Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A4 B5 perä ja siihen iittyvät murheet

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    A4 B5 perä ja siihen iittyvät murheet

    Tuli vaihdeltua perä autoon ja nyt kun olen kohta voimalinjan käynyt kauttaaltaan läpi, alka ne välyksetkin olla selvillä. Torspossa on vähän väljää, mutta se ei oo se suurin murhe. Perämurikat tuntuvat olevan järjestäensä sohloja. Vanhassa oli abut 5min välys ja tässä uudessa myyjän mukaan remontoidussa samanlainen. Tänään nosturilla ihmettelin tuota perää ja perhana, vetarin laipathan siellä ovat väljät. Klappavat ihan selvästi, kun niitä vähän nylkkää. Onko sieltä perän sisältä nyt sitten joku vetarin tumpin vastakappalekin sohlo? Haluaisin kyllä kovasti luottaa myyjän rehellisyyteen, kun tuon rempattuna mulle myi. Menee vähintään paskamaiseksi tää voimansiirron välysten poistaminen. Saa suurinpiirtein koko auton rakentaa uusiksi. Vetareissa takana ihan minimaalinen välys, mutta jossain tuolla perän sisällä sitä riittää... Ristus, mitä rakkineita, ärrr...

    Tässä vielä linkki tuohon omaan tilanteeseen.
    https://www.dropbox.com/sc/gdocxtie8...NHQkwKu-tWg_da
    Viimeksi muokannut JM; 12.5.2015, 17:56.

    #2
    On se perä rempattu. Lyön vaikka pääni pantiksi. :)

    Comment


      #3
      Kyllä mullakin tuon verran tekee ja ajettu yli 380tKm, enkä mä nyt sen takia vaihtaisi. Miksi perä vaihdettu, eli miten ilmenee vika. Itsellä teki semmoista klonk ääntä, kun vaihteen pisti silmään paikaltaan ja sen vika lähti, kun sisemmän ristikon vaihtoi vetarista, kun oli hajoamassa.

      Comment


        #4
        Mulla tumpsahtaa/kolahtaa aina ykkösellä ja kakkosella. En mä sitä niin epäile, etteikö tuota rempattu olisi, mutta mistä hemmetistä se välys sinne tumppeihin tulee. Tuo kardaanin laipan välys on semmonen, että tuossa kohtaa ei vetari vielä liikahda mihinkään. Voi toki olla, että sisemmissä ristikoisakin on feelua, mutta ei sieltä käteen vielä välystä juuri tunne. Täytyy varmaan nekin vaihtaa. Kardaanin ristikoiden rasvat oli kuivuneet ihan semmoseks ihme jankiksi. Tikulla sai kaivella ulos nivelestä sitä töhkää. Jos tuolla sisemmissä murroksissa rasva on samanlaista, niin varmaan nekin on valmiit.

        Miksi perä vaihdettu, eli miten ilmenee vika.
        Siksi, että se on väljä. En mä oo käsittänyt, että nää on ehjiä, kun klappaavat saman verran kuin bemarin loppuunajetut vastaavat osat. Mua v*tuttaa ajella vehkeillä, jotka toimii sinnepäin. Kilinät ja kolkotukset ei vaan kertakaikkiaan sovi :D Kai jollain tämmönen on sentään ehjäkin ;)

        Comment


          #5
          Se on kait ostettava sitte uus auto niin ei kilise ja kolise. :D

          Comment


            #6
            On niitäkin ollu. Kai tänkin nyt saa kuitenkin ehjättyä sellaiseksi, että kelpaa ajella ;) Silti ihan mielenkiinnosta olisi kyllä hauska tietää, mihin tuonne se välys syntyy. Räjäytyskuvaa kun katselin, niin en mä ainakaan keksi mitään muuta vaihtoehtoa, kuin väljäksi kuluneen tasauspyörästön ja/tai sen rungon.

            Comment


              #7
              Mikä olisi mielestäsi oikea välys kunnossa olevalle perälle ?

              Comment


                #8
                No en mä enää edes tiedä. Ennen olisin luullut, ettei sielä kuulu olla kuin hädintuskin käsin tuntuva välys. Näin on ollut jokaisessa bemarissa, joita mulla on ollut toista kymmentä. Tää edustaa sitten vissiin enemmän venäläistyyppistä toleranssia. Ei se nyt tommonen uutena oo voinut olla. No, vaihtelen sisämurrokset vielä ja ajelen auringon laskuun. Se sitten vaan tumpsahtelee ja mä koitan elää sen kanssa.

                Comment


                  #9
                  Olen törmännyt tarvike sisämurroksiin joissa on jo valmiiksi välystä booreille. Alkuperäinen oli napakka samalle akselill.

                  Comment


                    #10
                    Kyllä perä välystä säätää pystyy, murikka pöydälle ja poski laakereita shimmaamalla. Lautas pyörän puolelle lisää ja vasta puolelta pois saman verran, saa vaikka välyksettömäksi jos haluaa, mikä ei tietysti ole kovin järkevää, mutta kyllä välystä säätää voi eikä se ole mitään natotekniikkaa. Ps. Välystä voi löytyä myös perän tasaus pyörästön rattaista, tuolloin tuo välyksen tuntuminen laipassa korostuu.

                    Comment


                      #11
                      Mitäs tuo muuten käytännössä tarkoittaa että "rempattu"? Eli mitä on rempattu, vaihdettu poskilaakerit? Onko shimmattu? Mun mielestä ei jotenkin ihan normaalilta kyllä vaikuta tuo välys, mutta voisihan sitä käväistä kokeilemassa miltä nuo omassa hyllyssä olevat perät vaikuttaa.

                      Sen verran alkoi kiinnostaa, että kävin tallissa kokeilemassa hyllyssä lojuvan x sataa tuhatta kilometriä ajetun täysin random-kuntoisen t89 perän välyksiä. Heittokellolla kun mittasi niin luokkaa 0.4-0.5mm liikkui vetarin pultin reikä ees-taas kun laipasta käänteli. Tuossa sun videolla näyttää että menee joku tyyliin 5mm ainakin. Tältä pohjalta sanoisin, että kyllä siinä vielä vähän remontin paikkaa olis.
                      Viimeksi muokannut okkim; 15.5.2015, 11:24. Perustelu: Viestit yhdistetty.

                      Comment


                      • #12
                        Käytettyjä perärattaita ei ole mitään järkeä shimmailla eri asentoon, sillä ei saa muuta aikaiseksi kuin meteliä ja metallisilppua. Eikä sitä uusillakaan rattailla "shimmailla" välyksiä nolliin ja se on siinä, vaan haetaan rataskosketus kunnolliseksi. Välys ees taas runkkaamalla on sitten se mikä sinne jää, se riippuu ihan miten ratastus on suunniteltu. Joillain valmistajilla on hyvinkin pieni välys tolla tavalla mitattuna, jollain todella runsas.

                        Comment


                          #13
                          Kun ottaa huomioon että laipan pyörimisliike epäilemättä aiheuttaa jonkinlaista NVH-efektiä ja toisaalta sen että noissa vanhemmissa sitä ei juurikaan esiinny niin uskaltaisin melkeinpä väittää ettei ole tehtaan paappa suunnitellut sitä noin isolle välykselle.

                          Comment


                            #14
                            Mitäs tuo muuten käytännössä tarkoittaa että "rempattu"? Eli mitä on rempattu, vaihdettu poskilaakerit? Onko shimmattu?
                            Laakeroitu, stefat vaihdettu ja shimmattu.

                            Comment


                              #15
                              Kyllä käytetyn perän välyksiä voi shimmata ei tasan hajoa siitä, jos säätää niin ettei välystä ole yhtään niin sitten varmasti hajoaakin. Käytetyn perän säätämisessä olennaista on ettei pinjoniakselin sijaintia muuteta vaan säätö tehdään poskilaakereilla. Hammaskosketuksen pystyy tarkistamaan väriaineella, kyseisiä säätöjä on tehty periin iät ja ajat enkä ole kuullut että olisi oikein tehtynä alkanut huutamaan tai hajonnut, eikä se todellakaan ole mitenkään taikatempun tekoa.

                              Comment


                              • #16
                                No jos ne rattaat ovat kuluneet, niin takuulla menee persiilleen jos lautaspyörän asentoa muuttaa. Tämän näkee kun tarkistaa väriaineella. Pinjoniratas kantaa sitten vain kärjestään ja lautaspyörä juuresta. Kyllähän sen varmasti jokainen tajua ilman kokemustakin. Itse en ainakaan suostu tekemään muuta kuin asettamaan lautauspyörän ja pinjonin täsmälleen samaan kohtaan kuin ne olivat ennen laakeriremonttia. Jos tehdään minkä tahansa vastaan tulleen valmistajan ohjeilla niin käytettyjä rattaita ei saa edes uusinkäyttää, vaan ne vaihdetaan aina kun perä puretaan.

                                Mutta jokainen tekee niinkuin itse tykkää...

                                Comment


                                  #17
                                  Tuolla esimerkiksi löytyy ohjeita käytetyn perän kunnostukseen ja shimmaukseen. http://www.differentials.com/technic...n-instructions

                                  Comment


                                    #18
                                    Hyvä linkki. Täytyy tuohon syventyä kesälomalla. Vahinko ei tässä kohtaa ole enää suuri, vaikka ei tulisikaan kuntoon.

                                    Comment


                                      #19
                                      No niin, sisämurrokset oli ihan suht ok (niin kuin pitikin). Toisessa se millin klappi, toisessa ei ollenkaan. Vaihdoin kuitenkin uudet sinne, kun kerran tuli ostettua. Tunnustelin sisemmätkin ja ne olivat tiukat. Kyllä se kolina sieltä perästä edelleen tulee. Ei tuu vetareista, ei tuu kardaanista vaan se saakelin murikka on nyt vaan sohlo jostain. Tumpeissa ainakin on välystä. Ihan selvä klappi, kun heiluttelin ilman vetareita. Päittäisvälystäkin oli useampi milli, mutta se lienee normalia vai onko?

                                      Comment

                                      Working...
                                      X