Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A4 B6 1.8T quattro, vauhtipyörä vai vaihdelaatikko rikki? (rohisee kiihdyttäessä)

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A4 B6 1.8T quattro, vauhtipyörä vai vaihdelaatikko rikki? (rohisee kiihdyttäessä)

    Kumpihan tuolta nyt sitte hajosi..?

    Auto on vm 2003 Audi A4 avant 1.8T BFB quattro 5-vaihteisella manuaali laatikolla.

    Huomasin muutama päivä sitten, että jos 1.vaihteella kiihdyttää "kunnolla" niin moottoritilasta alkaa kuulua outoa mouruamista / rohinaa?
    No tänään sitte vika tuli siihen pisteeseen että aivan sama millä vaihteella lähtee kiihdyttämään niin tuo epämääräinen ääni alkaa kuulua ja verhoilu alkaa resenoida. Lisäksi tämä tärinä tuntuu penkissä asti.

    Tyhjäkäynnillä ei mitään epämääräistä, vaikka kaasuttelee vaihde vapaalla / vaihde silmässä & kytkin pohjassa. Mutta heti kun veto on päällä ja kiihdyttää niin alkaa tapahtua. Jos pienestä ylämäestä lähtee liikenteeseen pelkällä kytkimen nostolla (kaasuun ei kosketa) niin tärinä on aikamoinen.

    Auton ei myöskään enään kiihdy niin hyvin kuin pitäisi, ainakaan näin perstuntumalta.

    Vaihteet menevät hyvin paikoilleen, paitsi 1.vaihteelta kakkoselle vaihtaessa kovaa kiihdyttäessä, mutta tätä se on tehnyt niin kauan ku oon auton omistanut, eli vähän reilu vuoden.
    Viimeksi muokannut zakkis; 4.5.2015, 23:20.

  • #2
    Kaksoismassavauhtipyörä tulee ensimmäiseksi mieleen varsinkin tuosta ylämäkilähdöstä.

    Comment


    • #3
      On näköjään päässyt unohtumaan vastata tähän. Noh, parempi myöhään kun ei milloinkaan. Jospa tästä olis muillekkin hyötyä.

      Eli kaksoismassahan sieltä oli antautunut.
      Tepolta tilasin kiinteän vauhtipyörän + s2 kytkinpaketin. Hyvin on toiminut. Autolla oli ajettu noin 230tkm kun remontti tehtiin. Tällä hetkellä mittarissa 302tkm.

      Comment


      • #4
        ​Taisi nyt sitten kakkos autosta mennä vauhtis? B6 1.9TDI etuveto.

        100km/h vauhdista liittymään kääntyminen, vaihteen vaihto 5->4 ja kuului pien kolahdus. Sen jälkeen pienikin kosketus kaasuun niin metallinen ääntely alkoi ja koko auto tärisi sekä tuntui että auto ei meinannut edes mennä eteenpäin. Sama tärinä oli vaihde mikä hyvänsä tuvassa. Sammutin auton ja kaamea klonks ääni kuului. Samoin kun auton käynnisti niin pari kolausta jonka jälkeen tyhjäkäynnillä kytkin ylhäällä pitää rohinaa/helinää jota pitänyt nyt 4-5v ( 120tkm ) ajan jo.

        Kytkimen tuntuma ok, mutta tyhjäkäynnillä auto vapisee kyllä aiempaa enemmän samoin keppi heiluu mielestäni enemmän. Ihan sama miten yritti lähteä liikkeelle niin tärinä on jäätävä ja lähdössä nykivyyttä myös.

        Kun auton sitten väkisin sai vauhtiin niin hyvin pienellä kaasulla ja 2000-3000 jengalla sain ajettu 30km matkan. Jos erehtyi menemään alle 2000rpm niin tuli voimansiirto tärinät.

        Eihän tuo nyt voi johtua vetarin sisäpäästä mitenkään?​

        Comment


        • #5
          Nyt kerkesin käymään auton tykönä ja käyntiin laittaessa ei vauhipyörältä kuulunut mitään kolinoita tms erikoista vaikka konepelti oli auki.

          Ensimmäinen peruutus ja pientä ääntelyä oli havaittavissa. Eteenpäin ajaessa 1 vaihteella kytkin ylhäällä tasaisin väliajoin kuului samainen nopea tärryytys, ei yhtään metallinen?

          Vaihteiden vaihto onnistui täydellisesti ja kytkimen tuntuma on edelleen samanlainen kuin aina ollut autossa. Jokaisella vaihteella tuo tärryytys edelleenkin tuntui, mutta vaihtelua oli paljonkin sen voimakkuudessa vaikka kevyessä kaasulla ajelin kaikki vaihteet lävitse. Isompi kaasu ei lisännyt eikä vähentänyt tärinää.

          Löysin eri foorumilta erilaisia selityksiä samankaltaisiin tapauksiin esim "...vauhtipyörän ja kytkimen välinen kitka muuttuu kun ne on pitkään kiinni toisissaan kuormituksen alaisena." Myöskin kosteus, kytkimen likaisuus, lasittuneisuus ja ihan vain kuluneet osat nousivat usein esille.

          Vinkeissä oli luistattaa varovasti kytkintä hieman, että mahdollinen lasittuneisuus/likaisuus voisi hävitä. Kokeilin ja tärinät hävisivät kuin taikaiskusta! Vaikka kuinka ajoin vääntöalueella ei mitään ääniä irronnut, eli vauhtis olisi vielä ok? Voiko tämä olla vain sattumaa? Pystyykö kytkin aiheuttaan näitä kuvailemani kaltaisia tärinöitä?

          Comment

          Working...
          X