Kehoitan A5 1.8TFSI vm.2008 omistajia vaihtamaan/vaihdatuttamaan jakoketjun kiristimen ennen huolto-ohjelman neuvomaa aikaa. Omasta tuo jakoketjun kiristin petti kilometreissä 119tkm ja kone vaurioitui korjauskelvottomaksi nokkaketjun hyppäämisen vuoksi. Auto parhailllaan AudiCenterissä koneen vaihdossa. Kyseessä Suomi-auto, huollettu huolto-ohjelman mukaisesti. Audi maahantuonti ei tule vastaan kuluissa
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Varoitus, A5/A4 1.8/2.0TFSI jakoketjun kiristin pettää ennenaikaisesti
Collapse
X
-
Ne on näitä yksittäis tapauksia :
http://yle.fi/uutiset/maahantuojan_m...auksia/8008831
"VW-konsernin automerkkien Audin, Seatin, Skodan sekä Volkswagenin ennen vuotta 2012 valmistetuissa TSI-moottoreissa tiedetään olevan vakavia vikoja. Automerkkien maahantuojat eivät kuitenkaan vastaa kysymyksiin ongelman laajuudesta. Yle julkaisee nyt osan kysymyksistä, joihin vastauksia ei ole saatu."
Nyt kun paska alkaa tuulettimeen lentää niin missään tapauksessa ei kannata suostua maksamaan mitään korjausta. Vaan maksattaa se vaan kylmästi autoliikkeellä.
Comment
-
VW-konsernin TSI- ja TFSI-moottoreista on raportoitu Saksassa yllättävän korkeita öljynkulutuslukemia. Onko kyseessä jopa tyyppivika?
Saksan Auto Bild on tehnyt lehteensä artikkelin, jossa käsitellään muutamia Audi-omistajia, jotka valittavat autoissaan erittäin korkeata öljynkulutusta. Joissakin TFSI- ja TSI-moottoreissa kuluu öljyä yli litra tuhatta kilometriä kohden.
Artikkelin julkaisun jälkeen Auto Bildille ilmoittautui 150 Skoda, Seat ja Audi-kuskia, jotka valittivat samanlaisesta ongelmasta. Selvittelyn jälkeen on tullut ilmi, että kyseessä on EA888-tunnuksella oleva moottori.
Kyseisen moottorin on kehittänyt Audi ja se on ollut tuotannossa vuosina 2008–2011. Kyseessä voi olla iskutilavuudeltaan joko 1,8-litrainen tai 2,0-litrainen versio.
Näistä moottoreista on raportoitu, että jo parin tuhannen ajetun kilometrin jälkeen öljynkulutus on huomattavan suurta. 50 000–80 000 ajetun kilometrin jälkeen öljynkulutus nousee vielä tästä roimasti.
Selitys suurelle öljynkulutukselle löytyy viallisista männistä ja männänrenkaista, jotka päästävät öljyä palotilaan. Koska öljy palaa palotilassa, saattaa se vahingoittaa mäntiä ja lopulta aiheuttaa moottorin hajoamisen.
Jos moottori ei ole pahasti vahingoittunut, tehdään korjaustoimenpiteenä mäntienvaihto. Tämä maksaa Saksassa 4000–5000 euroa. Jos tämä ei riitä, saattavat kulut nousta vieläkin korkeammalle.
VW:n mukaan kyseessä ei ole tyyppivika, vaan ainoastaan ”yksittäistapauksia”. EA888-moottorilla myytyjä Audeja on liikenteessä pelkästään 3 miljoonaa.
Vuoden 2011 puolessa välissä moottoriin tehtiin ”optimointia”, jonka pitäisi poistaa ongelman. Tämä tosin koskee vain 2.0 TFSI-moottoria. 1.8 TFSI:lle ei kuulemma samaa toimenpidettä tehty, joten vika saattaa edelleen piillä näissäkin moottoreissa.
Comment
-
"KKV:n lakiosasto aikoo kuitenkin varmuuden vuoksi tutustua kuluttaja-asiamiehen TSI-moottoriongelmista saamiin yhteydenottoihin. Tilanne saa jatkoa, jos paljastuu, että moottoriongelmaisia asiakkaita on laskutettu korjauksista, joita heidän ei kuuluisi maksaa."
http://yle.fi/uutiset/maahantuojan_m...auksia/8008831
Comment
-
Tää on kyllä ihan hirveetä kuraa. Mutsi osti itselleen vuosi sitten Seatin pikku TSI:llä joka ei näytä kuuluvan tähän sarjaan mutta ei ne ketjukoneet alkujaan niissäkään olleet ongelmattomia. Jos vuosimallirajaukseen on uskominen lienee jo lastentaudit poistettu. Siis mitään ongelmia ei ole ilmennyt. Neuvoin tosin vaatimaan kiinteän huoltovälin ens kerralla kun tulee tilaisuus. Mahtavasti karisee luotto koko konserniin eikä taida uskaltaa tulevaisuudessa vaihtaa kyllä autoa mihinkään. Aloittajan tapauksessa vaatisin kyllä vastaantuloa vähintään suurimmalle osalle kustannusta.aivan kohtuutonta maksattaa kuluttajalla varsinkin kun ongelmat on tiedossa!
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Femma Näytä viestiAudi maahantuonti ei tule vastaan kuluissa
http://www.kkv.fi/Tietoa-ja-ohjeita/...tot/jakoketju/
Comment
-
Tähän olisi kyllä hyvä saada enemmän lihaa luiden ympärille. Eli onko reklamaatio tehty myyjäliikkeelle vai suoraan maahantuojalle ja mitä kautta tämä on tehty? Mikä oli kieltäytymisen peruste?
Onko asiasta keskustelu myynti/maahantuoja organisaatiossa muun tahon kanssa kuin huollon (esim. jälkimarkkinointipäällikkö/-johtaja tms.)
Onko kuluttajaneuvoja yrittänyt sovitella tapausta ja silti tulos on tämä?
Kyllähän tuossa asianmukaisilla historioilla varustetussa autossa on kuluttasuojan mukaan hyvin selkeät perusteet 50% tai yli vastaantuloon.
Comment
-
"Suomessa moottorin jakoketjun pitäisi kestää ainakin 250 000 kilometriä. Niemisen mukaan Autoliitto miettii toimia, mikäli selviää, että osa asiakkaista on esimerkiksi aikaisemmin joutunut maksamaan korjauksista, jotka toiset saavat kohun jatkuttua nyt ilmaiseksi."
http://yle.fi/uutiset/autoliitto_vw-...avalla/8010213
Comment
-
Asiaan liittyen:
Tyttöystävällä on vm.2009 golf 1.4tsi CAX-koneella ja olin sitä jo syksystä asti kuunnellut käynnistyksissä. Syksyllä päästi pienen särähdyksen, mutta nyt keväällä 8tkm myöhemmin ja 98tkm mittarissa pärähdys käynnistyksissä oli jo melkoinen. Kylmänä kone hieman jo naputtelikin jotain nostajaa.
Viikko sitten soitin Viitasaaren Autotalo Drakelle, josta auto ostettu uutena ja tyttöystäväni osti käytettynä 60tkm ajettuna.
Huoltopäällikön kanssa sovittiin perjantaille 22.5 auton tarkistus Drakella. Auto nyt korjattavana ja menee täysin volkkarin piikkiin.
Alkuun luulin 100tkm olevan jonkinlainen raja, minkä jälkeen ei enää ole volkkari korvausvelvollinen. Näin ei kuitenkaan ole ja huoltopäällikön mukaan kaikki yli 100tkm ajetutkin korjataan takuuseen. Tässä tapauksessa huollot tehty ajallaan eikä jako ollut ehtinyt vielä hypätä.Viimeksi muokannut vV8m5; 26.5.2015, 14:46.
Comment
-
-
Olen ollut työmatkalla joten en ole valitettavasti ehtinyt päivittää lisätietoa. Lyhykäisyydessään Audi Center Espoo josta ostin auton on luvannut 50pros. vastaantulon. Tänään tuli soitto että auto on nyt korjattu. Olen ollut yhteydessä kuluttajaneuvojaan joka kehoitti jättämään kirjallisen ilmoituksen kuluttajariitalautakunnan ratkaistavaksi. Näin aion myös toimia. Olen myös tarkastellut vakuutukseni oikeusturvan käyttöä. Teen sen päätöksen kun olen saanut lausunnon kuluttajariitalautakunnalta. En missään nimessä tätä purematta niele. Voin päivitellä tiedot huoltohistorista mutta muut huollot AudiCenter (kuten juuri tehty 120tkm huolto hieman ennen hajoamista). 90tkm huolto teetetty muualla, valtuutetulla huoltoliikkeellä AudiCentterin huolto-ohjelmaa noudattaen.
Comment
-
Vieras
En maksaisi penniäkään korjauksesta. Nyt on aika pysyä tiukkana mutta asiallisena. Vioista on nyt kohuttu niin paljon, että kannattaa pitää naru tiukalla eikä antaa yhtään löysää.
Comment
-
Kolleegalla hajos 1kk sitten 130tkm ajetusta Octaviasta 1.8TSI (sama kone kuin sinulla) kone juuri huollon jälkeen. Maahantuoja maksoi mukisematta 7500eur konerempan. Toisella kolleegalla hajos keväällä täydellä huoltokirjalla 75tkm ajettu samanlainen kone ja maahantuoja yritti laittaa kaverin maksamaan 50%. Todella härskiä kohdella asiakkaita eri lailla selkeässä valmistusvirhe asiassa.
Comment
-
http://www.iltalehti.fi/autot/2015052619755553_au.shtml
"Merkkiliike ehdotti kulujen jakamista niin, että ostaja maksaisi kuluista 30 prosenttia. Lisäksi myyjä esitti, että ostaja teettäisi seuraavan 300 euron hintaisen määräaikaishuollon heidän liikkeessään.
Hovioikeus määräsi koko 5 218 euron summan maksettavaksi myyjälle. Lisäksi hovioikeus määräsi myyjän maksamaan ostajan noin 17 000 euron oikeudenkäyntikulut. Oikeuden mukaan jakohihna on ajoittain vaihdettava osa, mutta nyt se rikkoontui ennen määräaikaa ja kilometrejä."
Comment
-
Pitkä huoltoväli on kilpailuvaltti uuden auton kaupassa. Siksi shorlife-hulluttelut yms ovat ylipäänsä olemassa. Ei varmasti siis tule mitään 60tkm hihnanvaihtoja, vaikka yksittäistapaus :) joskus hajoaisikin.
Tietty vanhoihin autoihin voisi hätäliikkeenä tehdä kuten opel, mutta imagotappio olisi valtava.
Comment
-
Kysynpä kuriositeettinä :
Automaatti / stronic / manuaali ?
LL ö-huollot vai kiinteä 15tkm ?
Joskus kuullut että LL vaihdoilla pilattu moottori yhdistettynä manuaalivaihteeseen ja ylä/alamäkiparkkiin on suurinta myrkkyä ikinä, ja silloin rilahtaa romut paskaksi parhaillaan vasta 30-40tkm ajosuoritteella. Periaatteessa molemmat luen kyllä käyttäjävirheeksi, LL käytön ja mäkeen parkkeeraamisen vaihdetta vasten.
Comment
-
"Merkkiliike ehdotti kulujen jakamista niin, että ostaja maksaisi kuluista 30 prosenttia. Lisäksi myyjä esitti, että ostaja teettäisi seuraavan 300 euron hintaisen määräaikaishuollon heidän liikkeessään.
Hovioikeus määräsi koko 5 218 euron summan maksettavaksi myyjälle. Lisäksi hovioikeus määräsi myyjän maksamaan ostajan noin 17 000 euron oikeudenkäyntikulut. Oikeuden mukaan jakohihna on ajoittain vaihdettava osa, mutta nyt se rikkoontui ennen määräaikaa ja kilometrejä."
Tuo juttu tulee menemään korkeimpaan oikeuteen väistämättä.
Alkuperäisen uutisen mukaan kyse on ollut ilmeisesti katkenneesta pumppusuuttimen keinuvivusta, jonka seurauksena on hammashihna katkennut.
Autosta ja sen historiasta tarkemmin tietämättä on vaikea kommentoida, mutta pumppusuuttimia on vaihdettu ensin yksittäin, sitten kampanjana sähkövikojen vuoksi.
Onko tapauksessa oikeasti kyse asennusvirheestä pumppusuuttimen vaihdon yhteydessä, tulee mieleen.
En ole aiemmin kuullut pumppusuuttimen keinuvivun katkenneen, hammashihnan katkeaminen ei sitä kuitenkaan aiheuta.
Comment
-
Kysynpä kuriositeettinä :
Automaatti / stronic / manuaali ?
LL ö-huollot vai kiinteä 15tkm ?
Vastaus: 30tkm huoltoväli Audin huolto-ohjelman mukaisesti. Manuaalivaihteinen. En pidä autoa parkissa vaihdetta vasten.
Koneen vaihtokulut olivat 9000€ josta maksoin nyt 4500€ olen vienyt asian eteenpäin ja odottelen kuluttajariitalautakunnan päätöstä.
Comment
-
Onko jokainen VAG konsertin koneen hajoaminen automaattisesti "tyyppivika" ja "selkeä valmistusvirhe"?
Kaikki konsernin TSI tai TFSI koneet eivät ole samalaisia. Se että näitä koneita on hajonnut ei suoraan tarkoita joka autossa olevaa valmistusvikaa eli ns. "tyyppivikaa". Kuten ylempänä linkitetyssä artikkelisakin mainitaan, VAG konsernin TSI ja TFSI koneita on markkinoilla valtava määrä. Kaikissa laitteissa virheellisiä kappaleita on jonkinverran ehjien seassa. Laitteiden suuri kokonaismäärä tarkoitta myös viallisten laitteiden suurempaa määrää. Nyt kun asia on vielä ollut mediassa esillä, niin normaalia suurempi määrä näitä vikoja nousee esiin.
Kaikkia laitteita hajoaa ennenaikaisesti, ja sellaiset hajoamiset tulee valmistajan korvata takuun/virhevastuun vuoksi. Kuitenkin jos esimerkiksi auto hajoaa huollon virheen vuoksi, korjauskustannukset eivät kuulu valmistajalle vaan huollon tekijälle tai varaosan toimittajalle.
vV8m5 tapauksessa sekä asiakas, että myyjäliike toimivat esimerkillisesti. Asiakas raporoi vian huomattuaan ja myyjäliike korjasi vian, joka tässä vaiheessa oli vielä "edullinen korjata". Moni asiakas olis tuossa tilanteessa jatkanut ajoa, koska onhan autossa takuu.
Yritän tässä sanoa, että netissä on helppo spekuloida ja laukoa totuuksia kaikista maailman asioista perustuen kuulopuheisiin. Vastaavasti kun oikeasti yritetään selvittää vastuukysymyksiä ja ratkaista ongelmia, pitää päätökset perustua faktoihin eikä pelkkään arvailuun. Itse olen olen esimerkiksi muutaman kerran joutunut vikalogien perusteella osoittamaan asiakkaalle, että vika on aiheutunut laitteen väärinkäytöstä (en siis toimi autojen parissa, mutta vikahistoria näistä meidän autoistakin voidaan lukea). Juuri tämän vuoksi monissa auton vikakoodeissa on mukana resetointi laskuri.
Toivoisin että edes tällä foorumilla jatkossa koitettaisiin pysyä faktoissa, eikä turhaan sotkettaisi kaverin kaiman Polon räjähtämistä vaikkapa tähä A5 1.8TFSI onglemaan. Keltainen lehdistö voi sitten osoittaa tietämättömyytensä autojen tekniikasta yleistyksillään.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja elexter Näytä viesti...en siis toimi autojen parissa, mutta vikahistoria näistä meidän autoistakin voidaan lukea). Juuri tämän vuoksi monissa auton vikakoodeissa on mukana resetointi laskuri. Toivoisin että edes tällä foorumilla jatkossa koitettaisiin pysyä faktoissa, eikä turhaan sotkettaisi kaverin kaiman Polon räjähtämistä vaikkapa tähä A5 1.8TFSI onglemaan. Keltainen lehdistö voi sitten osoittaa tietämättömyytensä autojen tekniikasta yleistyksillään.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja elexter Näytä viestiOnko jokainen VAG konsertin koneen hajoaminen automaattisesti "tyyppivika" ja "selkeä valmistusvirhe"?
Kaikki konsernin TSI tai TFSI koneet eivät ole samalaisia. Se että näitä koneita on hajonnut ei suoraan tarkoita joka autossa olevaa valmistusvikaa eli ns. "tyyppivikaa". Kuten ylempänä linkitetyssä artikkelisakin mainitaan, VAG konsernin TSI ja TFSI koneita on markkinoilla valtava määrä. Kaikissa laitteissa virheellisiä kappaleita on jonkinverran ehjien seassa. Laitteiden suuri kokonaismäärä tarkoitta myös viallisten laitteiden suurempaa määrää. Nyt kun asia on vielä ollut mediassa esillä, niin normaalia suurempi määrä näitä vikoja nousee esiin...
Mitä nyt lähipiirissä on muutamia TSI/TFSI/DSG tapauksia, niin kyllähän tässä vahvasti näyttää siltä, että näissä laitteissa ehjiä kappaleita on jonkinverran virheellisten seassa, eikä päinvastoin.
Maahantuojan asenne, asioiden salailu, ongelmien vähättely ja valmistusvikojen maksattaminen asiakkaalla ei tietenkään yhtään paranna tilannetta.
Comment
-
Mitä nyt lähipiirissä on muutamia TSI/TFSI/DSG tapauksia, niin kyllähän tässä vahvasti näyttää siltä, että näissä laitteissa ehjiä kappaleita on jonkinverran virheellisten seassa, eikä päinvastoin.
Maahantuojan asenne, asioiden salailu, ongelmien vähättely ja valmistusvikojen maksattaminen asiakkaalla ei tietenkään yhtään paranna tilannetta.
Joo, vähän samaa mieltä.
Ehkä se juurisyykin sieltä vielä löytyy, DSG vaihteistoissa sekoilyn syynä on ainakin (kaiketi osittain) ollut kuumentuessaan tapahtuva öljyn rakenteellinen muutos -> muuttuu magneettiseksi ja pääsee kuljettaan paskaa eteenpäin.
Ite epäilen että mekaniikka itsessään on ookoo, mutta voiteluaineiden voitelukyvyn ylimitoittaminen ja LL:llä ajelu on se suurin saatana näissä. Toki sit männänrengasviat jne on kyl ihan oma lukunsa mutta nehän ei tähän ketjujuttuun liity.
Comment
Comment