Voiko raskaan kuorman vetäminen peräkärryssä aiheuttaa takajarrujen laahaamista? Takapyörät kuumenevat huomattavasti enemmän kuin etupää, toinen pyörä vielä enemmän kuin toinen. Selkeästi jarrut jäävät laahaamaan, testattu nostamalla pyörät ylös ja kokeilemalla. Sitten muutaman tunnin päästä ilman kuormaa, ei laahaamista enää tapahdu. Tämä profiilin mukaisella Audilla.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Peräkärry ja takajarrut (A6 3.2 FSI quattro -06)
Collapse
X
-
Periaatteessa, kun mietin niin miksei. Jarrupaine kuitenkin säätyy, eli voimakkaassa jarrutuksessa kun perä kevenee, myös jarrupaine pienenee, eli kun perä on raskas niin painetta olisi enemmän.
-
"Profiilin mukainen Audi" voi ensivuonna olla vaikka polkuauto, joten siihen viittaaminen tällä foorumilla on kiellettyä. Nyt siis kyse -06 vuoden 4F korisesta neliveto A6:sta. Huomioitavaa tuossa on, että kyseisen auton luistonesto huomioi perässä olevan kärryn, kun kärryn sähköt on kytketty. Tuo ei kuitenkaan ole syy varsinaiseen jarrujen laahaamiseen.
Jarrujen laahaaminen kertoo suoraan huollon tarpeesta. Raskas kuorma kärryssä tosiaan aiheuttaa suurempaa jarrupainetta takajarruille. Ilman kuormaa takajarrujen käyttö on ilmeisesti ollut niin vähäistä, ettei laahamista ole päässyt esiintymään (ja todennäköisesti jarrujen jumittumisen syykin on tuossa)
Eli laahaaminen johtuu jarruista, ei kärrystä. Jarrujen herkistely ja jatkossa aina välillä hieman reilumpaa jarruttelua, jotta takajarrutkin pysyvät aktiivisina.
Comment
Comment