Tulipa moinen ostettua, tosi kiva on. Huomasin vaan, että se on kovaa kiihdyttäessä aikamoinen pideltävä! Ohittaessa saa roikkua ratissa tosissaan. Ei johdu vanteista ainakaan, 17 tuumaa, 225 hyvät renkaat. Toki "tehokas" etuveto vetelee, mutta en ole moiseen aiemmin törmännyt...normaalia?
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
A5 etuveto 211hv vetelee kovasti kiihdyttäessä
Collapse
X
-
Isän etuvetoinen A5 teki aikanaan samaa uudesta asti, yhtälailla vakioilla talvi- ja kesärenkailla. Koneena oli 1.8TFSI, S-Tronicilla. Sai myös pitää kovemmin kiihdyttäessä tiukasti kiinni ratista ettei vetele ihan mihin sattuu. Ei tuo kuitenkaan niin paljon häirinnyt, kun normi ohituksissa ja kiihdytyksissä ongelmaa ei ollut.
Comment
-
Poikittaismoottorisen konstruktion ominaisuuksia tuokin. Loota ei ole auton keskellä ja vetarin kepit epäsymmetriset = toiselle puolelle välittyy enemmän voimaa koska hitausmomenttia vähemmän.
Ilmiö säilyy vaikka autossa olisi neliveto Haldexilla, mutta ei tietystikään näyttäydy noin dramaattisesti koska osa väännöstä sujahtaa myös takapäähän.
Comment
-
Oho, otetaas sitten kaikki ilkeät sanat takaisin. Sitten syytä voisi lähteä etsimään pyöränkulmista ekana. Myöskään tuota laahausta ei saane selville ilman että nostaa jokaisen renkaan vuorollaan ylös ja pyöräyttää käsin. Ja vaikka kaikki pyörisikin käsivoimin mutta tarvitaan erisuuruinen voima, voi siitäkin jo syntyä tarpeeksi eroa viemään autoa sivuun.Viimeksi muokannut Jultsu_; 5.8.2015, 11:39.
Comment
-
jospa tukivarsien ja nivelten väljyydestä vaikka alottais ja pyöränsuuntauksesta.Tuo erisuuriset voimat johtuen eripituisista vetoakseleista on melkonen foliohattu juttu,ei siitä enempää ;).Jos kuu on auton vasemmalla puolella niin sillon voi vängätä myös sinne vasemmalle johtuen kuun vetovoimasta,sorry :)
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Jultsu_ Näytä viestiPoikittaismoottorisen konstruktion ominaisuuksia tuokin. Loota ei ole auton keskellä ja vetarin kepit epäsymmetriset = toiselle puolelle välittyy enemmän voimaa koska hitausmomenttia vähemmän.
Ilmiö säilyy vaikka autossa olisi neliveto Haldexilla, mutta ei tietystikään näyttäydy noin dramaattisesti koska osa väännöstä sujahtaa myös takapäähän.
Comment
-
Kunnossa oleva A5 ei vetele. nm: 2 niitä omistanut ja nyt alla S5. yksi etuveto ja loput nelikkoja. rengastuksia ollut välillä 225/50r17 - 255/35r19. Ihan perusjutuista hyvä tarkistaa. Mitkä ilmapaineet on laitettu renkaisiin? Jos ilmapaineet on renkaissa pielessä, niin pientä venkoilua voi tuntea. Jos vetelee vain vedossa tai jarrulla niin kulmat persiillään (syitä voi sitten sille olla monia).
Comment
-
Yli 300tkm ajettu C5 etuveto oli aivan kamala kiihdytettävä kunnes tein vähän alustaremonttia ja vaihdoin etupäähän ylätukivarret, yhden raidetangon pään sekä madaltavan alustasarjan. Kaikki vetely kiihdytyksissä lakkasi siihen paikkaan, samoin myös ikävähkö ja varsin voimakas puskemistaipumus mutkissa (radalla ajettaessa) väheni huomattavasti. Väljät taka-akseliston puslat tosin vielä tekee vähän kiusaa, eli takapää pyrkii vähän ohjaamaan kulkua.
Comment
-
B8 korimallissa on aika paljon ongelmia tukivarsien puslissa eikä sitä kunnolla saa selvitettyä ilman niiden vaihtamista. Saksassa ja Jenkeissä siitä on ollut kampanjaa mutta Laakkosen mukaan ei koskenut suomea. Marmoritiskiltä tosin saa nuo kampanjassa käytetyt uudet tukivarret vahvistetuilla puslilla mutta omaan piikkiin menee (900e + asennus).
Entisessä A5sessa oli tuo puslaongelma. Auto veteli ripeissä kiihdytyksissä ja täristi yli 100kmh vauhdissa jonkun verran rattia. Pari kertaa tuo vetely säikäytti ihan pahemman kerran.
A5nen on todella kranttu renkaistuksen ja tasapainotuksen suhteen ja tuon auton kohdalla siihen kannattaa panostaa.
Comment
-
En vaihtanut kun meni hermot ja vaihdoin koko auton pois :D Tässä kumminkin se osalista:
1 x 8K0 498 998 conversion kit
2 x N 107 315 01 bolt
2 x WHT 001 987 nut
2 x WHT 000 785 B nut
Nuo uudenmalliset varret on varustettu hydrolaakereilla verrattuna vanhoihin.
Comment
Comment