Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Kardaanin irroitus. Kuinka ja mitä pitää huomioida?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Kardaanin irroitus. Kuinka ja mitä pitää huomioida?

    Yritin tänään vaihtaa tukilaakerin mutta homma tyssäsi sitten hieman.

    - Eli kuinka kardaani tulee alas vaihe vaiheelta?
    - Mitä irroituksessa pitää huomioida?
    - Mitä kiinnityksessä pitää huomioida?

  • #2
    Irrottaessa: Pultit vaihdelaatikon ja perän laipassa on XZN kannalla, koko muistaakseni joko 10 tai 12.

    Kuusiokolokin puree, mutta kanta voi olla sen jälkeen entinen. Kannatinkumi on korissa kiinn kahdellai 8mm pultilla, välissä on muutamia shimmilätkiä, joilla säädetään kardaani suoraan, nämä on syytä laittaa takaisin samoihin kohtiin. Irrotuksessa ei pitäisi olla ihmeitä jos työkalut vähääkään pysyy käsissä. Ristikon kolosta saa kardaania pidettyä pyörimästä sopivalla tangolla, esim räikän pitkällä jatkolla pultteja aukoessa. Päätynivelet voi olla aika naimisissa tumpeissaan.

    Kardaanin katkaisu on mielestäni ainoa haastavampi homma koko urakassa. Pultti suht. ahtaassa välissä ristikon takana ja boorit on aika visut. Mahdollinen ruoste booreissa ei myöskään liukasta sitä. Pulttia kuitenkin onnistuu käyttää ulosvetäjänä kun pistää sopivasti jotain tavaraa kannan ja ristikon väliin ja alkaa avaamaan pulttia, pultti työntää samalla kardaania irti boorista. Merkkaa boorin hampaat _tarkasti_, että sattuu takaisin samaan kohtaan, voi aiheuttaa vapinaa muuten.

    Kiinntys vastakkaisessa järjestyksessä, kanki on aika vittumaisen retku laittaa yksin paikoilleen, mutta ei kuitenkaan tekemätön paikka. Jos hifistellä haluaa, niin vaihteiston ja perän laipat voi merkitä, että sattuvat samoihin kohtiin, mutta en usko aiheuttavan vapinaa vaikka ei sattuisikaan. Tuoretta rasvaa on myös hyvä laittaa niveliin samalla ja tarkistaa ristikon kunto.

    Comment


      #3
      Pääsin itse tuossa päivällä siihen vaiheeseen että irroitin tukilaakerin ja pultit perän laipasta irti. Oli muuten kuusiokolot. Mutta siihen tökkäsi. Kun pultit ottaa laipasta irti niin pitäisikö kardaanin tulla sieltä pois? Tuntui kun se olisi tökännyt johonkin. Vai onko vaan niin tiukassa?

      Comment


        #4
        Osittain samaa tarinaa kuin Jukalta, mutta löpisenpä silti.

        Vetareissa XZN, kardaanissa 6mm kuusiokolot. Ovat sitten liimalla kiinni eli laadukas kuusiokoloavain ja vaikka vielä hyvillä pihdeillä kannasta apuna. Käsijarrua vastaan on kätevä kääntää auki. Etupää ensin jostain syystä :)

        Ihan ekaksi toki putkisto alas pois tieltä.

        Tsekkaa keskikannekkeen shimmit että menevät oikein takaisin. Eipä siinä mitään erikoista ole tuossa hommassa muuten.

        Kaverista on apua, jos haluaa tehdä siististi eikä pyöritellä niveliä lattialla hiekassa.

        Poorituksen paikka tosiaan merkattava erittäin tarkasti, jos meinaat katkaista kepin. On nimittäin aika tiheä pooritus ja menee herkästi sivuun. Jympyttää melko varmasti, jos ei osu samaan. "Halkaisupultin" irroituksen jälkeen saa vielä varmaan takoa apinan raivolla, että puolikkaat liikkuu poorituksessa. Kaverista ja lekasta on iloa.

        Tehdas käskee muistaakseni uusimaan päätypultit, mutta enpä ole koskaan uusinut.

        Laippojen suhdetta kardaanin niveliin ei tarvitse huolehtia.

        Comment


          #5
          Eli siis mulla mätti se että otin taka pään ensin? Miksi etupää ensin? Tyhmä ei tajua...
          Jätin homman ensi kertaan. Tukilaakeri oli n5-7mm väsynyt alaspäin, joten jätin ne rikat välistä pois että kardaani olisi tarkemmin kohdallaan sen aikaa että vaihdan uuden laakerin. Ja jo tuo auttoi "välykseen" mikä siellä oli.

          Comment


            #6
            Mulla ei ainakaan ole käsijarrua etupyörille, jolla voisi homman tehdä helposti :)

            Comment


              #7
              Jos haluaa käsijarrusta apuja, niin sitten etupää ensin.

              Comment


                #8
                Laittaa vaikka muovipussit suojaksi kardaanin päätynivelien ympärille heti kun ne on irroitettu laipoista.

                Mulla katkesi kardaani ihan helposti (44:sesta). Pooritukset ei kanittaneet juuri ollenkaan. Tosin tarjosin kosanilla hellästi lämpöä sille keskipultille (lukitusliimaa kierteissä näet) ennen sen avaamista. Ehkä lämpö auttoi pooritusten irroituksessa.

                Keskinivel ehkä kannattaisi uusia samalla, kun kardaani on pöydällä. Se on ihan stanukokoinen ja laadukkaan nivelen saa tarvikeliikkeestä n. neljälläkympillä. Ota vanha mukaan malliksi Tosin jos ristinivelessä ei ole väljyyttä/jäykkyyttä, niin sen putsaus/rasvaus varmaan riittänee.

                Comment


                  #9
                  Tai osta jo valmiiksi. 26x70mm tosin joissakin kirjoissa 69,9mm vai mitenhän se meni.

                  Comment


                  • #10
                    Voipa tosiaan olla, että muistin tuon pultinkannan väärin, vaikka n.1.5kk sitten homman suoritin.

                    Käsijarru tosiaan on pulttien avaamiseen iso apu, mikäli homman suorittaa lattialla, nosturilla akselin pyöräyttämisen takia hieman työläs.

                    Kuten mainitsin, niin nivelet on naimisissa kupeissaan. Tampilla ja vasaralla naputtelin omastani pois. Nivelet vaan on sen verran kovaa metallia, että tamppikaan ei tahdo siihen purra, eikä näin ollen oikein saa siitä otetta.

                    Väljyys ei ole laakerissa, vaan tukikumissa. Ihan mielenkiinnosta, minkä auton tukikumin ajatteli tuonne soveltaa?

                    Comment


                      #11
                      Mulla oli myös 6mm kuusiokolopultit kardaanissa.

                      Jos noita pultteja käy uusimaan, kuten ohje sanoo, niin ne ei sitten ole tavallista 8.8 patarautaa. Eli vähintään 10.x luokan pultti tilalle. Itse laitoin vanhat takaisin ja hyvin se niilläkin kesti.

                      Comment


                        #12
                        Niin tosiaan se tuki kumi siinä laakerissa antaa periksi ja on väsynyt todella paljon. BMW E34 518 laakeri tuohon pitäs käydä. Ainakin muut ovat laittaneet.

                        Comment


                          #13
                          Ristinivel tuntui olevan vielä hyvässä kuosissa ja siinä näytti olevan rasvanippa, joten rasvaa vaan sisään.

                          Comment


                            #14
                            Mulla on muistaakseni juuri tuo E34:n, mutta tähän oli jollakin tiedossa joku vieläkin sopivampi. Olisikohan ollut J Pitkänen?

                            Tuolla E34:llä jäi itsellä keppi vinoon 3mm.

                            Comment


                              #15
                              Jos jollain on tiedossa sopivampi niin kertokaa ihmeessä. Vielä kerkeän vaihtaa toiseen.

                              Comment


                                #16
                                Pitkäsen kirjoitus s2forumilta:

                                Center mount from a e21 BMW 315 is a almost straight fit. You may have to file the bolt holes a bit bigger but that's it. The BMW part has same dimensions as the original, the propshaft even lined up correctly without doing any adjustments from the original set up.
                                BMW part number for that center mount is 26 11 1 206 502 or Febi part # 05196. The Febi part was about 35euros here in Finland.

                                I know this because I did a propshaft overhaul in november. I changed that center mount, rear cv joint and the middle u-joint. Before the overhaul my car had an annoing little shake when moving but now it's gone and my propshaft is like new again.
                                Näinollen e21 315 tuki on varmaan parempi vaihtoehto.

                                Comment


                                  #17
                                  Tuon 315 bemun osan kanssa voi vielä joutua muotoilemaan tai poistamaan kardaanista sellaisen ohuesta pellistä tehdyn "kivisuojan". Bemun kannakekumi on kardaanin pituussuunnassa sen verran pulleampi että se voi ottaa kiinni siihen suojapeltiin. Vähän hankala selittää ilman kuvaa mutta kun osat on käsissä niin kyllä se sitten selkenee.

                                  Kuvat alkuperäisestä kannatinlaakerista :
                                  http://personal.inet.fi/koti/veijoes...%20t89%20p.JPG
                                  http://personal.inet.fi/koti/veijoes...r%20236tkm.JPG

                                  Ja bonuskuva venäläiseen avaruusteknologiaan perustuvasta kardaanin linjaustyökalusta :
                                  http://personal.inet.fi/koti/veijoes...%20linjain.jpg

                                  Minulla ristinivelestä ei huomannut välystä ennenkuin kardaanin oli katkaissut ja pääsi pyörittelemään toisen kardaanipuoliskon pelkkää haarukkapätkää näpeissä. Ristikon avaaminen paljasti sitten että kuivahan se oli ja kuluminen oli jo alkanut.

                                  Comment


                                    #18
                                    Itse sahasin rautasahalla 2004 kesällä kardaanin päätypultteja auki auton alla, kyllä syletti!

                                    "Halkaisupultin" irroituksen jälkeen saa vielä varmaan takoa apinan raivolla, että puolikkaat liikkuu poorituksessa. Kaverista ja lekasta on iloa.
                                    Vahvistan, itse taisin hakata 1,5h moskalla puolikkaita irti, meinasi usko hävitä. Olisi varmaan kannattanut lämmittää, vaan eipä ollut silloin laitteita.

                                    Hassu homma kävi remontissani, kun sain kiesin kasaan niin kori tärisi 50-60km/h nopeuksissa. Tärinä ei kuitenkaan hävinnyt vaikka polkaisi kytkintä. Noh, en tehnyt asialle mitään ja tärinä katosi itsekseen. Booritus meni kuitenkin 99,9% varmasti kasaan niin kuin sen olin avannutkin. Tiedäpä häntä.

                                    Joka tapauksessa ei paha remontti jos pelkän kardaanin huoltaa...

                                    Comment


                                      #19
                                      Minulla ristinivelestä ei huomannut välystä ennenkuin kardaanin oli katkaissut ja pääsi pyörittelemään toisen kardaanipuoliskon pelkkää haarukkapätkää näpeissä. Ristikon avaaminen paljasti sitten että kuivahan se oli ja kuluminen oli jo alkanut.
                                      Kuullostaa tutulta. Itsekään en huomannut alkanutta ristinivelen kulumaa kardaanin ollessa kasattuna. Välystä ei nivelessä vielä ollut, mutta selvästi jäykistynyt se jo oli. Puhdistus ja rasvaus ei auttanut tuohon vaivaan. Ero oli selvä verrattaessa uuteen niveleen. Kilsoja taisi nivelellä olla takana vähän reilu 290tkm.

                                      Comment


                                        #20
                                        Onko tuo ristikko muuten prässiristikko vai sokilla?

                                        Comment


                                          #21
                                          Ei muista enää ristikon kiinnitystä. Sokilla se todennäköisesti oli, kun kotikonstein sen vaihto onnistui.

                                          Noi mun aikaisemmat kirjoitukset aiheesta, koskevat typ44:sen kardaania.

                                          Comment


                                            #22
                                            Sokilla ainakin lötkössä. Minulla oli ainakin nippakin siinä, tosin tähän asti ilmeisen käyttämätön.

                                            Lötköön juuri vaihdoin kardaanin kannatinlaakerin. Kerrottakoon nyt tänne ketjuun huomio, että E34:n laakerista saa rakennettua helposti sopivan vaihtamalla alkuperäisestä kiinnitysraudan. Itse tosin hokasin liian myöhään, että helpoimmalla pääsee, jos ei irrota uudesta laakerista kannatinrautaa kokonaan kumin kehästä, vaan pilkkoo sitä vain hieman. Silloin Audin kannatinraudan saa hitsattua kiinni niihin kannatinraudan osiin, eikä tarvitse juurikaan hitsata itse kumin kehään, jolloin vältytään kumin irtoamiselta kehästä.

                                            Ainoastaan se kannatinrauta on hieman liian lyhyt, muuten kumi ja laakeri on suoraa käypä.

                                            Ja huomioi sitten, että alkuperäinen kannatinrauta ei ole symmetrinen, joten hitsaa sen oikein päin, ettei tarvitse jännittää takaisinlaitossa menikö se nyt nurinperin.

                                            Siinä Febin E34:n kannatinlaakerissa on kumia kiertävä kehä todella ohutta peltiä, joten jos irrottelee kannatinraudan kehästä, menee kehä solmuun. Muutenkin sen pellit ovat aika ohutta, joten varoo vääntelemästä niitä. Tuonkin itse huomasin vasta vahingon jo tapahduttua, mutta onneksi siitä saa käsillä painelemalla vielä ihan riittävän pyöreän :)

                                            Audin alkuperäinen kannatin on ihailtaa plootua. Jotain 2-3mm rautaa kehä ja kannatin. Aivan eri planeetalta kuin tuo Febin uusi kannatin.


                                            Eli aihioksi e34 518i 92- kannatinlaakeri+kumi, Febin numeron voin käydä katsomassa vielä tallista.


                                            Mesen laakeri näytti varsin vaikealta rakentaa, sillä sen kannatinrauta näytti olevan jokseenkin suoraan vulkanoitu kumiin. E34:ään saa vaihdettua kannatinraudan lähes ilman kumin irtoamista.
                                            Viimeksi muokannut jasso; 8.4.2008, 13:28.

                                            Comment


                                              #23
                                              Minä käytin vanhaa kannakerautaa hyväksi. Uudesta kannakekumista (taisi olla toi E34 osa) irrotin sen kumin kehyspeltineen. Ajatus oli kiinnittää se orkkiskannakkeraudan sisälle. Se oli kuitenkin sen verran iso, ettei ihan mahtunut alkuperäisen kannakeraudan kehän sisälle. Leikkasin orkkisraudan kehän poikki yhdestä kohtaa, hitsasin kehään katkon kohdalle pultti-mutteri-kiristimen kiinni, hiekkapuhalsin kehän sisäkehän puhtaaksi, levitin kehää aavistuksen ja liimasin uuden kumin siihen kiinni epoksilla ja kiristin paikoilleen tolla pultti-mutteri-kiristimellä.

                                              Vaikea selittää ilman kuvia, toivottavasti joku sai jonkin käsityksen asiasta.

                                              Comment


                                                #24
                                                Teit ilmeisesti näin, kun eräs klubilainen joskus hienosti on arkistoinut.
                                                http://personal.inet.fi/koti/kkoski3...ardaaniremppa/

                                                Tuossa kuvassa näkyy mistä kannattaa se E34:n raudat pistää suurin piirtein poikki. Kulmarautoihin saa vapaasti hitsailla ilman pelkoa kumin palamisesta. Sinisen pallon kohtaan voi tehdä pienen heftin alkuperäiseen kannattimeen poratusta reiästä läpi tai sitten mahdollisesti vain liimata siitä kohdin, jolloin kumi ei kärsi lainkaan. Kuvasta poiketen ainakin siinä minun Febin mallissa oli myös metallikehä yhtä ohutta peltiä, kuin kulmaraudoissa. Luokkaa puisen pakkauslaatikon metallipannat. Kehä oli tuon alareunan tasaisen kannatinraudan alta valmiiksi jo halki, eli sen irrottamalla kehän voi kuoria kumin päältä pois.

                                                Kehään tehdyt hitsaukset irrottavat aina sen kumin siitä kohdin raudasta, mutta sikafleksillä saa ne pienet syntyvät irtoamiset liimattua hyväksi.

                                                Vaihtoehtoisesti voi toki hitsata sen Audin kannattimen tuohon kuvan yläreunan puolelle ja pistää vain vanhat kannattimet poikki juuresta, jos haluaa suoraan laittaa sen kannattimen puhtaasti suoraan kehään.
                                                Attached Files
                                                Viimeksi muokannut jasso; 12.4.2008, 00:54.

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Juuri noin sen laitoin, paitsi kannakkeen kehän katkaisin hieman eri kohdasta eli niin läheltä sitä poikkitaistukea, kuin mahdollista. Muistaakseni siihen oli joku hyvä syy ja se taisi liittyä kannakkeen paikoilleen sopimiseen. Hommasta valitettavasti jo niin monta vuotta, ettei pysty enää kovin yksityiskohtaisesti muistamaan.

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Kummankas tukilaakerin laitoit E21 vai E34?

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Itse asensin e21 kannattimen (koivusen tuotenro 802-BMW1) pienellä kiinnitysreikien muokkauksella. Kardaanista piti poistaa pellinen pölysuoja, koska se otti e21 kannattimen kumiosaan.
                                                      Kardaanihuollon yhteydessä asennutin ammatilaisella uuden ristinivelen (prässättävä malli) ja samalla kardaani tasapainotettiin.

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Kummankas tukilaakerin laitoit E21 vai E34?
                                                        Laakeri taisi olla Mercedeksestä peräisin. Itseasiassa tarkemmin asiaa mietittyäni, olen melko varma, että myös tukikumi oli Mersusta eikä Buimurista.

                                                        Jossain foorumin syövereissä taitaa olla osalista tuon rempan tiimoilta.

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Alkuperäinen kirjoittaja Ilkka L, 27.05.2005, 09:45
                                                          Vassogoo

                                                          Lakru: SKF 6006-2RS1/C3 (30 x 55 x 13 mm), Motonetin osanroa ei ole nyt tähän hätään, mutta löytyy tarvittaessa.
                                                          Tukigummi: Mese W124, Motonet osanro 18-4227.

                                                          Huom, kardaanitarvikehankinnat tein keväällä 2003, joten ton Motonetin osanumeron oikeellisuudesta tänä päivänä en mene takuuseen.
                                                          E34:sen kumin muoto vaikuttaa tuon e21:sen kuvan perusteella paremmalta. Vain toisen puolen suoja pitää jättää pois. Kumi on siltä puolen "pitkä putki", joten se itsessään kuitenkin hoitaa suojauksen.

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Tänään eka kertaa irroitin kardaania C4 A6:sta, ja ne pultit lähti "suht kivuttomasti". Vaikka huolellisesti naputtelin vasaralla hylsyn ensin kiinni ja sitten pyssyllä pyöräytin, niin 2kpl niitä 6mm kuusiokoloja pyörähti väljäksi. Onneksi siihen sen jälkeen kävi kuin hanska käteen M8 XZN ja matka jatkui.

                                                            Jatkui sinne asti kun irroitin tukilaakerinkin mutta kardaani ei irronnut kummankaan pään laipasta vaikka vasaralla naputtelin ja heiluttelin. Päätin lähteä kotiin koneen ääreen tutkimaan mitä internetin ihmeellinen maailma kertoo, onko siellä vielä jotain kiinni. Totesin mm. tämän ketjun luettuani että ei.

                                                            Palasin illemmalla tallille ja siinähän se keikkui nostimen nokassa valmiina poimittavaksi. Onneksi olin tuonut nostimen alle valmiiksi eikä pudotuskaan ollut kuin parikytä senttiä.
                                                            Attached Files

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X