Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

79.5mm (KG) männän tarkka halkaisija? + kysymys ohjureista

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • 79.5mm (KG) männän tarkka halkaisija? + kysymys ohjureista

    Eli mikä on KG koneen männän tarkka halkaisija? Omastani avasin tänään kannen ja hämmästys oli suuri, kun hoonauksien jäljet olivät vielä täysin näkyvissä ja minkäänlaista porrasta ei sylintereissä ollut 407tkm ajetuna, mutta sitten huomasin männän laessa merkinnän 79.735, eli meinannee ylikokoa? Ylikooksi tuo 0.235mm on mielestäni aika pieni, mutta vakioksi suuri, vai onko tuo aivan normaali ylikoko. Olen ymmärtänyt, että ylikoot menisi 0.5mm portain...? Männissä oli Noralin stanssi, eli eivät liene aivan parasta mahdollista.

    Toinen asia koskee venttiileitä, eli missä vaiheessa venttiili alkaa olla liian kulunut? Mittasin kaikkien venojen varret ja menivät 7.92-7.97mm haarukkaan kaikki, eli onko nuo nyt vielä OK kunnossa? Heiluvat ohjurissa aavistuksen, mutten osaa mitään tarkkaa mittaa antaa. Oisko noin 0.5mm klappi lautasessa, kun venttiili on noin 10mm auki.

    #2
    No oliskohan poraus 1 ylikoossa 79.75 ja mäntä tuon 79.735 eli erotus = välys?
    Vähän tapauskohtaista meneekö 0.5 vai 0.25 välein. Mahlen katalooki tunsi vain 0.5 ja 1.0 ylikoon.

    Comment


      #3
      KG koneeseen on saanut 0,25mm ylikoko mäntiä. 79.735 merkintä tarkoittaa männän halkaisijaa ei porausta.
      Ohjurit sieltä kuluu eikä venttiilinvarret. Noin pieni välys ei taida olla vielä haitaksi, mutta kannattaa vaihtaa ohjurit jos hyvää haluaa.

      Comment


      • #4
        Itsehän vaihtaisin aina ohjurit kun on kansi levällään. Toki kulumatonta osaa ei kannata vaihtaa.

        Comment


        • #5
          Ok, eli kone on silloin porattu ensimmäiseen ylikokoon. Oletin automaattisesti kokojen menevän 0.5mm portain, joten jäi vaan tuo 79.735 kalvaan mieltä. 0.25 ylikokoon tuota kans mielessäni pyöristelin, jäi vaan näemmä mainitsematta, kun en sellaista kuvitellut olevankaan.

          Korjausoppaasta hoksasin, että venttiilien varsien ei kuulukkaan olla aivan 8mm paksuja, vaan imu 7.97 ja pako 7.95, joten ovat ilmeisen hyvässä kunnossa vielä. Pitää vielä kysyä koneistamon mielipide asiaan, kunhan kansi sinne asti päätyy.

          Ohjurit näemmä menee ainakin imupuolelle uusiksi, kun olivat valuneet alaspäin n.2-7mm jokainen! Mistä tämä johtuu?
          Kolmos sylinterin ohjuri oli valunut niin paljon, ettei venttiilinvarrenkumilla ollut enää mitään mahdollisuuksia pysyä paikoillaan, kun ohjurin vartta ei ollut enään juuri näkyvissä.
          Kuin lujassa noiden muuten kuuluisi kannessa olla? Lähtivät jokainen imupuolelta tuurnalla ja vasaralla naputtamalla suht kevyesti pois. Mikäli noiden kuuluu olla noin löysässä, niin mullahan on sama naputella uudet paikoilleen ilman koneistamon apua ;)
          Pakopuolella kaikki ohjurit olivat vielä oikeissa kohdissa.

          Comment


            #6
            Ohjureiden ei pidä irrota ihan pikkuvasaralla ja tuurnalla. Pajavasaran omatkin tarvi ennenkuin luovuttivat. Onkohan aikaisemmassa remontissa kansille tehty jo jotain koska kannen ohjurireiät ovat noin löysät. Myös ´ylikoko-ohjureita´ on saatavilla, muistaakseni 0,15 paksumpia ulkohalkaisijaltaan joten nuo suurentuneet kannen reiät eivät vielä haittaa.
            Vaihda vaan kaikki ohjurit kun kansi kerran on auki, ei maksa maltaita.

            Comment

            Working...
            X