Autossa on palanut hetken aikaa moottorin vikavalo, mutta kone toimii normaalisti joten en ole tähän enempää keskittynyt. Nyt kuitenkin kävin lukemassa vikakoodit ennen tulevaa katsastusta. Moottorin vikavalot johtui vikakoodeista P0140 ja P0342. Eli nokka-akselin asentotunnistin, jossa impulssi liian alhainen ja lamdatunnistin (lohko 1, tunnistin 2). Outoa on se, että vikavalo ei pala koko ajan. Valo palaa aina silloin tällöin. Syttyminen ei tapahdu aina tietyssä "tapahtumassa", vaan se saattaa syttyä koska vaan. Vikakoodin lukija epäili, että koodit johtuvat toisistaan. Ross-techin sivulla kerrotaan vian johtuvan joko viallisesta anturista tai johdotuksesta. Sijaitseeko anturit pahassa paikassa, niin että niitä pääsisi itse tutkimaan ja mittailemaan?
Toinen ongelma samaisessa autossa liittyy ESP-järjestelmään. Eli ESP-valo palaa myös mittaristossa aina silloin tällöin. Samanlaisesti kuin moottorin vikavalo, ESP-valokaan ei pala aina tietyssä tilanteessa, vaan syttyy aina välillä. Tällöin palaa aina koko auton käynnissäoloajan, eli ei poistu itsestään. Valon palaessa ESP-kytkimen painamisella ei ole vaikutusta. Seuraavalla käynnistyskerralla valo ei välttämättä enää jääkkään palamaan. Tästäkin oli vikakoodi muistissa (0522 CAN-viesti moottorinohjainlaitte, Vika moottorinohjain laitteessa). Tähän vikakoodien lukia ei osannut sanoa mitään. Mistä kannattaisi alkaa kaivamaan ja pystyykö vialle tekemään itse mitään? Järjestelmä on ESP Teves Mk 60, mikä ei googletuksella ainakaan ole paras mahdollinen.
Toinen ongelma samaisessa autossa liittyy ESP-järjestelmään. Eli ESP-valo palaa myös mittaristossa aina silloin tällöin. Samanlaisesti kuin moottorin vikavalo, ESP-valokaan ei pala aina tietyssä tilanteessa, vaan syttyy aina välillä. Tällöin palaa aina koko auton käynnissäoloajan, eli ei poistu itsestään. Valon palaessa ESP-kytkimen painamisella ei ole vaikutusta. Seuraavalla käynnistyskerralla valo ei välttämättä enää jääkkään palamaan. Tästäkin oli vikakoodi muistissa (0522 CAN-viesti moottorinohjainlaitte, Vika moottorinohjain laitteessa). Tähän vikakoodien lukia ei osannut sanoa mitään. Mistä kannattaisi alkaa kaivamaan ja pystyykö vialle tekemään itse mitään? Järjestelmä on ESP Teves Mk 60, mikä ei googletuksella ainakaan ole paras mahdollinen.
Comment