Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Sisätiloihin tulee jostain käryä

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Sisätiloihin tulee jostain käryä

    Mikähän on mahtanut alkaa vuotamaan/käryämään, kun pysähtyessä sisätiloihintunkeutuu "palaneen" karvasta kärtyä ja haisee kyllä myös ulkona.

    Mitään vuotoja ei ole kyllä silmillä havaittavissa ja pihallekkaan ei ole ilmestynyt mitään läiskiä.

  • #2
    Kun sulla on V6:n niin veikkaisin venttiilikopan tiivistettä. Vuotanee vain ajaessa ja roiskii pakosarjalle -> käry.

    Comment


    • #3
      Onkohan tässä päässyt käymään kuuluisa huohottimen jäätyminen

      Comment


      • #4
        Muistuttaakos tuo vähän palaneen kumin käryä? Jos näin, niin se on vaan tiesuolaa joka käryää kuuman putkiston päällä.

        Comment


        • #5
          Kyllä se vähän sellaiselta kumimaiselta käryltä haiskahtaa, mutta ei täällä viimeaikoina teillä kyllä suolaa ole näkynyt.
          Toivottavasti olisi tätä suolaa.

          Comment


          • #6
            Kyllä se näyttäisi öljyvuodolta ja vieläpä venttiilikopan tiivisteestä kuten Miikka arveli, hanttarin puolelta takareunasta näyttää tupruttavan.
            Ohkohan hinnakaskin operaatio?

            Comment


            • #7
              Venttiilikopan tiivisteen vaihtaa kuka vaan jolla pysyy avain edes vähän kädes. Hinnasta en tiedä sanoa, mutta halpa Audin huoltoja ajatellen.

              Voinee parantua hieman kiristämälläkin.

              Vai tuleeko se öljy sittenki kannen ja lohkon välistä?

              Comment


              • #8
                Itse käytin Vepsäläisellä Oulussa, niin kustanti parinsadaneuron pintaa..
                Venttiilikopantiivisteet maksoi siellä 74.80e (2kpl á 37.40e).

                Remppaa ennen huomasin kanssa palaneen kumin kaltaista käryä sisällä, tuon jälkeen sitä ei ole enää tullut.

                Comment


                • #9
                  Kyllä se noissa V6 koneissa on tyyppivika että venakopan tiiviste vuotaa. Ihan pientä tihkua jos on, niin ei kannata välittää, ei pahemmin käryttele silloin, mutta joskus nuo rupeevat vuotamaan kuin seula ja käry on tällöin ihan hirvee. Itsellä tiiviste oli käytännössä mennyt poikki, mikä oli kyllä varsin kummallista.

                  Comment


                  • #10
                    Täytyy illalla irrotella vähän muoveja ja yrittää katsella onko vuoto venttiilikopan kannessa vai kenties alempana kannen ja lohkon välissä.

                    Comment


                    • #11
                      Vaihda ensiksi se öljykorkki kokonaan uuteen, ei pelkkää tiivistettä. Taisi olla marmoritiskillä 22 eur. Uusi korkki punaisella öljykannunkuvalla.

                      Comment


                      • #12
                        Eipä siitä paljoakaan selvinnyt vaikka muoveja irrottelin, mutta kyllä se siitä kopan reunasta todennäköisesti tulee.

                        Onko tiivisteen vaihdossa jotakin erikoista huomioitavaa?

                        Tarvitaanko muita tiivisteitä kuin kopan tiiviste ?

                        Comment


                        • #13
                          Tarvitaanko erikoistyökaluja

                          tässä tiivisteen vaihdossa, entä jos samalla vaihtaisi ketjunkiristimen tiivisteen joka kuulemma on myös usein syypää vuotoon.

                          Comment


                          • #14
                            Eikös tuossa joudu ottamaan hieman enemmän tavaraa jo pois, eli jakopään auki?

                            Comment


                            • #15
                              Jep, käry katosi mullakin, kun vaihdatin venttiilikopan tiivisteet. Maksoivat Tarviketorilla ?17,80 pari. Vaihdosta Nikunen vei reilun tunnin verran, samalla putsattiin ne huohotinletkutkin.

                              Ensi viikolla tulee 1000 km täyteen, joten tarkastan sitten öljynkulutuksen - ennen meni tuollainen 0,7l/1000 km ...

                              Comment


                                #16
                                Todennäköisesti ketjun kiristimen tiviste vuotaa. Kiristimen alla on tasotiiviste + puolikuun muotoinen kuminen tiiviste. Tiivistesetti ei maksa kuin noin 10? mutta vaihtotyö näyttäisi olevan melko hankala operaatio ja kallis korjaamolla teetettynä. Vaihtotyöhön tarvitaan Matra 3366 työkalu jota ei tunnu löytyvän mistään, ainakaan Suomesta. Pelkkä venttilikopan tiivisteen vaihto ei siis välttämättä auta. Kannattaisi ehkä tarkistaa vuotaako kuskin puoleisen lohkon vastaava tiiviste. Siellä oleva vuoto ei "näy" yhtä helposti kuin mitä vänkärin puolella -> ei tiputa pakosarjan/putkiston päälle.

                                Comment


                                • #17
                                  Vaihtotyöhön tarvitaan Matra 3366 työkalu jota ei tunnu löytyvän mistään, ainakaan Suomesta.
                                  Löytyy (löydyttävä) jokaisesta merkkikorjaamosta. Pelkkä tiivisteen vaihto ei riitä vaan tasopinnat liimattava.

                                  Vuotopaikka selviää kun ottaa koneen peitelevyt pois.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Tiistaiksi varattu hoitoaika LMS:ltä

                                    Comment


                                    • #19
                                      Vaihda ensiksi se öljykorkki kokonaan uuteen, ei pelkkää tiivistettä.
                                      Mihinkäs tämä perustuu? Ei, ei ole samaa moottoria mutta 1,5e tiivisteen juuri vaihtanut.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Korkin malli on uusittu ja samoin tiivisteen. Vanhalla korkilla tiputtaa korkista ja pakosarjalle se valuu lopulta. Jenkkifoorumeilla yleisimmäksi syyksi venakopan tiivistevuodon syyksi on arveltu huohottimen tukkoisuus ja kutosissa moniventtiili(suction pump). Homma on bueno vähän aikaa tiivisteen vaihdon jälkeen ja sitten tiputus taas alkaa jos huohottimet tukossa.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Voisko joku selittää miten huohotin toimii ABC moottorissa ?
                                          Vasemmasta kannesta menee nimittäin letku läppärunkoon taakse jossa erittäin pieni reikä ja joku pieni kumiläpäre, toimineeko jotenkin takaiskuventtiilinä ? Oikean puoleisesta kannesta tulee letku vastaavaan paikkaan jossa myös erittäin pieni reikä. Oikean puoleisessa letkussa ei ole mitään haaraa joten sieltä pitäisi kaikkien höyryjen mennä sinne imupuolelle sen pienen reiän kautta. Vasemman puoleisessa letkussa on t-kappale joka vie huohotuskäryt (osan) imusarjan etupuolelle letkuhässäkän läpi (siinä jossain välissä on haaroitus ja takaiskuventtiili).

                                          - voisko johtua tuosta "eriparisuudesta" että vuodot ovat yleensä oikeanpuolen venakopantiivisteessä ?
                                          - onko kukaan kokeillut suurentaa niitä reikiä ? letkuthan sinäänsä ovat paljon paksumpia
                                          - mitä jos tekisi oikealle puolellekin t -kappaleen ja yhdistäisi sinne vasemmalle puolelle vastaavaan paikkaan?
                                          - onko kukaa yrittänyt modifioida huohotin järjestelmää suomen olosuhteisiin sopivammaksi ?
                                          - ymmärsin että osassa abc moottoreita on imuilman esilämmitys ja osassa ei. Onko ongelmat vähempänä esilämmityksellä varustetuissa ?

                                          Ei sillä että kopan tiivisteen vaihto nyt niin suuri operaatio olisi ja nythän on kesäkin tulossa mutta ... eihän nämä preemium vehkeet saisi vuotaa...

                                          Comment


                                          • #22
                                            Kannattaako tehdä omia virityksiä huohottimen letkuihin? Omassa ei ole imuilman esilämmitystä ( ainakaan en ole huomannut), mutta ei huohota ja lähtee käyntiin ilman lohkarissa oloa - 26.

                                            Jos huohotin jäätyy niin luulisin öljyn tulevan pihalle esim mittatikun putkesta. Ainakin lötköni teki niin.

                                            Öljyvuoto johtuu muusta syystä?

                                            Comment


                                            • #23
                                              Löytyi vanha aihe kylläkin aiheesta.

                                              Elikkä otsikonmukainen tilanne on omassa autossa myös (2.6 ABC).
                                              Käry tunkee sisätiloihin välillä voimakkaasti peruuttaessa ja myös auton käydessä paikoillaan.

                                              Sen kummemmin en ole vielä tutkinut mistä tuo vuoto tulee.
                                              Kävin paikallisessa wannabe-marmoritiskillä ja venakopantiivisteet olivat jotain 24 ? /kpl.

                                              Olisko jollain lisätietoa tuosta ketjun kiristimen tiivisteestä? Mitä merkkiliikkeessä on vaihtotyön kustannus?

                                              Onko pelkät tiivisteet vaihtaneilla pysyneet käryt kurissa?

                                              Comment


                                              • #24
                                                Jos ei ole havaintoja öljyvuodon paikasta, kannattaa otta huomioon myös mahdollinen vaihteensiirtäjän stefan vuotaminen, se kun kuulemma tiputtaa katin päälle. Ja käry tuntuu luonnollisesti parhaiten (siis omaan nenään) peruuttaessa, tai valoissa seistessä.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Mullaki on tuota käryä ollut tässä reipas 3kk. Oon aatellu, että kannentiiviste vuotaa, enkä oo jaksanu tehdä asialle mitään. Tuossa syksyllä oli venakopat irti ja takasin laitettiin samoilla tiivisteillä. Pitääpä koittaa kattoa, josko ne vuotais ja vaihtais sitten ja toivois, että käry loppuu. Piti ostaa Wunderbaumiki sen käryn takia :)

                                                  e: Kävin katteleen tiivisteitä, sormen sai märäks ku pyyhkäs kuskin puolen tiivistettä. Kävin tilaamassa uudet, 13?/kpl. Ei paha jos käry tolla katoaa.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    ABC 2.6 moottorin mahdollisia öljykäryä aiheuttavia vuotokohtia
                                                    - Ehjaustehostajan pumppu, öljy valuu lohkojen välistä laatikon päälle ja siitä pakoputken päälle
                                                    - Ohjausvaihde, tarkista suojakumit
                                                    - kampiakselin etupään stefa
                                                    - alaöljypohjan tiiviste
                                                    - ylempi öljypohjan tiiviste
                                                    - venttiilikon tiivisteet
                                                    - kannen tiivisteet
                                                    - välikannen tiiviste (lohkojen välissä imusarjan alla "valley pan")

                                                    Profiilin Audista on nuo kaikki käyty läpi remmihuollon yhteydessä ja vuotoja ei enää ole.

                                                    Olen kuitenkin kallistumassa amerikkalaisten arvioon siitä että ainakin osasyy vuodoille on tukkoinen huohotinjärjestelmä. Eli ennen kuin se seuraavan kerran jäätyy niin tekisi mieli tehdä joku modifikaatio.

                                                    - Onko tosi ettei kukaan ole mitään kokeillut vai onko tämä aihe jotenkin tabu ?
                                                    - Katsastuksessahan ei hyväksytä jos huohotin kaasuja esim. johdetaan suoraan ulos.
                                                    - Jonkinlainen ylipaine venttiili tmv. ?
                                                    - Huohotinletkut vaihdan ainakin avarammaksi kumitavaraksi mutta kun ne reiät sinne imukoppaan ovat todella pienet .

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Itsellä myös viittaa samoihin ongelmiin 2.7 V6. Öjynkäry tulee kabiiniin herkemmin jos kaasujalka on ollut sekin herkenmässä.

                                                      Mutta näin kylmillä ilmoilla kun laittaa auton käyntiin pukkaa selkeästi sinisavua putkesta ennenkuin vaihtuu höyryksi. Autolla tosin ei ole ajettu viikkoon että vaikuttaisiko se savuun herkenmin?!

                                                      Mutta voisiko olla kyseessä jokin muu kun venttiilikopan tiivisteet, kannentiiviste?

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Pitää nyt ilmottaa, kun muistaa että ei oo käryä tullut sen jälkeen kun venttiilikopan tiivisteet vaihdoin.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Minulla ei varsinaisesti käryä sisälle mutta ulos on kerran kärtsännyt mutta ongelmana vuoto tallin lattialle.Eli mitä olette tiivistelleet? Itsellä on vaihdettu nokka-akselien stefat ,kampuran stefa , molemmat venakopan tiivisteet , ja ketjunkiristäjän tiiviste? mutta silti vuotaa hiukan. Mikä pitäisi seuraavaksi vaihtaa? Märkää on vähän siellä täällä ,osa kyllä tullut ennen noita venakopan tiivisteitä.
                                                          Ja moottorihan on tuo V6 2.7bit vm-00

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Mites kun ottaa suojamuovin pois ni tihkuu yhdestä kohtaa imusarjan? juuresta.

                                                            Ainakin se on hiukka mustana, tarttee vissiin vaihtaa sinne tiiviste. Eiks siellä pitäis mennä
                                                            bensaa eikä öljyä? En minä tiedä. Onko hankala vaihtaa,päältä ainakin putkia joutuu irroittaa.

                                                            Käryää hiukan kuumalla koneella pysähdyksissä.

                                                            Saako tästä nyt sit mitään selvää:)

                                                            Comment

                                                            Working...