Ei oo kumilimppuja Audeissa. Ihan on tasan samanlainen rakenne kaikissa mitä ite oon kattellu eli vakionopeusnivelet päissä ja ristikko keskellä tukilaakerin vieressä.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Väljä torsen A4/B5/01A
Collapse
X
-
-
https://carousel.dropbox.com/photos/cc/n2NESH3XRbDFoio
Nyt on torspo kaivettu pöydälle ja kyllä ne pikkurattaat aika väljän oloiset ovat. 0.14 rakotulkin sain tungettua rattaan ja laakerin väliin. kampesin rattaista sormilla raon suurimmilleen ja tuuppasin liuskan väliin. Mun torspo olikin sitten yksiosainen ja nyt ihmettelen, millä hitolla mä kaivan ne pinnit irti sieltä. Istuvat aika tiukassa. Rattaissa on kyllä jonkinlaista hiertymää, mutta ei ne ihan paskana ole. Kaukana uudesta kuitenkin. Kun kahden viereisen reiän rattaita kampeaa sorin samaan suuntaan, tuntee, että ne pääsetvät liikkumaan aika paljon koloissaan. Ihan kuin ne pikkurattaat olisivat jotenkin kulahtaneet väljiksi. Sormin ihan tuntee, kun hammaskosketus muuttuu noita pyöritellessä. Se kardaania vatkattaessa syntyvä helisevä ääni tuli 100% varmasti juuri tuosta torsenista. Saman äänen kuulee videollakin.Viimeksi muokannut JM; 8.5.2015, 21:09.
Comment
-
Samanlailla mullakin nuo rattaat heilui. No ei se toki mikään välyksetön murikka ollutkaan. Mutta pakko siellä vähän on välyksiä olla, muuten se ei toimi. :) Sullahan on toi keskirattaiden välys sitte ihan ok arvoissa vielä, se saa olla 0.08-0.2mm. Mulla oli just nippanappa speksissä:
http://mrcrossfire.kuvat.fi/kuvat/90...123_215922.jpg
Comment
-
Pinnit lähti ihan niin, että ruuvasin terassiruuvin sisään pinniin ja laitoin ruuvin kiinni ruustukkiin. Sitten kampesin sorkalla varovasti murikkaa ulospäin ja pinnit lähtivät ihan helposti pois. Ei tuonne mitään jenkaa saa kunnolla edes tehtyä, kun se pinni ei oo putkea vaan semmonen rullalle käännetty lieriö.
Edit:
Kuullostaa paljon hasardimmalta, mitä oli :D
Edit 2:
Voishan tuon keskellä olevan rataspaketin periaatteessa kääntää toisinpäin, niin osuisi hammaskosketukset vähän eri paikkaan. Silti noi matoruuvit on aika entisen näköiset. Ei niistä paloja puutu, mutta aika hierteellä ovat ja karkaistu pinta varmasti paskana. Lisäks sen tyyppinen korjaaminen ei oikein kuulu omaan strategiaan. Mistäs h*levetistä sitä sitten uuden löytäisi. Tehdasuus laatikko olis 800e, joten määräänsä enempää ei tuosta murikasta kannata maksaa. Yks käytetty olis tiedossa, mutta sen kunto on vielä arvoitus. Mahtaako muuten kaksiosaisesta torsenista sopia rattaat tommoseen?
Kaikenkaikkiaan tää mun välysongelma on monen asian summa. Kardaani tarttis huoltaa, siellä on ihan pientä välystä vakionopeusnivelissä. Takavetareissakin on varmaan muutama milli ja sitten tuo kunnon klappi vielä tuossa murikassa. Yhteensä alkaa sitten jo raot kertautumaan.
Edit 3
Videon klappi ja selvitys menevät ihan yksiin tuon oman yksilön kanssa.
https://www.youtube.com/watch?v=sVo3dLZ-Dp8
En tiedä kuinka monta purkkia RVS:ää tuo tarttis, että isoimmat kolot täyttyisi, mutta tuohon se voisi oikeasti toimia. Toisaalta 40e/purkki tulee melko kalliiksi kokeiluksi ja tiedä sitten miten se aine lopulta tuonne loodan perään edes kulkeutuu. Taitaa tarttua lautaspyörään ja muihin rattaisiin paljon ennen sitä. Toisaalta, mitenköhän tuo kärry käyttäytyisi, jos tuon hitsaisi yhdeksi paketiksi ja jos näin tekisi, niin mitkä rattaat tuosta pitäisi kolvata ja miten. Tiggi ja lankaa löytyy :D Ajelis kemppitorsenilla siihen asti, että löytää ehjän tilalle. Kuori oli ihan siisti, että siihen ei viittis rattaita hitsata kii, jos jostain sais vaikka varaosia.Viimeksi muokannut JM; 8.5.2015, 22:35.
Comment
-
Eipä noi kyllä sen pahemmalle näytä mitä tossa itellä oli. Että ei ainakaan käyttöä haittaa, mä laitoin oman sellaisenaan nippuun ja sillä on nyt modaamisen jälkeen pari vuotta huudatettu erilaisia ratoja ympäri. Paha sanoa minkälainen vaikutus on voimansiirron välyksiin, kun ei ole koskaan uutta tuollaista päässyt käpistelemään.
Comment
-
Mitäs hittoa, onko nää romut nyt alunperin jo tehdas tuonne laittanut vai onko joku muu käynyt jo sisällä ennen mua... Tiivistesilikonin purseet takakannessa vähän kyllä viittaisi siihen, että on käyty. Ei tuolla ainakaan neulalaakereita ole. Kasaamiseen otin mustaa high perföörmäns loctitea. Ajaa varmaan asiansa, kun ohkasen kalvon sutaisee pinnalle. Musta prikka oikeassa reunassa on varustettu neljällä uralla/puoli.
01A modaustopickin laakerin aluslevyt eivät käy tähän malliin. Ne eivät mahdu rungon päissä oleviin upotuksiin, joissa nuo kuvan ulommaiset prikat ovat. Prikkoja ei myöskään voi laittaa vastakkaisiin päätyihin, koska vaihteiston puolen uloin prikka ei mahdu laatikonpuoleiseen päätyyn. Lisäksi mietin kyllä sitäkin, kuinka suuri hyöty tuon mallin modaamisessa edes saadaan, kun tuossa ei noita neulalakereita ole ollut vissiin alun alkaenkaan. Mittasin yhden prikoista ja ulkohalkaisija oli 42,65mm sisä 29,5mm
Päädyin nyt kuitenkin kääntämään keskimmäisen rataspaketin toisinpäin, niin olis hampailla tuoreempaa metallia rouhittavana :D Klappi pieneni ehkä inan, mutta musta tuntuu, että suurin välys on niissä matopyörien päädyssä olevissa suorahampaisissa rattaissa, eikä ne viistetyt hampaatkaan missään loistokunnossa olleet. Niihin oli selvästi tartunut matskua sisemmistä rattaista. RVS:ää laitoin purkin uusien öljyjen mukana koneeseen. Jännä nähdä onko tuonne sitten tarttunut sitä, kun saan uuden murikan käsiini ja pääsen vaihtamaan tuon kulahtaneen pois.
Hyväkuntoista möykkyä saa tarjota.
Edit:
Kardaanin "kimpoilu" loppui tämän suolestuksen seurauksena. Vissiin sen verran tiukkeni, kun käänsin sen sisimmäisen ratasparin toisinpäin. Nyt tuntuu ajossa enimmäkseen takapään välykset. Oli muuten jotain ihan ihme jankkia se rasva kardaanin nivelissä. Semmosta puoliksi kuivuneen oloista moskaa, mikä ei lähtenyt irti ede bräckleenillä. Tikulla sain kaiveltua suurimmat pois. Laitoin tilalle skf:n grafiittirasvaa. Laatikon öljyt haisi ihan sianpäältä ja mädännökseltä. Tilalle mobilube 75w-90 ja nyt vaihtaa kivasti.Viimeksi muokannut JM; 9.5.2015, 17:54.
Comment
-
No nyt on neuvot loppu. Kardaanin ristikko tsekattu ja molemmat murrokset vaihdettu. Takavetareiden kaikki murrokset vaihdettu. Torsen vaihdettu. Klappi ja kolahtelu senkun pysyy. Ei pe*kele, mä en enää keksi mistä helv*tistä se välys sinne perään tulee. Toinen perämurikka avattu ja todettu, että ei se sieltä sisältä tuu. Sama klappi on ja pysyy, testattu kahdella perällä. Paikalla oleva perä on ihan tiukan oloinen. Vetarin tumpit ovat myös napakasti paikoillaan. Jokaisen vaihdetun osan jälkeen on menty parempaan suuntaan, mutta muutokset ovat olleet aika pieniä. Perusongelma, n.5min tyhjää kardaania pyörittäessä, ei juuri tunnu muuttuvan.
Ehjän torsenin vaihdon jälkeen lähti kyllä kaikki muu ylimääräinen ääni pois. Nyt tuo kolahdus kuuluu selkeästi vain takaa.
Comment
-
Ihan sama vika oli omassa Allroadissa ja siihen vaihdoin myös melkein kaiken mahdollisen. Semmoinen ajossa klappaava traktori se oli silti ja päätin ettei enää ikinä manuaalitorsenia. Liekö ne on sellaisia olleet jo uutenakin. S-tronic onneksi vaihtaa niin rivakasti ettei välykset ehdi paukkua..
Comment
Comment