Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Quattro pitää ääntä

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Quattro pitää ääntä

    Elikkä sellasta haluisin tiedustella, että onko normaalia ku lähtee liukkaalla liikkeelle ni kuuluuko nelikon pitää jotain ääntä? Auto on a3 1.8tq. On ensinmäinen nelikko mulla ni on pakko varmistaa asia. Kiitos etu käteen!

  • #2
    Millaista ääntä se pitää?

    Ei sen kyllä mitään ääntä pitäis pitää vai tarkoitatko sitä EDS:n rutinaa kun kuuluu etupäästä.

    Comment


      #3
      EDS eli elektroninen tasauspyörästön lukko jarruttaa enemmän sutivaa pyörää ABS jarrujen avulla. A3tq:ssa tuo toimii sekä etu- että taka-akselilla.

      www.audi.fi:

      EDS Elektronische Differential Sperre Tasauspyörästön elektroninen "lukitus" Toiminta perustuu ABS-pyöränantureiden välittämiin signaaleihin. Mikäli jokin vetävistä pyöristä pyörii nopeammin kuin muut, niin se sutii. Tällöin ABS-ohjainyksikkö käyttää ABS-hydraulipumppua ja ohjaa paineenalaista jarrunestettä sutivalle pyörälle. Pyörän jarru aktivoituu ja tasaa pyörien pyörimisnopeuseroa samalla akselilla, aikaansaaden tasauspyörästön lukkoefektin. Toimii nykyisin (alk. 9/98) aina n. 80 km/h ajonopeuteen asti. EDS vaatii huolellisuutta jarrunesteen vaihdon yhteydessä!

      Comment


        #4
        Joo taitaa olla toi eds. Piti vaan varmistaa ku en ollu ihan varma. Ääni on suunnilleen samanlainen ku ABS pitää ku jarruttaa.

        Comment


        • #5
          Kyllä se on EDS joka raksuttaa. Sen huomaa erityisen hyvin kun otat ESP:n pois päältä.

          Comment


          • #6
            Hyvä juttu että selvis! Nyt tippu multakin kivi sydämmeltä... Ostin nimittäin kanssa ensimmäisen Audini tuossa joulun alla, ja se tuntuu pitävän tuota samaa "rutinaa". Auto siis A3 1.8TsQ

            Comment


              #7
              EDS on kaikissa nelikoissa molemmilla akseleilla. Jonkin verran ollut liikkeelleä harhaluuloa että ois vaan edessä...

              Comment


              • #8
                Juuri olin kysymässä samaa asiaa. Allroad pitää etupäästä liukkaalla aika selkeää rutinaa vaippa ESP on kytketty pois päältä jos kaasua tarjoaa enemmälti. Kerran epäilytti koko ESP-napin toiminta, joka tuli sitten todettua toimivaksi kun auto pyörähti parkkipaikalta lähdettäessä reilut 180 astetta.

                S4:ssa "rutkutukset" häviävät kokonaan pois ESP:n pois kytkennällä, tai sitten ääni on vaan huomattavasti hiljaisempi.

                Comment

                Working...
                X