Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Laturin vapaakytkimen tarkoitus? Ja työkalut sen vaihtoon?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Laturin vapaakytkimen tarkoitus? Ja työkalut sen vaihtoon?

    Audin laturissa on vapaakytkin. Mikähän on sen tarkoitus ?

    Sen vaihtoon on erikoistyökalu. Alla linkkejä niihin.
    Hylsy ja tappi 15+10
    http://www.ebay.de/itm/Kurze-INNEN-T...item58c954bd94

    Hylsy ja tappi ja erikoisavan 20+14
    http://www.ebay.de/itm/Bitsatz-Werkz...item3a91239bfc

    Setti kaikille merkeille 30+15
    http://www.ebay.de/itm/Lichtmaschine...item2a3101b6da

  • #2
    Kai se on kuin minkä tahansa vapaakytkimen kanssa. Kun apulaitetta ei tarvita, sitä ei käytetä. Jos akku on täynnä niin ei sitä konetta kannata turhaan laturilla jarruttaa. Toisekseen se antaa laturin pyöriä omalla inertiallaan vaikka hihnan nopeus hidastuisi moottorin kierrosten laskiessa.

    Comment


    • #3
      tarkoitus että laturi jatkaa rullaamista vapaasti esim kun autolla kiihdytetään ja kaasu nostetaan ylös.. tällöin laturi tosiaan ei ole jarruttamassa vastaan vaan jatkaa rullaamista vapaakytkimen ansiosta.. vapaakytkin vissiin irtoaa parhaiten pulttikoneella... joku voi korjata jos olen hakoteillä.

      edit: Hopsis kerkis ennemmin :D

      Comment


      • #4
        Biltemasta löytyy myös työkalusetti vapaakytkimen irroitukseen. Vapaakytkimellä saadaan moottorin käynnistä tulevaa värinää tasoitettua laturin akselille. Hihnakoneissa vapaakytkimen jumiutuminen näkyy laturin hihnassa ylimääräisenä värinänä. Omakohtainen kokemus T5 transportterin 2,5 litraisesta koneesta jossa on ratasjakopää; jumiutunut vapaakytkin saa aikaan saatanallista kurnutusta tietyillä kierroksilla.
        Viimeksi muokannut Nikke; 23.7.2015, 12:07.

        Comment


        • #5
          Vapaakytkimen saa irti nätisti ihan ilman pulttipyssyäkin, kunhan on vain oikea erikoistyökalu. Toki pulttipyssy varmaan helpottaa hommaa. Yhdestä tapauksesta olen kuullut, jossa kytkin ei ollut irronnut millään. Koko laturi vaihtoon.

          Comment


          • #6
            Kyllä nuo hopsiksen 3 ensimmäistä lausetta ovat täyttä puppua. Toimiakseen tuo edellyttäisi, että vapaakytkin luistaa toiseen suuntaan kuin mitä se tekee. Silloin se taas ei lataisi lainkaan.

            Tuota inertia asiaa minäkin arvelin. Jos laturissa ei ole vapaakytkintä, niin se hidastuu moottorin hidastuessa. Laturin uusi kiihdytys tarvitsee energiaa ja se saadaan polttoaineesta.

            Comment


            • #7
              Alkuperäinen kirjoittaja Timpsula Näytä viesti
              Vapaakytkimen saa irti nätisti ihan ilman pulttipyssyäkin, kunhan on vain oikea erikoistyökalu. Toki pulttipyssy varmaan helpottaa hommaa. Yhdestä tapauksesta olen kuullut, jossa kytkin ei ollut irronnut millään. Koko laturi vaihtoon.
              Tapaus, jossa vapaakytkin ei irronnut. Oliko käytössä erikoistyökalua ?
              Tuo erikoistyökalujhan toimii siten, että sisempi osa työnnetään kytkimen läpi laturin akselissa oleva uppotorx-kantaan ja sillä lukitaan akseli. Työkalun ulomman osan rihla tarttuu vapaakytkimen rihlaan. Sitten vaan kierretään vapaakytkin irti.

              Vapaakytkin
              http://www.ebay.de/itm/ORIGINAL-INA-...item5d5009599a

              Comment


              • #8
                Olen ymmärtänyt, että vapaakytkin on olemassa siksi että moottorin pyörimisnopeus ei suinkaan ole vakio vaikka kierrosluku ei muutukaan. Nelisylinterinen moottori jarruttaa kaksi kertaa kampiakselin kierrosta kohti aina puristustahdin aikana ja menee taas hiukan edelle työtahtien ansiosta. Korkeapuristeisessa dieselissä efekti on varsin voimakas ja mahdollinen kaksoismassavauhtipyörä lisää vielä pyörintänopeuden vaihtelua koska kampiakseliin ei ole pultattuna niin suurta kiinteää massaa joka pakottaisi nopeuden tasaisemmaksi. Laturi on apulaitehihnalla käytettävistä laitteista inertialtaan suurin (isohko pyörivä massa ja pienen hihnapyörän ansiosta suuri nopeus). Ilman vapaakytkintä laturi siis hetkittäin työntäisi hihnaa eteenpäin sen sijaan että ottaisi siitä tehoa jolloin hihnan jännitys laturin molemmin puolin vaihtelee 2 kertaa joka kampiakselin kierroksella vedolta puristukseksi. Sopivalla kierrosluvulla resonanssi saattaa tosiaan olla melkoinen.

                Comment


                • #9
                  Mä laitan youtube-linkkejä ettei foorumi täyty ebay-linkeistä.





                  http://ww2.gates.com/europe/file_dis...040_E9_OAP.pdf

                  Laturin vapaakytkin
                  Mistä tuo kauhea ääni tulee?


                  Syynä voi olla laturin vapaakytkimessä oleva vika. Pienestä koostaan huolimatta laturin vapaakytkimellä on moottorissasi tärkeä tehtävä. Se tasoittaa mahdollisesti vahingollisen vääntökuormituksen laturista ja vähentää melua sekä hihnan tärinää – ja siksi sen korvaamiseen tulisi aina käyttää laadukasta varaosaa.
                  SKF:n laturin vapaakytkimet on suunniteltu ja valmistettu täsmälleen alkuperäisstandardien mukaisesti ja niissä sovelletaan uusinta teknologiaa, joka merkitsee pitkää ja ongelmatonta käyttöikää.
                  Saat kaiken tarvitsemasi, kun valitset SKF:n laturin vapaakytkimen (FAP)
                  3 tekniikkaa:
                  Laturin hihnapyörien vapaakytkimet (OAP)
                  Vaimennusjousilla varustetut laturin vapaakytkimet (OAD)
                  Kumivaimenteiset laturin vapaakytkimet

                  Comment


                  • #10
                    Kokemus on osoittanut että iskevä työkalu tarvitaan irrotukseen, ihan sama toimiiko se paineilmalla vai sähköllä. Kiinnitys sitten käsivääntimillä.

                    Mikäli pyörä on jumissa niin torx akselin päässä pyrkii vääntäessä laajenemaan jolloin se vaikeuttaa avaamista ja lopulta murtaa akselin pään.

                    Comment


                    • #11
                      Hezekielin selostus tuntuu varsin uskottavalta. Moottori ikäänkuin potkii laturia eteenpäin. Auto kuitenkin kulkee tasaista nopeutta. Jos kampiakselin kulmanopeus jatkuvasti elää hieman, niin se edellyttää, että renkaiden ja kampiakselin väissä on joku paikka, joka joustaa hieman. Onkohas se joustopaikka kytkinlevyn jouset vai mikä ?

                      PS Motonetista löytyy työkalusetti laturia varten, hinta 33 €.

                      Comment


                      • #12
                        Onkohas se joustopaikka kytkinlevyn jouset vai mikä?
                        Yleensä kaksoismassavauhtipyörä.

                        Comment


                        • #13
                          Vapaakytimen toiminnan testaamiseen on annettu erilaisia ohjeita. Ihmettelen, että kukaan ei ole ehdottanut/puhunut seuraavasta.

                          Käynnistä moottori ja pidä tyhjäkäynnillä. Sammuta radio. Sammuta moottori ja kuuntele. Kuulet kun laturi pyörii ja hidastuu ja pysähtyy. Pysähtymiseen kuluu (ainakin minulla) arviolta 2-3 sekuntia.

                          Laturi ei pyöri täysin vapaasti, vaan se toimii moottorin sammuttamisen jälkeenkin laturina joten magneettikenttä vastustaa sen pyörimistä. Ilman sitä se pyörisi ehkä minuuttikaupalla.

                          Comment

                          Working...
                          X