Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A8 4.2 AQF ei starttaa, ei edes yritä

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A8 4.2 AQF ei starttaa, ei edes yritä

    Tonnikalapurkki teki tenän heti 6 v / 80tkm jälkeen. Luin muutamia keskusteluja samantyyppisistä ongelmista, mutta niistä löytyneet vinkit eivät vielä ratkoneet ongelmaa.

    Akuutit oireet:
    - ei starttaa
    - avainta kääntäessä rele/solenoidi naksahtaa, pientä hurinaa kuuluu viiveellä
    - ei pyöritä starttia ollenkaan
    - ajoneston valo syttyy ja sammuu normaalisti
    - moottorin valoa ei ilmaannu mittaristoon, pitäisikö?
    - akussa oli yllättävän vähän jännitettä ensi yrityksellä - 12.1V - mutta muutaman tunnin latauskaan ei vaikuttanut asiaan

    Otin esille virtakaapelin jakoblokin apukuskin lokarin sisältä: kaikki liitokset olivat yllättävän puhtaita ja hyvin suojattuja (vaseliinin sisällä). Puhdistin ne silti -> ei vaikutusta.

    Mikä muu voi aiheuttaa täydellisen startin kuoleman? Kampi-/nokka-akselin asennontunnistin? Lämpötila-anturi? Mittaristo?

    Asennontunnistimiin voisi viitata aiemmat pienet käyntihäiriöt? Lämpimänä käynnistymisessä oli myös erikoista takeltelua - ajoittain.

    Kolme viikkoa sitten on tehty jakopääremppa ja sen jälkeen ajettu 1000 km ilman probleemia. Pienet käyntihäiröt tulivat ennen remppaa ja poistuivat sen jälkeen. Samoin (täysin lopussa olleiden) tulppien vaihto auttoi hetkeksi käyntihäiriöihin. Voi olla että molempien töiden ohessa on nollattu vikakoodit, mikä on ollut se häiriöön vaikuttanut tekijä.

    VCDS:llä oli tällaiset terveiset, koodien syntyajasta ei tietoa.
    -------------------------------------------------------------------------------
    Address 01: Engine Labels: None
    Part No: 4D0 907 560 AK
    Component: 4.2L V8/5V G 0001
    Coding: 05753
    Shop #: WSC 79000
    VCID: 6FE7909B2D210259861-5140
    WAUZZZ4DZYN011568 AUZ7Z0X1307734

    4 Faults Found:
    17535 - Fuel Trim; Bank 1 (Mult)
    P1127 - 35-10 - System too Rich - Intermittent
    17549 - Load Calculation Cross Check
    P1141 - 35-10 - Implausible Value - Intermittent
    17978 - Engine Start Blocked by Immobilizer
    P1570 - 35-10 - - Intermittent
    18058 - Powertrain Data Bus
    P1650 - 35-10 - Missing Message from Instrument Cluster - Intermittent
    Readiness: 0000 0000

    -------------------------------------------------------------------------------

  • #2
    Akku on ainakin tyhjä ja jos ei ota virtaa, niin oletettavasti entinen. Onko akun iästä tietoa?

    Comment


    • #3
      Mutta eikö 12.1 volttia ole ihan ok jännite akulle, kun auto ei käy?

      Comment


      • #4
        Ihan riittävä, ainakin jos mittaat silloin kun on jotain kuormaa.
        Olisi hyvä selvittää naksahtaako startin solenoidi vai sitä ohjaava rele, solenoidi on startissa kiinni ja tuo rele on varmaan siellä jalkotilan sähkökeskuksessa.

        Comment


        • #5
          Voihan solenoidi naksahtaa mut itse startti mykkä. Perus mittaukset, tuleeko heräte, 30+ virta startille ja maadoitus kunnossa. Maadoitus kyl ok jos solenoidi naksahtaa.

          Comment


          • #6
            Alkuperäinen kirjoittaja Puuhapete Näytä viesti
            Mutta eikö 12.1 volttia ole ihan ok jännite akulle, kun auto ei käy?
            Luin vähän hätäisesti. Ymmärsin että jännite ei noussut mainitusta muutaman tunnin latauksellakaan. Lepojännitteenä 12.1V on vähän rajatapaus. Jos yleismittari heittää sen 0.2V niin kuin monesti, niin todellinen jännite on tyhjän tai puolilleen varatun väliltä. Koska jännite on selkeästi normaalia alhaisempi, niin siitä toki kannattaa lähteä, että tarkistaa akun kunnon, vaikka tarkistamalla napajännitteen startatessa.

            Comment


            • #7
              Kokeile apuvirralla startata autoa, ennen kuin mietit mitään muuta. Jännite ei välttämättä kerro mitään akun kunnosta, kuormalla saattaa kyykätä aivan täysin. Startatessa pitää saada niitä ampeereita ;)

              Comment


              • #8
                Jos akku kyykkää startatessa niin mittaristokin todennäköisesti nollaantuu. (auto buuttaa)
                Selvitä minne asti jännite tulee startatessa, jos tulee solenoidille asti, niin solenoidin kärjet vaihtoon jos mahdollista, jos bendix on rikki niin pitäisi kuulua kun startti pyörii tyhjää.
                Myös sen startti releen kärjet voi olla palaneet, jolloin rele kyllä naksahtaa mutta virta ei kulje läpi.

                Comment


                • #9
                  12,1V on kyllä liian vähän kunnossa olevalle täydelle akulle, jos kuormaa ei ole päällä. Varmaan kun avaimesta kääntää, niin romahtaa jännite alle kuuden voltin.

                  Comment


                  • #10
                    Voi se akku olla vaihtokuntoinen, mutta sen oireilun pitäs kyllä huomata muutenkin.
                    Esim mulla toimi auto ihan ok, eli starttas kyllä aina käyntiin. Akku kuitenki oli loppu, kun se tyhjäs itsensä hetkessä, jos valot jäi päälle auton sammutuksen jälkeen.

                    Akku täytyy olla aivan finaalissa, jos ei edes yritä pyörittää starttia. Helppohan se on tosin testata toisella akulla.

                    Comment


                    • #11
                      Äitin auto jäi viimevuonna marketin parkkipaikalle, kun ei startti edes yrittänyt. Mittarivalot ja valot paloivat normaalisti eivätkä kyykähtäneet missään vaiheessa, eikä oireiluja ollut etukäteen. Kävin heittämässä uuden akun paikoilleen, ja heti lähti. Eli voi olla myös akku kuollut noin..

                      Comment


                      • #12
                        Kiitos kaikista ehdotuksista. Nyt olen kyllä jännän äärellä. Edullisia manaajia tiedossa?

                        Vikakoodien nollauksen jälkeen jäljellä oli

                        00850 - Control Output Active; Radio Amplifier
                        29-00 - Short to Ground

                        Radion sulake pois -> VCDS ei saa yhteyttä, tulee punainen ledi ja testi sanoo "K1: short to ground". VCDS yhteys palaa sulakkeen palauttamisella tauluun. En voinut uskoa, niin toistin kolme kertaa, ja näin se tekee. Radio toimii kuitenkin ihan normaalisti!

                        Apuvirta (rinnan kytketty Golfin akku) ei vaikuttanut mitenkään.

                        Jossakin on varmaan reipas oikosulku, koska akku ei lataantunut yön aikana täyteen ja muutaman tunnin väännön jälkeen on taas 12.2V.

                        Muitakin oikosulkuilmoituksia ja kommunikaatioherjoja tulee ja poistuu, esim:
                        -------------------------------------------------------------------------------
                        Address 17: Instruments Labels: 4D0-919-033-MYX.lbl
                        Part No: 4D0 919 882 HX
                        Component: KOMBI+WEGFAHRS.VDO D42
                        Coding: 00183
                        Shop #: WSC 14000
                        VCID: 0D1BEA1347ED504914D-5140
                        WAUZZZ4DZYN011568 AUZ7Z0X1307734

                        No Faults Found
                        or DTCs not supported by controller
                        or a communication error occurred

                        -------------------------------------------------------------------------------
                        -------------------------------------------------------------------------------
                        Address 08: Auto HVAC Labels: 4D0-820-043-MYX.lbl
                        Part No: 4D0 820 043 Q
                        Component: A8-Klimavollautomat D12
                        Coding: 00080
                        Shop #: WSC 00000
                        VCID: 2A51418FD643277111F-257A

                        1 Fault Found:
                        01592 - Air Quality Sensor (G238)
                        57-10 - Electric Circuit Failure - Intermittent

                        -------------------------------------------------------------------------------
                        -------------------------------------------------------------------------------
                        Address 65: Tire Pressure Labels: 4D0-907-273.lbl
                        Part No: 4D0 907 273 Re
                        Component: ifendruckueberw. D105
                        Coding: 22265
                        Shop #: WSC 02324
                        VCID: 1B3F944B8919CEF99A9-5140

                        3 Faults Found:
                        01330 - Central Control Module for Central Convenience (J393)
                        78-10 - Missing Messages - Intermittent
                        01312 - Powertrain Data Bus
                        78-10 - Missing Messages - Intermittent
                        01477 - System Switched Off
                        35-00 - -

                        -------------------------------------------------------------------------------
                        -------------------------------------------------------------------------------
                        Address 15: Airbags Labels: 4D0-959-655-AI8.lbl
                        Part No: 4D0 959 655 P
                        Component: Airbag Front+Kopf 1000
                        Coding: 01427
                        Shop #: WSC 02324
                        VCID: 3F8700DB3DC1B2D9561-5140

                        1 Fault Found:
                        01578 - Airbag Deactivation Warning Lamp; Passenger Side (K145)
                        31-10 - Open or Short to Ground - Intermittent

                        -------------------------------------------------------------------------------

                        Comment


                        • #13
                          Taidan vielä koittaa vaihtaa ton Golfin akun kokonaan Audin akun tilalle. Sen jälkeen on nostettava kädet pystyyn.

                          Mittaristo, apulaitteet yms. toimivat ihan normaalisti, ja avaimesta kääntäessä valot ei himmene tms. Viimeksi kun oli akku finaalissa alkoi kellot nollaantumaan ja mittarit himmenemään tässä vaiheessa.

                          Jos se akku on sisäisesti jotenkin hajalla voi oireet olla jotain muutakin, kuten Joopakoon äiteen autossa?

                          Comment


                          • #14
                            Pyöriikö kone kampiakselin päästä pyörittämällä, ettei ole mekaanista jumia?

                            Comment


                            • #15
                              Golfin akun kanssa "toimi" tasan samalla tavalla.

                              Jos olisi mekaaninen jumi, niin ei heittäisi vikakoodeja sähköjärjestelmistä?

                              Comment


                              • #16
                                Oletko tarkistanut tuulilasin reunan vesikourut, ettei ole uittanut vettä sisälle?
                                Missä tuo radio vahvistin sijaitsee? takalaatikossa? tarkista sen johtosarja, jos on hanganut johonkin terävään.

                                Comment


                                • #17
                                  Ääni tälle vaihtoehdolle. Omasta kasista löytyy merkkiliikkeen kuitti, jossa vikakuvauksena ei starttaa. Vaihdettu moottorin ecu sekä johtosarjaa 30cm pätkä tuonne tuulilasin vesikouruun...

                                  Comment


                                  • #18
                                    Perus mittaukset, tuleeko heräte, 30+ virta startille ja maadoitus kunnossa.
                                    Onko nämä jo mitattu?

                                    Comment


                                    • #19
                                      Eikö tuossa nyt voi ihan yksinkertasesti olla startti rikki? Pääsekö siihen tuossa koneessa miten helposti käsiks? Jos joku naksahtaa selkeästi avainta käännettäessä niin tod.näk. se on startissa oleva solenoidi, mutta voi solenoidissa olla vikaa että ei päästä virtaa starttimoottorille asti tai sitten startin hiilet tms. Jos starttiin pääsee käsiksi mittarin kanssa niin tuon startinsolenoidin mittaisin startatessa. Joskus hiili vikasiin auttaa startin koputtelu.

                                      Comment


                                      • #20
                                        ECU-laatikon avasin eilen ja oli kuiva ja siisti ainakin pintapuolisesti tarkasteltuna. Olen kyllä pitänyt vedenpoistoreiät puhtaina putsaamalla vähintään kerran vuodessa, kun tämä vikakohde on ollut tiedossa.

                                        Joudun lähtemään reissuun, niin taitaa joutua tilaamaan autolle hinauksen pajalle missä starttiin päästään käsiksi.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Tuo startti on aika pahassa paikassa öljynsuodattimen vieressä. Startti on helpompi ottaa irti jos ei tuota suodatinta ole tiellä.
                                          näin ainakin muissa V8 koneissa.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Mikä sitten on se pieni hurina, joka kuuluu viiveellä. Onko varmaa, että startti ei pyöri ?

                                            Mulla oli Opelissa sellainen vika, että startti pyöri, mutta moottori ei. Silloin kuuluu vain sähömoottorin hurina. Toki sen pitäisi tulla heti, eikä viiveellä.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Starttimoottorihan se oli tullut tiensä päähän.

                                              Tehdaskunnostetun orggisosan sai nopeiten tilalle (seuraavaksi päiväksi) ja hinta oli "vain" kymppejä enemmän kuin ulkomaan nettimyynti.

                                              Comment

                                              Working...