Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

audi 2.8 v6 1995 kampiakselin stefa

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • audi 2.8 v6 1995 kampiakselin stefa

    Hei. Mulla nyt ollut jokusen päivän ko autu ja stefa vuotta kampiakselin etupäästä.
    Onkohan paha korjata , vaatiiko erikoistyökaluja ym asiiaan liittyvää tietoa olisi mukava saada .

    Kiitos jo näin etukäteen.

  • #2
    Näkisin että kyllä tuossa taitaisi ainakin jakopään remppaan vaativat vermeet (lukitustyökalut) olla. Jakopää pitää purkaa, jotta pääsee kampiakselin hammasrattaan ottamaan tuon stefan edestä pois.
    Jakopää on melko lailla samanlainen kuin 30V:ssä, joten sieltä saa vinkkiä siihen hommaan.
    Itse stefan vaihto on melko pieni homma, mutta tuo esityö siihen on suht työläs. Jos ei ihan hitosti vuoda, niin melkein ajoittaisin tuon vaihdon normaalin jakopään remontin yhteyteen.

    Comment


    • #3
      Kiitos vastauksestasi.
      Nyt on vain niin hullu juttu että se jakopään remmi vaihdettiin juuri äsken, ajettu noin 100 km sen jälkeen.
      Siinä se ongelma onkin että korjaamo joka teki sen rempan sanoi että tarvii jotain erikoistyökaluja ja sellaine löytyi kuulemma tällä hetkellä vain Ruotsista!? Vuotaa aika paljon , aina öljyläikkä alla kun ajon jälkeen pysähtyy, tuskin menee katsastuksessa läpi ens keväänä. Auto ollut mulla vain pari viikkoa ,aivan hienossa kunnossa muuten , Saksasta Suomeen muuttanut tuonut mukanaan. On aut.ilm , automaattilaatikko , sähkötoiminen kattoluukku ym sähkötoimista ja kaikki peräti toimii! Kori tosi upeassa kunossa ja Audin omilla aluvanteilla : )
      Viimeksi muokannut okkim; 18.8.2015, 13:06. Perustelu: Poistettu tarpeeton lainaus.

      Comment


      • #4
        Vaihdettiinko vesipumppu ja rulla samalla?

        Miten he ovat voineet hihnan vaihtaa ilman lukitustyökaluja, mutta stefaa ei? Ruotsin lisäksi mm minulta löytyy lukituskalut. Ja googlella löytyy kolmessa sekunnissa kalut. Turha remppa ollut, kun sen joutuu tekemään toiseen kertaan heti perään. Toivottavasti oli ainoa kassakonekin siellä ruotsissa, että eivät rahaa ruinanneet turhasta työstä? Kyllä vuotava stefa kuuluu vaihtaa hihnajumpassa aina, että vie takaisin ja maksa se stefan hinta lisää. Ja varmista, että vesipumppu on vaihdettu. Tai sitten rahat takaisin töistä ja toiseen korjaamoon korjaamaan jäljet.

        Comment


          #5
          Eikö tuossa 12 tappisessa V6 koneessa ole kampiakselin hihnapyörä M8 pulteilla kiinni, eli jakohihnan hammaspyörää ei irroiteta normaalisti jakopää rempassa. Stefan vaihtoa varten sitten tarvinnee jakohihnan hammaspyöräkin irroittaa ja siinähän on sitten pultti varmaan aika kireellä?
          Eli olisivatkohan sitten tuossa vaiheessa heittäneet kädet pystyyn? Toki eihän tuon avaaminen ole sen kummempi juttu kuin 5-koneen hihnanvaihto - muttei ns kuulu normi jakohihnan vaihtoon. Eihän tuota kuitenkaan olisi pitänyt kasaan laittaa rikkinäisellä stefalla

          Comment


            #6
            Juuri noin, ei tarvi kunkkupulttia pidellä jos vain hihnan vaihtaa. Olisi se kuitenkin siinä sen verran helposti ollut käsillä että aika typerää on jos ei ole edes asiakkaalle tarjouttu tällaista mahdollisuutta lisätyönä.

            Comment


            • #7
              Taidettu jakopään remppa tehdä perinteisellä tussimerkintä -menetelmällä, mikä nyt ei ihan paras mahdollinen tapa ole. Meneekö tuohon 12V:hen sama kampiakselin lukitustappi kuin 30V:hen? Sitähän se kaipais jos tuota iso pulttia aletaan vääntämään auki.

              Varmasti ollut melko ryönäinen se moottorin etuosa, joten kyllä se rempan tekijä on sen taatusti nähnyt.

              Comment


                #8
                Ainakin sama tappi kuin 40V:hen.

                Comment


                • #9
                  Sama tappi käy siis kaikkiin.
                  korjaamo joka teki sen rempan sanoi että tarvii jotain erikoistyökaluja ja sellaine löytyi kuulemma tällä hetkellä vain Ruotsista!?
                  Korjaamolta tommonen selitys on kyllä jo niiin hirveetä skeidaa että se ansaitsee jo...
                  Attached Files

                  Comment


                  • #10
                    Kiitos vastauksestasi. Eipä olisi pitänyt laittaa osia takaisin ennen kuin stefa olisi vaihdettu .
                    Korjaaja toki sanoi ettei vuoda sieltä öljyä vaan vettä vesipupula joka sitten liuottaa öljyä moottorin päältä, mutta kyllä nyt kun sillä olen ajellut sama öljyvuoto jatkuu edelleen , ei kivaa .
                    Muuten teki työn nopeasti jas hyvin ja ekä ollut paha hintakaan , osineen 500e ja kaikki muut osat sinne vaihdettiin mitkä tuon työn tehdessä kuuluukin.
                    Audi kun on mulle aivan uusi tuttavuus autoissa.

                    Kyllä se aika öljyssä oli etupäästä kun sitä katsoin ennen kuin vei korjamolle ettei ollut epäselvää mistä vuotaa ja siitä oli jopa edellisen omistajan katsataessa autoa laitettu rek.otteeseen merkintä.
                    No ei auta täytyy ottaa homma uusiksi : )
                    Viimeksi muokannut okkim; 18.8.2015, 22:13. Perustelu: Viestit yhdistetty.

                    Comment


                    • #11
                      Löytyikin tällainen kuvaavammalla otsikolla oleva ketju, niin kysyn uudestaan. Stefa olisi tarkoitus vaihtaa.

                      1. Sopiiko tuohon kampiakselin pulttiin normaali 12 kulmainen hylsy? Minulla ei sellaista ole, niin en pysty sovittamaan. Myöskin koko kiinnostaa. 24 milliä arviolta, jos se on 12 kulmainen?
                      [COLOR="Red"]EDIT: Tavallinen 12-kulmainen.[/COLOR]

                      2. Lisäksi kiinnostaa se, että lukitaanko moottori pultin irroitusta varten lukitustapilla pyörintänopeustunnistimen reiästä, vai pitääkö lukita jollain muulla tavalla?

                      3. Minkälaisista kiristysmomenteista puhutaan tämän pultin kanssa? 210Nm loppuu momenttiavain ja en sen oletakaan riittävän mihinkään.
                      [COLOR="Red"]EDIT: 200 Nm+180 astetta.[/COLOR]

                      4. Onko tuo nokkahihnapyörä kampiakselilla tiukastikin kiinni? Minkälaisilla kaluilla olette ulostaneet sen?

                      EDIT:Sleepy2 osasi vastata toisessa viestiketjussa ja lisäsin tiedot tänne kysymyksien perään. Kysymysmerkkejäkin vielä jäi.
                      Viimeksi muokannut audiq; 7.10.2015, 11:55.

                      Comment


                        #12
                        2: Kampura lukitaan ajoitusmerkkiin juuri mainitusta kolosta, sitä en tiedä kestääkö sitä vastaan avata tai kiristää kunkkupulttia. Eikö dampperissa ole työkalulle paikkaa?

                        4: Ei ole tiukassa, tulee joko sormin vetäen tai varovasti jollain herättäen.

                        Comment


                          #13
                          V-koneet lukitaan juurikin ajoitustyökalulla eikä millään muulla. Kuulostaa raa'alta mutta onhan se työkalu aika tukevaa kaliperia.

                          Comment


                          • #14
                            Joo, aika raa-alta kuulostaa, mutta uskotaan viisaampia.
                            Onko muuten kampuran pultti vaihdettava joka kerta, kun on astekiristys? Vitosessahan sitä ei yleensä vaihdeta, eikä siitä ongelmia seuraa, jos on oikein kiristetty. Vitosessa ei ole vaan astekiristystä, vaan pelkkä momenttiarvo annetaan.

                            Comment


                            • #15
                              Vaihdettava. Pultti venyy kiristyksessä ja teräs lujittuu.

                              Comment


                              • #16
                                Dieseleihin näyttää löytyvän pulttia tarvikkeena ja kuvia pulteista, mutta tähän en löydä edes yhtään kuvaa tai keskustelua. Jos ohje käskee vaihtamaan, niin miten käytännössä on toimittu? Ihmettelen hieman tuota, kun ei löydy mitään keskustelua aiheesta. Mahtaako pulttia löytyä tarvikkeena?

                                Comment


                                  #17
                                  Hyvin epätodennäköistä että saa tarvikkeena, en ainakaan kasikoneisiin ole löytänyt. Orkkis maksoi ABH koneeseen noin vuosi sitten vajaan 20€ joten kovin suuria kuperkeikkoja sen takia ei kannata alkaa tekemään.

                                  Jos se avatessa tulee ehjänä pois niin kyllähän sen sinne takaisinkin voi laittaa. Ei se vielä siinä vaiheessa katkea, se kaksi kertaa venytetty pultti on sitten sen murhe joka sitä seuraavan kerran avaa...

                                  Comment


                                  • #18
                                    Lähinnä se, että aina kun on marmorilta kysellyt/ostanut osia, niin ne on tilattu ruotsista ja tarve on kuitenkin nyt. Ei se tietysti sitten auta muu kuin etsiä pultti, jos se vaihdettava on.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Tilaustavaraa on ja maksaa vaatimattomat 31e/kpl. Osaisiko joku sanoa tuolle pultille pikaisesti varaosanumeron, niin voisin kysäistä sitä Volkkariliikkeestä? Kun eikös tuota AAH:ta ole Volkkarissakin?

                                      Comment


                                        #20
                                        Ei kai volkkarissa ole 12v koneita.

                                        078105229D ja pk-seudun VV-Autolla ainakin 3 kpl hyllyssä.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Kiitos! Keravan Laakkoselle soitin ensin ja heiltä löytyi tuolla numerolla yksi hyllystä. :)

                                          EDIT: Pultti haettu ja hintakin vähän halpeni. Lisäksi sai Ilta-Lehden.
                                          Viimeksi muokannut audiq; 8.10.2015, 17:00.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Vertailin uutta ja vanhaa pulttia keskenään. Kun laittaa kierteistä yhteen, niin eipä istu kierteen huippu uran pohjalle. Siltä osin istuu, mikä jää kampiakselin sisälle, mutta oletettavassa venyvässä osassa jenga alkaa poikkeamaan venymättömän pultin jengasta.

                                            Mitattuna vanha pultti oli 112,3 milliä pitkä ja uusi on 111,4. Todennäköisesti ne ei ihan saman mittaisia olekaan olleet, kun prikan kohdallakin pulteissa oli eroavaisuutta, että ei ne samasta sorvista ole tulleet ulos. Mutta muodonmuutosta on selkeästi tapahtunut, että ei sitä ehkä ihan turhaan vaihda, vaikka tuttu tiskillä ensimmäisenä kysyikin, että meinaatko että noin paksu pultti ei kestä käyttää uudelleen. :)

                                            Comment


                                            • #23
                                              Varmistan vielä, kun iso kysymysmerkki ilmassa. Vitosessa laitetaan lukitteen kanssa pultti, mutta laitetaanko kutosessa kuivana, öljyttynä, vai lukitteen kanssa?

                                              Homma on käynnissä, niin josko joku jaksaisi vaivautua. Kiitos etukäteen. :)

                                              EDIT:
                                              Center crankshaft bolt:

                                              Always replace
                                              Use only new double hex head (12-pt.) cap screw grade 9.8
                                              Tightening torque (bolt oiled): 200 Nm (148 ft lb) plus additional 1/2 turn (180°)
                                              Lähde: http://workshop-manuals.com/audi/a6_...ams/page_2026/
                                              Viimeksi muokannut audiq; 9.10.2015, 18:13.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Miten vakavaa tuo kampiakselin stefan vuoto on ?
                                                Mulla on A4 B6 3.0 ja kampiakselin stefa vuotaa jonkun verran ja tietysti vähän öljyää jakohihnaa. Pitäisikö hihna vaihtaa välittömästi vai vain lyhentää vaihtoväliä?

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Jos öljyää hihnaa, niin pikaisesti stefa ja jakopää vaihtoon.

                                                  Comment

                                                  Working...
                                                  X