Jos ei keinot ole jo loppuneet, niin usko ainakin. Pitkän aikaan etsinyt vikaa, vaan ei tunnu ratkeavan tämä mysteeri. Audi A3 1.6 8V BFQ moottorilla, antaa nykyisellään seuraavia vikakoodeja VagComilla tarkastaessa.
17549 - Load Calculation Cross Check: Implausible Value
17544 - Fuel Trim: Bank 1 (Add): System too Lean
On muutamalla korjaamollakin jo vieraillut, mutta vika ei ole poistunut useankaan ammattilaisen etsittyä ja itsekin tullut kymmeniä tunteja kokeiltua kaikenlaista. Laskua kyllä on tuntunut tulevan, ja ehkä turhia osiakin on vaihdeltu? Testaaminenkin tuntuu jääneen vähälle, kun korjaamolta takaisin ajaessa vikavalo jo syttyy, vaikka kunnossa pitänyt olla.
Tähän mennessä vaihdettua:
-Ilmamassamäärämittari (Hitachin tekele, alkuperäistäkin kokeiltu vielä, ei vaikutusta toimivuuteen)
-Kampiakselin asennontunnistin, Bosch
-Kaasuläppä puhdistettu ja sopeutettu, oli joskus karstoittunut jumiin
-Jakopääremontti tehty muutama tuhat sitten
-Huohotinputkia vaihdeltu
-Sytytyspuola, johdot sekä tulpat vaihdettu uusiin
-EGR tukittu, System too lean-koodin esiintymiskerrat tuntuivat vähän vähenneen?
-VagComin testit lambdoille tehty, molemmat sensorit tämän mukaan OK
Jotain saattoi vielä unohtua.
Jotenkin epäilyttäisi, ettei todellisuudessa kävisi laihalla. Putkesta tulee palamatonta polttoainetta (korjaamon mukaan), kun oireet ilmenevät. Vikavalo ei syty tietyn ajomatkan jälkeen, vaan lämpimällä moottorilla ajoon lähtiessä aiemmin, kylmänä ajoon lähtiessä myöhemmin, kuitenkin niin, että moottorijarrulla olen saanut useamman kerran putkeen toistettua valon syttymisen. Myös lämpimänä vikakoodit nollattua, menee vain hetki, kun syttyminen tapahtuu. Tällöin siis käy ymmärrykseni mukaan niin, että lambdan korjausarvo menee yli 25%:n. Tämän jälkeen käynti on aika epätasaista. Muutaman minuutin tyhjäkäynnin aikana auto tekee yleensä vähintään kerran niin, että kierrokset ensin laskevat reilusti, jonka jälkeen nousevat vähän normaalia tyhjäkäyntiä korkeammalle, ja tasaantuvat hetken päästä tyhjäkäynnille. Nollatessa vikakoodit, korjausarvo nollaantuu ja käynti yleensä paranee.
Lambdaa en ole vielä vaihtanut, koska korjaamon mukaan toimii oikein, kun olivat pakoputken päästä mitanneet, ja näyttämä oli sama kuin moottorinohjausyksiköllä. On myös aika hintava vaihtaa, jos vika edelleen jatkuu.
Lupaan 50 euroa sille henkilölle, jonka apu johtaa vian korjaantumiseen. Toivottavaa tietenkin olisi, ettei vian etsinnästä koituisi enää mahdottoman suuria kustannuksia - jos jollain on toimivaksi tiedettyä lambdaa, tai muuta osaa lainattavaksi, ottaisin erittäin mielelläni tämän avun vastaan. Minulla on mahdollisuus logata VagComilla auton käyntiä ajonkin aikana, apuja kaipaisin, mistä aloittaa.
17549 - Load Calculation Cross Check: Implausible Value
17544 - Fuel Trim: Bank 1 (Add): System too Lean
On muutamalla korjaamollakin jo vieraillut, mutta vika ei ole poistunut useankaan ammattilaisen etsittyä ja itsekin tullut kymmeniä tunteja kokeiltua kaikenlaista. Laskua kyllä on tuntunut tulevan, ja ehkä turhia osiakin on vaihdeltu? Testaaminenkin tuntuu jääneen vähälle, kun korjaamolta takaisin ajaessa vikavalo jo syttyy, vaikka kunnossa pitänyt olla.
Tähän mennessä vaihdettua:
-Ilmamassamäärämittari (Hitachin tekele, alkuperäistäkin kokeiltu vielä, ei vaikutusta toimivuuteen)
-Kampiakselin asennontunnistin, Bosch
-Kaasuläppä puhdistettu ja sopeutettu, oli joskus karstoittunut jumiin
-Jakopääremontti tehty muutama tuhat sitten
-Huohotinputkia vaihdeltu
-Sytytyspuola, johdot sekä tulpat vaihdettu uusiin
-EGR tukittu, System too lean-koodin esiintymiskerrat tuntuivat vähän vähenneen?
-VagComin testit lambdoille tehty, molemmat sensorit tämän mukaan OK
Jotain saattoi vielä unohtua.
Jotenkin epäilyttäisi, ettei todellisuudessa kävisi laihalla. Putkesta tulee palamatonta polttoainetta (korjaamon mukaan), kun oireet ilmenevät. Vikavalo ei syty tietyn ajomatkan jälkeen, vaan lämpimällä moottorilla ajoon lähtiessä aiemmin, kylmänä ajoon lähtiessä myöhemmin, kuitenkin niin, että moottorijarrulla olen saanut useamman kerran putkeen toistettua valon syttymisen. Myös lämpimänä vikakoodit nollattua, menee vain hetki, kun syttyminen tapahtuu. Tällöin siis käy ymmärrykseni mukaan niin, että lambdan korjausarvo menee yli 25%:n. Tämän jälkeen käynti on aika epätasaista. Muutaman minuutin tyhjäkäynnin aikana auto tekee yleensä vähintään kerran niin, että kierrokset ensin laskevat reilusti, jonka jälkeen nousevat vähän normaalia tyhjäkäyntiä korkeammalle, ja tasaantuvat hetken päästä tyhjäkäynnille. Nollatessa vikakoodit, korjausarvo nollaantuu ja käynti yleensä paranee.
Lambdaa en ole vielä vaihtanut, koska korjaamon mukaan toimii oikein, kun olivat pakoputken päästä mitanneet, ja näyttämä oli sama kuin moottorinohjausyksiköllä. On myös aika hintava vaihtaa, jos vika edelleen jatkuu.
Lupaan 50 euroa sille henkilölle, jonka apu johtaa vian korjaantumiseen. Toivottavaa tietenkin olisi, ettei vian etsinnästä koituisi enää mahdottoman suuria kustannuksia - jos jollain on toimivaksi tiedettyä lambdaa, tai muuta osaa lainattavaksi, ottaisin erittäin mielelläni tämän avun vastaan. Minulla on mahdollisuus logata VagComilla auton käyntiä ajonkin aikana, apuja kaipaisin, mistä aloittaa.
Comment