Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

jarrunesteiden vaihto...vaikuttaako abs?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • jarrunesteiden vaihto...vaikuttaako abs?

    Pystyykö tuollaisen audi a3 jarrunesteet itse vaihtamaan ilman poppakonsteja vai täytyykö auto viedä korjaamolle? Onko kallista lystiä?

  • #2
    ite vaihdoin motulin 600 sen jälkeen kun sain brembot laitatettua.päästä vaan läpi ilmaamalla ja täytä pönttöö.vedin yhteensä litran joka kulmasta.en tiä tosin paljoko olis pitäny ku väri oli kiteski sama.tuntuis toimivan.

    Comment


      #3
      Eikös siellä ole sitten lisäksi se paineistettu piirikin jota ABS-pumppu paineistaa. Siihen nesteiden vaihtaminen on kait hiukka konstikkaampaa?

      Comment


      • #4
        En tiedä onko systeemi oikea, mutta toimi: Itselle vaihdettiin jarrunesteet reilu vuosi sitten. Jäi hieman ilmaa. Hoviasentajani sanoi ( vuositarkastuksen yhteydessä), että korjataan asia. Kone käyntiin ja ilmaamaan. Ilmaa tuli vasemman takapyörän jarrrusylinteristä. Eli ABS jarrujen ilmauksessa pitää olla koneen käynnissä? Ainakin minulla auttoi. Katsastusmieskin kiitteli:)

        Comment


        • #5
          Ainakin vanhemmissa alipainetehosteisissa ABS systeemeissä ilmataan ABS pumpun luota vielä erikseen, taisi olla ilmattava ihan ensimmäisenä. Toki myös kytkinpiirin nesteet kannattaa samalla uusia.

          Comment


          • #6
            ABS ei vaikuta. Vaihtojärjestys: oik.taka, vasen taka, oik. etu ja viim. vasen etu. Onnistuu yksinkin helposti jos on käytössä pätkä letkua ja takaiskuventtiili. Säiliön nestettä ei kannata päästää loppumaan. Nesteen väristä yleensä näkee milloin alkaa olla uutta.

            Comment


            • #7
              miksi siinä on järjestys kuinka ne ilmataan?cossus oli kans et piti olla virrat päällä et pumppu lähti käyntiin.tyhjäks ei kannata audis päästää järjestelmää,koska se pumppu pitää kuulemma ohjelmoida käyntiin huollossa.

              Comment


                #8
                Tuli tossa tehtyä jarruremppaa ja avustamassa ollut duunikaveri ei ollut ikinä ilmannut ABS jarrullista systeemiä ja päästi ilmat ABS-yksikköön.

                Mites tämmösessä A4:ssa saa ilmattu ABS-yksikön. Löysin ohjeet VAG-COMilla tehtävään ABS-yksikön ilmaukseen, mutta se ei toiminut minun ABSssään. Pitäisi olla ESP-versio ABS:stä.

                Löysin ohjeita ABS-yksikön testaukseen, jossa VAG-COMilla ajetaan Output Test, jolloin pumppua ja magneettiventtiileitä ohjataan vuoronperään. Oliskohan tosta mitään apua?

                Tossa ylempänä on juttua koneen käyttämisestä ilmauksen aikana. Toimiiko A4:ssa?

                Taitaa tulla reissu Audihuoltoon, kaipa ne saa sen ilmattua vaikka edes bentleyn manuaali ei tuntenut ABS-yksikön ilmausta, jos siinä ei ole ESPtä.

                Comment


                • #9
                  Vaihdatin kuukausi sitten uudet jarrunesteet ( vanhat 2 v). Nyt ei tarvittu koneen käynnissä oloa, tokkopa aikaisemminkaan? mutta silloin ilmattiin perinteisellä menetelmällä = minä painoin jarrua= "pohjassa" jne.
                  Hoviasentaja viritti "ilmaus-systeemin" ( joku pullo,letku yms kilkkeitä) , joka toimi paineella (ali?) ilmausruuviin kiinni. Siinä polttelin tupakkia ja asentaja ilmasi joka pyörän itse. Hyvä tuli. Ei ole muuta kuin ABS.

                  Comment


                  • #10
                    En ole ennen kuullutkaan että, ABS:n kanssa jotain ongelmia tulisi ilmauksessa.
                    Juuri ilmasin jarrut (100Q) eikä ongelmia ollut. Putket piti vaihtaa, että pääsi testailemaan
                    uutta jarruputkityökalua (no ehkä vähän syöpymää jo oli havaittavissa) ja järjestelmä oli melko tyhjä putkien vaihdon takia.

                    Comment


                      #11
                      Haynesin opus pelotteli ettei ABS-yksikköön saa päästää ilmaa, muuten ilmaus joudutaan tekemään VAG-työkalulla. Haynesissa ei eritelty eri ABS versioita. Bentleyn korjausoppaan mukaan ESP-versio vaatii ABS-pumpun pyörittämistä ilmaukseen ja se onnistuu VAG-COMilla. Ilmesesti ilman ESPtä olevan ABSin voi ilmata ihan perinteisesti (mulla BOSCH 5.3). Tosin moottorin käyttämistä ilmeisesti vaatii, jotta tehostin toimii.

                      Saatiin jarrut toimimaan. Ehkä vielä hieman ilmaa jossain, kun ei ehkä tunnu niin tukevalta jarrupoljin kuin ennen nesteiden vaihtoa. Kaveri joka käänsi ilmausruuvia sanoi että takaa oikealta tuli sumeata nestettä, eikä kirkasta nestettä tullut vaikka aika kauan sitä ilmattiin. Kaveri epäili että ilmausruuvi falskaa samalla kun nestettä tulee ulos. Muista kulmista saatin ilmat hyvin pois.

                      Comment


                      • #12
                        Vaihdoin päivällä jarruletkut eteen ja ilmasin apumiehen kanssa jarrut. Nyt vasta sitten hain juttuja aiheeseen liittyen ja löytyi tämä tieto että moottorin pitäisi olla käynnissä ilmauksen aikana. Pitääkö tämä tieto paikkaansa?

                        Comment


                          #13
                          Moottori käynnissä helpottaa hommaa, koska silloin on jarrutehostin käytössä.
                          Eli hyvä siitä tuli kunhan saitte kaikki ilmat pois.
                          Viimeksi muokannut Metsässä; 31.8.2009, 01:14. Perustelu: pientä tarkennusta..

                          Comment


                          • #14
                            Vähän menee otsikkoa sivuten mutta jatkan tarkentavasti tuohon aiempaan kysymykseen.

                            - Jarrunesteet vaihdettiin huollossa toukokuussa (2v täynnä). Kyseinen huoltopaikka on myöhemmin osoittautunut hieman hutiloivaksi.
                            - Huollosta lähtiessä jarrupoljin ehkä aavistuksen eri tuntoinen kuin aiemmin (tämä näin jälkikäteen ajateltuna)
                            - Kuukausi tämän jälkeen vaihdoin itse jarrupalat joka kulmaan. En ilmannut koska mielestäni järjestelmään ei ilmaa päässyt.
                            - Joskus jarrutettaessa auto väännätti vasemmalle. En jälkikäteen muista että oliko tätä jo ennen palojen vaihtoa. Tätä "vedätystä" tapahtui kuitenkin hyvin harvoin.
                            - Reilu kuukausi palojen vaihdosta eteenpäin oli sitten katsastus jossa auto hylättiin koska etujarrujen tehoero liian suuri.
                            - Eilen käytin huonommin jarruttavan eli oikean puolen auki. Kaikki liukupinnat ok ja palat sekä levyt kuluneet tasaisesti. Samalla vaihdoin sitten jarruletkut eteen kun paikat oli auki ja niissä oli pintahalkeamia. Ilmauksen suoritin etujarrujen osalta apumiehen kanssa auto sammuksissa.

                            Nyt tässä arvon että veisinkö katsastuskonttoriin jarrut nyt uudelleen mitattavaksi vai pitäisikö minun vielä ilmata auto käynnissä uudestaan? Koska kuluma paloissa ja levyissä oli tasainen niin ei kai paljon muuta syytä epätasaiseen jarruvoimaan ole kuin ilma järjestelmässä?

                            Jarrupoljintuntumasta ei oikein osaa päätellä että onko järjestelmässä ilmaa vai ei. Hieman pehmeä se oli ennen - kuten on nytkin. Vanhoissa autoissani (tehostamattomat jarrut ja ilman ABS:ia) ilman tunsi poljintuntumasta helposti.

                            Auto pysähtyy mielestäni ihan normaalisti eikä testijarrutuksissa vedätä kumpaankaan suuntaan.

                            Comment


                              #15
                              herkistele sitä jarrua joka nappaa paremmin, vika on siellä...
                              Ilmottele miten kävi.

                              Comment


                              • #16
                                Tyhmä kysymys mutta miten se siellä voi olla? :) Sen puolen palat ja levyt olivat myös kuluneet tasaisesti. En "herkistellyt" niitä kun kaikki päällisin puolin näytti sielläkin olevan ok.

                                Comment


                                  #17
                                  En tiedä miten se siellä on mutta näin se vain menee, opittu kantapään kautta :)

                                  Liittyy ilmeisesti jotenkin maagisella tavalla siihen että kun jumittavalla puolella ei menaa satulat liikkua niin abs/paineensäädin heittää enemmän painetta sinne joten loppu tuloksena jää ehjälle puolelle vajaat paineet..

                                  Comment

                                  Working...
                                  X