Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi 100 2.6 '93 katalysaattoripulma

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Audi 100 2.6 '93 katalysaattoripulma

    Ongelma on siis se, että katalysaattori(t?) pitävät lähellä tyhjäkäyntikierroksia sellaista metallista kilinää -> ilmeisesti on sisuskalut päässyt irtoamaan...

    Alkuperäisosina pöntöt maksaa vajaa 900? kappale, joten tuli mieleen etsiä vaihtoehto :)

    Mikä olisi sitten järkevä menettelytapa?

    1. Tyhjennys?
    Täällä Foorumilla joku totesi, että oli putsannut vastaavasta Audin koneesta katit tyhjäksi ja jatkanut matkaa -- jopa katsastukset oli sujunut. Voiko olla mahdollista? Joutuuko ne katit rälläköimään auki ja tyhjennyksen jälkeen hitsaamaan kiinni vai tuleeko irtokama pihalle rööreistä?

    2. Tarvikekatit?
    Mistä moisia löytäisi ja mihin hintaan? Vinkit olisivat arvokkaita!

    Uutena Audin omistajana olen ihmetellyt V6:n hiukan karkeaa käyntiä alakierroksilla verrattuna esim. muiden saksalaisten suoriin kutosiin. Onko tämä ominaisuus vai olisiko kyse jostain viasta/säädöistä?

    Ajatuksista ja ehdotuksista kiitollinen/
    Tomi

  • #2
    1. Jos haluat tyhjentää niin katit irti vain ja kankea läpi. En kyllä suosittele, ääni kasvaa, pärisee....

    2. Akku-tarvike O & I Määttälä Kokkolassa myy esim. Magnaflown virtaavampia katteja ja hinnat on kohillaan! Nro: 068318611

    Comment


    • #3
      Ihmettelit Tomi käyntiääntä verrattuna suoriin kutosiin, tuo onkin täysin erilainen kuin rivikoneissa. Suora kutonen käy tosi tasaisesti ja V6:n käynti vaikuttaa paljon karkeammalta, joku voisi kutsua pörinäksi. Esimerkiksi uusi Mondeo on omasta mielestäni rivinelosella paljon miellyttävämpi ja hiljaisempi kuin V6 koneella. Nämä lienevät makuasioita ja itse olenkin jäänyt vitoseen kiinni jonka sulosointujen pitää kuulua juuri sopivasti sisään että tulee fiilistä...

      Comment


        #4
        Kiitoksia vinkeistä!

        Kävin katsastamassa kiesin tänään ja pakokaasuarvot oli kohdallaan. Pitää tutkia asiaa lisää.

        Kiva kuulla, että toi V6:n soundi on hiukan karkeampi -> noi pakokaasuarvotkin tukee tätä... taitaa olla ihan normaalia.

        Comment


        • #5
          Olen kohtalotoverisi? Vasen katti meni tuossa kesällä = kilisi/rämisi. Kokeilin altapäin nyrkillä iskien=vasen helisi. En uskaltanut mennä vuosikatsastukseen, joten vaihdoin Määttälän katin rikkonaisen tilalle. Puhtaat arvot.. Kiinnostaa vain: jos katin sisuskalut on irti: Miksi katsastuksesta läpi?

          Comment


          • #6
            No yleensä sisuskalut eivät ole totaalisen irti vaan helisevät kylmänä ja lämpölaajenimisen johdosta sitten lopettavat "helinän". Tuo tuntuu olevan VAG:n kateissa aikas yleistä. Totaalista mielenrauhaa haluaville suosittelen tietysti vaihtoa :)

            Comment


            • #7
              Rähmä! meni 500 ? turhaan:)

              Comment


                #8
                Juu, mulla sama juttu -> ne helisee kylmäkäynnistyksen jälkeen, mutta asettuvat kyllä lämpimänä. Mietitytää vaan, että tukkiikohan ne "puoli-irtonaiset" osat virtausta...

                Huomasin tänään, että heti kattien jälkeen on pulteilla tukitut reijät, josta vois mittailla arvoja molemmilta juurikkailta erikseen... paljastaisi varmaan mah. tukkeumat helisevässä katissa. Onko kukaan testannut?

                Comment


                  #9
                  Jaahas. Käytin tänään pajalla, ja totesivat, ettei siihen saa tarvike-kattia kirveelläkään... jos jollakin on ehjä oikean puolen katti, niin ostan mielelläni! Voin ostaa molemmatkin, jos sikseen tulee... Eli 2,6 tai 2,8 ja vm. 92-96...

                  Hetken ehdin jo elää toivossa, kun näin noita tarvike-katteja alk. 100?...

                  Saksan e-bay:ssä on noita katteja ihan uutena hintaan 500?/pari. Ehkä joutuu sieltä tilaamaan.

                  Comment


                  • #10
                    Oletkos täältä kysynyt? http://www.katshop.de

                    Ulkomailtahan noita pönttöjä tuntuu saavan halvemmalla, joten suuntaisin sinne katseeni, jos joku firma suostuisi toimittamaan.

                    Comment


                    • #11
                      Itsellä kokemuksia proturbon myymästä http://www.proturbo.fi/index_fin.htm 3" Magnaflow katalysaattorista (maksoi 270 euroa+postikulut, toimitus tuli kahdessa päivässä).

                      Eli tein Audiin 3" putkesta ohituksen alkuperäisten kahden katalysaattorin tilalle. Turbo herää paljon aikaisemmin ja muutenkin vääntöä/tehoa tuli lisää. Ajelin tuolla kokoonpanolla hetken ja asensin sitten tuon 3" katin. En huomannut mitään eroa asennuksen jälkeen. Eli kulkee samalla tavalla kuin ilman kattia, mutta huomattava ero noihin alkuperäisiin kahteen kattiin verrattuna. Äänet eivät mitenkään mainittavasti lisääntyneet.




                      kokonaispaksuus on alle 10 cm
                      leveys n.14 cm
                      pituus 30 cm

                      Comment


                        #12
                        Nyt alkaa kiinnostaa! Juuri saman näköisiä tarvikekatteja löytyy 2" tulolla/lähdöllä hitaan 100? kpl. Pituusmittoja on 325mm-450mm.

                        Miten sinä sait sovitettua ne alkuperäisten paikalle? Laitoitko jotku "s" mutkat ennen katteja? Jos pystyt ottamaan kuvan lopullisesta asennuksesta, niin olen kaljat velkaa -> voisin marssia pajalle kuva kädessä ja sanoa, että tehkää perässä!

                        Jos et saa kuvaa, niin voitko kuvailla, miten sovitus onnistui?

                        Kiitoksia etukäteen/
                        Tomi

                        Comment


                        • #13
                          vähän pakkaa sotkien...Olen mielenkiinnolla lueskellu näitä "vasen katti" juttuja. Mulla on varmaan joku "hinnat alkaen" malli kun ei ole kahta kattia vaan yksi johon menee molemmilta sylinteriryhmiltä putket... Oisko uudemmissa(vm.94-) tuo yhdistetty vai mikähän spesiaalijuttu toi on?

                          Comment


                            #14
                            Voipi olla näin. Varaosaliikkeissäkin löytyy noita 94-> "single-katteja". Näissä vanhemmissa on kuitenki tää "tupla-putkisto" ihan vakiona ja yhtyy vasta kattien jälkeen.

                            Comment


                            • #15
                              Hmm, sitten kun mulla joskus tulee vastaan kattien vaihto, niin estääkö jokin seuraavan: tehdään y-kappale, jolla yhdistetään putket ennen katteja, laitetaan yksi katti (piisaako 2" vai pannaanko 3) ja siitä taas jaetaan kahdelle ulostulolle ja ruuvataan kiinni etuvaimentimeen?

                              Toisaalta, jos 2" katit maksaa satasen kappale, niin ei tossa enää kovin paljon säästä. Sovitteita joutuu tekemään neljä, mutta ne lienee halpoja kun ovat vain pelkkää putkea.

                              Comment


                              • #16
                                Mulla siis turbo vitoskone. Eli turbolta tulee alunperin yhtenä, josta jakautuu kahdeksi ennen katteja ja kattien jälkeen taas yhdeksi ennen vaimentajaa.

                                Rälläköin putken poikki juuri tuosta kohdasta josta jakautuu kahdeksi. Siihen hitsasin 3" putkea pätkän, sitten tuo katti ja reilu metri 3" putkea. Katin jälkeiseen putkeen joutuu tekemään pienet mutkat (muuten kolisee pohjaan), eli rälläkällä putki melkeen poikki asti ja pieni taivutus ja hitsaten kiinni. Oli loppujen lopuksi aika helppo homma. Katti tuli siis toisen alkuperäisen kohdalle ja on samalla korkeudella kuin alkuperäinen. Hintaa noille putkille ja klemmareille tuli noin 30 euroa Motonetista.

                                Comment


                                • #17
                                  Katshop.de vastasi kyselyyni seuraavasti:

                                  Hello Mr. Kemppainen,

                                  thank you for your interest in our products.

                                  We ship to all countries.

                                  If you can provide us with information
                                  which vehicles you would need the converters
                                  for, we can make you a specific offer.

                                  Best regards


                                  Your KatShop - Team

                                  Comment


                                    #18
                                    Tattista Kema!

                                    Pitää ottaa ja pistää kyselyä tuonne, kun kerran englantikin sujuu niiltä!

                                    .T.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Vittaniemi: Mulla saattaa olla kohta ainakin yksi katti myynnissä.
                                      Eli minullekkin on tulossa magnaflown katit vakioiden tilalle ja saattaapi olla toinen noista alkuperäisistä ehjänä.
                                      Kohtahan sen näkee kun saa ne irti.

                                      Comment


                                        #20
                                        Mikko_R: Pitääpä odotella, jos sattuis saamaan vaikka orkkiksen alle! Mutta... ei kai tuossa 80:ssä ole samat katit? Vai onko sinulla enemmänkin näitä audeja?

                                        Comment


                                        • #21
                                          Käsittääkseni samat katit on. Eli jos itselläsi on saman näköiset kuin tuossa AUD-152:n postaamassa kuvassa.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Yksi tapa olisi tietysti käydä Ruotsissa teettämässä alle putkisto,
                                            olisi maxanut yhdellä katilla ja vaimentimella omaani alle laitettuna
                                            n.400e (200 20v) putket tehdään paikan päällä auton alle.
                                            Koska omassani on vielä tarralaput(tullin siirtolupa) kiinni, tein sellaisen ratkaisun että ostin romikselta ne katit. Koska ainakin 200 20v on purettuna Ruotsissa. No, nyt on käytetyt katit,mutta ainakin toimivat. Eikä tarvinut mitään putken pätkimisiä tms. Köyhälle on yksi vaihtoehtosiis tuo www.bildelsbasen.se missä romikset kauppaavat osiaan Vanhempi versio on aivan identtinen (hintoja eivät tosin ilmoita) Suomen varaosahaun kanssa. Ja yleensä lähettävät kamaa Suomeen, tosin vaativat herkästi maksua etukäteen.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Kotimaassakin esim. Revon Jyrki (Pro-mo) tekee suoraan autoon putkistoja katteineen vallan taitavasti ja ymmärtääkseni myös säälliseen hintaan.

                                              Comment


                                              • #24
                                                On se hyvä, että tulee eri vaihtoehtoja kalliiden kattien asennukseen. Monella (minulla) taitaa vain olla niin, että ei ole taitoa/välineitä rakentaa mitään. Vaihtoehto on tällöin alkuperäinen =kallis tai esim akku-tarvike Määttälän valmis "paketti" joka ei vaadi muuta kun vanhan irroituksen ja uuden asennuksen.

                                                Kertokaa vain kaikki mahdolliset vaihtoehdot ja hankintapaikat hintoineen. Taitaa moni olla tyytyväinen.
                                                Kiitos.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Tuli vain mieleen. Eräs tuttu ehdotti, että rämisevään kattiin porataan peltiruuveja ja näin estetään räminä. Kokeiltiin. Tulos= Katin sisuskalut tukkivat pakoputken ja asia oli selvä O =nolla. Joten kattia ei kannata tekohegittää.
                                                  Itse en kokeillut, mutta näin tuloksen.

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Määttällä maksoi noi katit vajaa 500? kpl... Edelleen tuntuu vähän turhan kovalta, kun vertaa siihen, että esim. Lahdessa sijaitseva pakoputkipaja ottaa tarvikekattien asennuksesta 150?/pari ja itse tarvikekatit maksaa 100?/kpl. Molemmat puolet uusiksi hintaan 350? -> kyllä taitaa tulla Lahden reissu eteen...

                                                    Viimeisen viikon aikana oli tehnyt kaksi samanlaista vaihtoa, kun menevät kuulemma katit mäskäksi Venäläisellä bensalla...

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Venäläisen bensan ominaisuus ei riko katteja.jos tankkaat "luotettavilta asemilta" Muutenhan kaikki Ven.. uudet autot ovat rikki.
                                                      3 vuotta tankkasin ja ei ongelmia.
                                                      Syy on siinä, että kattien ikä tulee täyteen ja mahdollisesti on mm öljyä koneess liikaa jne
                                                      Kerrohan "Lahden pajan " osoite

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Osoitetta en tiedä vielä, ku vasta ollut puhelinyhteydessä, mutta puhelinnumero on 0400-467946. Löytyi Kepön ilmon kautta, jossa oli Audin purkuosia myynnissä -> soitin kysyäkseni käytettyä kattia, mutta tulikin tällainen vaihtoehto vastaan.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Tänään kävin itse korjaamolla räminän takia -> vasen katalysaattori hajalla, pitää hassua kilinää kun siihen tönii. Ihankuin raskas metallipallo pyörisi siellä tyhjää.

                                                          Auto tosiaan 100 2.6 ja vuosimallia -93. Ja kustannusarviosta soitellaan tänään vielä. En siis käynyt merkkiliikeessä vaan Martinlaakson Nesteellä autohuolto Holmbergilla josta olen aina saanut hyvää ja edulllista huoltoa.

                                                          Aargh, kustannuksia siis tulossa! Seuraan mielenkiinnolla miten tästä voisi päästä halvemmalla..

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Taitaa olla audin v 6 :n tyyppivika, kun ikää kertyy? Melkein kaikilta menee vasen rikki- minultakin.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X