Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

80 2.8 automaattiongelmia vai vainoharhaa...?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • 80 2.8 automaattiongelmia vai vainoharhaa...?

    Tervehdys, Audi on ollut perheessä 4 päivää, (kts. yleistä keskustelua , kohdasta "uusi audikuski ilmoittautuu") ja nyt tuntuu , että automaatin toiminta on hieman muuttunut. Hätkähdin eräässä parkkihallissa kun peruutin ja auto liikkuikin nopeammin kuin mihin olin jo ehtinyt parissa päivässä tottua. Lisäksi pintakaasulla tuntuu kuin ykkönen roikkuisi päällä tavallista pitempään eli vaihtaisi vasta korkeammilla kierroksillla. Ja koska vainoharha on jo iskenyt päälle niin tuntuu kuin vaihdot eivät olisi enää yhtä pehmeitä kuin aiemmin. Käytin hakua ja automaattien maine ei järin rohkaisevalta vaikuttanut...
    Mahdolliset ongelmat vaikuttavat melko pieniltä, mutta kaipaisin kommentteja muilta jotka ovat näitä autoja enemmän käyttäneet. Onko oireet kenties tuttuja jollekin? Vaihteistoöljyjen vaihto tuntuisi ekalta toimelta mutta aika hankalaa jos ei kerran saa kaikkea kerralla vaihdettua. Muita mahdollisia huolto toimia automaattien kanssa?
    Leppäsuon huoltokorjaamoon on aika ensi viikolla jakohihnaremppaan joka oli budjetoitu auton hankinnan yhteyteen (102 tkm, Saksa, huoltokirja on merkkiliikkeestä), mutta eivät kuulemma tee vaihteistoremppaa, (öljyt kyllä vaihtunevat)
    Jatkan hakutulosten tarkemmalla ruodinnalla.

  • #2
    Olikos tuossa mallissa jo se "oppiva" vaihdelaatikko? Olisko kyse siitä!?

    Comment


    • #3
      Jos ei ole vaihdevivun vieressä "Sport" kytkintä, on kysymyksessä automaattinen ohjelmavalinta: Vaihteiston ohjaukseen kuuluu viisi ajo-ohjelmaa. Ohjainlaite huolehtii oikean ohjelman valinnasta. mm kun tehdään nopeita kiihdytyksiä, ajonopeudet vaihtelevat paljon tai käytetään auton huippunopeutta vaihteisto kytkeytyy urheilullisemmalle ajoalueelle. Suurempi vaihde kytkeytyy silloin päälle myöhempään. Vastaavasti pienemmälle vaihto tapahtuu korkeammilla käyntinopeuksilla kuin taloudellisissa ohjelmissa. Rauhallisella ajotavalla suurempi vaihde kytkeytyy aikaisemmin ja pienempi myöhemmin. Urheilulliseen ohjelmaan voi kuitenkin siirtyä heti painamalla nopeasti kaasua. Silloin vaihteisto valitsee ajotilanteeseen sopivan vaihteen, mikä mahdollistaa nopean kiihdytyksen ( esim ohitus) ilman, että kaasupoljinta tarvitsee painaa, ns kick-down- asentoon asti. Kun vaihteisto on kytkeytynyt takaisin suuremmalle vaihteelle, palautuu aikaisempi ohjelma, jos se sopii ajotapaan. Vaihda kuitenkin lootan ja perän öljyt. Jos huoltokirja on ok= lootan öljy vaihdettu 60000 km, niin laatikon öljyn/suodattimen vaihto on vasta 120000 km. Minulla on hyvin toiminut vaikka merkkiliikkeessä ne teetin:) Ps Ei tarvita allekirjoitusta.

      Comment


      • #4
        No jopas! kuulostaa loogiselta, kun näin sanotte. Käyttöohjekirja on germaani murteella, ei aukene tälle lukijalle. Huomattavsat huojentavaa tarinaa. Vien auton kuitenkin laatikko öljyjen vaihtoon automaatteihin erikoistuneeseen pajaan täälläpäin, niin sittenhän kaik on kunnossa.
        Kiitos teille kovin. Täytyy liittoutua klubiinkin:

        Comment


        • #5
          hauskaa olisi, jos voisi asentaa tuon kytkimen jälkikäteen. Onko mahdollista järkevästi, onko kokemusta/tietoa kellään. Tavailin käyttöohjekirjaa, siinä puhuttiin näistä ohjelmista sport/economy/mitälie sen napin yhteydessä. Mikä on "notprogram"? Viisaampi auto kuin kuskinsa:-)

          Comment


          • #6
            Et pysty kontrolloimaan sitä vaihteiston tilaa.

            Tiloja on tosiaan 5 + kuudes ns. 'starttimoodi' jossa ollaan jonkunaikaa aina käynnistyksen jälkeen. Tämän olen itsekin huomannut että kun lähtee startista heti ajoon, niin se pitää hetken aikaa kierroksia suht korkealla, vaihto kakkoselle taitaa olla yli 3 krpm, vaikka lähtee rauhallisesti. Tuota kestää sen aikaa että ehtii ajaa jotain puol kilsaa.

            Comment


            • #7
              vastaa täysin omia kokemuksiani. se taisi olla nimenomaan tuo starttimoodi joka eniten hämmensi. Luullin, että on joku vika kun vaihtaa vasta niin myöhään.

              Comment


              • #8
                Onkohan mulla samanmoinen laatikko. S/E katkasija mulla tosin on.
                Käynnistyksen jälkeen kiekat pitää käydä aika tarkkaa 3krpm ennenkuin vaihtaa kakkoselle. Jonkun ajan päästä vaihtaa normaalisti.

                Comment


                • #9
                  Juha, ei ole mitään järkeä yrittää asentaa sporttivipua = menee koko (melkein) loota uuusiksi?. Tai voihan katkaisijan asentaa ulkonäön vuoksi:) Huoltokirjassa (ainakin minun mallissa) on auton tiedot sekä "tarrassa"takakontin maton alla. Minulla vaihdelaatikon kohdalla on CDU merkintä, yksinkertaistaen: ei mittatikkua= öljymäärä tarkastetaan tietokoneella määrätyissä lämpötiloissa, ei sportti kytkintä= automaatinen valinta, etu( vajaa)veto.

                  Comment


                  • #10
                    Onhan siinä semmone sporttivipu, tai pedaali, siellä jalkatilassa, sillä sitä kontrolloidaan ;-)

                    <omaa kokemusta>Jo pari peräkkäistä ripeää kurvia muuttaa toimintatilaa, ja toimintatilan muutoksen kesto riippuu siitä miten ripeitä ne mutkat oli. Yhden polkasun en ole havainnut muuttavan käyttäytymistä. Toinen ääriesimerkki radalla ajaessa, kierrokset ei laske juuri alle kolmen tonnin kun on jo pienempää kehissä.</omaa kokemusta>

                    Sit vielä on se kick-down, siinä mennään suoraan sporteimpaan moodiin ja sitäkautta loota hakee pienimmän vaihteen jolla vielä vielä saa vauhtia lisää, mutta tila ei ole pysyvä. Tämä on ns. ohituskiihdytystilanne ja on käytössä kun nopeutta on muistaakseni yli 55kmh.

                    Comment


                    • #11
                      Loistava foorumi! Unohdamme siis katkaisin asennukset. Hiano auto, vietin viikonloppuna laatua ikaa turtlewaxin kera...

                      Comment


                      • #12
                        ... ihan kuin kuitenkin hieman "luistaisi" eli kierrokset nousee mutta auto kiihtyy pitemmällä viiveellä kuin aluksi. No ihminen nuokin on rakentanut, olen varannut ajan Powermaticciin (pelkästään automaatti vaihteistoihi erikoistunut paja) Vantaalle. Tuttu eläkkeellä oleva vaihteistomekaanikko suositteli paikkaa lämpimästi. sittenhän on ainakin huollot tehty ja viat korjattu jos niitä on.

                        Comment


                        • #13
                          Syynä voisi olla väsyneet lamda anturit? Omassani vähän sama ilmiö

                          Comment


                          • #14
                            lamda anturit? Eikös ne liity jotenkin päästöihin? Onko tarkemmin tietoa?

                            Comment


                            • #15
                              Ei o pelkkää vainoharhaa...:-( pintakaasullaa "luistaa" ei kyl mahdottomasti mut kuitenkin. Ja lämpimänä lähtee tosi vaisusti liikkeelle kun nostaa jarrulta. pienellä kaasulla kyllä etenee heti. maantiellä ok. Huomenna on öljynvaihto laatikkoon ja perään (Leppäsuon huolto) jos ei tokene , niin harmaantuu loputkin hiukset....

                              Comment


                              • #16
                                Mikä tuossa nyt on niin epänormaalia?

                                Comment


                                • #17
                                  lähinnä kai se, että käsittääkseni/muistaakseni (vielä viikko sitten) auton tulisi lähteä liikkeelle kun nostaa jalan jarrulta, nyt ei siis lämpimänä tee niin aina. ja kun ajan tasaista pientä nopeutta ja kiihdytän, niin ensin nousee kierrokset ja vasta viiveellä tapahtuu jotain. Vielä' taannoin minusta pirteämpi, hyvin samanlaista kun manuaalin kytkin luistaa. myös paikaltaan lähtiessä ei samaa kiihtyvyttä kuin aluksi. kuten sanottu vainoharhaa voi olla kehissä kans. oireet vähän samat kun joku kuvaili pakkivaihteessaan olleen ennen kun lakkasi kokonaan toimimasta. Se oli joku magneettiventtiili. huomenna viisaampi.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Näitä henkimaailman hommia meilläkin. Minulla kylmänä pakilla peruuttaa nopeasti, mutta lämpimämä laiskasti. Ja välillä siltä väliltä. Pirullisia asioita nämä, koska mietityttää onko vikaa/ei vikaa. Pitäisi verrata vastaavan auton käyttäytymiseen, josko selviäisi onko vika autossa tai kuskissa. Mutu on että sinulla ei ole lootassa mitään vikaa? Voin olla väärässäkin. Lamdat kuulemma vaikuttavat "väsyneinä" kiihtyvyyteen. Jos ne ovat loppu, meno on "nykivää" määrätyillä kierrosluvuilla (2000-3000)? Viisaammat selvittäköön.

                                    Comment


                                    • #19
                                      no nyt on öljyt vaihdettu. Aikamoine operaatio sano. öljypohja pois ja silleen. seurasin vierestä kun ammattimies teki. Tossa mun versiossa on näköjään laatikon ja perän öljyt samassa. ja mittatikkukin löytyi! vanha litku oli vielä ihan älyissään, semi kirkasta eikä haissut huonolta. Vaihdolla ei ollut oikeastaan mitään vaikutusta käytökseen. Ei se varmaan rikki ole. Ei ainakaan kulunut. Jos jotain on niin se liittynee jotenkin laatikon ohjaukseen. Lopetan asiasta huolehtimisen tähän. Jotenkin vaan tuntuu, kuin se olisi reagoinut kaasuun herkemmin aiemmin... ohjaileeko noi lambdat jotenkin myös vaihteistoa?

                                      Comment


                                      • #20
                                        Saako vielä kysyä paljonko operaatio maksoi?

                                        Comment


                                        • #21
                                          230 e. sisälsi vaihtotyön, suodattimen, öljypohjan tiivisteen+muut tiivisteet ja reilu 3 litraa VAG ATF öljyä. aikaa meni reilu tunti odotellessa.Paikka siis Leppäsuon Huoltokorjaamo Helsingissä, erittäin miellyttävä, hyvällä tavalla vanhanaikainen huoltoliike.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Juha, sait halvalla vaihdon. Kuten sanoit: huolet pois:) Ps mistä se mittatikku löytyi ja onko todella sinulla perä/automaattilootan öljy samaa? Minulla on vanhemmassa vehkeessä ihan eri öljy.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Ainakin kolmilovisessa on eri öljy. Aika halvaksi tuli mulla kolmiloviseen itse vaihtaen. ATF alta 5 ? / l, suodatinritilän paperitiiviste n. 1?.

                                              Comment


                                              • #24
                                                mittatikku on moottoritilassa, keulasta katsoen oikealla sylinterikannen takana. ihan se on siinä tyrkyllä.vaikka kaikenlaista pystyn autolle tekeen, niin en lähtisi tuohon, tai nyt kun olen nähnyt saattaisin juuri ja juuri rohjeta. Suodatin oli melko erikoisen näköinen lituska muovitsydeemi, joka oli öljypohjan muotoinen. Ei mikään paperihommeli. ahtaita paikkoja oli kun piti täyttöputkea irroitella kasaus vaiheessa. Sitä perän juttua ihmeteltiin miehissä, olivat varautuneet toisenlaiseen rakenteeseen tilausvaiheessa. Ja laatikko on koodiltaan CLP. onko tuttu kellekkään?

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Miten se valmistaja kohtelee ostajia: Minulla ei tikkua ole, mutta sinulla (vm95) on tikku:) En vieläkään usko, että perä/laatiko öljy on sama?

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    epäreiluus on ilmeisesti pelin henki:-) , niin oli kokeneet VW/audi mekaanikot vaan sitä mieltä. herroilla yhteensä kokemusta merkistä varmaan 70 v.....

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Uskotaan:)

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Oikeassa olit, Jorma. eihän nekään siellä leppäsuolla näköjään virheettä selviä. asia jäi vaivaamaan, joten eikun internettiä kaiveleen ja sieltä löytyi Audin oma tietokanta jota voi ladata ilmeisesti kaikki korjaamoille kirjoitettu asia suojattuina PDF tiedostoina. (ovat maksullisia). ja sieltä selvis plugin paikka ja ohjeet ja öljyn laatu jne.
                                                        Eli ovat eri öljyt ja vaihdettava erikseen.
                                                        Ei siis jätetä väärää infoa nettiin lojumaan.
                                                        linkki ko. paikkaan: https://erwin.audi.com/erWinAudi/doc...ction=infoTour

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          loppukommentti tähän vanhaan threadiin: laatikossa ei ollut mitään vikaa, moottorissa kylläkin. sytytyspuola oli tullut tiensä päähän ja auton tehot/vääntö heittelivät joka vaikutti tietysti laatikonkin toimiin. Nyt on tulpat/johdot ja myöhemmin puola vaihdettu ja auto toimii huomattavasti paremmin. Jos on jollekkin myöhemmin apua, niin kirjataan tähän ylös.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Ja taas kommenttia:
                                                            Ei se riemu tuon puolan kohdalla kauaa kestänyt , pari viikkoa ja sama homma päällä.
                                                            Netitsä olen joskus kaapannut ja tallentanut tällaisen postin:

                                                            "Converter lockup in some (ZF and other) late model automatic transmissions is governed by a MAP signal (read: manifold vacuum, or Manifold Absolute Pressure), as well as engine RPM and road speed signals.

                                                            The MAP signal transducer is called a modulator.

                                                            Sometimes the problem is as simple as a vacuum leak, either within the modulator (bad diaphragm), or in the vacuum line to the modulator.

                                                            Use a handheld vacuum pump (eg, Vac Tool) to test. The modulator should hold 1.5 BAR for 3 minutes, minimum. Generally, it either obviously leaks, or obviously doesn't).

                                                            If the vehicle tach and speedo are working OK, the just check the MPH and RPM ECU input pins for continuity. This will eliminate road speed and engine speed input signal errors. Note that these inputs generally fail as completely fine or completely bad. If the tach or speedo are suspect, replace the input sensors.

                                                            Lock up converters typically fail completely locked (stalling problems at a stoplight), or they fail completely unlocked (poor gas mileage).[/b] Dithering lockup or shift point is most often due to a bad modulator, control ECU, or (more typically than the ECU) bad electrical connections."


                                                            EDIT:tuo lock up converter, onko sama kuin momentin muunnin? Ja jos oikein luen se on siis mekaaninen vika....:-(, hieman sellaine tunne, että tuosta on kyse. Taannoin kävin näyttämässä automaattihuollossa, jolloin tietenkin koeajossa toimi moitteetta. Tuolloin oli kylmä pakkassää, kosteaala ja lämpimällä kelillä toimii huonommin.... vaikeeta:-)

                                                            "Note that A/T lockup or shift dithering due to a partial MAP signal failure (eg, vacuum leak) will not create a fault code. As far as the ECU is concerned, you're just driving with a heavy foot in hilly terrain.

                                                            Trace down and clean all transmission electrical connectors, if the vacuum and MPH/RPM tests are OK. Check with an Ohmmeter back to the ECU input pins. This is faster than replacing the transaxle to fix a dirty connector. Cheaper too. BTW, Audi has some Tech Bulletins on corroded A/T connector problems. Look on alldata."


                                                            kuvatut symptoomat ovat täsmälleen sen kaltaisia kun ajossa tuntuu, ei varsinaisesti luista, mutta voimaa ikään kuin katoaa johonkin ja vaihdot "myöhässä". Ei huonoa hajua öljyssä. pensaa menee hirveesti 17 tai jotain kaupunkiajossa..... Ei ilmoita koodeja.

                                                            Menen ropaamaan noita sähköjä, mutta tosta alipainehommasta en oikeen tiiä.....
                                                            onko vinkkei?

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X