Kävin laskemassa hampaat (kahteen kertaan) ja merkkasin ne kymmenen nippuihin erehtymisen minimoimiseksi. Tulos: MOLEMMISSA TÄSMÄLLEEN SAMA MÄÄRÄ ELI 135 KPL????!!!!! KV:n kehä ei muuten käy 7A:n limppuun, koska kehien sisähalkaisija on erilainen. Kysymys kuuluukin, onko mun vanhassa KV koneessa ollut sen alkuperäinen vauhtipyörä?
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Elinsiirto KV -> 7A
Collapse
X
-
harri_72
-
Yritän tänä iltana laskeskella eroa KV:n ja KG:n hammaskehistä. Löytyy myös yksi WB-koneen automaatin vetolevy 70-luvun lopusta, siinä ei ole ainakaan ollut tarvetta lukea mitään hammaskehältä.
Minulla on yksi takuuvarmasti alkuperäinen vm85 KV:n vauhtipyörä, sitä voi verrata KG:n limppuun ja päätellä ehkä jotain.
Pistän raporttia.
Comment
-
Mittaussession päätteeksi tuli seuraavanlaista lukemaa:
Mitatut arvot ovat;
- hammaskehän paksuus X*Y, ulkohalkaisija, sisähalkaisija, hampaiden lkm ja magneettisuus (0/1)
KG (man): 8,0 mm x 15,5 mm, 287 mm, -, 135 hammasta, 1
KV (man): 8,0 mm x 15,5 mm, 287 mm, 256 mm, 135 hammasta, 1
WB (aut): 8,0 mm x 29,5 mm, 287 mm, 256 mm, 135 hammasta, 1
Magneettisuutta yritin arvioida sormimääräisesti onko eroa, ei havaittavaa. Lisäksi pistepuikolla kaikkiin jäin n. samankokoinen jälki. Itseasiassa vm85 KG ja vm85 KV hammaskehissä ei mitään havaittavaa eroa.
Mistä vetäisin tuon 136 hammasta, ken tietää, stetsonivakio ilmeisesti - ei kuitenkaan vaikuta todelliselta hammasmäärältä. Tämänhetkisen tiedon mukaan olen ollut hakoteillä. Ketku. :)
Eli kuten Mattila tuossa ylempänä sanoi, ei näköjään pirukaan ota selvää mikä ero on, mutta eroa siellä on oltava tai sitten firma kusettaa asiakkaita, hintaeroa turbokoneen hyväksi on 50 euroa - on siis halvempi. :D
Onko kokemuksia "väärän" hammaskehän toiminnasta hampaita laskevassa moottorissa?
Comment
-
Varmaan vastaa huonosti toimivaa vp-tunnistinta, josta on ikävä kyllä kokemusta. Rykii, rykii, katkoo, pätkii. Ilmeisesti siis menee sekaisin laskuissaan ja riittävästi jos kartalla ennakkoa, panee pelin poikki ettei jytise väärässä pytyssä ja aiheuta ikävyyksiä. Katkoo vain sytkää, ei ruiskutusta. Näin 3B motronic.
Comment
-
harri_72
Menemättä alkemian puolelle, vedän tästä johtopäätöksen, että 7A pata toimii KV:n limpulla(kö)? Ainaskin perkules yritän!
Comment
-
http://www.levity.com/alchemy/home.html
Nyt on vähän taikauskoinen olo... mikäs siinä. Yrittänyttä ei laiteta. :)
Comment
-
harri_72
No niin nyt mulla olis piirustus ajoitustapin tarkasta paikasta siinä 7A:n limpulla. Kun vain sais sen liitettyy tähän viestiin... Jos jollain on saitti jolla julkasta kuvia netissä, niin voin lähettää kuvan maililla.
Comment
-
Sehän siinä kiinnostaa onko sijainti poikkeava tuosta Motronicin 62 asteesta.
*pop!*
Tuota, näin järjellisesti ajatellen kun moottorin perusosien sijainti on 7A/NM ihan sama kuin 3B/AAN/etc.-laitteissa, asettuu vauhtipyörän 0-kohta samalla tavalla, silloin 1. pytty kun on YKK ja vauhtipyörä = 0, asettuu alkavan kierroksen tappi juuri anturin kohdalle. Uhhmmm... taitaa olla niin että jos alunperin olis tuota pohtinut niin älyllisen signaalin etsiminen kohinan seasta olisi tuottanut tulosta jo aiemmin... viuh-*fläp* viuh-*fläp* viuh-*fläp* viuh-*fläp* viuh-*fläp* [ ruoskii itseään ]
Menen syömään lettuja, ei tästä mitään tule - pistä se piirustus tulemaan, laitan sen näkyviin.
Comment
-
harri_72
Mä en noista 62 asteista tiedä, mutta sen tiedän, että 7A:ssa ja KV:ssä nollakohta on eripaikassa vauhtipyörällä. Siks toi mun piirustus ei ole suhteessa 7A:n omaan nollakohtaan, vaan kiintopiste on haettu KV:n ja 7A:n yhdistävästä tekijästä, mikä on vauhtipyörän reikäväli.
Comment
-
harri_72
Nyt kun rupesin tuota 62 astetta miettimään, niin mittasin silmämääräisesti 7A:n kiekosta nollakohdan ja tapin välisen kulman. Nollakohdasta myötäpäivään katsottuna tapin paikka on 90 ja 100 asteen välillä. Niin että älä vielä ruoski...
Comment
-
harri_72
Kevennys: 7A:n kone
http://www.stationroadsteam.com/archive/2225/index.htm
PS. Kuten huomaatte, mulla ei ole perjantai-iltaisin mitään sosiaalista elämää... paitsi audifoorumi.
Comment
-
harri_72
Nyt on moottori nokalla ja sähköt laittamatta. Siihen erittäin hyviä vinkkejä kaivataan. On nimittäin vtusti piuhaa. Ilmeisesti kaikkia ei kytketä? Onks kellään kuvia/kaavioita? ETKAsta saan tietty jotain selville.
PS. Tuli muuten aika härskin näköinen paketti käärmeenpesällä varustettuna.
Comment
-
Tuolta löytyy seiska-antin vauhtipyörän raapustukset. Tattista Harrille.
http://www.lokatek.fi/temp/7Aschwungrad.jpg
http://www.lokatek.fi/temp/7Aschwungrad.dwg
Miulta löytyy NM:n kaaviot jostain peedeeäffinä, mutta niitä kyllä tähän hätään löydä. Jollain saattaa löytyä sama pdf jos tietää mitä meinaan.
Comment
-
-
harri_72
Noista sähköistä vielä, ei ole liittimetkään samat prkle. Oiskos jollain kytkiksiä tahi muuta apuva?
Comment
-
Itse kuppasin johtosarjat '86 coupesta, siinä sopi liittimet ja klipsit NM:n johtosarjan kanssa yksiin. Pääsinpähän eroon samalla posliinisulakkeista.
Löysinpä NM:n kotimaisella kielellä olevat kytkikset, eivät varmaan ihan 100% ole identtiset 7A:n kanssa, mutta saat noilla sen ainakin käyntiin. 7A:n kytkiksetkin löytynevät joltain cd:ltä mutta kun en ole niitä mitenkään luetteloinut ja oon nakannut aina vaan komeroon, pitäisi käydä joku tuhat romppua läpi vuodesta 94 alkaen. Skannasin joskus type89 VAGin kytkiskansion kannesta kanteen ja ... Onneksi (?) tuli muutettua 2001 alussa omaan taloon, niin sitä edelliset ovat vielä paffilaatikoissa. Informaatioähkyähän tämä on joo.
http://personal.inet.fi/cool/fauwee/tiedostot/nm.pdf
Comment
-
harri_72
Sitä ei koneistamon poijjaat laittanukkaan ylös, kun se oli tossa mun asennusjutussa ihan toissijainen juttu. (kun KV:ssä ja 7A:ssa nollakohdat oli ihan eri paikoissa, niin mun piti sitoa tapin paikka reikäjakoon, mikä on molemmissa sama) Tsiigailin limppua sitten kotona ja nollakohta on tapista jotain 95-105 astetta myötäpäivään. Hirveän tarkkoja mittauksia en kotikonstein edes pysty suorittamaan. Mutta näkeehän tosta ainaskin sen, että onks se ollenkaan sopiva esim. 3B:n kanssa?
Tohon matrikkelin viestiin vielä, ainakin -86 coupe quattron johtosarjan liittimet eroo aikas paljon 7A:n vastaavista, eli mitä tarkotit -86 coupen piuhoilla?
Comment
-
harri_72
Eiks AnLe kannata unohtaa ne nollakohdan merkit, kun ne on missä sattuu ja mittaat 3B:n pyörästä sen leveän reikävälin paikan ja kohdistat tapin paikan siihen, vai puhunks mä ihan eri asiasta tässä?
Comment
-
no kato ku mä taas haluun tietää kui monta astetta ennen ykk:ta toi tappi on, ja sekin tieto olisi kiva että onko 7a/3b samat (ovathan ne mutta kiva ois todistaa mittaamalla) ykk anturi on samassa kolossa ku mistä katsotaan koneen ykk, ja siksi sen nollakohdan suhde tappiin on kiintoisa.
Comment
-
Uotas nyt, kyllä miulla meni '86 coupen johtosarja '81 coupeen ihan bolt-on, kunhan vain rele/sulaketaululle rakensi paikan vesikaukaloon. Moottorin johtosarja meni ihan heittämällä reletauluun, mutta moottorin henkseleissä oli tosin sellaisia liitinpattereita jotka menee sämpyläkorin erilliseen liitinpatteriin ja nämä piti sitten soveltaa erikseen. Voin olla, ja varmaan olenkin, väärässä noiden liittimien soveltuvuudesta keskenään, miulla nyt sattui sellainen pari jotka syftasivat yhteen.
Suurin probleema johtosarjan kanssa oli sopivan paikan löytäminen läpiviennille, sekä vähän sijoitteluongelmana johtojen liika pituus tai lyhyys. Boksi on hanskalokerossa. Sitten on aika paljon sellaisia liittimiä, en nyt suoraan muista, joille ei yksinkertaisesti ollut mitään käyttöä, tai sitten semmoisia joita ei ajokissa oikein voinut sijoittaa mihinkään. Kato vain ettei jää pingottamaan mihinkään. Nyt jälkeenpäin kun funtsin tuota niin ehkä tekisin reletaulun paikan pelkääjän puolelle sieltä sitten avustavalla johtosarjalla hoitaisi mittariston ja muun ympäristön vaatimat lisät. Vanha analoginen mittaristo teetti aluksi tuskaa, kunnes löysin 86 mallisen mittariston, jossa oli ihan eri taustakalvo. Rupesivat valot ja muut heebelit pelaamaan niinkuin pitääkin.
Tuossa NM:ssä oli valussa 87 leimat, ja kauttaaltaan siinä oli vuoden 87 loppupuoliskolta osien stanssit. Vähän soti vastaan mitä etka kertoo, mutta kaikkea ei kait tartte tietää.
Pitää vissiin irroittaa tuo vauhtipyörä 3B:n perästä ja ruveta ihmettelemään pinnin asemaa noiden reikien lävistäjän suhteen.
Comment
-
eli tossa äkkivikkelään vertasin tallilla 7a ja 3bs2 limppua ja niiden nastat oli kyllä samanlailla, eli samanlailla ku tuossa cad kuvassa ylempänä, mutta totta tosiaan 0kohdan merkit on noin 3-4 senttiä eri paikassa, eli menee kyllä ennakot eri paikkaan ku noilla mitoilla katotaan, en pysty ymmärtämään koska vaihdelaatikko on sama joten kurkistusreikä on molemmissa (7a ja 3b) samassa kohtaa. Mulla on vielä 3b200 limppu pitää siitä katsoa miten siinä.
Comment
-
harri_72
Voe helevetti! Kävin folkkarilla kysymässä 7A:n huohotusletkua: vanhaa kumista vänkkyrää oksalla ei enää saa, vaan täytyy ostaa joku metallihässäkkä??? hilppeineen ja hintaa yli SATA EUROA! Aattelin ostaa kumiletkua ja klemmareita ja muotoilla sen itse. Vai onks jollain ihan patenttikonstia tähän?
Comment
-
Siis se yli sadan euron paketti on tämmönen :
http://img418.imageshack.us/my.php?image=kuva0338aq.jpg
Halvemmaksi tulis jos ostais vaan sen metalliputken (päälle nelkyt euroo) ja askartelis loput.
Comment
-
harri_72
Comment