Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Kannen muutos 10v -> 20v?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Kannen muutos 10v -> 20v?

    Tervehdys tekniikkagurut.


    Alkuun itse kysymys, ja lopussa hieman taustoja: Sopiiko 20v sylinterinkansi raudan puolesta 1B 10v kannen tilalle "bolt on" tyyliin? Jos ei, niin mitä joutuu muuttamaan? (Hihnapyörät?, vesipumppu?, hydraulipumppu?, Virranjakaja?, männät?)

    Taustaa:
    Hankin ohimennen toisen 10v kannen lötkön 1B moottorin päälle asennettavaksi. Tarkoitus oli tietenkin parantaa koneen hengitystä kantta muokkaamalla, mutta salakavalasti takaraivossa piilee ajatus josko moinen olisi turhaa ajan ja rahan haaskausta. - Ainakin siltä pohjalta että jos jokin 20v kansi istuisi tuon lohkon päälle suhteellisen pienellä vaivalla.

    Potilashan on Audi 200 TQ Avant vm. 1988. Ei vähäpäästöinen ja ilmeisesti vielä orkkis suomiautokin, sikäli kun tuolla mitään merkitystä operaatioon olisi. K-jetti on edellisen omistajan toimesta korvattu megasquirtilla ja sekin alkaa pikkuhiljaa olla säädöissään, joten lisävoim..., eiku taloudellisuuden saavuttaminen tuolta osa-alueelta alkaa olla kiven alla. Pakosarjan teko oli tarkoitus aloittaa 10v kannen ympärille, mutta samalla vaivalla sen sarjan rakentaisi myös 20v-kanteen (Rantanen: Tehdäänkö samalla toinenkin?). Tällöin tuokaan ei sulkisi kannen vaihtoa pois.

    Tietysti yhtenä vaihtoehtona olisi vielä istuttaa kokonainen 20v-moottori 10v:n kiertokangilla nokille, mutta mikä olisi järkevin vaihtoehto olettaen itse auton pysyvän samana: Viilettu 10v-kansi VS. 20v kansi+10v:n alakerta VS. 20v moottori+10v:n kanget VS. jokin muu?

  • #2
    Hä. 20v-moottori ja 10v-kanget?

    Kyllä se kansi siihen menee senkus pulttaa vaan. Männät ja kanget vaihtoon.

    Vesipumpussa ei eroa, mutta erinäisissä kannakkeissa hytikkapumpulle jne varmastikin on.

    Halvemmaksi tulee ostaa kokonainen 20v kone kuin kansi, männät, veivit, imusarja jne jne jne
    Pakko palata vielä tuohon 10v-kankihommaan eli mitä ajat takaa? Ne on väärän mittaiset ja erikokoisella tapillakin.

    Comment


    • #3
      Noita aiempia viestiketjuja selaillessani olen ymmärtänyt kiertokankien/laakerien olevan heikko lenkki tuossa 20-tappisessa koneessa. Tällöin vastoin parempaa tietoa kuvittelin, että ottamalla kanget 10v koneesta pääsisin ongelmasta kertaheitolla. - Näin ei siis ilmeisestikään ole, ts. 10v kiertokanget eivät siis käy 20v koneeseen?

      Mikä muuten mahtaa männissä olla ettei niitä voi käyttää, ottaako männänlaki kiinni palotilaan vai kasvaako puristukset mahdottomiksi?

      Comment


      • #4
        Joo ei se ihan noin helppoa ole. Kunnon veivit sitten makselee siellä kiloeuoron nurkilla/sarja.

        20v männissä on kolot imuventtiileille yms muotoilua.

        Comment


        • #5
          Niinpä tietysti.

          Täytyy siis katsella löytyisikö jostain 20v:n mäntää vastaavaa tuotosta 22mm:n tapilla ja sopivalla korkeudella. Siten voisi käyttää edes alkuperäisiä veivejä. Muussa tapauksessa 10v-kannen viilaus on siis varsin järkevä vaihtoehto, jollei sitten halua kouraista taskuja hieman syvemmältä ja vaihtaa palikkaa enemmänkin.

          Toki tuossakin olisi puolensa.

          Comment


          • #6
            Ja kannattaa tietysti miettiä paljonko sitä jerkkua sielä konehuoneessa pitäisi olla? Eihän tuo kankien vaihto ole mikään itsestäänselvyys kun vähän konepeltiä raotetaan. Eikös ne yleisen käsityksen mukaan sen 500nm kestä, joka on jo melko muikea vääntö.

            Tietysti jos voimakonetta (1/2 -tuhatta heppaa) ollaan tekemässä, niin sitten seisotaankin jo eri tontilla.

            Comment


            • #7
              Vakio 200hv tuntuu auttamattoman laiskalta.

              Tilannetta tietysti parantaa kun alkuperäisiä ahtoja nostaa tuosta 0,5 baarista 1,5 baariin, mutta tuolloinkaan ei (varsinkaan vakiopakosarjalla) voi mielestäni hirmuisesta voiman tunteesta nauttia. Tuosta eteenpäin ei vain tahdo olla helppoja konsteja, vaan kukkaron nyörejä joutuu väkisinkin raottelemaan muutamaan eri paikkaan (kuten ahdinkauppias, välijäähdytinseppä, pakosarjanmutkavalmistaja jne).

              Näyttäsikin siis varsin varteenotettavalta vaihtoehdolta käsitellä tuota 10v-kantta hieman ja rakentaa siihen uusi pakosarja. Noista eväistä nautiskellessa voinee sitten hankkia kokonaisen 20v-moottorin josta rakentelee ajan kanssa hieman kireämmän padan voimansiirron kiusaksi.

              Comment


              • #8
                Vakio 200hv tuntuu auttamattoman laiskalta.
                Ajat viikon verran T3 transportterilla, jossa 1.7 D tehohirviö, niin johan alkaa 200hv tuntua paremmalta. :)

                Comment


                • #9
                  Itse tein joskus 1B koneesta 20v:n,1B mäntiin ventiilikolot ja menoks...

                  Comment


                  • #10
                    Tuomas, millaset puristukset tuolla tavalla syntyy?

                    Comment


                    • #11
                      Jos noi kansien palotilat on sukua nelipyttyisille, niin 10v ja 20v palotilojen kokoero on 18cc. Eli 8v neloskoneissa kannen palotila on 28cc ja 16v koneissa 46cc. Ainakin 20 venttiilinen kansi on tietääkseni lähes identtinen kanaviltaan yms. verrattuna neloskoneen 16v kanteen.

                      Comment


                      • #12
                        männän palotilan tilavuuden hattuvakiolla 15cc niin 7,5 ois puristukset.

                        Edit, mahlen kataloogin ja pallon kalotin laskukaavalla saatu tulos 23cc männän palotilaan,
                        eli 6,8 olis puristukset.

                        Comment


                        • #13
                          Heh, noilla puristuksilla ei tarvitse kauheaa alavääntöä ja päätähuimaavaa taloudellisuutta pelätä.
                          Ahtoa saakin sitten vastaavasti tuupata melkoisen reilusti olettaen ahtoilman olevan riittävän vilpoista... Turbopotkukin saattaa olla noilla puristuksilla melko mieleenpainuva kokemus. :)

                          Vaihtoehtoja siis löytyy, mutta oletettavasti moottorin ominaisuudet muuttuvat käyttö/talviautoon soveltumattomiksi. Hmm, toisaalta jos hankkisi lisää ajopelejä, niin tuostapa saisikin oivan leikkikalun.

                          Comment


                          • #14
                            6,8:1 kuulostaa hyvältä. Pikajuna persiiseen, sehän on se turbiiniauton tärkein ominaisuus... f*ck the viive... :D

                            Comment


                            • #15
                              Tuomas, millaset puristukset tuolla tavalla syntyy?
                              Olisko ollu 7.5 luokaa...kanttia saa vielä ylemmäs jos kantta viilaa enemmän kun ite tein,siitä on kyllä aikaa,mutta 420hv siitä seuraava omistaja niillä vermeillä otti.

                              Comment


                              • #16
                                Tehdään 2-sarjaa, alkaa taas kutittaa tehonlisäys.... työt vaan häiritsee harrastusta...

                                Itse nuukana ajattelin pitää vakioveivit. Kyllä ne sen käyttöauton 4-5 sataa hepoa kestävät. Jengat vaan rajataan tuonne alle 8 kilon.

                                Tuliko sytty kuntoon?

                                Comment


                                • #17
                                  Kestää jos kestää. Kannattaakohan tuossa kohdin säästää? Sitten kun käki kukkuu, niin on myöhäistä katua.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Jengat ei oo se suurin ongelma vakioveiveillä vaan vääntömomentti, ja erityisesti ongelmatilanteet eli nakutus.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Siksipä nostetaan kierrosrajaa tuonne 8k tienoille ja saadaan kierroksilla se teho. Kampuralle tulevien värinöiden takia tuo rajaus....

                                      Vääntöhän se tunnetusti liikuttaa, mutta myös särkee paikat, laajemmalla alueella saadaan tasattua maksimia alemmassa ja säilytettyä paikat ehjinä. Pahin osien särkijä on alhaalla oleva vääntöpiikki, tykyttävät työtahdit säröyttävät veivit ja täystuho seuraa....

                                      No, jos taas heräisi töihin ja lykkäisi (taas kerran) ässän piristelyä.... Vuodessa tuli kilsoja sille alle 10tkm ja nyt en ole ajanut maaliskuun alun jälkeen... Kallis harraste, mutta makoisa...

                                      Comment


                                      • #20
                                        Vääntöhän se tunnetusti liikuttaa
                                        Näinköhän se nyt kuitenkaan on, tästä on väännetty aikanaan ja paljon :D

                                        Comment


                                        • #21
                                          Ja nyt ei lähdetä uudelleen siihen vääntöön, eihän?

                                          Comment

                                          Working...
                                          X