Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Väljä torsen A4/B5/01A

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Väljä torsen A4/B5/01A

    Tätä mallia ei vissiin saa vahvistettua.

    Onko kokemuksia jos tuon hitsais kiinteäksi, meneekö ajettavuus?

    Vittumainen ajaa kun kokoajan tuntuu siltä kun olis "ketjut löysällä"

    Mistäs tuohon sais fiksumman laatikon vaiko vain uudemmasta?

    #2
    Miten päädyit siihen että torsen vikaa?

    Comment


    • #3
      Erittäin todennäköisestihän se ainakin siellä on väljä. Ihan ominaisuus näissä vanhemmissa torseneissa. Kyllä sitä varmaan saa shimmattua hieman tiukemmaksi..
      Toki klappia voi olla paljon muuallakin.

      Comment


      • #4
        Saako shimmattua kun on 5/1999 vanhempi (7/1998)?
        Näissä käsittääkseni torseni yksiosainen mitä ei pysty purkamaan?

        Perässäkin on väljyyttä, varsinkin "booriholkissa", seuraavaksi hitsaan tuonkin, ei auttanut vihree kierreliima. Mittarissa 315tkm.

        Torseeni nyt mietityttää, saako shimmailtua? Tuleeko surkee jos hitsaa?

        E: Käsijarru päällä kardaania saa käänneltyä ~30ast. Vetarit ja puslat ok.
        Välys tuplaantuu ilman käsijarrua mutta vaihde päällä.

        Comment


          #5
          No kyllä kadulla ajelut ainakin loppuu jos menet sen hitsaamaan. :) Tai ehkä vielä suoralla tiellä mutta parkkiruutuun ei kannata yrittää peruutella. Kyllä ne kaikki purkamaan pystyy, riippumatta minkälaisella kuorella. Luulenpa kuitenkin ettei se välys sieltä löydy, muuten olis jo koko torspo murusina.

          Comment


          • #6
            Ei se käänny enää mihinkään hitsattuna. Vaikkei perän lukko oo päällä, niin se pompottaa asvaltilla kiintellä keskimurikalla kohtuullisen paljon.

            Comment


            • #7
              Ensimmäisenä shimmaisin sen perän kuntoon. Luultavasti siellä on suurimmat välykset. Kokeiles vaikka jonkun takaveto auton kardaania jossa perä kunnossa, ei paljoo kardaani pyöri takapyörät lukittuna. Se booriholkin vaihto ei auta mitään. Mulla parani jonkun verran vaihtamalla uloimmat vetonivelet taakse.

              Comment


                #8
                No mä pääsen anakin tähän kerhoon... Perän vaihtelin juuri turhaan. Olin olevinani diagnosoinut sen väljäksi mutta ainakin laipoista pyörittelemällä uus huollettu ja vanha "risa" olivat yhtä tiukat. Välystä kardaanissa kuitenkin on. Milli takamurroksessa, mutta ison välys on kyllä kardaanin etupäässä. Kokeilin, kun perä oli irti. Mitäs tolle sitten tekis? Varmaan ebaystä uus tilalle ja siihen pikku modaukset. Toki jos palstalla jollakin on jo valmiiksi modattu, niin voisin ostaa pois.

                Kai se täytyy joku tämmönen metsästää... Taas siirtyy viriosien osto, kun pitää romua ensin ehjätä :D

                http://www.ebay.de/itm/Audi-Torsen-M...item51cf53bf55

                Comment


                • #9
                  Kyllä määkin sen perän purin ihan atomeiks jo viime kesänä mutta hyvältä vaikutti. Ainoa välys siinä booriholkissa ja mahdollisesti pinionissa pieni. Pinioninkin shimmailu vähän toivotonta. Tarvii tehdä varmaan kumista kardaanikin niin ei hakkaa perseeseen enää.

                  Onko näissä paljonkin eri perävalityksiä jos etsii laatikkoa a4 b6 / a6 autoista?
                  Tai mitä muuta tarvis huomioida?

                  Comment


                  • #10
                    c5 a6 löytyy ainakin 37/9 ja 35/9 yleisesti, sitten tais olla 37/10 myös.

                    Comment


                      #11
                      Onhan toi periaatteessa rakenteeltaan aika tyhmä paketti, kun ei oo edes kumilimppua kardaanin ja askin välissä. Kyllä se silloin jonnekin se välyksen hakkaaa ajan saatossa. Oma homma on edelleen kesken. Tarttis vaannyt kaivaa se vanha torspo pihalle ja katsoa, onko se ihan valmis. Hemmetin ärsyttävä kolahdus sieltä aina pienemmillä vaihteilla vaihtaessa tulee ja kardaanissa tosiaan ihan reilu välys Ajaessa kuullostaa, että ääni tulis perästä, mutta ei siellä mikään niin sohloa ole, että se sieltä tulis. Vetareissa ihan pieni välys, kardaanin takimmaisessa vakionopeusnivelessä ihan pieni, mutta nyt on kuitenkin kyse pajon isommasta klapista.

                      Comment


                        #12
                        Jos on löysää vähän siellä ja täällä niin kyllä niistä äänen aikaseksi saa, ei sitä väljää tarvii puoltakierrosta olla että kolahtaa. Torseen tuskin on syypää kolahteluun mutta väljää voi olla myös etuperässäkin.

                        Comment


                          #13
                          Alkuperäinen kirjoittaja JM Näytä viesti
                          Hemmetin ärsyttävä kolahdus sieltä aina pienemmillä vaihteilla vaihtaessa tulee
                          Perän etupuslan kunto?

                          Comment


                            #14
                            Uus ecs:n puslahässäkkä asenettu perään. Koneen puslia uusittu ja koneen etupään puslakin vaihdettu uretaaniseen. Kaksoismassavauhtipyörä vaihdettu kovaan kytkinrempan yhteydessä, pahensi tilannetta entisestään. Etupään vetareista vaihdettu 3/4 murrosta.
                            Viimeksi muokannut okkim; 30.4.2015, 23:00. Perustelu: Poistettu tarpeeton lainaus.

                            Comment


                            • #15
                              "Tuntuu kun olisi ketjut löysällä" kuvaa kyllä hyvin tätä vikaa. Koko 3v omistussuhteen aikana ollu samanlainen ongelma eikä ole juuri mihkään muuttunut.

                              Tarkastettua:
                              Vetareissa ei välyksiä eikä kardaanissa. Perä vaihdettu, ei vaikutusta. Kaikki koneen ja laatikon tukikumit uusittu. Vauhtipyörä vaihdettu kiinteäksi.

                              Uskon että vika löytyy laatikon suunnalta, koska se on ainut mitä ei ole tutkittu vielä. Kaverin samanlainen auto on täysin erilainen ajettava, ei mitään nytkähtelyä kun kaasua painaa/nostaa, joten ei tämä voi ihan ominaisuus olla.

                              Kertokaahan kokemuksia sitten jos puratte tai vaihdatte laatikkoa.

                              Comment


                              • #16
                                Oon tullu ite siihen tulokseen et kardaani antaa sen äänen. Kardaanista ku ottaa kiinni kunnolla ja lyö sitä ylöspäin vasten tukilaakeria niin kuuluu tumps ääni eli aivan sama ku ajaessa. Oon jäykistäny tukilaakerin kumia jolloin tumps ääni pienenee mut muuta resonointia alkaa kuulumaan. Kaks tukilaakeria sinne pitäs saaha.

                                Comment


                                  #17
                                  Eiköhän sillä yhdelläkin pärjää, kun vaan on kaikki paikat kunnossa. Ei ne uutena ole tumpsahdelleet.

                                  Comment


                                    #18
                                    Mulla on vielä semmonen ominausuus, että kardaani ikään kuin kimpoaa "vastapalloon" vaihdon yhteydessä. Välillä pintakaasulla ajettaessa näkee kun vaihdekeppi vaeltaa ihan pikkusen sen mukaan, onko veto päällä vai ei. Kaasulla pumppaamalla sen saa rytkimään ihan hullun lailla varsinkin isommalla vaihteella. Ei tee sitä yhdestä tai kahdesta kerrasta, mutta vaikka viisi kertaa kun tekee samassa rytmissä nosto-kaasun painallus-nosto, niin tuntuu, että se välys vaan kasvaa jotenkin ihmeellisesti. Joskus kaasun nosto ja taas painaminen ei yllättäen aiheuta mitään. Kyllä mä oon aika varma, että se vika on jossain askin sisällä. Jos kardaania kiertelee rivakasti edestakaisin loodan sisältä kuuluu helinää. Voisi kuvitella, että tulee Torsenista. Ääni tulee kyllä perän seudulta, mutta veikkaan, että se kulkee sinne kardaania pitkin. Ei kyllä oo yhdenkään auton kanssa ollut vielä tämmösiä murheita voimansiirron kanssa. Saakelin VAGina, vielä mä sen selätän. Kolahdus ja muut oireet äkkiseltään tuntuvat ikään kuin väljien puslien aiheuttamilta, mutta ei tuolla semmosia enää edes ole. Eikä ollut aikaiseminkaan. kaikki vaihdetut puslat olivat ihan ehjiä irroitettaessa. Jos ei muu auta niin neljä vetaria, kardaani ja tehdaskorjattu loota...

                                    Comment


                                      #19
                                      Ja koneen etutuen olet kanssa uusinut/jäykistänyt? Itse en oikein voi kuvitella, että torsenista tulisi helinää, koskapa on sen verran tiukka paketti. Jos siitä on osia irti niin hyvin pian on askin kuoressa reikä, sen verran ahdas on se askin takakotelo. Mutta torspon ottaa pöydälle alle tunnissa niin sillähän tuo selvinnee?

                                      Comment


                                        #20
                                        Joo, "snout bushing" on vaihdettu ECS:n polyuretaaniseen. Sillä helinällä tarkoitan lähinnä sitä, että jossain pienemmissä rattaisa on välystä. Ei siellä mikään varmaan irti ole, mutta käteen tuntee, ettei välys taida olla isommissa komponenteissa. Torspo pitää tosiaan ottaa pyöydälle. Sitä ennen täytyy kerätä vähän motivaatiota ja hakea tuota operaatiota varten kasa prikkoja :D

                                        Comment


                                        • #21
                                          Voi olla että siinä perässä kuuluu olla sitten "klappia" kun kardaania pyörittää. Tosin kannattaa muistaa että ei se uusi käytetty perä välttämättä sen ehyempi ole kuin autossa oleva alkuperäinen. Seuraavaksi vaihtaisin kardaanin tukilaakerin...

                                          Tuossa vielä huono video oman auton välyksestä:
                                          https://www.youtube.com/watch?v=BDVIsIklWmA

                                          Kaverin 300tkm ajetusta bemarista kokeiltiin sama homma ja ei pyöri kardaani ku ehkä millin suuntaansa, joten pakosti sitä välystä on tuossa perä rakenteessa.

                                          Comment


                                            #22
                                            Tai vetareissa. Mä käsin kokeilin perän välykset ennen asennusta ja ei siellä ollut kuin se milli. Jos nyt silleen etenis, että vaihtais takimmaisen vakionopeusnivelen ja sisämurrokset. Siitä sitten ulkomurrokset ja jos vieläkän ei kolahtelu lopu, niin loodan kimppuun.

                                            Comment


                                              #23
                                              Tässä myös asiaa aiheesta: http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...d.php?t=123351

                                              Itse vaihdoin perän toiseen. Ei mainittavaa muutosta välyksiin. Käsin pyörittelemällä tuntuu aika tiukalta paketilta tuo perä.
                                              Nyt on saksanmaalta tulossa toinen torsen. Siinä seuraava testi.
                                              Väljän torsenin pystyy ilmeisesti tiukkaamaan prikoilla? (01E)

                                              Comment


                                              • #24
                                                Vois olla semmonenkin mahdollista että niissä vetarin laipoissa olis välystä. Hieman hankalampi tutkia mutta boori hammastus niissä on. Tässä vielä aika hyvä video havainnollistamaan että mikä on normaali välys ja mikä ei: https://www.youtube.com/watch?v=pXGDCPU0NSg

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Mitä jos homman testaa toisin päin, eli vaihde päälle ja kardaani irti laatikosta ja vääntelee siitä torseenin välyksiä. Paljos sillon sais olla tyhjää?

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    tuossa testattuna takavetari irti ja vaihde päällä:
                                                    https://plus.google.com/photos/10669...33173204867273

                                                    Tässä yksilössä on välysongelma jossain.
                                                    Vois helpottaa, jos joku pääsee tekemään vastaavan testin välyksettömällä (tai lähes välyksettömällä) autolla.

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Sinänsä mielenkiintoinen juttu, että kaikilla ainakin tässä ketjussa joilla on välysongelmaa, on b5. Kahden eri askityypin kanssa, joita myös molempia on käytetty muissa korimalleissa.

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Onkos niissä muissa malleissa joku kumilimppu kardaanin ja loodan välissä, niin kuin takavetoisissa autoissa yleensä on? Mulla välystä kans ton verran kuin videon alussa. Siihen sitten milli pari vielä perän vetareista ja kardaanin takimmaisesta nivelestä, niin alkaa olla sietorajan yli.

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Ei oo kumilimppuja Audeissa. Ihan on tasan samanlainen rakenne kaikissa mitä ite oon kattellu eli vakionopeusnivelet päissä ja ristikko keskellä tukilaakerin vieressä.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Minulla on ollut 2kpl typ89 quattroja. Molemmista olen kokeillut pyörittää kardaania vaihde päällä. Välyksen ero oli selvästi havaittavissa. Toisessa pyörähti huonon muistini ja mutun mukaan noin 1/4 kierrosta tyhjää, toisessa taas suunnilleen 1/6 kierrosta. Välyksellisemmän laitoksen perä myös vinkui selvästi 70-90km/h nopeuksissa.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X