Jotta voisit osallistua keskusteluihin, sinun pitää ensin rekisteröityä. Rekisteröityminen edellyttää sitoutumista foorumin käyttöehtoihin. Rekisteröidy täällä.
Jos olet ensimmäistä kertaa tällä foorumilla, ole hyvä ja tutustu ensin jo kysyttyihin kysymyksiin. Kysymykseesi löytyy mahdollisesti jo useita vastauksia. Hae vanhoja kysymyksiä ja vastauksia täältä.
Jännä homma kun itseltä ollut kohta kaksikymmentä q.audia enkä ole yhdessäkään huomannut mitään erityistä jyrinää, parissa ollut kardaanin tukilaakerista johtuvaa mutta ei juuri muuta. Ehkäpä kuulo ja tuntuma hävinnyt tai sitten kardaanit pudonneet jonnekin :)
Ja myös se että jos tämä on puhtaasti Torsenin ominaisuus, niin se lienee ollut myös autoissa uutena. Ja kuinka pienistä asioista tunnutaan nykyään uusien autojen kohdalla valitettavan myyjäliikkeeseen/maahantuojalle, on aika vaikea uskoa että C5 S6/RS6 hintaisen auton uutena aikoinaan ostaneet olisivat tyytyneet tähän ominaisuuteen ilman reklamaatioita. Toki voi olla että näin on ollut...
Jos jyrinä on ihan takanahoissa asti tuntuvaa niin luulisin että jotain on vialla, koska en itse noissa tosiaan mitään erityisiä jyrinöitä ole koskaan huomannut. Voihan se olla että anturit omassa nahassa on liian puutuneet etten sitten tosiaan vain huomaa moisia. Harraste härveleiden jyrinöitä en tähän kategoriaan viitsi tuoda, koska noissa on sitten jo muitakin vaikuttimia olennaisesti enemmän esim jäykempi alusta, leveämmät renkaat, kovat puslat alustassa yms mitkä noita tuntumia kantaa sitten jo kabiiniin astikin ihan toiseen malliin. Luulisin että jos auto on tehtaan setissä pyöriä myöten ei jyrinöitä kyllä pitäisi ilmetä.
Olen itsekkin miettinyt mistä tuo jyrinä liikkeelle lähdössä/käännyttäessä johtuu. Huomasin, että kylmänä ei jyristä juuri ollenkaan, mutta "lämmetessä" alkaa taas pitämään ääntä. Voisi kuvitella, että johtuu jollain tavalla öljyistä? Vaihdatin merkkiliikkeessä peräöljyt ja hetken jo luulin, että jyrinät hävisi, mutta ei.
Kannattaako tai voiko tuohon kokeilla mitään muuta? Autohan oli A6 4F vm. 05, tiptronic, ajettu n.160tkm
Saman vian kanssa painitaan...
S4 B5 jyrisee/kolkottaa aika rajusti vain vasemmalle kääntäessä (ei tarvitse paljoa kääntää) ja vedon ollessa päällä. Myös etummaisten vetareiden suojakumit ovat hajalla... Kuinka voin todeta varmasti vian vetarin porsimiseen eikä esim edellä mainittuun kardaani vikaan?
Onko se ääni enemmän sellaista nakuttamista? Nak nak nak nak...? Jos sellaista, eikä tiheämmin kuuluvaa jyrinää joka ei tule edestä, niin vetaria äänestäisin. Sen kyllä ottaa suht äkkiä irtikin, mutta olisihan se kiva vaihtaa samalla uuteen.
Vetaria epäilisin itsekkin kun kerran suojakumitkin ovat hajalla... Kuinkahan äkkiä toinenkin puoli sanoo itsensä irti ku sielläkin on kumi hajalla. Että kannattaako vaihtaa molemmat samalla kertaa?
Tässä yhteydessä myös vaihdetaan etujarrupalat ja tukivarsi vasemmalle.
Kuinka yleinen tuo kardaani vika on ja millä kilometrillä ilmenee ?
Jos siellä ei ole hiekkaa ja kuraa vetarit täynnä, niin putsaa vain rasvat ja vaihda kumi. Se naputtava kannattaa vaihtaa.
Niin edelleenkään se torsenin jyrinä ei ole vika.
"Se johtuu siitä että taka-akselin renkaat "oikaisee" käännyttäessä jyrkästi, ja haluavat pyöriä lyhyemmän matkan kuin etuakselin renkaat. Torsen on siinä välissä ja pistää hanttiin."
Itsellä ei S4:n jyrise mitenkään, vaikka kuinka ajelee ympyrää. Yksi 4B A6 jyrisi ja A8 millä olen ajanut. Mutta erittäin harvoin olen itse tähän "ominaisuuteen" törmännyt. Kuitenki satoja quattroja ajaneena.
Tosiasia on kuitenkin se että kun torsen "lukitsee" ja ajaa tiukkaa ympyrää, niin takarenkaat yrittää pyöriä lyhyemmän matkan kuin eturenkaat. Johonkin se voima pitää hävittää.
Omassa romussa ylimääriset äänet katosi alatukivarren, koiranluiden ja raidetangon vaihdolla. Mulla ei ole ollut enää ylimääräisiä ääniä, joten en enää ehkä kuule tarpeeksi hyvin :)
Töiden puolesta noita pääsee joka päivä ajamaan. Ja satoja niitä on kertynyt ja malleja melkein joka vuosikymmeneltä. :)
Fysiikan voimat toimii juuri niin, mutta silti sanon että erittäin harvassa tuo jyrinä oikeasti tuntuu.
Toisten mielestä ihan normaali ominaisuus kaikissa, toisten mielestä todella harvinaista. Ota näistä nyt selvää.
Jos osassa autoista tuo ominaisuus on ihan selvä ja toisissa ei ilmene lainkaan, niin joko on tasalaatuisuus autoissa todella heikolla tasolla tai toiset autot on viallisia. Mutta kummat....
Sama täällä, jyristää kun peruuttaa pihasta pois ja tekee 90 asteen käännöksen kadulle samalla. Kesärenkailla tuo oli selvästi havaittavissa, talvirenkaisiin vaihdettaessa se väheni huomattavasti, liki hävisi kokonaan. Sitten kun laitoin taakse 25mm limput ja eteen 20mm niin tuntui että jyrinä voimistui hieman. En tiedä onko se mahdollista vai kuvittelenko vaan. En tuosta ole kuitenkaan huolissaan, mulla on ollut vähän vanhempi maastoauto jossa lukitaan keskitasauspyörästö ja navat niin SE jyristää kun kääntää asfaltilla ja sekin kuuluu asiaan ;)
Jyrisee täälläkin, mutta ihan torsenin piikkiin laittanut. Töihin lähtiessä pitää tehdä risteyksessä ratti ääriasentoon U-käännös. Pelkäisin ennemminkin että jotain vialla jos ei noin isoista pyörimis eroista jotenkin ilmmottas.
Huomannut kyllä myös että peruuttaessa jyriee paljon herkemmin ja pienemmässä kääntäkulmassa.
Ilmiötä on selitetty monella tapaa. Kyllä torsenin pyöritys saa aikaa vastusta, mutta ilmiötä itsessään ei ole avattu. Vastaava tekniikka jurisee kahdessa autossa aivan erilailla. Miten se on mahdollista? Normaalia varmaankin. Tätä pitäisi avata enemmänkin. Oireita kyllä kuvataan tarkasti. Mikä tärisee ja aiheuttaa äänen miksi? Jostain syystä kulumat saavat äänet korostumaan...
Jos ei tärise, vaan jurisee, niin mielestäni ei ole syytä huoleen, kun kuuluu asiaan. Omassa romussa äänikin on vaihtunut uusien öljyjen myötä miedommaksi. Linkkuun kääntäessä huono ohjaustehostin/ vähän öljyä ääntää myöskin tosi pahasti.
Eiköhän tuohon jyrinän voimakkuuteen vaikuta paljon rengastus ja puslien kunto alustassa. Minä ainakin huomasin että leveämmillä ja isommilla kesärenkalla jyrisi vähän herkemmin. Ottaahan leveämpi kumi katuun kovemmin kiinni ja voimansiirto tappelee pyörimis eroja vastaan.
Ja jos puslat antaa vanhuuttaan jo vähän periksi tiukissa käännöksissä niin voisi kuvitella sen ehkä vähän vähentävän jurinaa.
Comment