Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A3 1.6 8L (AVU) anturiviat

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A3 1.6 8L (AVU) anturiviat

    Autossa on palanut hetken aikaa moottorin vikavalo, mutta kone toimii normaalisti joten en ole tähän enempää keskittynyt. Nyt kuitenkin kävin lukemassa vikakoodit ennen tulevaa katsastusta. Moottorin vikavalot johtui vikakoodeista P0140 ja P0342. Eli nokka-akselin asentotunnistin, jossa impulssi liian alhainen ja lamdatunnistin (lohko 1, tunnistin 2). Outoa on se, että vikavalo ei pala koko ajan. Valo palaa aina silloin tällöin. Syttyminen ei tapahdu aina tietyssä "tapahtumassa", vaan se saattaa syttyä koska vaan. Vikakoodin lukija epäili, että koodit johtuvat toisistaan. Ross-techin sivulla kerrotaan vian johtuvan joko viallisesta anturista tai johdotuksesta. Sijaitseeko anturit pahassa paikassa, niin että niitä pääsisi itse tutkimaan ja mittailemaan?



    Toinen ongelma samaisessa autossa liittyy ESP-järjestelmään. Eli ESP-valo palaa myös mittaristossa aina silloin tällöin. Samanlaisesti kuin moottorin vikavalo, ESP-valokaan ei pala aina tietyssä tilanteessa, vaan syttyy aina välillä. Tällöin palaa aina koko auton käynnissäoloajan, eli ei poistu itsestään. Valon palaessa ESP-kytkimen painamisella ei ole vaikutusta. Seuraavalla käynnistyskerralla valo ei välttämättä enää jääkkään palamaan. Tästäkin oli vikakoodi muistissa (0522 CAN-viesti moottorinohjainlaitte, Vika moottorinohjain laitteessa). Tähän vikakoodien lukia ei osannut sanoa mitään. Mistä kannattaisi alkaa kaivamaan ja pystyykö vialle tekemään itse mitään? Järjestelmä on ESP Teves Mk 60, mikä ei googletuksella ainakaan ole paras mahdollinen.

  • #2
    Vaihda nokka akselin asentoanturi. Jakopää ja nokkapyörä edestä pois...

    Comment


    • #3
      Googlettelin vikaa ja löysin samantyyppisen vian kuin minulla, joka johtui viallisesta ilmamääräanturista (MAF). Aiheutti molemmat ESP ja MIL valot ja vika korjaantui pelkällä anturin vaihdolla. Kysymys kuuluukin onko ilmamäärämittariin mahdollista vaihtaa pelkkä "anturi" vai onko se yksittäinen osa ja täytyy vaihtaa kokonaisuudessaan. Näyttää esim. Motonetissä maksavan 180€, niin mietin pääsisikö jotenkin halvemmalla.

      Ja sitten vielä noista nokka-akselin asentoantureista. Niin kun on puhuttu tarvike- ja alkuperäisosasta. Voisko joku linkittää kyseiset osat?

      Comment


      • #4
        Vaiha nyt se hall anturi ensin ku on varmasti viallinen. Alkuperäinen löytyy merkkikorjaamolta. Tarvike esim fixukselta.

        Comment


        • #5
          Jep, mulla on tossa "työn alla" vm.2002 Octavia samalla AVU-koneella. Siinä maffi alkaa olemaan tiensä päässä.
          Testailin ajella noin 30km lenkin ilman maffin piuhaa ja ei syttynyt ESP-valo.

          Comment


          • #6
            (0522 CAN-viesti moottorinohjainlaitte, Vika moottorinohjain laitteessa). Tähän vikakoodien lukia ei osannut sanoa mitään.
            Sanoihan se vikakoodinlukija ihan oikein. Vika moottorin puolella.

            ESP tarvitsee toimiakseen moottorin vääntötiedon yms parametreja. Jos moottorissa on anturi yms vikoja, niin moottori ei anna ESPille uskottavia arvoja.

            joka johtui viallisesta ilmamääräanturista (MAF). Aiheutti molemmat ESP ja MIL valot ja vika korjaantui pelkällä anturin vaihdolla.
            Turha katsoa niitä vikavaloja, ne ei kerro juuri mitään.
            Usko ennemmin sitä vikakoodinlukijaa. Vikakoodi lambdasta toki voi johtua MAFista, mutta ensin selvät viat kuntoon, eli se nokan asentoanturi.

            Comment


            • #7
              Selvä homma, laitan nokka-akselin asentoanturin vaihtoon ja ilmottelen miten käy.

              Comment


              • #8
                Nokka-akselin asentotunnistin vaihdettiin tänään. Vikavalot hävisi ja vikakoodit nollattiin. Seuraillaan palaako se ESP valo vielä ja mitä sen kanssa sitten tehdään.

                Comment


                • #9
                  Jatketaas tätä ketjua,kun samanmoisesta koneesta alkoi ongelmat.
                  Koodinlukija ilmoittaa "16706 engine speed sensor p0322" viasta,mutta vasta moottorin lämmettyä.
                  Eli kylmänä kun lähtee ajelemaan,saattaa päästä pitkän matkan,mutta jossain vaiheessa syttyy mittaristoon ympyränuoli ja moottori pätkäisee äkisti.
                  Mitä mieltä olette,onko tuo anturi lopussa,vai voisiko johtua jostain johtotehtävistä?

                  Comment


                  • #10
                    Vaihda anturi.

                    Comment


                    • #11
                      A3 1.6 8L (AVU) anturiviat

                      Juu vaihda anturi. Meidän AKL koneisessa exässä kävi huonosti ja pätki lämpimänä ja tehot hukassa. Vikakoodina oli just tuo kampiakselin asentotunnistin/engine speed sensor. Se va.ihdettiin ja vika poistui.

                      Comment

                      Working...
                      X