Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Varoitus, A5/A4 1.8/2.0TFSI jakoketjun kiristin pettää ennenaikaisesti

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #31
    Vielä puuttuu tieto siitä onko sitä 30tkm (joka on siis maksimi, autohan voi pyytää huoltoa esim. 25tkm kohdalla) öljynvaihtoväliä noudatettu?

    Comment


      #32
      Timon kirjoituksessa on kyllä perää ihan yleisellä tasolla, joka on jokaisen hyvä huomioida, kun tänne faktana asioita kirjoittaa.
      Minä en aio vähätellä käsiteltyjä vikoja tai miten asioita on hoidettu. Mutta se ei poista sitä faktaa, että kaikista vioista ei kannata tehdä väkisin epidemiaa. Etenkään sellaisen, joka ei itse ole ollut siinä tiskin takana kyseistä vikaa korjauttamassa.
      Netti on täynnä "faktoja", se luulisi jokaisen ymmärtävän.

      Comment


      • #33
        Kylmä tosiasia on se että ei näitä uskalla hyvällä omalla tunnolla ostella tostaa vaan ellei jakopäätä ole juuri huollettu jos silloinkaan. Ja se on fakta! Vaikka olis huollot tehty LL-huoltona nii ei koneen pitäisi porsia ennen 250tkm ei mielestäni edes silloin. Kova rasite tulee olemaan nämä tsi moottorit wv:lle vielä pitkään, meinaan nämä moottorit eivät ole paljoa vielä ajettuja mitäs sit kun alkaa nää vehkeet olee 150-200tkm ajettuja? Suoraan paaliin.

        Comment


        • #34
          Onko jokainen VAG konsertin koneen hajoaminen automaattisesti "tyyppivika" ja "selkeä valmistusvirhe"?

          Kaikki konsernin TSI tai TFSI koneet eivät ole samalaisia. Se että näitä koneita on hajonnut ei suoraan tarkoita joka autossa olevaa valmistusvikaa eli ns. "tyyppivikaa". Kuten ylempänä linkitetyssä artikkelisakin mainitaan, VAG konsernin TSI ja TFSI koneita on markkinoilla valtava määrä. Kaikissa laitteissa virheellisiä kappaleita on jonkinverran ehjien seassa. Laitteiden suuri kokonaismäärä tarkoitta myös viallisten laitteiden suurempaa määrää. Nyt kun asia on vielä ollut mediassa esillä, niin normaalia suurempi määrä näitä vikoja nousee esiin.

          Kaikkia laitteita hajoaa ennenaikaisesti, ja sellaiset hajoamiset tulee valmistajan korvata takuun/virhevastuun vuoksi. Kuitenkin jos esimerkiksi auto hajoaa huollon virheen vuoksi, korjauskustannukset eivät kuulu valmistajalle vaan huollon tekijälle tai varaosan toimittajalle.

          vV8m5 tapauksessa sekä asiakas, että myyjäliike toimivat esimerkillisesti. Asiakas raporoi vian huomattuaan ja myyjäliike korjasi vian, joka tässä vaiheessa oli vielä "edullinen korjata". Moni asiakas olis tuossa tilanteessa jatkanut ajoa, koska onhan autossa takuu.

          Yritän tässä sanoa, että netissä on helppo spekuloida ja laukoa totuuksia kaikista maailman asioista perustuen kuulopuheisiin. Vastaavasti kun oikeasti yritetään selvittää vastuukysymyksiä ja ratkaista ongelmia, pitää päätökset perustua faktoihin eikä pelkkään arvailuun. Itse olen olen esimerkiksi muutaman kerran joutunut vikalogien perusteella osoittamaan asiakkaalle, että vika on aiheutunut laitteen väärinkäytöstä (en siis toimi autojen parissa, mutta vikahistoria näistä meidän autoistakin voidaan lukea). Juuri tämän vuoksi monissa auton vikakoodeissa on mukana resetointi laskuri.

          Toivoisin että edes tällä foorumilla jatkossa koitettaisiin pysyä faktoissa, eikä turhaan sotkettaisi kaverin kaiman Polon räjähtämistä vaikkapa tähä A5 1.8TFSI onglemaan. Keltainen lehdistö voi sitten osoittaa tietämättömyytensä autojen tekniikasta yleistyksillään.

          On kylmä fakta että FSI/TSI/TFSI autoja on liikenteessä paljon, samoin kun DSG:llä varustettuja autoja.
          On myös täysin totta että kaikki autot eivät kärsi jakopää ongelmista, mutta yhtä totta on että poikkeuksellisen moni näistä autoista kärsii, tällöin voidaan mun mielestä puhua ennemmin tyyppiviasta kun yksittäistapauksista.

          Omassa lähipiirissä näitä em. koneita on ja on ollut seuraavasti.
          - 2kpl 1.6FSI (VW Golf), molempiin (ketju) jakopää uusiksi alle 100tkm. Molemmat meni käytettynä auton myyneen liikkeen piikkiin.
          - 1kpl 1.4TSI ei jakopää ongelmia, ahdin vaihdettiin kaksi kertaa. 10-30tkm välillä.
          - 1kpl 1.8TSI (se B7:n näköinen seat) jakopää antautui 110tkm ajettuna. Remontti jakautui 75/25% myyjäliike/omistaja.
          - 2.0TFSI (A4 B8) Jakopäässä ei ongelmia. Öljynkulutus oli huikeaa ja auto lähti vaihtoon. Auto meni isoon, toisen merkin vaihtoautomyymälään jossa automyyjä oli sanonut että tietää öljynkulutus ongelman mutta he myyvät auton tuollaisenaan eteenpäin ja maksaja remontille kaivetaan tarvittaessa vaihtoautotakuita myöntävästä (3.osapuoli) yrityksestä - reilu peli :)

          Comment


          • #35
            En siis millään tasolla yritä puolustaa AUDIa/VAG konsernia tms. DSG/männänregas/jakoketju ongelmat eivät missään nimessä ole hyväksyttäviä. Kuitenkin tässäkin ketjussa kaikki nämä ongelmat niputetaan yhdeksi epidemiaksi (ja usein myös vielä muita hajoamisia summataan samaan kasaan).

            Asioiden vähättely ja peittely ei ole hyväksyttävää, mutta jälleen olisi syytä pysytellä faktatiedoissa eikä mutuilussa. Valitettavasti noiden vikojen prosentuaalisesta määrästä ja esim maantieteellisestä jakautumasta ei ole saatavilla faktatietoa. Kaveripiirin autojen perusteella vikojen prosentuaalinen osuus tosiaan taitaa monissa tapauksissa olla 150% luokkaa. Kuitenkin kyseiset tutkimuksen on tehty melko pienellä otannalla, joten tuloksia voida pitää kovinkaan tilastokelpoisina. Valmistajalla on varmasti tilastot olemassa, mutta yleensä firmojen sisäisen tiedon jakaminen ei kuulu yrityksen taloudellisiin intresseihin.

            Toki avoimuus olisi näissä asioissa hienoa ja kunnioitettavaa, mutta tiedon väärinkäytön riskin vuoksi yrityksen intresseissä ei ole näiden tietojen julkaisu. Kuten Jerenkin kommenteista on rivien välistä luettavissa - maailama näyttää usein erilaiselta tiskin toiselta puolelta.

            Se että esim. Toni ei uskalla näitä ostaa ei ole mikään varsinainen fakta, vaan kuulotietoon perustuva mielipide. Se että minä vielä uskaltaisin näitä ostaa ei myöskään ole fakta vaan tiedostettu riski.

            Itse kun tykkään ropata ja rakennella käytettyjä autoja, niin nämä kohuthan ovat pelkkää plussaa. Kohtuu uusien autojen hinnat putoavat kuin lehmän häntä, joten tässähän voi kohta ostella hyviä harrastusaihioita pilkkahintaan. Monia VAG konsernin kalliita tyyppivikoja kun pystyy omatoimisesti korjaamaan ja ennaltaehkäisemään melko edullisestikkin, koska VAG konsernin korjauksmenetelmät ovat yleensä melko hyvin dokumentoituja.

            Syy miksi näissä asioissa yritän yleensä katsoa asioita myös "ison pahan korporaation" silmin, on se että työssäni usein joudun selvittelemään hyvinkin erikoisia laiteiden hajoamisia. Pääasiallisesti vikojen alkuperä halutaan selvittää, jotta sama vika ei tulevaisuudessa aiheuttaisi vaaratilanteita. Todella usein selitysten yhteydessä kuitenkin havaitaan kuitenkin myös että vian aiheuttaja on itseasiassa laitteen tahallinen tai tahaton väärinkäyttö.

            Edit. Tuossa Jonin listassa oli nyt ihan niitä oikeita faktoja (valitettavasti vaan otanta on vielä tässä vaiheessa melko pieni). Tuon kaltaisia viestejä kun näihin ketjuihin alkaisi ilmestymään enemmänkin, niin mahdollisesti lopulta pystyttäisiin jonkinäköistä tilastoakin muodostamaan, eikä keskustelu olisi pelkkää mutuilua. 1.4TSI ahdinongelmat eivät tosin liene jakoketjuvikoja, joten ne pitäisi melkein kerätä erilliseen listaan.
            Viimeksi muokannut elexter; 3.6.2015, 22:14.

            Comment


              #36
              Nämä Vag-konsernin jakopään ongelmat on nykyään niin hyvin tiedostettuja myös muissakin maissa kuin Suomessa että varmasti kyseisten autojen haluttavuus käytettynä ja uutena on jo laskenut. Jos kyseessä on vain yksittäistapaukset niin silloinhan tehtaan/maahantuojan kannattaisi julkistaa kappalemäärät missä moottoreissa kyseinen vika mahdollisesti ilmenee. Tietojen pimittämisellä saadaan aikaan se että epätietoisuus koko konsernin tuotteita kohtaa kasvaa. Jos ei ole asiaan perehtynyt tarkemmin niin jakopää ongelma voidaan julkisuudessa yhdistää kohta jokaiseen VAG-konsernin konetyyppeihin ja sitä kautta haluttavuus pienenee niin käytettyjen kuin uusien osalta.
              Kumpi on taloudellisesti ajatellen pahempi asia ?Paitsi jos tilanne onkin se että ongelma koskee aika montaa mallia ja käytännössä puhutaan sadoista tuhansista jos ei miljoonista moottoreista joiden remonteille pitäisi löytää maksaja. Rahastahan se on aina kiinni, nyt on vain laskettu että tulee halvemmaksi olla julkistamatta monessako yksilössä vikaa todellisuudessa on.
              Kellä on pääsy ETKA: an, eikös sieltä ole helppo katsoa missä autoissa ja malleissa on ollut käytössä sama ketju ja kiristin ?Onko kyseessä kiristimen ja ketjun valmistajan vika vai onko kone suunniteltu/mitoitettu persiilleen ?Jos koneeseen vaihdetaan uudet jakopään hilut niin kestääkö se sen jälkeenkään vai onko sama tilanne edessä taas ?Onko osanumerot vaihtuneet alkuperäisestä ketjusta ja kiristimestä uudempaan malliin ?

              Comment


                #37
                ETKA ei kerro välttämättä millä numerolla tehtaalta lähtenyt ketju on. Siis tehtaalta voi olla jollain osalla joka korvautuu suoraan kun ostaa varaosan.

                Comment


                  #38
                  työssäni usein joudun selvittelemään hyvinkin erikoisia laiteiden hajoamisia. Pääasiallisesti vikojen alkuperä halutaan selvittää, jotta sama vika ei tulevaisuudessa aiheuttaisi vaaratilanteita. Todella usein selitysten yhteydessä kuitenkin havaitaan kuitenkin myös että vian aiheuttaja on itseasiassa laitteen tahallinen tai tahaton väärinkäyttö.
                  Mä allekirjoitan tämän saman ihan täysin. Kaikennäköistä räpellystä on tullut vastaan ja tietämättömän tyypillinen reaktio on syyttää jotain muuta kuin itseä. Yleensä nämä ovat hyvin teknisesti rajoittuneita henkilöitä, jotka kaiken lisäksi ovat yleensä ne äänekkäimmät.
                  Ja tämä ei toki sulje pois, että tuotteessa on vikaa, vaan vaikeuttaa oikeiden vikojen selvitysta, koska ensin pitää suodattaa inhimillinen muuttuja pois.

                  Jännä ettei julkisuudessa ole ollut juurikaan esim Audi A1 ongelmista. Liekö valmistus aloitettu vasta kun VW puolella on tekniikka sisäänajettu ja lastentaudit tulleet esille. Vai onko myyntimäärät niin pieniä verrattuna VW vastaaviin.
                  Viimeksi muokannut amalin; 4.6.2015, 13:16.

                  Comment


                    #39
                    Mielestäni myöskään noiden pikkukoneisten Audien 1.2TFSI ja 1.4TFSI jakoketuongelmista ei ole puhuttu läheskään niin paljon kuin vastaavista volkkareiden 1.2TSI/1.4TSI ongelmista. Tosin yhden A3:n 1.4TFSI tiedän jossa jakopää porsi, rouvan entisellä työkaverilla.
                    Onko niissä TSI:ssä/TFSI:ssä sittenkin jotain eroa? Onko rakenne parempi Audilla? Vähänhän tuo jännittää kun pihassa on rouvalla -09 A3 1.4TFSI n. 65 tkm ajettu.

                    Comment


                      #40
                      Samaa kamaa ne kaikki on.

                      Comment


                        #41
                        Vuosimallieroja lähinnä, muuten samaa, jos on sama moottori/vaihteistokoodi.

                        Comment


                        • #42
                          Oma pieni lista: 1.4TSI vm2008, 3 turboa muistaakseni, 2 öljypumppua, korkeapainebensapumppu, nokka-akselin säädin, jakopää (ketju) ja samalla nippu venttiileitä. Nämä alle 180tkm. Uudella omistajalla 210tkm kohdalla jakopää petti taas. En edes muista kaikkea eli lista on pidempi.
                          2.0TFSI vm2006, nokkien välinen ketju poikki ajossa ja nippu venttiileitä vaihtoon. Mittarissa 149033km.

                          Comment


                          • #43
                            Anopilla on Skoda Octavia 1.2 TSI - DSG yhdistelmä vm -13. Jakopään kiristäjä kesti 13tkm, vaihdettiin takuuseen. Nyt ajettu 19 tkm ja kytkin on loppu. Meinaavat maksattaa 2000 € remontin. Vaikka tuosta on takuu ummessa, eikö maahantuojan kuuluisi takuuseen tuo vaihtaa? Skeida on uutena ostettu ja merkkihuollettu.

                            Comment


                              #44
                              Nyt ajettu 19 tkm ja kytkin on loppu
                              Mitä vittua? Mahtavaa laatua. Vähän pistänyt miettimään että millähän moottorilla ja laatikolla seuraavan auton uskaltaa ostaa. Merkki ja vetotapa on nyt selvää jo tässä vaiheessa mutta muu ei :)

                              Comment


                                #45
                                Vaikka onkin anoppi, niin ei tommosta remonttia pitäs noilla kilsoilla tulla. Manuaalivaihteisessa ehkä ymmärtäisin :)
                                Asiallisesti vaan vaatimaan remontin kustannuksia merkkiliikkeeseen.

                                Comment


                                  #46
                                  Onko näissä sitten niin paljon laatuvaihtelua? Just laitettiin yksi A3:nen kiertoon uudemman tieltä. Ajettu oli n.100tkm ja varustettu 1.4TSI:llä sekä DSG:llä, eikä siihen tarttenu ikinä mitään muuta tehdä kuin perus kilometrihuollot.

                                  Comment


                                  • #47
                                    Oman kokemuksen perustella pikku TSi on todella huonoja. Noita 1.8 ja 2.0 TSI/F mistä kysymys nytkin on , niin näkee duunissa paljon vähemmän. Paras oli et 1.4tsi tuli ekaan huoltoon, ni duunikaveri löi käyntin pihasta ni ketju hyppäs ja jako sekaisin(ja oli suunnilleen tasasella maalla)

                                    Comment


                                    • #48
                                      Alkuperäinen kirjoittaja PH79 Näytä viesti
                                      Anopilla on Skoda Octavia 1.2 TSI - DSG yhdistelmä vm -13. Jakopään kiristäjä kesti 13tkm, vaihdettiin takuuseen. Nyt ajettu 19 tkm ja kytkin on loppu. Meinaavat maksattaa 2000 € remontin. Vaikka tuosta on takuu ummessa, eikö maahantuojan kuuluisi takuuseen tuo vaihtaa? Skeida on uutena ostettu ja merkkihuollettu.
                                      Jos tuo ei mene virhevastuun piiriin, täytyy kyseessä olla käyttövirhe tai epänormaali käyttö. Korjaamon pitää pystyä perustelemaan kielteinen päätöksensä.

                                      Comment


                                      • #49
                                        Onko näissä sitten niin paljon laatuvaihtelua? Just laitettiin yksi A3:nen kiertoon uudemman tieltä. Ajettu oli n.100tkm ja varustettu 1.4TSI:llä sekä DSG:llä, eikä siihen tarttenu ikinä mitään muuta tehdä kuin perus kilometrihuollot.
                                        Nyt on sit enään turha sysätä veikkaukselle rahaa, hyvä onni on käytetty vuosiksi eteenpäin.
                                        Ei vaan, eihän nää kaikki ole p'skoja ainoastaan huolestuttavan moni.

                                        Comment


                                        • #50
                                          140 tkm ajettu A5 nyykähti työpaikan pihalle kun yritin kotiin lähteä. Piti pitkään startata ennen kuin lähti käyntiin ja sen jälkeen kävi vähän ihmeellisesti ja D päällä sammui kun hipaisi kaasupoljinta. Hinausautolla valtuutettuun Audi-huoltoon ja tuomio; jako pompannut yhden hampaan.

                                          Ei onneks ollut tehnyt muuta tuhoa. Ilmeisesti ketjunkiristin jotenkin viallinen ja siitä syystä päässyt ketju löysälle. Audi lupasi maksaa osista 70% muut kulut joutuisin maksamaan itse ja seuraava huolto pitäisi tehdä siellä huoltoliikkeessä. Eli kulut jossain 1200-1500€ tietämillä jotka jäisi maksettavaksi. Yritin tivata huollosta, että jos kerta myönnätte viallisen tuotteen niin silti yritätte maksattaa sen pääosin käyttäjällä vai onko tosiaan näin, että tuon koneen ei tarvitse kestää kuin tuo 140 tkm. Huollosta sanoivat vain, että ota yhteyttä myyjäliikkeeseen ja niiden pitäisi kuulemma maksaa tuo loppuosa.

                                          Onko jollain vastaavia tapauksia tai kokemuksia samanlaisista tapauksista? Olisi mukava saada vähän jotain kättäpidempää tähän vääntöön.

                                          Kyllä alkaa luotto loppuu näihin VAG-konsernin karahkoihin. Veljellä Skoda jossa venyi jakoketju ja se vaihdatettiin vaihtoautotakuun-piikkiin, kaverilla A6 2.0 TFSi joka vei 1000 km 2 litraa öljyä.

                                          Comment


                                          • #51
                                            2.0 TFSI CDNC sopinee tänne jatkoksi? Kyseisen koneen omaava 155 tkm ajettu '09 A4 sytytti moottorin vikavalon tiistai-iltana. Kone kävi nätisti enkä huomannut mitään outoa auton toiminnassa. Kävin keskiviikkoaamuna Turun AC:n pikahuollossa koodien luvussa ja vikakoodina oli "P001600 Rivi 1, nokka-akselinasennon / kampiakselinasennon tunnistin, väärä yhteenkuu". Pikahuollon mekaanikko sanoi, että saattaa johtua kiristimestä tai sitten ketju on venynyt, mutta ei tiennyt, että niitä olisi juuri mennyt näihin. Vikamuisti tyhjennettiin ja lähdin pois.
                                            15 km myöhemmin vikavalo palasi ja ajoin takaisin AC:lle. Pikahuolto ei edes lukenut koodia vaan sanoi, että eiköhän se sama koodi ole takaisin ja ohjasi suoraan huollon tiskille. Ilmoitin asiani huoltoneuvojalle eikä maahantuojan vastaantuloa tyrmätty kun sitä kysyin. Sitten koneelta paljastui TD1 ja samalla ilmoitettiin, että vastaantulon saamisesta tuli juuri huomattavasti hankalampaa. TD1:n löytyminen oli itselle täysi yllätys, sen seuraukset ei.
                                            Ostin auton 15kk sitten Turun AC:n vaihtoautopuolelta ja sain neuvoteltua heidät osallistumaan 50% kuluihin ja lisäksi sain auton käyttöön korjauksen ajaksi. Tästä pisteet vaihtoautopuolelle!
                                            Lopullinen diagnoosi on vielä epäselvä, mutta hyvin todennäköisesti koneesta löytyy ketjuun liittyvä vika.

                                            Comment


                                            • #52
                                              Ja tuomiona jako hampaan verran pielessä, kansi ehjä, ketju ja kiristin vaihtoon. Oma osuus kuluista noin 1 harrasteyksikkö (1000e).

                                              Comment


                                              • #53
                                                Valaisetko tietämätöntä ja kerro mikä on "TD1" ?

                                                Comment


                                                  #54
                                                  Auton moottorinohjausta on käpälöity jonkin muun kun valmistajan/merkkihuollon toimesta.

                                                  Comment


                                                  • #55
                                                    AC yllätti ja sain auton tänään jo takaisin. Oli löytynyt sopiva "rako" ketjun vaihdolle. Siellä oli myös laahain murtunut keskeltä, tais olla niin että tuo oli seurausta ketjun löystymisestä, eikä syy jaon hyppäämiseen. 1070e joutui itse maksamaan.

                                                    Comment


                                                      #56
                                                      Kysytäänpä tässä ketjussa, kun parempaa en löytänyt, että onko näissä uudemmissa esiintynyt vielä jakoketju ongelmia? Tarkoitan nyt esim. A4 B8 facelifitiä ja yleensäkin noin vuosimallia 2013 ja sitä uudempia. Asia alkoi askarruttaa siksi, kun kaverilta meni juuri -14 mallisesta 140 tkm ajetusta rs octaviasta jakopää (en tiedä tarkemmin vielä, että onko ketju venynyt vai mikä ongelmana). Octaviassa käsittääkseni kyseessä CHHB moottori, joka on äkkiseltään katsottuna ihan samalla ketjulla varustettu, kun nämä audinkin moottorit.

                                                      Comment


                                                      • #57
                                                        Heinäkuussa 2013 on tullut ketjujakopään joihinkin osiin päivityksiä, mutta itse peruskonstruktio on sama joten kestävyys tuskin on parantunut yhtään. Tai no jos 10 tkm kestää uudet osat pidempään niin voi sekin olla ratkaisevaa jollekin.

                                                        Comment


                                                        • #58
                                                          EA888 3. sukupolven ketjukoneissa on ongelmiin nähtävästi paneuduttu astetta enemmän, koska hyvin vähän on itselläni ainakin Skodien puolesta tullut vastaan ketjuongelmaisia, nekin vähät on olleet pikkubensoja. Muita lastentauteja sitten on taas tullut tilalle jonkin verran.
                                                          Viimeksi muokannut jaeger; 5.1.2017, 20:18.

                                                          Comment


                                                          • #59
                                                            Itse ainakin ketjujakopäiseen autoon puolittaisin öljynvaihtovälin, oli sitten merkki mikä tahansa. Se kuitenkin on se halvin vakuutus pidentää ketjun käyttöikää.

                                                            Comment


                                                              #60
                                                              Ei kiristimen pettäminen johdu öljynvaihdoista, vaan huonosta osasta.

                                                              Kaikki EA888 koneet ovat ketjulla, gen1, gen2 ja gen3.
                                                              Gen1 ja 2 omaa eniten noita ongelmia ketjun kanssa.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X