Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Mistä NG-koneen lämpöanturi?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Mistä NG-koneen lämpöanturi?

    Oireena on tuollaisen NG-koneisen (2.3E) huono käyntiinlähtö "huoneenlämpöisenä". Lähtee salamana kunnon pakkasella ja kone lämpimänä ajon jäljiltä. Mutta 16-asteisessa tallissa seisottuaan saa sahata kolme kertaa ennen kuin lähtee. Koska lähtee hienosti seistyään ulkona pakkasessa päiväkausia, ja koska tallistartin jälkeen haisee vahvasti bensa, oletan että moottorin lämpöanturista puristaa.

    Oletteko samaa mieltä?
    Onko tuolla anturilla resistanssin referenssiarvoja tietyille lämpötiloille?
    Ja mistä kannattaa ko. anturi hankkia, tarvikkeena ei tunnu löytyvän?

    #2
    Pitäis olla kannen letkulähdössä musta anturi moottorinohjaukselle
    034 906 161 ja hintaa yli 100e

    Bosch 0 280 130 053
    Ford 34 906161

    Resistanssiarvoja ei ihan pienellä etsinnällä löytynyt.

    Olen samaa mieltä, että hyvä arvaus ja uusi anturi sitten vahvistaa tai kumoaa. Tarvikeliikkeet ainakin tuolla bosch-numerolla palvelevat.

    Comment


      #3
      Minulla on ollut samanlaisia ongelmia, anturin vaihto ei auttanut ongelmaan. Täällä hieman keskustelua aiheesta. Pienenä vinkkinä: kerhon jäsenien osakanavan kautta tuon anturin saa huomattavasti sataa euroa edullisemmin.

      Ja kas kummaa kun sattui tämä kuva tulemaan vastaan surffaillessa, toivottavasti auttaa mittailuissa.

      Comment


        #4
        Noin 40 eur maksoi todellakin Nikille toimittamani anturi.

        Comment


        • #5
          Kiitos, erinoimaista tietoa! Bosch-osanumerosta on huomattavasti apua varaosaliikkeessä - jostain syystä tukkurien kataloogit eivät listanneet lainkaan osaa Bosch-tarvikkeena. Hyvä myös tietää että Tepon hankintakanava toimii.

          Käyn kuitenkin ihan ensiksi mittailemassa resistanssin Nikin löytämän käppyrän perusteella.

          Kyllä oli taas teistä iso apu, kiitos!

          Comment


          • #6
            Mittasin lämpötunnistimen ja kyllä se on ihan kondiksessa. Lueskelin tarkkaan Warten&Reparieren -manuaalin ja aika vähässä ovat mahdolliset huoltokohteet tuossa NG:ssä jossa on lambda-ohjattu KV-Jetronic. Ei ole lämpöaikakytkintä eikä seoksia voi säädellä.

            Minusta vaikutti siltä, että lähti paremmin käyntiin kun korvasin lämpötunnistimen 1kohm vastuksella (luulottelee että kone on jo valmiiksi aika lämmin). Minusta tuo on lähtenyt kovilla pakkasilla käyntiin vähän "liiankin" helposti: heti ekalla rykäisyllä, hädin tuskin ehtii kone kerran pyörähtää. Mahdollinen vikapaikka voinee olla liiallinen rikastus kylmäkäynnistyssuuttimella?

            Minulla oli näitä samoja oireita aiemmin talvella mutta ne hävisivät "itsestään" ja ovat nyt palanneet. Eli voi olla kontaktiongelma... Kävin varmuuden varoiksi kaikki ruiskun liittimet läpi crc:llä mutta kyllä ne oli kaikki kuivia ja kirkkaita.

            Onko vinkkiä mitä kokeilisitte seuraavaksi? Tässä KV-jetissä ei taida käytännössä olla mitään vikakoodein purettavaa tai testerillä luettavaa? Onko kokemusta "mestareista" joille Bosch-ruiskut ja ko. oireet voisivat olla suoraan tuttuja? Alppilan autohuolto Hgissä?

            Comment


              #7
              Mikä tehtävä tuossa NG-koneessa on ylävesiletkun alapuolella olevalla lämpötila-anturilla? Voiko sen vikaisuus vaikuttaa käyntiinlähtevyyteen?
              Ja onko normaalia, että auto ei lähde käyntiin jos kylmäkäynnistyssuuttimen johto on irroitettu? Ei väliä onko kylmä vai lämmin moottori.

              Comment


              • #8
                >Mikä tehtävä tuossa NG-koneessa on ylävesiletkun alapuolella olevalla lämpötila-anturilla?

                Mittaa vedenlämmön lämpömittarille, varoitusvalolle/ajotietokoneelle sekä mahdolliselle ilmastointilaitteelle.

                >Voiko sen vikaisuus vaikuttaa käyntiinlähtevyyteen?

                Ei. Moottorinohjauksella on oma anturinsa siinä päällipuolella.

                >Ja onko normaalia, että auto ei lähde käyntiin jos kylmäkäynnistyssuuttimen johto on irroitettu? Ei väliä onko kylmä vai lämmin moottori.

                Minusta ei ole. Ko. suuttimella ei ole käyttöä lämpimänä startattaessa. Mutta meneekö ruisku tuon vuoksi vikatilaan, siitä en tiedä...

                Comment


                  #9
                  Mikä ohjaa NG-moottorin kylmäkäynnistyssuutinta, jos kerran lämpöaikakytkintä ei ole?

                  Comment


                    #10
                    ECU

                    Comment


                      #11
                      Ja saako ECU tiedon koneen lämmöstä vain siitä pahamaineisesta "ylävesiletkun yläpuoleisesta" lämpöanturista?
                      Nimittäin edelleen ihmetyttää miksi auto ei lähde lämpimänä käyntiin, jos se tietää koneen olevan lämmin. Ilman anturin tietoa se kyllä käynnistyy.

                      Comment


                        #12
                        Mikäs kun 90:ssä (NG) on samantapaisia ongelmia, paitsi että ei meinaa lähteä kylmänä, yleensä kolmannella käynnistyskerralla saa kaasua pumppaamalla käymään kunnolla. Sitten ajaessa kylmänä on hieman tukkoinen käynti. ISV:n olen puhdistanut ja ylävesiletkun yläpuolisen lämpöanturin vaihtanut. ISV:n puhdistus auttoi hieman, mutta ei paljoa.

                        Mistäs sitä vikaa nyt etsisi, imuletkuista? Lämmettyään tämä tosiaan toimii kuin unelma.

                        Comment

                        Working...
                        X